LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Det där med tålamod är verkligen inte lätt!
    Nej verkligen inte. Det är verkligen svårt.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Akvarierna går lite på sparlåga just nu. Det är lite för mycket på jobbet. Så just nu får de vattenbyte ungefär var 14 dag känns det som.
      I 240 liters fungerar det superbra! Det enda som sker att andmaten blir väldigt mycket. Det gör inte så mycket. Det känns bara som att det liksom fungerar. Vilket är jätteroligt.
      I 180 liters akvariet känns inte alls kul. Det känns som att inget har riktigt fungerat 100 % sen jag fick det. Har haft lek i akvariet och så men ändå känns det inte riktigt bra.
      Just nu är det en del håralger i det och jag hinner inte riktigt hantera det. Fiskarna känns inte riktigt kul heller. Tyckte de fungerade mycket bättre i 54 liters akvariet.
      En liten del av mig skulle vilja riva ut allt och köra helt nytt. Men jag vet inte om jag orkar gör det eller om det ens är smart.
      Någon som har några råd?

      Det lilla akvariet fungerar bra. Förutom att pumpen verkar gått på sparlåga i ett par dagar och en räka dog. De andra djuren verkar må bra. Men fick pilla lite med luftfiltret där.




      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Kul att 240-karet funkar så bra!

        Tråkigt med 180L, det har väl aldrig känts riktigt bra? Jag hade nog gjort om i så fall. Du har ju gett det tid och fortfarande verkar du tycka att något ”skaver”. Om du funderar igenom hur du vill ha det och sedan tar ut fiskarna till någon stor balja eller hink med en hel del av det gamla vattnet så kan du ju möblera om ganska snabbt och sedan släppa tillbaka dem och fylla på en del nytt vatten, typ som ett större VB. Om du vill tillsätta nya rötter kan du ju vattenmätta dem i en hink eller liknande en tid innan, så är det bara att stoppa ned dem sedan. När jag irriterade mig på scapen i 120L gjorde jag en motsvarande ommöblering och blev jättenöjd. Blev som ett nytt kar!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Kul att 240-karet funkar så bra!

          Tråkigt med 180L, det har väl aldrig känts riktigt bra? Jag hade nog gjort om i så fall. Du har ju gett det tid och fortfarande verkar du tycka att något ”skaver”. Om du funderar igenom hur du vill ha det och sedan tar ut fiskarna till någon stor balja eller hink med en hel del av det gamla vattnet så kan du ju möblera om ganska snabbt och sedan släppa tillbaka dem och fylla på en del nytt vatten, typ som ett större VB. Om du vill tillsätta nya rötter kan du ju vattenmätta dem i en hink eller liknande en tid innan, så är det bara att stoppa ned dem sedan. När jag irriterade mig på scapen i 120L gjorde jag en motsvarande ommöblering och blev jättenöjd. Blev som ett nytt kar!
          Ja verkligen!

          Jag funderar på om jag ska ge akvariet till vinterlovet och sen ev. göra det.Nä det har aldrig känts 100 av någon orsak. Kanske för att jag hoppades så mycket på rötterna och svart vatten och det blev bara inget av det.
          Jag tittade lite på det nu när jag gjorde VB. Det är inte så illa. Det är nog mest att det känns tråkigt. Jag har ju inte speciellt mycket fisk i det och sen att det har blivit alger. Jag skulle behöva några till lite högre växter. Två av mina svärdplantor tog sig aldrig utan verkar vara dvärgar.
          Det kanske hade hjälp känslan i akvariet att skaffa lite mer aktiv fisk och sen lite fler växter. Crypton växter väldigt bra och har bildat en fin matta.

          Äh jag vet inte.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Hm, men då låter det ju smart att vänta ett tag och under tiden analysera vad, om något, som behöver ändras.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Hm, men då låter det ju smart att vänta ett tag och under tiden analysera vad, om något, som behöver ändras.
              Tror det med. Det känns inte speciell smart att ändra om jag inte vet hur jag vill ändra det.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                Om karet inte känns spännande på nåt vis så är det läge att göra nåt tycker jag! Karet ska ju kunna kännas spännade även om det är helt fisklöst, ska vara så att man blir nyfiken varje gång man set det. Sen hur det ska se ut för att väcka intresse är ju personligt så scapa på och testa och låt fantasin flöda...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Om karet inte känns spännande på nåt vis så är det läge att göra nåt tycker jag! Karet ska ju kunna kännas spännade även om det är helt fisklöst, ska vara så att man blir nyfiken varje gång man set det. Sen hur det ska se ut för att väcka intresse är ju personligt så scapa på och testa och låt fantasin flöda...
                  Det har du rätt i. Jag vet bara inte riktigt hur jag vill ha det. Tror att det är mest det som hindrar mig att sätta igång. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna få det bättre.

                  Flyttade över en näckros till karet i alla fall. Det och när jag fått ordning på algerna kanske gör att det känns bättre.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ... men Linda, vad är det som inte känns bra med ditt kar tycker du?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ... men Linda, vad är det som inte känns bra med ditt kar tycker du?

                      //Inger
                      Jag tror att det är för att jag hade tänkt mig ett black water akvarium och det gick inte som jag tänkt mig. Och efter att en mal dog så kändes det bara misslyckat.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo

                        Jag tror att det är för att jag hade tänkt mig ett black water akvarium och det gick inte som jag tänkt mig. Och efter att en mal dog så kändes det bara misslyckat.
                        Ok, det är så det är, trodde att du inte var nöjd med inredningen, som jag i alla fall tycker ser bra u Sen att en mal har dött ska du absolut inte känna som ett misslyckande, sånt händer hela tiden - fiskar dör av någon anledning trots att dom inte verkar sjuka på något vis. Anar att du inte känner dig bekväm med oönskade alger, det gör inte jag heller.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Trodde också att det var inredningen som kändes fel på något sätt. Bortsett från garrorna har jag också haft enstaka dödsfall i de olika karen som jag inte kunnat förklara. Det har inte lett till sjukdom eller fler dödsfall och då har jag nöjt mig med förklaringen att det är sådant som händer. Kanske kan du köpa lite ny fisk så det blir mer liv i karet? Är det tanken på er ev. kommande flytt som gör att du inte vill köpa mer fisk?

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Inger
                            Det är nog en del av allt. Alltså jag hade tänkt mig en annan inredning och sen så blev det inte. Och då fick jag inte till inredningen riktigt.
                            Äh jag kan inte riktigt sätta tummen på det, det är nog bara en känsla av obalans. Nä, jag vet. Det är ju inte så att det är ett stort bortfall av fisk. Och apistogrammorna har ju lekt i karet.

                            Nando:
                            Nä det ligger så pass långt i framtiden. Tror mest att det har handlat om att karet har känts i obalans och därför har jag inte velat tillföra något nytt.
                            Men tanken är att vi ska gå på Örebros akvarieauktion och inhandla lite nytt då. Då har jag gett karet gott om tid.
                            Ska försöka lägga upp en bild snart så att ni kan kanske ge mig råd.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Okej! Lägg gärna upp bilder!

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Här kommer bilder på karet som utlovat.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...