LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    En uppdatering kring karen:

    Nu är skolavslutningen avklarad och vi lärare arbetar bara en vecka till. Är väldigt efterlängtat kan jag säga.
    Brukar göra vattenbyten på fredagar annars men hanns inte med igår så det skall fixas under dagen.
    Det puttrar på bra i karen. Känns som att det var helt rätt drag att göra om i det stora karet. Har varit mycket mer nöjd sen dess.

    Fick de första sakerna till det nya karet i veckan med. Två rötter och tropica sand.
    Det nya karet kommer att inhandlas i slutet av juli. Tänkte först göra det i början av juli men insåg att det var dumt när vi skulle vara borta så mycket i början av juli.
    Måste också slänga byrån som står på platsen. Den korta versionen är helt enkelt att jag har lite att göra.
    Sen ska vi hämta syréngrenarna med.
    Funderar mycket på vad för sand som jag ska ha i karet.

    Ibland känns det som att jag lägger mer fokus på inredningen än fiskarna. :P Men det känns som att när den kommit på plats så löser sig resten. Och nu har vi tiden att åka till lite akvarieaffärer med.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Herr surpuppa ville tydligen ställa upp en närbild idag.
      Han har börjat ta sig ton i akvariet nu och försöker jaga bort en.
      Honan börjar bli gul igen. Antar att det inte dröjer så lång tid innan det blir lek igen.

      Är inte så glad i filtret som ingick i paket till mitt 54 liters. Måste bytas ut. Räkor fastnar trots att jag har satt för med filtervadd. Samt den är svår att få tillbaka på plats. Kommer förr eller senare bli ett byte där.

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_76446.jpg Visningar:	1 Storlek:	293.2 kB ID:     	2387163
      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_76447.jpg Visningar:	1 Storlek:	425.8 kB ID:     	2387164
      Senast redigerad av LindaAlgo; 17 June 2018, 08:31.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Fina bilder och kul att det funkar bättre i 240L nu! Roligt med inredningsplaner i nya karet också!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          [QUOTE=LindaAlgo;n2387150]
          Tror du att det blir SA eller kommer du att byta fokus?


          Ah, det kan ju vara så. Jag göder med easylife. Tycker att det fungerar bra.
          Det kar som funkat sämst är dock det utan tropicas sand i botten. Så det ska bli intressant att se om 180 liters kommer att funka bättre med tropicas sanden än 240 liters.


          Jag tror det blir fortsatt SA i 240L. Kanske kör asiatiskt i 120-karet, har inte bestämt mig än. Känns skönt att ha något projekt kvar till hösten Doserar du easylife enligt anvisning eller kör du någon egen variant? Måste nog testa med gödning, även om det känns svårt.


          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Jag tror det blir fortsatt SA i 240L. Kanske kör asiatiskt i 120-karet, har inte bestämt mig än. Känns skönt att ha något projekt kvar till hösten Doserar du easylife enligt anvisning eller kör du någon egen variant? Måste nog testa med gödning, även om det känns svårt.
            Det förstår jag. Allt har sin tid med.
            Jag doserar enligt anvisningarna. Det är väldigt simpelt känner jag. Jag bara gör vad som står på flaskan och behöver inte blanda ihop något själv.
            I det 240 liters akvariet kör jag dubbeldos enligt instruktionerna med co2 varje dag. Och jag tror att jag kör dubbeldos i gödning med en gång i veckan. Ibland har jag kört i lite extra med under veckan. Men tar det lite lugnt nu.

            I det lilla så har jag inte riktigt samma rutin. Göder med co2 när jag kommer ihåg det under veckan och samt gödning en gång i veckan vid vattenbyte. Men tror att fiskbelastningen som är högre där samt i kombo med tropicas sand gör växer det snabbare än jag vill. Rensade bort massor igen igår.


            En fråga Nando: Dina bolivianska fjärilsciklider har du dem ihop med dina apistogrammor eller går de som ensamma ciklider?
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Tack för infon om gödning!

