LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Schysst färg på vattnet! Tror det där kan bli jättebra!

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Spännade att se vem som ska bo där så småningom!
      // Annicka

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Schysst färg på vattnet! Tror det där kan bli jättebra!
        Visst blev det! Tror med att det kan bli snyggt när allt väl är på plats.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Rufus
          Spännade att se vem som ska bo där så småningom!
          Ja verkligen! Vet inte riktigt om jag ska våga lägga i några skräpräkor. Har hört att kampfiskar är ungefär som apistona. Vissa bryr sig inte alls och vissa äter glatt. Men att naturfärgade klarade sig bättre. Beror väl lite på hur jag inreder det hela med.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Alltid lika kul när man får chansen att starta nya projekt. Allt blir säkert kanon.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ursprungligen postat av LindaAlgo

              Ja verkligen! Vet inte riktigt om jag ska våga lägga i några skräpräkor. Har hört att kampfiskar är ungefär som apistona. Vissa bryr sig inte alls och vissa äter glatt. Men att naturfärgade klarade sig bättre. Beror väl lite på hur jag inreder det hela med.
              Ja jag har också hört att kampfiskar kan ha olika humör och sätt att se på sina ”rumskompisar” . Små räkor blir nog lätt mat med tiden tror jag..
              // Annicka

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Rufus

                Ja jag har också hört att kampfiskar kan ha olika humör och sätt att se på sina ”rumskompisar” . Små räkor blir nog lätt mat med tiden tror jag..
                Ja och det gör ju inte så mycket om den tar de små. Får fundera lite. Hade varit bra med några räkor som algätare.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Alltid lika kul när man får chansen att starta nya projekt. Allt blir säkert kanon.
                  Ja jag hoppas det.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Du kan ju testa att köpa stora amanoräkor. Vet att Akvarielagret har dem i två olika storlekar. Jag har köpt de stora till mitt kar med scalarer. Amanos äter ju alger också. Om man tillsätter räkorna först och låter de gå in sig innan kampfisken kommer kan det kanske funka. Eller så blir de mat ändå...

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Du kan ju testa att köpa stora amanoräkor. Vet att Akvarielagret har dem i två olika storlekar. Jag har köpt de stora till mitt kar med scalarer. Amanos äter ju alger också. Om man tillsätter räkorna först och låter de gå in sig innan kampfisken kommer kan det kanske funka. Eller så blir de mat ändå...
                      Det är ju ett alternativ med. Jag har inga amanoräkor så vore ju skoj att testa. Det fungerade i alla fall med apistona. Så det kanske fungerar på kampfisken med.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Blandad räkkompott i 54 liters akvariet. Håller på att göra om det lite grann.
                        Måste dock skaffa fler växter insåg jag. En del hade dött ut när javamossan och sötvattenstången hade spridit sig så mycket samt efter sommarens hetta.
                        Senast redigerad av LindaAlgo; 16 January 2019, 14:50.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av LindaAlgo
                          Blandad räkkompott i 54 liters akvariet. Håller på att göra om det lite grann.
                          Måste dock skaffa fler växter insåg. En del hade dött ut när javamossan och sötvattenstången hade spridit sig så mycket samt efter sommarens hetta.
                          Roligt med räkor dom kan man åxå spendera tid på att titta på. Kommer inte glöma den gången jag gjorde i ordning mitt 720 och släppte i bara räkor.
                          Vilken beskådning det blev dom var överalt och simmade runt och trivdes så enormt. Tror jag hade ca 100 räkor då.

                          Men så kom ju fisken ditt och då fick man inte se dom så länge till förutom i munen på tetrorna.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av smajlet

                            Roligt med räkor dom kan man åxå spendera tid på att titta på. Kommer inte glöma den gången jag gjorde i ordning mitt 720 och släppte i bara räkor.
                            Vilken beskådning det blev dom var överalt och simmade runt och trivdes så enormt. Tror jag hade ca 100 räkor då.

                            Men så kom ju fisken ditt och då fick man inte se dom så länge till förutom i munen på tetrorna.
                            Visst är de. Har samma problem i mitt 240 liters. Fast de överlever och förökar sig där pga av javamossan. Jag tycker att javamossan är "hemsk" och överallt men vill inte ta bort den pga räkorna. De stormtrivs i den.

                            Men nu har alla akvarier fått vattenbyte i alla fall. Det stora fungerar riktigt bra, växterna trivs överlag och jag har kunnat flytta javaormbunke till 30 liters akvariet. Fick slänga en massa flytväxter i vanlig ordning med.
                            Akvariet är mycket renare nu när jag kör både med ytterfilter och med innefiltret. Det är riktigt roligt att sitta och titta på fiskarna i det. Speciellt smyckestetrorna är helt andra fiskar i det karet.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo

                              Visst är de. Har samma problem i mitt 240 liters. Fast de överlever och förökar sig där pga av javamossan. Jag tycker att javamossan är "hemsk" och överallt men vill inte ta bort den pga räkorna. De stormtrivs i den.

                              Men nu har alla akvarier fått vattenbyte i alla fall. Det stora fungerar riktigt bra, växterna trivs överlag och jag har kunnat flytta javaormbunke till 30 liters akvariet. Fick slänga en massa flytväxter i vanlig ordning med.
                              Akvariet är mycket renare nu när jag kör både med ytterfilter och med innefiltret. Det är riktigt roligt att sitta och titta på fiskarna i det. Speciellt smyckestetrorna är helt andra fiskar i det karet.
                              Javamossan är ett måste, jag har dock en annan mossa som jag glömt namnet på.

                              Javamossa till vänster och den andra till höger, en liten tus
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6556.jpg
Visningar: 105
Storlek: 767,3 KB
ID: 2397368

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av smajlet

                                Javamossan är ett måste, jag har dock en annan mossa som jag glömt namnet på.

                                Javamossa till vänster och den andra till höger, en liten tus
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6556.jpg
Visningar: 105
Storlek: 767,3 KB
ID: 2397368
                                Kanske inte javamossa som jag har ändå. Utan den ser mer ut som den andra. Jag tycker om den. Men den växer väldigt fort. Min är typ 10 gånger så stor och då har jag ändå slängt massor nu.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...