LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Det låg inget vatten på golvet. Det verkar som att karen har klarat sig fint under tiden som vi har varit borta.

    180 liters akvariet börjar komma på plats. Ska bara i med två svärdsplantor i det vänstra hörnet. Vilket jag tror kommer att göra att akvariet känns mer balanserat. Sen börjar kliet komma igång efter att få lite invånare till akvariet. Tror att det börjar bli dags.

    I de andra karen verkar allt gått bra. De var bara hungrig efter 3 dagar utan mat.
    Imorgon ska det bli vattenbyte med i 240 liters akvariet. Hann inte med att göra det innan vår lilla tripp.

    Ska bli skönt att komma tillbaka in i rutiner nu. På måndag börjar jobbet igen så resten av veckan handlar mest om att förbereda sig inför det.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Härligt att karen klarat sig bra och att golven var torra! Blir säkert fint med svärdsplantor som du planerar. Ska bli intressant att se vilka fiskar du väljer!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Härligt att karen klarat sig bra och att golven var torra! Blir säkert fint med svärdsplantor som du planerar. Ska bli intressant att se vilka fiskar du väljer!
        Tycker det med. :P Är fortfarande väldigt nojig när det gäller akvarierna.
        Har planerat svärdplantorna nu. Blev dock väldigt dimmigt igen i karet. Ska se om jag kan ta en ny bild imorgon.

        Tänkte börja med att köpa 10-15 smyckestetror. De får vara startpatrullen.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Låter bra! Jag kikar in imorgon igen!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Har inte kommit för mig att fota 180 liters akvariet ännu. Men har gjort ett VB i det stora akvariet och tog bort flytväxterna där med samt rensade bort mössan som växte lite väl mycket. Försöker låta bli att göra några stora ändringar och låta det mogna.
            Fungerar väldigt bra så här långt.
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180808_113322.jpg Visningar:	1 Storlek:	272.0 kB ID:     	2389614
            Senast redigerad av LindaAlgo; 08 August 2018, 12:06.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Wow, vad fint det är!

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                Ja verkligen jättefint. ^^

                Vad är de för mossa du har och har du limat fast den på stubben eller knutit med tråd?

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Tack så mycket. Jag börjar bli nöjd.

                  Ståhl Jag tror att det är taiwan moss. Jag har inte knutit fast det utan jag har bara tryckt dit den. Det funkar rätt bra ändå.

                  Nu har jag fotat 180 liters akvariet igen. Tyvärr syns bara den ena svärdplantan. Men de finns tre. Lovar.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20180808_130539.jpg
Visningar: 117
Storlek: 250,3 KB
ID: 2389626Klicka på bilden för större version

Namn: 20180808_130506.jpg
Visningar: 97
Storlek: 328,3 KB
ID: 2389627
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Det blev bra med svärdsplantorna!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det blev bra med svärdsplantorna!
                      Tack så mycket! Vill nästan åka och köpa fiskar nu direkt... Men försöker behärska mig. Har inte tagit några tester på vattnet ännu men jag antar att inte så mycket händer iofs när jag inte har några fiskar i. Men snäckorna som kom med några av växterna från mina andra kar verkar ha överlevt flytten.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Testade vattenvärdena i akvarierna igår. Har inte gjort det på fler veckor nu men blev nyfiken på om mängden löv och catappa-"saker" påverkade PH:et i 180 liters akvariet.
                        Använder visserligen bara stickor och vet att de inte är perfekta. Men tänker att de är en uppfattning om saker och ting i alla fall. Men skillnaden tycks vara minimal.
                        PH i de andra karen ligger runt 7-6,8. PH i 180 liters ligger kanske lite mer åt 6,8-6,5 hållet. Antar att det kan påverkas med nedbrytningen men ändå.

                        Ser nu framemot att få lite svalare väder igen så att temperaturerna i karen kan gå ner lite.


                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Spammar nu min egen tråd men får väl göra det. Får se om man får något svar.

                          Har funderat lite fram och tillbaka om jag skulle flytta mitt apisto-par och mina smyckestetror från mitt 54 liters akvarium till mitt 180 liters akvarium.
                          För att ge dem lite större yta att vara på och det är ungefär samma invånare som jag ändå tänkt ha och sen utöka smyckestetra-gruppen lite.
                          Och sen satsa på någon nano-fisk och fler räkor i det lilla karet.

                          Om jag gör detta är det något som jag bör tänka på ang flytten?
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            När jag har flyttat fisk mellan mina kar har jag bara kollat att tempen är ungefär densamma i aktuella kar. Har sedan inte koppat in fiskarna utan bara håvat upp och släppt i. Tycker din idé verkar klok!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              När jag har flyttat fisk mellan mina kar har jag bara kollat att tempen är ungefär densamma i aktuella kar. Har sedan inte koppat in fiskarna utan bara håvat upp och släppt i. Tycker din idé verkar klok!
                              Tack så mycket! Då ska jag nog göra det!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Nu är flytten genomförd med. Hoppas att de ska trivas i sitt nya större hem. Passade på att göra om lite i 54 liters med.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...