              Bolivianerna har gått som ensamma ciklider men nu på slutet har de fått sällskap av två (numera en) kakadua eftersom det blev trångt i lilla när flera kakaduayngel har klarat sig. Osäker på hur jag ska göra med kakaduorna när jag flyttar bolivianerna till storkaret.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Herr surpuppa ville tydligen ställa upp en närbild idag.
                Han har börjat ta sig ton i akvariet nu och försöker jaga bort en.
                Honan börjar bli gul igen. Antar att det inte dröjer så lång tid innan det blir lek igen.

                Är inte så glad i filtret som ingick i paket till mitt 54 liters. Måste bytas ut. Räkor fastnar trots att jag har satt för med filtervadd. Samt den är svår att få tillbaka på plats. Kommer förr eller senare bli ett byte där.

                Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_76446.jpg Visningar:	1 Storlek:	293.2 kB ID: 	2387163
                Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_76447.jpg Visningar:	1 Storlek:	425.8 kB ID: 	2387164
                Ja, han ser faktiskt lite smågrinig ute den blå-gula - bra bild .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tack för infon om gödning!

                  Bolivianerna har gått som ensamma ciklider men nu på slutet har de fått sällskap av två (numera en) kakadua eftersom det blev trångt i lilla när flera kakaduayngel har klarat sig. Osäker på hur jag ska göra med kakaduorna när jag flyttar bolivianerna till storkaret.
                  Har det känts som att de kräver mer plats än 240 liter eller finns det någon annan tanke som du har med att de ska få flytta till det stora?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Ja, han ser faktiskt lite smågrinig ute den blå-gula - bra bild .

                    //Inger
                    Tyckte det med. Det är tur att han är söt mellan varven med. Annars hade han blivit fiskpinne.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo

                      Har det känts som att de kräver mer plats än 240 liter eller finns det någon annan tanke som du har med att de ska få flytta till det stora?
                      Som det är nu har jag fem stycken varav fyra är honor. Hanen och en av honorna är ju ett par sedan länge och leker ofta. Jag skulle vilja köpa fler hanar men tror att det skulle bli trångt med fler par i 240L. De håller ett ganska stort område rent när de leker och har yngel nämligen. De tre ensamma honorna är onekligen leksugna och två av dem har till och med lekt med varandra en gång. Om jag flyttar hela gruppen till 570L tror jag det skulle gå att tillsätta fler hanar. Problemet är ju att det är svårt att se könet på dem som små så kanske har jag oturen att få flest honor igen.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Vill verkligen rekommendera att köpa en grupp ungfiskar och låta dem bilda par själva. Mina går i grupp mellan lekarna och de verkar uppskatta varandra! Paret jagar aldrig varandra heller utan verkar vara i fas.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando

                          Som det är nu har jag fem stycken varav fyra är honor. Hanen och en av honorna är ju ett par sedan länge och leker ofta. Jag skulle vilja köpa fler hanar men tror att det skulle bli trångt med fler par i 240L. De håller ett ganska stort område rent när de leker och har yngel nämligen. De tre ensamma honorna är onekligen leksugna och två av dem har till och med lekt med varandra en gång. Om jag flyttar hela gruppen till 570L tror jag det skulle gå att tillsätta fler hanar. Problemet är ju att det är svårt att se könet på dem som små så kanske har jag oturen att få flest honor igen.
                          Det är lite det som jag är rädd för med. Att jag skulle bli sittande med ett antal fiskar som inte har har någon. Och jag vill ju fortfarande ha köpa en eller två honor till min apisto mac hane.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Jag förstår, det är ju det som är risken med att köpa en grupp. Samtidigt är även de ensamma honorna vackra och jag gillar dem verkligen. Känns taskigt bara när de nu så tydligt visar att de också vill ha en hane.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Jag förstår, det är ju det som är risken med att köpa en grupp. Samtidigt är även de ensamma honorna vackra och jag gillar dem verkligen. Känns taskigt bara när de nu så tydligt visar att de också vill ha en hane.
                              Förstår det. Det negativa när man inte kan könsbestämma dem. Jag är väldigt sugen på en grupp dock.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Då får vi se hur det blir!

                                Hur går planerna för 180-karet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...