LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tack för film! Vilken härlig djungel de har!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Har någon mer fisk blivit sjuk eller verkar de OK?

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        Tack för film! Vilken härlig djungel de har!
        Hade missat att du hade svarat! Tack så mycket. Jag är nöjd med utvecklingen i det karet. Funderar dock kanske lite på om jag skulle behöva skaffa någon kokosnötgrotta till så att apistoparet har lite att välja bland.

        Stänktetrorna blir bara roligare och roligare att titta på. De är verkligen aktiva och letar mat och har sig. Samt verkar ha en rätt utpräglad ordning bland sig. Vet inte om det att går att se skillnad mellan hanar och honor på något sätt med.

        Ursprungligen postat av Nando
        Har någon mer fisk blivit sjuk eller verkar de OK?
        Ta i trä så verkar allt fungera på väldigt bra. Ingen fisk agerar konstigt och alla äter och mår bra. Så jag hoppas att det bara var något tillfälligt.
        Funderar mycket över hur jag ska göra med att köpa nya honor till min Apisto Mac hane. Det känns fel att köpa någon annan färg-sort till den. Inte för att jag ska odla på dem men ändå.
        Eller om jag ska låta hanen gå kvar som singel och köpa en annan art av apisto.


        Just nu väntar jag mest på att mina nya växter ska komma så att jag kan fixa till karet med.
        Lotusen gillade verkligen att stängelväxterna försvann och den fick mer ljus. Har skjutit iväg högt med ett blad som snart når ytan.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Skönt att det flyter på bra och kul med stänktetrorna!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Skönt att det flyter på bra och kul med stänktetrorna!
            Ja verkligen. Jag hoppas att det håller i sig.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Då har vi fått vår första apistogramma lek.
              Är lite svårt att se men tycker mig se gula ägg i catappa stocken.
              Hanen vaktar som tusan och honan är klargul.
              Hon kommer fram för att äta en kort sekund men sen är hon tillbaka där. Superroligt!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Vad roligt! Grattis!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Grattis, största beviset du kan få på att du lyckats skapa en miljö de trivs i.....hoppas det blir mer än rom. Jag har ju tre diskuskar som lägger rom men det blir aldrig mer än just rom. Jag håller tummarna.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Föräldrarna.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Grattis, största beviset du kan få på att du lyckats skapa en miljö de trivs i.....hoppas det blir mer än rom. Jag har ju tre diskuskar som lägger rom men det blir aldrig mer än just rom. Jag håller tummarna.
                      Tack. Jag hoppas med men jag räknar inte med det. Ser det bara som du säger att de trivs. Känns lite ironiskt med tanke på att detta är det lilla akvariet.

                      En fundering dock. Hur gör jag med vattenbyte? Kör på som vanligt eller ska jag avvakta?
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag har bytt vatten i motsatt ände från där bolivianernas ägg/yngel varit. Låtit bli att göra rent rutor och suga botten utan bara tömt ut lite vatten och i med nytt. Samtidigt har jag hållit koll på föräldrarna så att de inte verkar stressade. Om de skulle ha betett sig stressat hade jag väntat med vattenbytet. När apistosarna haft rom i kokosnöten har jag dock inte ens märkt det förrän ynglen blivit frisimmande så då har jag bytt och gjort rent som vanligt.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag har bytt vatten i motsatt ände från där bolivianernas ägg/yngel varit. Låtit bli att göra rent rutor och suga botten utan bara tömt ut lite vatten och i med nytt. Samtidigt har jag hållit koll på föräldrarna så att de inte verkar stressade. Om de skulle ha betett sig stressat hade jag väntat med vattenbytet. När apistosarna haft rom i kokosnöten har jag dock inte ens märkt det förrän ynglen blivit frisimmande så då har jag bytt och gjort rent som vanligt.
                          Ska se om jag kan lösa det.
                          Byter nu vatten med en 2 liters tillbringare och den tar nästa upp hela karet. Det är ju bara 54 liter.
                          Behöver ju inte byta lika mycket och bråka med dem. Utan bara byta vatten.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jag använder en hävert, då kan man ”hålla till” i ett hörn. Finns i olika storlekar också så bör finnas någon som passar ett mindre kar. Bara som ett tips! Oavsett vilket blir det säkert bra med dina små!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo
                              Då har vi fått vår första apistogramma lek.
                              Är lite svårt att se men tycker mig se gula ägg i catappa stocken.
                              Hanen vaktar som tusan och honan är klargul.
                              Hon kommer fram för att äta en kort sekund men sen är hon tillbaka där. Superroligt!
                              Ahh, grattis, så kul för dig .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Kul att ”se” dig, Inger!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...