LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Oj, vet inte. Om du lägger dem i solen kanske det går på ett par veckor? (Jag gissar bara nu)
    Ska kolla lite närmare på hur torkade de är redan när vi kommit hem.
    Men just nu känner jag mig lite nojig. Men på det berömda FB så så folk att syrén kanske inte tillhör de bästa trädslagen att ha i akvarium? Visserligen kändes som en del hörsägen och mindre egna erfarenheter. Men vad säger ni här? Har någon märkt av några problem?
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Jag har ju det i mitt nya kar men där går ingen fisk än. Återkommer när jag börjat släppa i fisk och ser hur de mår. Mats har ju sådant trä i sitt kar och vad jag förstår har han inga problem. Även Smajlet har väl syren i sitt stora kar tror jag. Vad för problem har folk på FB upplevt?

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Jag har ju det i mitt nya kar men där går ingen fisk än. Återkommer när jag börjat släppa i fisk och ser hur de mår. Mats har ju sådant trä i sitt kar och vad jag förstår har han inga problem. Även Smajlet har väl syren i sitt stora kar tror jag. Vad för problem har folk på FB upplevt?
        Det är lite så som jag har tänkt med. Att de är så många kunniga här som haft det utan problem.
        Det var rätt otydligt. Flämtande fiskar som sen dog.
        Och sen att man menade att det var giftig för människor och sen att det bröts ner fortare än andra träslag.

        Så lät mest som att folk gick på hörsägen och på något som kanske (troligen?) inte hade med Syrén att göra.

        Så kanske jag inte behöver vara så nojig när jag tänker efter.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Men jag förstår att du är nojig, det är jag också. Samtidigt känns det ju ganska säkert att testa när man vet att många har haft samma utan problem. Eftersom inte all fisk ska i samtidigt tänker jag att jag utvärderar hur testpiloterna mår och om de verkar OK så är det förmodligen lugnt. I annat fall får väl syrenen plockas ut.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Men jag förstår att du är nojig, det är jag också. Samtidigt känns det ju ganska säkert att testa när man vet att många har haft samma utan problem. Eftersom inte all fisk ska i samtidigt tänker jag att jag utvärderar hur testpiloterna mår och om de verkar OK så är det förmodligen lugnt. I annat fall får väl syrenen plockas ut.
            Nä jag tänker så med. Man får hålla lite extra koll helt enkelt.
            Jag tror nog inte att det är några problem.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Frågade i min tråd men frågan hör ju hemma här - hur går tankarna med 180-karet vad gäller fiskar?

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Frågade i min tråd men frågan hör ju hemma här - hur går tankarna med 180-karet vad gäller fiskar?
                Ärligt talat har jag knappt hunnit tänka på det den senaste tiden.
                Både pga vi haft besök och att vi är bortresta.
                Samt att jag fortfarande har så mycket som snurrar kring inredningen. Jag skulle vilja få tag på lite mer sten. Lite rundad sten i olika storlekar. Jag köpte lite sten när vi var på tripp men två av dem är jag osäker på om de ändå passar.

                Men jag lutar fortfarande åt smyckestetror, stänktetror och någon apistogramma. Jag skulle vilja ha någon mal med men är inte helt 100. Känner mig lite tråkig med som bara upprepar mig själv. :/ Det finns ju fler fiskar än så med.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Jag tror mina stenar som jag har i mitt 720 är vanliga naturstenar som dom flesta har i trädgården.

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9CD8751F-76A3-4258-89DE-0F8B97C87411.jpeg Visningar:	1 Storlek:	1.07 MB ID:     	2388620

                  Mvh Nicklas

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av smajlet
                    Jag tror mina stenar som jag har i mitt 720 är vanliga naturstenar som dom flesta har i trädgården.

                    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 9CD8751F-76A3-4258-89DE-0F8B97C87411.jpeg Visningar:	1 Storlek:	1.07 MB ID: 	2388620

                    Mvh Nicklas
                    Du menar som man köpt eller som bara skulle finnas där? Finns inga i min trädgård. Antar att stentomten hoppade över min trädgård.
                    Senast redigerad av LindaAlgo; 20 July 2018, 19:38.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo

                      Du menar som man köpt eller som bara skulle finnas där? Finns inga i min trädgård. Antar att stentomten hoppade över min trädgård.
                      Ja jag glömde ju skriva att det är stenar som vanligtvis köps in till tomten mvh

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Okej Linda, jag förstår. Men jag tycker inte dina tänkta fiskar låter tråkiga alls.

                        Smajlet - jädrar vilket stenförråd! Tyvärr hoppade stentomten () över min trädgård också.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av smajlet

                          Ja jag glömde ju skriva att det är stenar som vanligtvis köps in till tomten mvh
                          Misstänkte det. Undrar om de går att köpa i mindre mängder. Blir kanske lite väl mycket att köpa i de mängder som en trädgård behöver. Vs att jag väl får ge mig ut på tur.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Okej Linda, jag förstår. Men jag tycker inte dina tänkta fiskar låter tråkiga alls.
                            Det är ju skönt att höra. En annan tetra som jag har börjat gilla mer och mer är kerritetran. Så den känns som ett alternativ med.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              Jag blev lite nyfiken på vad som gällde angående att plocka sten i naturen och kollade in några geologers hemsida.

                              Att plocka sten ingår inte i allemansrätten men tydligen är det ändå ok om det är i liten skala, det är endast när man gör det i större skala eller för att sälja vidare som någon skullr säga ifrån.

                              "Brottsbalken 12 kap. 2 § räknar upp en mängd naturprodukter som är förbjudna att ta utan markägarens tillåtelse. Där ingår bl.a. Sten. Men om man plockar någon enstaka sten har det ändå ansetts tillåtet."



                              Så du kanske kan ta dig en promenad och se vad du hittat i skog och mark istället för att köpa, kollade nämligen på försäljning av natursten och påse på 800kg va den minsta jag hitta.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Stahl
                                Jag blev lite nyfiken på vad som gällde angående att plocka sten i naturen och kollade in några geologers hemsida.

                                Att plocka sten ingår inte i allemansrätten men tydligen är det ändå ok om det är i liten skala, det är endast när man gör det i större skala eller för att sälja vidare som någon skullr säga ifrån.

                                "Brottsbalken 12 kap. 2 § räknar upp en mängd naturprodukter som är förbjudna att ta utan markägarens tillåtelse. Där ingår bl.a. Sten. Men om man plockar någon enstaka sten har det ändå ansetts tillåtet."



                                Så du kanske kan ta dig en promenad och se vad du hittat i skog och mark istället för att köpa, kollade nämligen på försäljning av natursten och påse på 800kg va den minsta jag hitta.
                                Bra att få koll på vad som gäller.

                                Problemet är att jag bor i ett gruvområde och jag litar inte riktigt på stenen omkring mig. Kanske är för feg i vanlig ordning.
                                Men ska dock försöka plocka på mig lite när vi har möjlighet nästa gång.

                                Jag var lite rädd för det. Tror jag kollade upp det själv men såg som du. Skulle väl vara om det finns någon lokalaffär som säljer i lösvikt av någon orsak.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...