LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Klicka på bilden för större version

Namn: 180 liter.jpg
Visningar: 121
Storlek: 248,1 KB
ID: 2389250
    Akvariet har klarnat upp ännu mer under natten.
    Har fått lite ludd på några av grenarna men antar att det kommer att lösa av sig själv snart.
    Behöver nog som tidigare sagt en lite större planta i en vänstra hörnet. Är även sugen på att skaffa en näckros med. Jag som inte skulle ha så mycket växter i det.
    Stör mig på hur rötterna hänger men är ändå för lat för att orka göra något åt det. Kanske behöver ha lite fler gömställen med. Har en kokosnöt till bakom de stora rötterna. Men jag hoppas att det löser sig när jag får i lite löv, barken och liknade saker. Vad tror ni?

    Vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ha i akvariet. Jag känner att jag behöver ha något som under sommaren klarar lite högre temperaturer utan några större problem.

    Det som jag har funderat över är:

    * något apistopar. Står nog mellan panduro eller Baenschi? Men beror lite med på vad jag kan få tag på. Borde jag satsa på 1+1 eller är det bättre med 1+2?
    *Nannostomus beckford 10 eller 15 stycken eller 10-15 Inpaichthys kerri
    * Stänktetror 4-8 stycken

    Skulle vilja ha någon algätare med men vet inte om jag får plats med det.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Det ser bra ut! Luddet kommer att försvinna med tiden. Kan inget om de fiskar du funderar på tyvärr.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Det ser bra ut! Luddet kommer att försvinna med tiden. Kan inget om de fiskar du funderar på tyvärr.
        Tack så mycket. Jag tror med att det kommer att göra det.

        Jag tror att jag ska lämna det lite öppet med vilken apisto som jag ska välja. Ska se vad akvarielagret har inne. Även om jag är väldigt sugen på panduro. Tycker att honan är så läcker. Men samtidigt kanske det vore roligt med en apisto med långsträckt form med. Mina nuvarande två är ju lite stabbigare i kroppsformen.
        Jag har funderat lite på om jag skulle flytta över smyckestetorna från det lilla karet till mitt nya. Och bara köra på apisto och räkor i det lilla. Men drar mig lite för att jaga fisk med.

        Är lite sugen på några ottos i 180 liters akvariet. Men vet inte riktigt om hur känsliga de är.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Akvarielagret brukar ju ha ett bra utbud av apistos så det låter som en bra plan!

          Jag har ottosar i två kar. Av de första tre jag köpte dog en ganska snabbt. Det svåra är att få dem att äta. Har man mycket alger av rätt sort och de kommer igång med ätandet samt man stödmatar med grönsaker och algtabletter tycker jag inte de är känsliga alls. Om de inte börjar äta dör de dock snabbt. Mina andra sju ottosar köptes senare till ett annat kar och där dog ingen. De ser runda och fina ut om magarna de få gånger jag ser dem. Det är fina men ganska anonyma fiskar.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Akvarielagret brukar ju ha ett bra utbud av apistos så det låter som en bra plan!

            Jag har ottosar i två kar. Av de första tre jag köpte dog en ganska snabbt. Det svåra är att få dem att äta. Har man mycket alger av rätt sort och de kommer igång med ätandet samt man stödmatar med grönsaker och algtabletter tycker jag inte de är känsliga alls. Om de inte börjar äta dör de dock snabbt. Mina andra sju ottosar köptes senare till ett annat kar och där dog ingen. De ser runda och fina ut om magarna de få gånger jag ser dem. Det är fina men ganska anonyma fiskar.
            Jag hoppas det.

            Okej, låter som att de kanske i sånt fall bör få komma in rätt sent. Jag tror att jag ska börja med att köpa tetrorna. Men får bli när temperaturen har börjat lägga sig lite mer. Tror att det underlättar lite.
            Ska fixa löven och de övriga detaljerna till helgen tror jag.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Idag har jag gjort VB i det lilla akvariet och lagt in löv och bark och annat smått och gott i 180 liters akvariet. Kommer ev att göra ett VB i det stora akvariet idag. Men det känns inte som att det är panik ännu.

              I det lilla (54 liters) har jag tagit bort alla flytväxter. Det kändes som att mina flytväxter helt enkelt bara tog över i karet. Sen flyttade jag över all javaormbunke till 180 liters akvariet.
              Märker att cryptosen i det lilla karet tagit lite stryk av alla förändringar. Men hoppas att de kommer tillbaka snart. Annars har jag lite att ta från de övriga karen ändå.
              Har även lagt in lite catappa-löv, kaktusstam och lite sånt i detta karet tidigare under veckan.
              Känns som att karet blev mer normalt igen och jag känner att det karet fungerar bra.

