LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #91
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul!
    Ja det är så kul att äntligen ha vatten som passar för apistogrammor på riktigt.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #92
      Lite eklöv, låga växter och kanske lite fler "pinnar" längs bottenregionen

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #93
        Ursprungligen postat av Inger H
        Lite eklöv, låga växter och kanske lite fler "pinnar" längs bottenregionen

        //Inger
        Det är lite av tanken. Har lagt i lite catappa-löv men de har inte sjunkit ännu.
        Men tänker med att det kommer. Har tyvärr inga träd i min egen trädgård men ska höra med grannarna sen.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #94
          Mina löv har börjat sjunka nu. Men efter att ha tittat på en massa YT-klipp från olika apistogrammors naturliga miljö så skulle jag vilja fylla på med fler löv.
          Finns det någon risk med att göra det? Vet att vattnet blir mer färgad men det stör mig inte. Skiljer det sig något mellan att fylla på med till exempel eklöv eller catappa-löv?
          Har inte tillgång till några andra löv just för tillfället.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #95
            Idag fick ett par Apistogramma viejita super red flytta in i 240 liters akvariet.
            Honan verkar rätt omgående ha valt ut den stora roten till hennes och hanen håller sig i andra delen av karet. Men kråmar sig en hel del för henne redan.
            Ska bli riktigt roligt att få se hur detta utvecklar sig.

            Hade gärna velat ha 1+2 men det gick inte. Vet inte om det är dumt att i efterhand sen tillföra en hona till.

            Planen var först att besöka akvarielagret imorgon men då bilen gick sönder när maken var i Gävle så slogs de planerna sönder. Så övriga fiskköp får dröja lite.
            Behöver fylla på klödlkolstetrastimmet lite och sen köpa några Corydoras habrosus.


            I 54 liters akvariet har inte så mycket skett ännu. De första invånarna dit förväntas komma i nästa vecka. Blir ett gäng körsbärsräkor.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              #96
              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              De sista växterna är nu planterade.
              Haft lite problem med alger men efter att jag minskade tiden vi hade tänt och börjar med co2 från happy life hat det blivit bättre.
              Karet börjar nog bli redo för sina första invånare.
              Även om jag har ångest över valet av vilka som ska flytta in.
              Snyggt kar. Nu har jag inte läst hella tråden men det ser ut som art du jobbat med den uppbyggnaden ett tag.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #97
                Ursprungligen postat av smajlet

                Snyggt kar. Nu har jag inte läst hella tråden men det ser ut som art du jobbat med den uppbyggnaden ett tag.
                Tack då mycket! Är lite småsaker som jag inte är nöjd med. Men jag känner att jag haft en mycket bättre start än förra gången jag hade akvarium.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #98
                  Hur trivs dina nya apisar?

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #99
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hur trivs dina nya apisar?
                    De verkar trivas bra ännu. Fick veta att de inte var den arten som jag trodde.

                    Hanen Sune och hona Greta.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av LindaAlgo; 30 April 2018, 18:29.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      De ser fina ut. Vad är det för sort?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo

                        De verkar trivas bra ännu. Fick veta att de inte var den arten som jag trodde.

                        Hanen Sune och hona Greta.
                        Det är väl A. macmasteri antar jag (vad annars). Dessa två A. macmasteri och A. viejita förväxlas hela tiden och säljes därefter...

                        Denna snygging köpte jag för ett antal år sedan som A.viejita, men vet ej vilken av dessa det är.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7109.JPG
Visningar: 163
Storlek: 237,7 KB
ID: 2384793
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vilken snygging! Tack för uppgiften om vilken sort det kan vara. Jag är inte tillräckligt duktig för att se det.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vilken snygging! Tack för uppgiften om vilken sort det kan vara. Jag är inte tillräckligt duktig för att se det.
                            Inte jag heller har kunskapen om vad det kan vara, ett kännetecken finns men kommer inte ihåg vilket det är?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Det stämmer bra.
                              Fick lära mig att A. viejita är väldigt ovanlig i handeln och att de inte ska ha något rött på kroppen. Vilket A. macmasteri har.
                              Mina ska vara macmasteri gold.

                              Här finns en bild på en äkta viejita:
                              Apistogramma viejita. Kullander 1979. Typlokal: Cano, översvämning vid Río Yucao, departementet Metá, Colombia.. Handelsnamn: Viejita´s dvärgciklid, A123.


                              Och då antar jag att din Inger med är A. macmasteri? En väldigt fin oavsett!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Uppdaterar lite igen.

                                240 liters akvariet 2018-05-01:

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 240 liters .jpg
Visningar: 264
Storlek: 416,4 KB
ID: 2384841

                                Är rätt nöjd med det förutom hörnet vid pumpen. De växterna vill inte ta sig. Så ska ta bort dem vid nästa vattenbyte och flytta lotusen dit eller så flyttar jag de höga stängelväxterna dit, som nu står vid framrutan.
                                Ska in ett gäng kokosnötsgrottor och catappa stock i under veckan.
                                Ska fylla på med lite fler löv med tiden.

                                54 liters akvariet 2018-05-01:

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 54 liters.jpg
Visningar: 290
Storlek: 367,1 KB
ID: 2384840

                                Börjar bli mer och mer nöjd med detta med. Ännu är det tomt men imorgon kommer förhoppningsvis ett gäng körbärsräkor att få flytta in.
                                Sen ska det in lite sötvattenstång och en mossa till samt en koksnötsgrotta och catappa stock med.
                                Sen borde det vara redo för ett apistogramma-par där med.
                                Hoppas att det ska vara tillräckligt med gömställen för att räkorna ska kunna överleva och för att apistogrammorna ska kunna fixa det med.
                                Är kanske lite orolig för att apistogrammorna ska vara lite skygga utan någon stimfisk som sällskap.


                                Kanske inte så rolig läsning men mest för att jag har så många tankar i huvudet kring akvarierna.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...