LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av smajlet
    Vill bara medela att den där fällan jag nämde gör inte det om ni har små fiskar och kuliålar som jag har. Fick ta farväl av 5 st kuliålar och tre mindre svärdbärare samt tre av minna mindre Siamensismalar.
    Trots att jag borrade ett mindre hål i petflaskans lock så tog det sig in fiskar.

    Funkar säker klockrent om man bara har räkor, så nu har man lärt sig en dyr läxa.

    MVH
    Oj. Beklagar.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av LindaAlgo

      Oj. Beklagar.
      Tänkte inte på att så litet håll skulle kunna ta in fiskar igenom hållet.

      Kuliålarna misstänkte jag men dom blev nog igällstressade av fisken som blev helvilda när dom inte kom ut.


      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Verkligen tråkigt.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Har köpt lite saker till mitt nya du-röker-inte-längre-akvarium.
          Imorgon ska vi köpa sanden med. Sen inhandlas själva akvariet i slutet av månaden.

          Bifogade filer
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Vad spännande!

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad spännande!
              Ja det ska bli riktigt kul. Har inte riktigt bestämt mig dock för hur jag ska göra med växter. Vill gärna nog i slutändan ändå ha lite växter i karet.
              Tror det kommer att se för tomt ut annars. Jag är ju inget proffs på att inreda. Lutar väl åt ett gäng cryptos och ev någon svärdplanta typ.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Det låter som en bra början!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Två mac-honor införskaffade och 6 panda pansarmalar.
                  Så nu har vi 12 pansarmalar, 16 tetror och 3 apistogrammor i 240 liters karet.
                  Antar att sista saken är att utöka tetrastimmet.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av LindaAlgo; 27 June 2018, 19:41.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Åh vad roligt!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Åh vad roligt!
                      Känns riktigt rolig!

                      Jag vet dock inte riktigt om jag ska utöka stimmet med kolglödstetror eller om jag skulle skaffa några stänktetror som kan vara vid ytan istället. Stod och tittade på dem ett tag idag.

                      Eller så kanske jag ska satsa på dem i 180 liters istället.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Svårt val. Om det är ”tomt” vid ytan kanske stänktetra eller vinkeltetra kan vara bra. Annars är ju ett ordentligt stim kolglödstetror ursnyggt!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Svårt val. Om det är ”tomt” vid ytan kanske stänktetra eller vinkeltetra kan vara bra. Annars är ju ett ordentligt stim kolglödstetror ursnyggt!
                          Ja det känns faktiskt tomt. Speciellt nu efter att vi har fyllt på med de andra fiskarna. Kändes tomt över allt innan men nu känns botten och mitten "färdigt". Medans ytan känns tom.
                          Kolglödstetrorna är väldigt bra men de håller sig mest i mitten. Så är lite rädd för att det kommer kännas konstigt om jag fyller på med dem.
                          Vet inte riktigt om jag får plats med båda. Samtidigt kanske jag inte behöver 10 stycken stänktetror? Det kanske räcker med 5-6 och då kanske jag kan fylla på båda stimmen men mindre grupper.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Men då låter det ju som att Stänktetra är ett bra val. Vet dock inte hur många de behöver vara för att trivas. Det ska väl gärna finnas växter vid ytan och helst sådana som går över ytan upp i luften där ägg kan fästas om de leker. Annars tror jag det funkar för dem att lägga ägg på täcklocket också förutsatt att man har en tillräcklig luftspalt. Tycker det verkar vara en rolig fisk! När jag själv funderade på sådana blev jag dock avrådd av personal på Akvarielagret som menade att de är svåra att få att trivas och att de, som han sa, brukar ”tyna bort” med tiden. Vet inte om det stämmer men det lät lite avskräckande.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Men då låter det ju som att Stänktetra är ett bra val. Vet dock inte hur många de behöver vara för att trivas. Det ska väl gärna finnas växter vid ytan och helst sådana som går över ytan upp i luften där ägg kan fästas om de leker. Annars tror jag det funkar för dem att lägga ägg på täcklocket också förutsatt att man har en tillräcklig luftspalt. Tycker det verkar vara en rolig fisk! När jag själv funderade på sådana blev jag dock avrådd av personal på Akvarielagret som menade att de är svåra att få att trivas och att de, som han sa, brukar ”tyna bort” med tiden. Vet inte om det stämmer men det lät lite avskräckande.

                              Jag har en del större flytväxter samt näckrosblad. Men det svaret som du fick gör mig osäker på om det är rätt fisk för mig ändå.
                              Jag var på akvarielagret igår och såg deras akvarium med stänktetror och smyckestetror. Blev förtjust i dem men glömde bort att fråga för att jag var så inne på apistogrammorna och pansarmalarna.
                              Kanske får fundera en stund till då i alla fall.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Ja, jag har ju ingen personlig erfarenhet av dem men tyckte inte heller att det där med att tyna bort lät så lockande. Å andra sidan kan man ju alltid testa. Det behöver ju inte bli några problem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...