              I 180 liters verkar det mesta fungera bra. Några av växterna har börjat smälta lite grann. Men känner att det inte så konstigt med tanke på hur nytt det är samt att temperaturen i det karet ligger högt. Har legat strax under 30 grader ibland. Men nu har temperaturen gått ner så temperaturen ligger runt mer 26-27. Tror att detta kar kommer att ligga lite högre i temp på grund av var det står.
              Men jag har inte märkt av något negativt hos fiskarna på ovanvåningen. De verkar ha klarat den lite högre temperaturen bra och i och med att jag kommer att ha något snarlikt i 180 liters akvariet så tror jag att det blir bra. Tog även bort alla flytväxter här med. Gillade inte hur rötterna la sig. Ska se om jag kan få tag på några andra flytväxter.
              Utöver detta har jag börjat lägga in löven och de andra sakerna i karet. Så att jag kan börja få igång känslan av ett svartvattenskar. Har beställt hem två stycken svärdplantor med. Antar att karet kommer att vara rätt redo för fisk i slutet av månaden.

              Återkommer med lite bilder senare. Kanske inte den roligaste uppdateringen men ändå.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Låter som att du fått mycket bra gjort i karen! Förstår att flytväxterna blev ”för mycket” med sina långa rötter. Ska bli kul att se bilderna sedan.

                Angående ottosarna är det inte en fisk jag rekommenderar om man vill se den ofta och iaktta dess beteende. De är väldigt fredliga men också väldigt osynliga. Gissar att de äter en del alger och på så sätt gör nytta och den stör som sagt ingen annan men syns sällan.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Låter som att du fått mycket bra gjort i karen! Förstår att flytväxterna blev ”för mycket” med sina långa rötter. Ska bli kul att se bilderna sedan.

                  Angående ottosarna är det inte en fisk jag rekommenderar om man vill se den ofta och iaktta dess beteende. De är väldigt fredliga men också väldigt osynliga. Gissar att de äter en del alger och på så sätt gör nytta och den stör som sagt ingen annan men syns sällan.
                  Tack så mycket. Ja det känns som att jag fick lite gjort. Har legat lite på latsidan sen vi kom hemifrån semestern och med värmen.
                  Försökte ta lite bilder men blev så mycket blänk i dem och sen släcktes dem.

                  Får fundera lite. Jag hade gärna velat testat ottos men känner samtidigt att de inte är ett måste. Det är så svårt när man sätter ihop befolkningarna i karen tycker jag. Jag vill gärna ha få arter i karen. Men samtidigt vill jag inte att karet ska kännas tomt.

                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jag tycker också att det är svårt att få ihop en bra mix! Ottosar är snälla och fina. Kanske är det något i mina kar som gör att de sällan visar sig? Idag hade jag i alla fall inte lagt pengar på den sorten.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag tycker också att det är svårt att få ihop en bra mix! Ottosar är snälla och fina. Kanske är det något i mina kar som gör att de sällan visar sig? Idag hade jag i alla fall inte lagt pengar på den sorten.
                      Jag vill bara säga Nando att jag tycker att det är kul att du är så aktiv här. Många verkar tappat suget att skriva av olika orsaker.

                      Jag tror att jag läste någonstans att någon upplevde att de var mer synliga om de fick vara i ett lite större stim. Hur många har/hade du?
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Tack detsamma Linda! Det är väl du, jag och några till som förhoppningsvis är ”det gamla gänget” här om några år . Jag tycker också att det är synd att många trevliga, kunniga och erfarna zoopetare verkar ha tappat sugen.

                        I ett kar har jag sju ottosar och i ett annat två (de var tre men en har dött).

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Tack detsamma Linda! Det är väl du, jag och några till som förhoppningsvis är ”det gamla gänget” här om några år . Jag tycker också att det är synd att många trevliga, kunniga och erfarna zoopetare verkar ha tappat sugen.

                          I ett kar har jag sju ottosar och i ett annat två (de var tre men en har dött).


                          Nu är jag inte tillräckligt sugen på dem för att ha så pass många, för att vara så där brutal. Men jag undrade om inte hen hade 15-20 stycken. Om inte fler. Men jag kan ju minnas fel.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ja, då kanske de får ett annat, förmodligen mer naturligt, beteende!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hur går det med nya karet?

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Hur går det med nya karet?
                                Har inte varit hemma på ett par dagar nu. Kommer hem om några timmar. Får ge en statusuppdatering då. Får se om det ligger vatten på golvet eller inte.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...