LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Stahl
    Misstänker att samma sak har hänt i mitt 240 kar. Köpte 3 ancistrus men senaste veckorna har jag bara sett till två och då är de ändå knallorangea så de borde stå ut. :/
    Det är så tråkigt man vill ju deras bästa.


    Karet känns mycket bättre idag. Får bli ett VB under helgen med ifall jag missade något. Övriga fiskar verkar må bra.
    Ska ge det någon månad till och sen får jag se vad jag kan tillföra några fler fiskar.
    Nu ska inte så mycket ändras förutom att några fler rötter ska in i karet. Sen ska jag låta det vara utöver mat och VB.

    I övriga kar fungerar det bra. Det enda som jag har märkt att några av svärdsplantorna i det stora karet verkar gulna lite så jag har köpt kulor att sätta i botten till dem.
    Sen har jag äntligen tagit tag i att beställa ett svampfilter till vårt 54 liters. Är så trött på det jäkla dåliga filtret.

    Känns lite bättre idag.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Skönt att det känns bättre! Är inget kul när man får en dipp i humöret.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Skönt att det känns bättre! Är inget kul när man får en dipp i humöret.
        Nej men så är det. Får hoppas att det går åt rätt håll nu.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ja, hoppas det! Berätta gärna hur du tycker svampfiltret funkar sedan. Jag funderar också på ett sådant som komplement.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Ja, hoppas det! Berätta gärna hur du tycker svampfiltret funkar sedan. Jag funderar också på ett sådant som komplement.
            Fick hem det idag. Har inte installerat det dock. Men återkommer!

            Idag fick 240 liters sig ett VB. Rensade undan en jäkla massa andmat och en del mossa. Flyttade över lite andmat och all överbliven mossa till 180 liters akvariet.
            Svärdplantorna fick sig även rotgödning idag. Två i mitten har börjat gulna så jag kände att det behövdes.

            Tycker att 180 liters akvariet känns bättre fortsättningsvis med. Ska göra ett VB där imorgon bara för säkerhets skull. Men blir inte ett så stort ett.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad kul att höra att den positiva utvecklingen håller i sig!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Vad kul att höra att den positiva utvecklingen håller i sig!
                Jag hoppas. Känner mig inte direkt nöjd med karet. Men ja, tror att jag måste låta det vara.
                Jag vet inte exakt vad som känns fel så ja.

                Nåja. Här kommer två bilder på vår apisto mac-hanen och lite annan fisk från 240 liters akvariet.
                Inga bra bilder i vanlig ordning.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Jädrar, vad snygg han är! Starka färger!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Jädrar, vad snygg han är! Starka färger!
                    Han är riktigt snygg när han vill. Färgerna kanske är lite väl starka ser jag på bilden men inte jättemycket.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Kunde inte med hur det såg ut i karet. Så jag rev upp alla rötter och gjorde om det. Känner att det blev mycket bättre nu och ett större vattenbyte blev gjort.
                      Så ska inte karet röras på ett bra tag.

                      Har funderat lite på att skaffa en att av tetra till karet. Gillar verkligen smyckestetrorna men skulle vilja ha någon lite mer högryggad ändå till detta kar.

                      Lägger upp en bild på karet. Fortfarande dimmigt efter allt men ändå.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo

                        Jag hoppas. Känner mig inte direkt nöjd med karet. Men ja, tror att jag måste låta det vara.
                        Jag vet inte exakt vad som känns fel så ja.

                        Nåja. Här kommer två bilder på vår apisto mac-hanen och lite annan fisk från 240 liters akvariet.
                        Inga bra bilder i vanlig ordning.
                        Vadå inga bra bilder?? Hur bra bilder som helst, dessutom på en väldigt snygg en.
                        Karet ser jättefint ut!

                        //Inger
                        Senast redigerad av Inger H; 08 September 2018, 17:51.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tycker också det ser bra ut! Men viktigast är ju att du är nöjd, är inget kul om det känns fel.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Tack så mycket Nando och Inger. Jag känner att detta blev mycket bättre. Fick bättre flöde i akvariet nu.

                            Inger: De är okej med tanke på vem som är fotografen. Men skulle kunna varit bättre. Men håller med om att han är fin!

                            Nando: Det är sant och tidigare kändes det bara helt fel. Men jag följer samma mönster som förra gången i alla fall. Behövde ändra på rötterna två gånger i 240 liters akvariet med innan jag blev nöjd.


                            Tog bort svampfiltret i 54 liters akvariet. Jag fick det inte att fungera helt enkelt. Det bara flöt upp och skapade mer oreda än det var värt.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Knepigt med svampfiltret. Hoppas du får bra tips i din svampfiltertråd.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Det blev ju bra i ditt 240.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...