LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Nu funkar det! Håller med om att karet är fint. Ser att du bytt profilbild. Den är också fin!
    Tack så mycket. Jag tycker mycket om den med.

    Jag tycker att det var intressant det med malarna med. Sen kan jag tycka att 30 stycken låter mycket dock.
    Sen var tetrorna väldigt fina med.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Har suttit ett tag framför 54 liters innan det släcktes. Borellii.honan börjar igen ta sig ton mot hanen. Antar att leken börjar närma sig. Följer ungefär samma mönster som sist. Hanen var först den som styrde i karet. Sen blev det honan och sen blev det lek. Smyckestetrorna verkar mest fokuserade på mat och att jaga varandra lite smått.
      De är inte så bekymrade över apistogrammornas kärleksliv. Det växer på som tusan i karet med. Måste rensa denna veckan med.

      I 240 liters akvariet leker det på med. Har fortfarande trådalger i mossan. Men jag är till 95% på att det beror på att mossan kommer så nära ljuset och då tar algerna över. Men den sprider sig inte utan det håller sig närmast lampan. De nya plantorna växer på bra med. Funderat dock starkt på att köpa lite rotgödning och stoppa ner. Men ännu så fungerar det bra.
      Tanken är att vi efter midsommar ska köpa två apistogramma-honor till akvariet. Ingen fisk har dött sen honan dog för över en månad sen. Så det borde vara lugnt. Ev. ska vi titta på någon mal till maken med. Det känns ändå inte som att 240 liters akvariet är överbefolkat direkt.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av LindaAlgo
        Har suttit ett tag framför 54 liters innan det släcktes. Borellii.honan börjar igen ta sig ton mot hanen. Antar att leken börjar närma sig. Följer ungefär samma mönster som sist. Hanen var först den som styrde i karet. Sen blev det honan och sen blev det lek. Smyckestetrorna verkar mest fokuserade på mat och att jaga varandra lite smått.
        De är inte så bekymrade över apistogrammornas kärleksliv. Det växer på som tusan i karet med. Måste rensa denna veckan med.

        I 240 liters akvariet leker det på med. Har fortfarande trådalger i mossan. Men jag är till 95% på att det beror på att mossan kommer så nära ljuset och då tar algerna över. Men den sprider sig inte utan det håller sig närmast lampan. De nya plantorna växer på bra med. Funderat dock starkt på att köpa lite rotgödning och stoppa ner. Men ännu så fungerar det bra.
        Tanken är att vi efter midsommar ska köpa två apistogramma-honor till akvariet. Ingen fisk har dött sen honan dog för över en månad sen. Så det borde vara lugnt. Ev. ska vi titta på någon mal till maken med. Det känns ändå inte som att 240 liters akvariet är överbefolkat direkt.
        Linda, ta en tandborste och snurra upp trådalgerna på, dessa alger brukar inte vara svåra att få bukt med. Jag får dom alltid i ganska så nystartade kar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Kul med lek i karen och tankar på nya fiskar till 240-karet!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Inger H

            Linda, ta en tandborste och snurra upp trådalgerna på, dessa alger brukar inte vara svåra att få bukt med. Jag får dom alltid i ganska så nystartade kar.

            //Inger
            Jo jag vet och jag har gjort detta under en längre tid nu. Men som sagt jag tror inte att dessa trådalger hänger ihop med det. Då de inte finns någon annanstans. Utan bara där mossan kommer nära ytan och direkt under ljuset. En bit längre ner i mossan och på andra ställen i karet finns det inga.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av LindaAlgo

              Jo jag vet och jag har gjort detta under en längre tid nu. Men som sagt jag tror inte att dessa trådalger hänger ihop med det. Då de inte finns någon annanstans. Utan bara där mossan kommer nära ytan och direkt under ljuset. En bit längre ner i mossan och på andra ställen i karet finns det inga.
              Jag hade hemska problem med tråd alger i mitt 720 när jag la ner dom nya grenarna, och när jag planterade in mossan. Det var åxå längre upp i karet. Trode det hade med ljustimmar att göra samt CO2 och pmdd, men vet inte en idag. Jag trötnade och körde i alg exit och problemet försvan på 2 veckor, inte den första lösningen man vill göra.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av smajlet

                Jag hade hemska problem med tråd alger i mitt 720 när jag la ner dom nya grenarna, och när jag planterade in mossan. Det var åxå längre upp i karet. Trode det hade med ljustimmar att göra samt CO2 och pmdd, men vet inte en idag. Jag trötnade och körde i alg exit och problemet försvan på 2 veckor, inte den första lösningen man vill göra.
                Jag tycker att det har blivit mycket bättre sen jag började hälla på Co2 rakt på området med mossan samt ta dubbeldos.
                Har du fortfarande mossan på samma ställe och inga problem? Vet du om det är okej för räkor? Och i grund och botten tror jag inte att det är ett problem som det är i dagläget. Räkorna verkar älska det.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo

                  Jag tycker att det har blivit mycket bättre sen jag började hälla på Co2 rakt på området med mossan samt ta dubbeldos.
                  Har du fortfarande mossan på samma ställe och inga problem? Vet du om det är okej för räkor? Och i grund och botten tror jag inte att det är ett problem som det är i dagläget. Räkorna verkar älska det.
                  Räkorna tyket nog om trådalgerna. Jag har en del mossa kvar och den ser bra ut nu blev grön och fin.

                  En hel del mossa har försvunnit ur akvariet dels lossnat och försvunnit med grenar jag plockat ut.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av smajlet

                    Räkorna tyket nog om trådalgerna. Jag har en del mossa kvar och den ser bra ut nu blev grön och fin.

                    En hel del mossa har försvunnit ur akvariet dels lossnat och försvunnit med grenar jag plockat ut.
                    Vad härligt.

                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Mellan matlagningen till morgondagen blev jag påminde om hur långt akvariet har kommit på från mars till nu:

                      Mars:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_57466.jpg
Visningar: 121
Storlek: 268,1 KB
ID: 2387400
                      Nu:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_76414.jpg
Visningar: 114
Storlek: 421,5 KB
ID: 2387401

                      Jag ska nog försöka se det positiva med. :P

                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Vilken skillnad

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Min apa Borelli-hane visade upp sig i sina vackraste färger.
                          Bilderna är inte de bästa men hoppas att ni kan ana hur fin han är nu.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av LindaAlgo; 21 June 2018, 15:45.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av smajlet
                            Vilken skillnad
                            Visst är det!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Tycker både karet och Borellin är superfint!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                                Min apa Borelli-hane visade upp sig i sina vackraste färger.
                                Bilderna är inte de bästa men hoppas att ni kan ana hur fin han är nu.
                                Inget fel på bilderna alls Linda, väldigt vacker kille på en av mina favoritapisar

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...