LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    En kort uppdatering om karen.
    För att vara helt ärlig har jag inte gjort mycket mer än att mata i karen den senaste tiden.
    Imorgon är det dags för vattenbyten.
    Alla karen verkar fungera bra. Förutom att grenarna som jag har i 180 liters karet luddar rejält. Funderar på att bort lite manuellt imorgon. Tror inte att det påverkar fiskarna negativt men det ser inte så snyggt ut.

    Har funderat en del på vad mer som ska in i 180 liters akvariet. Jag skulle vilja ha någon mal. Clown pleco kanske. Måste köpa några fler tetror med.

    Men som sagt inga större förändringar har skett i karen direkt.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Kul att det flyter på i karen! Det går ju att lyfta ut grenarna och skrubba bort luddet. En mal skulle förmodligen äta av det också.

      Har ni landat i flyttankarna?

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Kul att det flyter på i karen! Det går ju att lyfta ut grenarna och skrubba bort luddet. En mal skulle förmodligen äta av det också.

        Har ni landat i flyttankarna?
        Ja det känns skönt.
        Ja men jag tänker att med tiden borde det försvinna.
        Är lite inne på att antingen skaffa några dvärgpansarmalar eller någon mal till 180 liters.

        Typ, en flytt kommer att ske någon gång. Men det dröjer minst 1 år. Så vi kör på med karen som vanligt ännu.
        Senast redigerad av LindaAlgo; 26 August 2018, 17:26.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Okej, men då hoppas jag på många inlägg från dig innan det blir flyttdags (och efteråt också såklart)!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Okej, men då hoppas jag på många inlägg från dig innan det blir flyttdags (och efteråt också såklart)!
            Tack så mycket!
            Det kommer det att bli. Kastar inte in handduken ännu.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Låter bra!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Förstår inte varför det är så svårt att bestämma sig för vad för fisk jag vill ha.
                Velar fram och tillbaka hela tiden. Inte för att det är någon panik med något av det. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat bestämma sig.
                Jag har ju lite plats i akvarierna ändå.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Vilka fiskar är det du är sugen på och väljer mellan? Är det SA-inspirerat du tänker dig? Har du släppt stänktetror som alternativ?

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Efter ett besök på akvarielagret kom vi hem med tre olika sorters fiskar. Lite impuls-köp men ändå inte då vi pratat om dem tidigare.

                    Det blev:
                    1 En Panaqolus maccus till 240 liters akvariet
                    2 1 plus 1 Ancistrus
                    sp. till 180 liters akvariet
                    3 1 plus 1 Parosphromenus sp. bintan Lakrisgurami till 54 liters akvariet.

                    Nästa gång vi är där så ska vi köpa fler Nannostomus beckfordi till 180 liters men känner att jag inte vill sätta in för mycket fisk på en gång.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Vad roligt! Lägg gärna upp bilder när de kommit till ro i de nya karen

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vad roligt! Lägg gärna upp bilder när de kommit till ro i de nya karen
                        Det ska jag göra.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Lyckades fånga hanen av guramierna på bild. Ville inte störa för mycket. Ska bli intressant att se hur de utvecklar sig i karet.

                          Malarna har vi knappt sett sen de släpptes i men räknade inte med något annat direkt.

                          Jag hoppas att malarma kan hjälpa till lite med luddet i 180 liters akvariet. Har märkt att smyckestetrorna går dit och nafsar på det.
                          Nåja jag vet ju att det är ofarligt men ack så fult.
                          Bifogade filer
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Vilken cool typ och vad bra han smälter in i inredningen - först såg jag honom inte ens! Vad är det för en grön tångliknande växt du har? Den är fin!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Vilken cool typ och vad bra han smälter in i inredningen - först såg jag honom inte ens! Vad är det för en grön tångliknande växt du har? Den är fin!
                              Jag blev lite förvånad med när jag såg honom i roten/barken. Men han är riktig läcker och jag hoppas att han blir snyggare med tiden och lika så hans fruga.

                              Det är sötvattenstång: https://tropica.com/en/plants/plantd...(002CYLS)/4389
                              Den är rolig. Dock så är den svår att fästa, så jag låter den bara ligga på gruset men det är rätt snyggt.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Okej, ja det är jättesnyggt! Tror det är sådan Mats har också. Ska kolla om min butik har det nästa gång jag åker dit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...