LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ja, att ta sten i naturen är ju i princip straffbart som åverkan men enstaka stenar är förmodligen okej även om det är svårt att veta var gränsen går. Det finns såvitt jag förstår också en särskild regel gällande åklagares möjlighet att väcka åtal i de fall åverkan endast kränker enskilds rätt, vilken i praktiken lär begränsa det straffbara området ytterligare. Med det sagt är det naturligtvis ändå säkrast att ha markägarens tillstånd eller att köpa sten.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Nä och åka i fängelse för att plocka sten till akvariet tänker jag inte göra. Inte för att straffet verkar bli så högt men ändå.

      Det löser sig nog oavsett. Får se hur jag löser det.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Sitter här med ågren nu.
        Har kommit över ett möbelakvarium på 450 liter för ett bra pris inkl frakt. Jag skulle väl kunna göra plats för det på samma ställe i praktiken men känner mig lite tveksam av två orsaker.

        Emot
        1. Det är begagnat. Mina erfarenheter av begagnat har varit sisådär. Detta är dock i gång nu.
        2. Kan bli knepigt att få upp det för trappan.

        För
        Det är större. Jag får plats med mer...
        Senast redigerad av LindaAlgo; 22 July 2018, 19:21.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Trots att jag blev väldigt frestad så insåg jag rätt snabbt att det inte fungerar att skaffa ett sånt stort akvarium just nu. Får fortsätta på den planen som jag hade.

          Idag har vi kommit hem igen med. Akvarierna har klarat sig bra med. Det var lite varmt kanske i karen med ca 29 grader. Men det löste sig relativt snabbt.
          Imorgon blir det vattenbyte och resning av flytväxter med. De har tagit över helt igen. Det verkar även skett ett maktbyte i karet med honorna apistorna. Är inte helt säker ännu men tycks vara så. Vilket är intressant. För innan vi åkte verkade det vara lek på G.

          Är osäker på vad som har hänt med Borelliernas ev lek. Hanen jagar bort övriga fiskarna men inte honan. Går dock knappt att se in i karet just nu. Måste rensa växter rejält. Har blivit en rejäl djungel där med.

          Tittade även lite närmare på grenarna som jag fick. De är inte 100% torra så jag hoppas att värmeböljan som vi har nu kan torka det sista i dem.

          Ja det var en lång och kanske tråkig uppdatering.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad skönt att alla verkar ha klarat sig bra! Du känner säkert bäst själv vad som är rätt för er i fråga om det stora begagnade karet. Kör på din magkänsla tycker jag.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad skönt att alla verkar ha klarat sig bra! Du känner säkert bäst själv vad som är rätt för er i fråga om det stora begagnade karet. Kör på din magkänsla tycker jag.
              Ja jag tror det med. Får försöka vara rimlig med. Ska dock kolla lite på om det skulle funka att öka till ett 240 liters istället. Måtten och priset skiljer inte inte så mycket.

              Ja det känns bra. Var lite orolig ändå.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Efter vattenbyten idag ser akvarierna bättre ut. Har slängt mängder med flytväxter och växter dock.
                I det stora akvariet har jag fokuserat på att minska ner mossan rejält samt då givetvis flytväxterna. Känns inte som att vi var borta påverkade så mycket faktiskt.
                Så här ser det ut efter vattenbytet och resning i alla fall. Rötterna från flytväxterna hänger lite hur som helst. Men orkar inte ändra på det. :P
                Klicka på bilden för större version

Namn: 240 2018-07-23.jpg
Visningar: 115
Storlek: 357,7 KB
ID: 2388834

                54 liters har tagit lite mer stryk. Klippte ner cambomban rejält. Och tog bort större delen av flytväxterna. Har fått lite alger med flytväxterna i karet. Men de verkar dött rätt omgående i karet så jag fick ta bort en del döda alger. Men tror att det ska ordna sig med lite kärlek på någon vecka eller så. Dock verkar inte fiskarna eller räkorna bry sig nämnvärt. Borelli-honan är fin och gul och hanen är lika fin som vanligt. Smyckestetrorna verkar leva med. Men karet är inte foto-vänligt för tillfället.


                Har även under dagen kollat lite på natursten som går att köpa i handeln. De minsta påsarna som jag såg låg på 25 kg. Hade ev. varit något att fundera över även om det fortfarande är väldigt mycket.


                Sist men inte minst så fick jag även hem lite läsmaterial.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20180723_153226.jpg
Visningar: 123
Storlek: 472,9 KB
ID: 2388835
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  De nyansade akvariet ser riktigt fint ut. Rötterna är ju fortfarande långa och fina men nu ser man mer av de andra också. Kan tänka mig att både växter och fiskar trivs bra där. ^^

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Stahl
                    De nyansade akvariet ser riktigt fint ut. Rötterna är ju fortfarande långa och fina men nu ser man mer av de andra också. Kan tänka mig att både växter och fiskar trivs bra där. ^^
                    Tack så mycket! Det blir bättre och bättre hela tiden.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Jättefint!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Jag och maken har börjat fundera lite på om det inte vore bra att komplettera de stora akvarierna med ytterfilter i höst.
                        Är inte missnöjd med innefiltret men det känns som att ett ytterfilter hade höjt nivån lite. Vi var väldigt nöjda förra gången vi hade det. Ehiem var det då som gällde. Är det fortfarande de som gäller? Lämplig modell till 240 liters akvarium?
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Spammar tråden men nu är akvarium nummer 3 beställt.
                          Vacklade mellan ett 240 liters och ett 180 liters. Men det blev ett 180 liters till slut. Insåg att trappan kommer att bli jobbig nog och de extra 20 cm ställer till det för mycket.
                          Tror att det kommer att bli bra i alla fall.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LindaAlgo
                            Spammar tråden men nu är akvarium nummer 3 beställt.
                            Vacklade mellan ett 240 liters och ett 180 liters. Men det blev ett 180 liters till slut. Insåg att trappan kommer att bli jobbig nog och de extra 20 cm ställer till det för mycket.
                            Tror att det kommer att bli bra i alla fall.
                            Nu är du fast, beroende, vänta bara snart kommer 4, 5 och 6 utan att du märker det

                            jag använder inte ytterfilter själv men till mina ny 540 kommer det bli det. Hade ytterfilter för sisådär tio år sedan och då tyckte ja Eheim var stråt vassare en Fluval. Eheim gick tystare. Men som sagt det har säkert hänt mycket på tio år...

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Nu är du fast, beroende, vänta bara snart kommer 4, 5 och 6 utan att du märker det

                              jag använder inte ytterfilter själv men till mina ny 540 kommer det bli det. Hade ytterfilter för sisådär tio år sedan och då tyckte ja Eheim var stråt vassare en Fluval. Eheim gick tystare. Men som sagt det har säkert hänt mycket på tio år...
                              Haha jag kan tänka mig det. Fast jag har en känsla av att maken flyttar ut då. I alla fall om de ska in i vårt nuvarande boende. :P

                              Ja det var det var samma slutsats som vi drog för 10 år sen med. Får nog bli att läsa på lite till innan vi bestämmer oss.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad roligt att du beställt ditt nya kar! Toppenbra gjort också att sluta röka! Ska bli kul att se vad du hittar på i karet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...