LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Nu är man hemma igen. Kom hem med 10 stycken rasbora brigittae och levande foder.
    Stora akvariet ser mycket bättre ut med ytterfiltret är väldigt nöjd med köpet.
    Har även fått hem 30 liters kuben. Är nöjd med den också. Har dock bara satt den på sin plats.
    Har köpt en rot och en sten men roten är stor. Funderar lite på om jag ska sätta in den i 54 liters akvariet och rötterna från det karet till 30 liters. Men hade färgmatchat stenen och roten. Så jag vet inte riktigt.
    Får annars spara roten och köper en ny mindre.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ska bli kul att se bilder sedan!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Fotade de nya rasbora brigittae. De är dock inte helt lätta att fota men de är väldigt framåt och inte alls nervösa. Är väldigt roliga att ha i karet och lakrisguramisarna är mer framåt med.
        Har inte fått så mycket gjort med de nya karet idag. Tänkte ev. starta upp den nästa helg.
        Men det är ingen panik oavsett.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vilka små sötnosar!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Vilka små sötnosar!
            Visst är de! Vet inte om jag borde köpa några till. Men vi får se.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Har inte hänt så mycket under veckan. Terminstart på jobbet och ingen ork har funnits till akvariet.
              Men nu är det snart helg och då tänkte jag fylla det nya akvariet för första gången.
              Samt att det blir vattenbyten tänkte jag.

              Är sugen på att skaffa lite micromask eller någon annan kultur med levande foder men måste ta tag i det med.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Det börjar bli dags att starta upp det nya karet. Vet inte riktigt om jag får plats med roten. Den blir nog för mycket. Vi får se hur det hela slutar. Har fortfarande grenar kvar från sommaren som jag kan använda också om det inte fungerar med denna rot.

                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Det börjar bli dags att starta upp det nya karet. Vet inte riktigt om jag får plats med roten. Den blir nog för mycket. Vi får se hur det hela slutar. Har fortfarande grenar kvar från sommaren som jag kan använda också om det inte fungerar med denna rot.
                  Snyggt, har du haft roten i vatten?
                  Jag satte i en liknande rot i mit 30 literkar och den släpte ifrån sig mycket under några månader men sen vart det bra

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Det börjar bli dags att starta upp det nya karet. Vet inte riktigt om jag får plats med roten. Den blir nog för mycket. Vi får se hur det hela slutar. Har fortfarande grenar kvar från sommaren som jag kan använda också om det inte fungerar med denna rot.
                    Linda, i värsta fall får du ta fram sågen, roten är ju jättefin

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av smajlet

                      Snyggt, har du haft roten i vatten?
                      Jag satte i en liknande rot i mit 30 literkar och den släpte ifrån sig mycket under några månader men sen vart det bra
                      Nej. Jag fick inte in den. Min tanke kring karet fungerade inte alls som jag tänkte mig. Så jag gick en annan väg. Men grenarna behöver sjunka först.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av ElinS
                        Min bonusbror (som är lte av en auktorietet) rådde mig att inte ha räkor i mitt rio 240. Han menade att räkor tenderar att hamna i filtret och dö i just rio 240... vet inte om det är något att lyssna på. Jag tror att om man har mycket växter de kan klamra sig fast på som du ska ha och om de är lite större så ska det inte vara något problem. Men ha det i åtanke. Jag skulle börja med lite färre för att inte riskera någon större ekonomsik förlust, fast i ditt fall så är det väl bara att förflytta dem till ett annat kar ifall det uppstår problem.
                        Tack för tipset. Jag hittar en del i filtret med eller i magen hos mina apistos. Men jag har jättemycket mossa i karet så några överlever och förökar sig ändå. Men har bara "skräpräkor" i det. Så gör det inget.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Linda, i värsta fall får du ta fram sågen, roten är ju jättefin

                          //Inger
                          Funderade först på det men det kändes som att jag förstörde själva rotens utseende. Tog en liten annan väg då stenen inte alls fungerade som tänkt heller. Den var inte röd som jag trodde utan det var löst damm på den.
                          Har gjort det lite mer av ett svartvattensprojekt med ormhassel i och en massa löv på botten. Men ormhasslet måste sjunka bara nu. Så de ligger vid ytan bara. Ska försöka hitta några lite rundare naturstenar med sen.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Ser bra ut! Kul!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Ser bra ut! Kul!
                                Tack!


                                Karet har börjat komma på plats och är nog redo för att inredas igen. Alla grenarna flöt upp så det hela "sket sig". Det gör dock inget. De får flyta tills de inte flyter längre. Dock är karet väldigt murrigt nu. Ser riktigt mysigt ut om man bortser från kaoset.
                                Behöver med lösa hur jag får ner farten på utblåset, tror att det är för kraftigt för en kampfisk. Fick med några slangar och sånt men har inte orkat sätta mig in i hur de ska användas.
                                Bjuder på en dålig bild på karet i dagsläget.
                                De övriga karen rullar på. Behöver göra ett vattenbyte i båda karen men det får vänta tills helgen troligen. Fick veta den långdragna hostan som jag haft är luftrörskatarr så det är vila och medicin som gäller.

                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...