LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Tack så mycket för hjälpen Mats och Åheim. Vi låter henne somna in då.
    Hoppas att vi bara hade otur och att det inte är något som vi gjort.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Vad tråkigt Linda. Hoppas de andra klarar sig.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Nu har honan fått gå vidare.
        Idag känns inte det inte som en god idé att ha akvarium.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LindaAlgo
          Nu har honan fått gå vidare.
          Idag känns inte det inte som en god idé att ha akvarium.
          Lider med dig, men tyvärr kommer dessa dagar ibland. Hoppas nu inte de andra är smittade, håller tummarna. Sedan kommer snart dagarna när du inte kan leva utan akvariumen. Kram.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Lider med dig, men tyvärr kommer dessa dagar ibland. Hoppas nu inte de andra är smittade, håller tummarna. Sedan kommer snart dagarna när du inte kan leva utan akvariumen. Kram.
            Tack så mycket! Man vet att man gjort det rätta men ändå tufft.

            Hur lång tid behöver jag vara orolig för de andras skull?
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Men så tråkigt Linda, det är alltid tufft att avliva fiskar som man gillar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Inger H
                Men så tråkigt Linda, det är alltid tufft att avliva fiskar som man gillar.

                //Inger
                Ja det är det. Vet att en del tänker att det bara är en fisk men jag tycker ändå att det är svårt. Även om jag gör det.

                Men nu får jag väl fundera på hur jag ska göra mitt apistogrammorna i det karet. En rätt stor del av mig skulle vilja ha en viltfärgad apistogramma istället.
                Även om det kanske är fel att ens fundera på det om det nu är något fel i mitt kar.
                Utöver detta bakslag så hade jag velat säga att karet har börjat komma i ordning. Algerna är på tillbakagång och övriga medlemmar verkar trivas.
                Senast redigerad av LindaAlgo; 24 May 2018, 12:26.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Håller tummarna för att de övriga håller sig friska. Jag har haft några oförklarliga dödsfall, visserligen inte fiskar med uppsvälld buk, och övriga har alltid varit helt opåverkade. Det är så tråkigt när ens fiskar dör/behöver avlivas. Jag tänker på dig och hoppas att du snart vågar köpa någon ny apis.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Håller tummarna för att de övriga håller sig friska. Jag har haft några oförklarliga dödsfall, visserligen inte fiskar med uppsvälld buk, och övriga har alltid varit helt opåverkade. Det är så tråkigt när ens fiskar dör/behöver avlivas. Jag tänker på dig och hoppas att du snart vågar köpa någon ny apis.
                    Tack så mycket!

                    Ja det blir att avvakta lite nu och sen ska två honor införskaffas.
                    Har gjort ett 60% vattenbyte idag och tagit bort en del av stängelväxterna och gjort mer plats åt näckrosen samt svärdplantan. Ska skaffa några fler Cryptocoryne också.

                    Vi har även besökt akvarielagret idag. Underbar affär!
                    Fick med mig hem 10 stycken stänktetror till 54 liters akvariet. Skulle de inte funka där i längden så får de flytta till 250 liters. Eller blink, blink så får jag skaffa ett akvarium till eller hur?
                    Måste bara bearbeta maken lite till.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, Akvarielagret är toppen! Jag handlar alltid där. Låter bra att börja bearbeta maken redan nu, då är han med på noterna när det nya karet ”behövs”

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ja, Akvarielagret är toppen! Jag handlar alltid där. Låter bra att börja bearbeta maken redan nu, då är han med på noterna när det nya karet ”behövs”
                        Förstår det. Vi har handlat mest på XL Zoo. Men det är mest för att det ligger bra till på vägen hem från Stockholm. Men det fanns helt klart mer roligt på akvarielagret.
                        Blev extra lycklig när jag fick se en Mbu puffer på riktigt. Har velat se en IRL sen jag såg ett klipp med en på youtube. Är inte så förtjust i stora fiskar annars men de är ju för häftiga!

                        Och så var det roligt att få spana in alla apistogrammor med.

                        Haha, ja det kan behövas..
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Båda karen efter vattenbyten.

                          240 liters akvariet har blivit av med en del växter och troligen kommer lite till att försvinna när jag fått hem fler växter. Ska in fler lite bredbladiga växter och cryptos.
                          Är inte nöjd med hur det ser ut just nu. Men fiskarna uppskattade det stora vattenbytet i alla fall.

                          54 liters fick sig ett vattenbyte idag. Stänktetrorna är riktigt underhållande. De är mycket mer framåt och på än mina kolglödstetror. Är nästan lite sugen på att skaffa ett gäng till det stora sen.
                          Apistogramma borellii-hanen har börjat färga ut och börjar jaga honan. Men ännu funkar det och nu när han har andra fiskar att fokusera på med så hoppas jag att det är ok!
                          Utseendemässigt gillar jag det lilla karet. Får rensa växter varje vecka nu.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det ser fint ut, särskilt i det lilla! Kul med stänktetror! Jag har funderat på att köpa sådana så är nyfiken på hur de är. Berätta gärna mer!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Tack så mycket Nando. Ska se om jag kan få över filmen som jag tog på dem igår vid matning. Detta var första dagen här. Men de är redan framåt. I det lilla karet verkar de främst hålla sig i mitten ännu. De är lite skygga ännu vid rörelser men när man suttit en kort stund kommer de fram.
                              Som sagt jag är väldigt sugen på att skaffa några till det stora karet!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Okej, inte världens bästa film och ljudet är inget att ha. Men ändå.
                                Klicka här!

                                Får inte länken att fungera när jag försöker lägga den så att den ska synas i forumet.

                                Senast redigerad av LindaAlgo; 26 May 2018, 16:26.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...