LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Bra plan, lycka till! Bilder önskas när tiden är redo för det!

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Tack så mycket alla för svaren! Jag tror att jag måste fundera lite och sen bestämma mig. Jag tror att jag måste följa mig magkänsla. Och min magkänsla är ändå att julasanden och jag inte riktigt fungerar.
      Så jag tror att jag ska göra så här:

      Köpa en påse-biltema sand, tömma karet och sen ha fiskarna i hinkar. Städa ur det och sen fylla det på nytt. Städa filter och sånt med.
      Fortsätta med SA-temat för att slippa hålla på att flytta fisk mellan karen.
      Sen låta det gå ett tag och sen fylla på med mer SA-fisk.
      Det låter som en bra ide, och som tomas sa så handlar det om några dagar för fiskarna.
      Jag hade en 40 literslåda från ikea med sirkulationspump och filter samt växterna och det tog två dagar sen var fisken tillbaka i karet =).

      Det viktigaste som är att tänka på är efter rengörning och i orningsstälande att tillsätta filterbös från ett av dinna kar som fungerar bra.
      Men riktigt där vill jag inte bestäma hur du går till väga, lite handlar det om magkännsla.

      Lycka till mvh

      vill åxå tillägga att det ska gå ett dygn efter filterböset grumlat vattnet och klarna. Först då tillsätter jag min fisk långsamt

      Senast redigerad av smajlet; 16 October 2018, 19:22.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Linda, jag tror absolut inte att ditt "problem" har att göra med sanden. Många med mig använder Julas sand, jag har gjort det i många år. Ibland - trots att vi tycker att vi behandlar alla kar lika med samma skötsel, belysning m.m. och samma matning, så kan det hända att nåt kar "skiter" sig ändå. Varför kan man fråga sig

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Inger H
          Linda, jag tror absolut inte att ditt "problem" har att göra med sanden. Många med mig använder Julas sand, jag har gjort det i många år. Ibland - trots att vi tycker att vi behandlar alla kar lika med samma skötsel, belysning m.m. och samma matning, så kan det hända att nåt kar "skiter" sig ändå. Varför kan man fråga sig

          //Inger
          Nej jag tror inte det heller i grund och botten, även om väl rent teoretiskt skulle kunna vara något fel på just min. Tror mest att jag försöker lösa det genom att göra exakt som jag gjort tidigare. Det som mest talar emot Jula är att jag tycker att den var mycket mer skitig än Biltemas. Biltemas kunde jag hälla direkt i utan att skölja den och det blev inte dammigt alls.

          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av LindaAlgo

            Nej jag tror inte det heller i grund och botten, även om väl rent teoretiskt skulle kunna vara något fel på just min. Tror mest att jag försöker lösa det genom att göra exakt som jag gjort tidigare. Det som mest talar emot Jula är att jag tycker att den var mycket mer skitig än Biltemas. Biltemas kunde jag hälla direkt i utan att skölja den och det blev inte dammigt alls.
            B

            Knepigt, jag har aldrig sköljt någon sand, varken från Jula eller Biltema under åren = lat . Värre var det när jag hade engelsk sjösten, där var det ju inte bara att skölja en gång ...

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Inger H
              B

              Knepigt, jag har aldrig sköljt någon sand, varken från Jula eller Biltema under åren = lat . Värre var det när jag hade engelsk sjösten, där var det ju inte bara att skölja en gång ...

              //Inger
              Nej och denna sköljde jag ändå av både med slang ute och inne under duschen.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Har du bestämt dig om karets framtid?

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Vi följer med spänning vad som kommer att hända, men det är du som skjälv ska avgöra vad du tycker är bäst

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Har börjat. Dock är det omöjligt att se något i karet just nu. Så vet inte hur jag ska göra för att sätta tillbaka något. Tänkte inte ta ut sanden först. För att det kräver så mycket extra. Men nu känns det mest dumt och typiskt mig.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Gjort om karet. Ser inget alls. Men men jag hoppas att det ska lägga sig snart. Så ska jag göra finliret.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo
                        Gjort om karet. Ser inget alls. Men men jag hoppas att det ska lägga sig snart. Så ska jag göra finliret.
                        Har du bytt ut sanden - eller? Antagligen inte eftersom det är dimmigt

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Nej jag gjorde inte det. Orkade inte lyfta ut fiskarna och sanden. Får väl se om jag ångrar mig.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Fixade till lite växter som lossnat och tog bort mossan. Fortfarande väldigt dimmigt. Men karet känns ändå bättre. Har varken sett apistohonan eller ancistrusen så jag antar att de är döda.
                            behöver några fler höga växter att sätta i bakgrunden men tror att jag är färdig sen. Sen ska karet få stå och sen hoppas jag att jag kan köpa nya fiskar om någon månad.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Tråkigt om de dött men skönt att karet känns bättre ändå!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Tråkigt om de dött men skönt att karet känns bättre ändå!
                                Jag hoppas i alla fall. Annars känns det som fall för en nedläggning. (I teorin.. )
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...