LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Uppdaterar lite igen.

    240 liters akvariet 2018-05-01:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 240 liters .jpg
Visningar: 264
Storlek: 416,4 KB
ID: 2384841

    Är rätt nöjd med det förutom hörnet vid pumpen. De växterna vill inte ta sig. Så ska ta bort dem vid nästa vattenbyte och flytta lotusen dit eller så flyttar jag de höga stängelväxterna dit, som nu står vid framrutan.
    Ska in ett gäng kokosnötsgrottor och catappa stock i under veckan.
    Ska fylla på med lite fler löv med tiden.

    54 liters akvariet 2018-05-01:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54 liters.jpg
Visningar: 290
Storlek: 367,1 KB
ID: 2384840

    Börjar bli mer och mer nöjd med detta med. Ännu är det tomt men imorgon kommer förhoppningsvis ett gäng körbärsräkor att få flytta in.
    Sen ska det in lite sötvattenstång och en mossa till samt en koksnötsgrotta och catappa stock med.
    Sen borde det vara redo för ett apistogramma-par där med.
    Hoppas att det ska vara tillräckligt med gömställen för att räkorna ska kunna överleva och för att apistogrammorna ska kunna fixa det med.
    Är kanske lite orolig för att apistogrammorna ska vara lite skygga utan någon stimfisk som sällskap.


    Kanske inte så rolig läsning men mest för att jag har så många tankar i huvudet kring akvarierna.
    Jag tycker att det är jätterolig läsning, det är så här det ska vara på forumet tycker jag - att följa inredningar och vilka arter som kommer att trivas efter hur man inreder. Nu har vi ju både dig och Nando att följa
    Det kommer att bli jättebra Linda

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ja, jag säger bara " grymt snyggt" sjutton vilken känsla, önskar att jag kunde få till det så.....

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Inger H

        Jag tycker att det är jätterolig läsning, det är så här det ska vara på forumet tycker jag - att följa inredningar och vilka arter som kommer att trivas efter hur man inreder. Nu har vi ju både dig och Nando att följa
        Det kommer att bli jättebra Linda

        //Inger
        Vad roligt. Jag tycker med i grund och botten att det är roligast att läsa hos andra. Men man är ju alltid lite självkritisk.
        Det börjar ordna sig.
        En intressant sak som jag uppmärksammat är hur mycket bättre det fungerar denna gång mot förra gången jag hade akvarium. Det har verkligen lönat sig att börja med att lägga pengarna på växter och inredning och sen ta fiskarna.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Ja, jag säger bara " grymt snyggt" sjutton vilken känsla, önskar att jag kunde få till det så.....
          Tack men det hade du fått till utan problem!
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Känns som att speciellt honan har färgat ut bra. Hoppas att det syns på de dåliga bilderna.

            Har fått koksnötgrottorna nu men de hamnar först i akvariet imorgon efter veckans vattenbyte.

            De första invånarna i 54 liters akvariet har kommit med. 11 stycken Neocaridina Blue Dream räkor.
            Finns väl en risk att de blir mat men antar att det är främst de minsta räkorna som ligger i riskzonen.

            Och några bilder på trådalgerna. Hoppas att få det under kontroll med lite flytväxter. Vet inte om jag borde öka eller minska något. Kanske bara skulle mata varannan dag eller tag. Försöker mata så att maten är borta inom några minuter. Men kanske har blivit för mycket ändå.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Karen rullar på generellt.
              240 liters
              Har lite problem med trådalger i vårt stora kar men har tagit bort en del för hand nu. Tänker att det är en del av processen och det just för tillfället handlar mer om utseende.
              Apistogramma-paret verkar trivas fint. Greta-Stina har tagit grottan närmast framrutan som sin. Hon har även börjat jaga bort kolglödstetrorna vid matning.
              Sune försöker ofta imponera på henne genom att vifta vatten på henne. Men ännu verkar hon inte vara jätteimponerad.
              Funderar mycket på vad mer som ska få bo där. Det som jag vet är att stimmet med kolglödstetror ska fyllas på i alla fall och sen vill vi ha något som är mer vid ytan. Maken röstade för bilbukar.
              Sen vill vi gärna ha ett stim med pansarmalar. Vet att det kanske inte fungerar så bra med apisto-paret. Men i värsta fall så kanske jag får en orsak att skaffa ett kar till.

              54 liters:
              11 Neocaridina davidi blue dream har flyttat in i karet. Det har fungerar lite så där. Eller det har inte fungerat dåligt. Men såg att pumpen hade 5 räkor i sig när jag bytte vatten. Och en räka dog när jag försöka flytta den.
              Måste räksäkra det på något sätt. Men vet inte riktigt hur. Har det medföljande filtret från aquael.
              En del av mig känner med att prio ett är apistogramma-paret som ska få flytta in sen med.
              Jag är lite sugen på att byta det medföljande lyset på karet till denna= https://www.shrimps.se/sv/belysning/...t-plant-2.html
              Men det får blir ett projekt under sommarledigheten.

              Har legat lite lågt med nya inköp av fiskar då bilen fortfarande står i en verkstad i Gävle. Troligen får vi hem den i nästa vecka. Och akvarieaffären i stan har nästa bara tanganyika och malawi.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Igår flyttade 6 panda-pansarmalar in i det stora akvariet ihop med ett större gäng viltfärgade körbärsräkor. Akvariet fick direkt mer rörelse i sig. Speciellt när apistogramma-paret upptäckte att de allra minsta räkorna. En del fick nog sätta livet till. Men hade räknat med det.
                Hoppas att de större räkorna ska kunna hjälpa till lite med algerna.
                Trådalgerna har inte blivit fler direkt men jag har försökt plocka bort en del manuellt med. Ska ta en ny runda idag tänkte jag.

                I det lilla akvariet fick ett par apistogramma borellii flytta in. Vet inte riktigt om jag det kommer att krävas att jag har någon liten tetra som sällskap för att få dem att bli mindre skygga. Men vi får se hur det utvecklas.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Roligt med nya invånare!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Riktigt roligt.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Idag upptäckte vi att macmasteri-paret tillsammans är i en av kokosnötsgrottorna. Känns som att räkjakten ledde till att de fick varmare känslor för varandra.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Skoj! Då blir det väl snart ett gäng småttingar i karet!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Skoj! Då blir det väl snart ett gäng småttingar i karet!
                          Ja men verkligen. Önskar man kunde se något bara. Men hon kommer bara fram korta stunder vid mat. Han glider runt som vanligt dock. Verkat inte lägga speciell mycket tid på det.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Viken Borellii Linda?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Viken Borellii Linda?

                              //Inger
                              Menar du vilken sort eller varför den inte är med på bilderna?
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av LindaAlgo

                                Menar du vilken sort eller varför den inte är med på bilderna?
                                Undrar bara om det är "yellowhead" eller "opal"

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...