LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Tack, jag hoppas det verkligen. Har kollat lite på lido 180 eller Lido 110. Känns som det mest prisvärda alternativen.

    Idag har det varit en väldigt varm dag med. Har haft frysta petflaskor med is i karen. Men nu ska det väl förhoppningsvis bli svalare igen. Annars lär det bli en extra intressant dag med alla skoltrötta tonåringar som längtar efter sommarlov imorgon. Och inte för att glömma alla lärare som känner likadant.. nåja 17 arbetsdagar kvar bara.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Det har inte hänt så mycket de senaste dagar i akvarierna.
      Borelli hanen och honan vaktar fortfarande i 54 liters. Har inte sett några yngel ännu dock. Det har blivit betydligt svalare dock så vi fick koppla in doppvärmaren igen.

      Det mesta rullar på i det stora akvariet med.

      Vi gjorde lite räkmix igår. Och fiskarna i båda karen fick räkor och ärtor men det gick inte åt så jättebra. Fick ta upp räkorna rätt snabbt och dela i mindre delar och slänga. Ärtorna fick ligga kvar över natten dock. Ska plockas upp idag dock.

      Dock har det varit händelserikt om de senaste dagarna för oss som bor i Sala och Salaområdet. Med ett flertal skogsbränder som sprider sig.
      Vilket är otäckt med tanke på 2014 års skogsbrand med. Men denna gång verkar det gå lite lugnare till än vad det gjorde förra gången.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Skönt att det rullar på! Hoppas de snart får branden under kontroll, läskigt med stora skogsbränder tycker jag.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Imorgon kommer troligen mitt paket med bredbladiga växter. Känner mig lite stressad över att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp det.
          Har ingen riktig plan.
          Bifogade filer
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av LindaAlgo
            Imorgon kommer troligen mitt paket med bredbladiga växter. Känner mig lite stressad över att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp det.
            Har ingen riktig plan.
            Det har blivit riktigt fint i akvariet

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av smajlet

              Det har blivit riktigt fint i akvariet
              Tack! Jag känner mig lite mindre nöjd men jag hoppas att jag ska få till det bättre efter att jag fått de nya växterna i karet. Men ingen som har ett förslag på hur jah skulle kunna förbättra? Den stora roten har ju sin plats men det övriga kan jag tänka mig att ändra på.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Jag tycker ju också ditt kar är riktigt snyggt och funderade på hur du skulle få det i fler växter.... men jag tillhör tyvärr de som inte har talang när det gäller växter i akvarium. Men väntar med spänning på att få se resultatet.....

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Jag tycker ju också ditt kar är riktigt snyggt och funderade på hur du skulle få det i fler växter.... men jag tillhör tyvärr de som inte har talang när det gäller växter i akvarium. Men väntar med spänning på att få se resultatet.....
                  Jag kommer att plocka bort alla (?) stängselväxterna samt de växterna höger ut i bilden. Det syns kanske inte så bra på bilden men de har trådalger på sig. Inga mängder men så att det inte blir snyggt. Jag vet att problemet är mossan som jag tror får för mycket ljus på sig. Jag har försökt fixa det genom att hälla på mer Co2 (ur flaska) men det funkar inte riktigt. Och jag kan inte ta bort den för att det bor massor med räkor där som har det som sitt skydd.

                  Så min min tanke är att jag byter ut dem mot nya växter samt gör ommöblering. Jag tycker att det är lustigt hur olika akvarierna fungerar. Det lilla har inga problem med alger och det växter för mycket. Fiskarna leker m.m.
                  Det stora känns som det som att det är något som inte fungerar riktigt. Algerna växter på men det gör även växterna. Fiskarna verkar trivas men ändå får jag vibbarna av att något är fel.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Det ärmlös lite det som gör hobbyn så spännande, just det där att man inte riktigt vet vad som gör att man ibland lyckas utan problem och ibland måste jobba massor för att lyckas. Jag har ju lite samma känsla i mitt stora diskuskar....växterna vill inte, algerna får jag ständigt kämpa mot. Men nu verkar det ju äntligen som fisken trivts så då har man ju kommit långt på väg.
                    Jag tycker ditt kar är jätte snyggt, men du har säkert din bild i huvudet hur du vill att de skall se ut, och du lyckas säkert.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ekenberg:
                      Ja Jag tror med att det sitter i huvudet till 75%. :P Men nu ska det nog bli bättre.
                      hoppas jag.

                      Dags att börja i alla fall.

                      någon som kan ge ett snabbt råd Ang hur jag planerar javan bäst?
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Även jag har liknande problem. Mitt stora Regnbågsakvarium bara rullar på, fiskarna trivs, växterna frodas. Inga problem. Däremot har jag ständiga algproblem med mitt mindre tetrakar. Jag tror mig dock veta problemet och det är placeringen.....Övervåningen där det står blir alltid något varmare och gardinerna släpper möjligtvis igenom lite kvällssol. Jag får försöka hitta en alternativ placering...
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Rörigt som tusan men tycker det redan ser bättre ut!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Marten64
                            Även jag har liknande problem. Mitt stora Regnbågsakvarium bara rullar på, fiskarna trivs, växterna frodas. Inga problem. Däremot har jag ständiga algproblem med mitt mindre tetrakar. Jag tror mig dock veta problemet och det är placeringen.....Övervåningen där det står blir alltid något varmare och gardinerna släpper möjligtvis igenom lite kvällssol. Jag får försöka hitta en alternativ placering...
                            Har lite mer solljus på mitt kar men det är inte mycket som skiljer där. För mitt lilla får lite med. Men jag hoppas på förbättring nu .
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Javaormbunke fästs lämpligen på rötter eller stenar, antingen genom att binda fast dem eller, som jag har gjort, att man använder ett särskilt akvarielim och helt enkelt limmar fast växtens rötter på underlaget. Detta kan inte göras under vatten utan grenen/stenen får tas upp och limmas på land.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Oj, mitt svar kom nog lite sent inser jag. Du har ju redan gjort jättefint!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...