LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #46
    Det är ju också bra att veta vad men INTE vill ha...

    Bågfencikliderna är väl inga jättevackra fiskar det heller, inte fula på något vis, men man väljer väl dem inte för utseendet utan för dess beteende.
    Dom håller sig på botten och något ovanför, är rätt produktiva, honan jagar bort hanen efter romläggningen, honan vaktar intensivt rom och senare yngel, hanen vaktar revirets yttre gräns. Är tuffa mot andra fiskar utan att vara direkt aggressiva, nåja, men dessa kan jaga bort fiskar som är tre gånger större än de själva är.
    Läs på i arbeskrivningen. En annan liten fin ciklid, om det finns ett geografikt område som heter "nordväst- centralafrikanskt" så hör väl den "egyptiska munruvaren" dit. Påminner litet om paletten, men mer skillnader än likheter. Kan inte minnas att jag haft sådana själv, men vet att dom var iallafall väldigt populära och omtalade för en del år sedan.... på tidigt 1980-tal.... Som sagts, kolla på denna sajts och andra, på artbeskrivningara. Boken "Akvariets Lexikon" kan du säkert låna på biblioteket, en bibel av kunskap, visserligen har väl många fiskar och växter bytt vetenskapliga namn sedan senaste upplagan kom ut, men populärnamnen är desamma.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #47
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Det är ju också bra att veta vad men INTE vill ha...

      Bågfencikliderna är väl inga jättevackra fiskar det heller, inte fula på något vis, men man väljer väl dem inte för utseendet utan för dess beteende.
      Dom håller sig på botten och något ovanför, är rätt produktiva, honan jagar bort hanen efter romläggningen, honan vaktar intensivt rom och senare yngel, hanen vaktar revirets yttre gräns. Är tuffa mot andra fiskar utan att vara direkt aggressiva, nåja, men dessa kan jaga bort fiskar som är tre gånger större än de själva är.
      Läs på i arbeskrivningen. En annan liten fin ciklid, om det finns ett geografikt område som heter "nordväst- centralafrikanskt" så hör väl den "egyptiska munruvaren" dit. Påminner litet om paletten, men mer skillnader än likheter. Kan inte minnas att jag haft sådana själv, men vet att dom var iallafall väldigt populära och omtalade för en del år sedan.... på tidigt 1980-tal.... Som sagts, kolla på denna sajts och andra, på artbeskrivningara. Boken "Akvariets Lexikon" kan du säkert låna på biblioteket, en bibel av kunskap, visserligen har väl många fiskar och växter bytt vetenskapliga namn sedan senaste upplagan kom ut, men populärnamnen är desamma.
      Tack för tipset.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #48
        Linda, jag har alltid haft Corydoras tillsammans med Apistogramma under årens lopp, och det har funkat bra. Fast en liten varning, det kan hända att dom är äggsnattare.
        A. borellii är ett bra val tycker jag

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #49
          Kakaduor är trevliga och mina leker hela tiden vilket är kul att följa! De är dock ganska kortlivade vilket kan vara en faktor att beakta. Min butik avrådde mig från dem av den anledningen. Eftersom de ynglar av sig hyfsat enkelt kan man dock, förutsatt att inte äggsnattarna/yngeltjuvarna förstör det hela, få en naturlig påfyllning.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #50
            Ursprungligen postat av Inger H
            Linda, jag har alltid haft Corydoras tillsammans med Apistogramma under årens lopp, och det har funkat bra. Fast en liten varning, det kan hända att dom är äggsnattare.
            A. borellii är ett bra val tycker jag

            //Inger
            Jag hade apistos och corydoras tillsammans förut med. Utan problem. Men målet för mig var och är inte föda upp något.
            Äh det snurrar mest i huvudet just nu. :P

            Hur många hade du vågat dig på i denna kombon?

            En trio av Kakaduaciklider
            20 stycken Hyphessobrycon eques (Minortetra)
            2 L-malar: Ev clown pleco
            Senast redigerad av LindaAlgo; 27 March 2018, 18:32.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #51
              Ursprungligen postat av Nando
              Kakaduor är trevliga och mina leker hela tiden vilket är kul att följa! De är dock ganska kortlivade vilket kan vara en faktor att beakta. Min butik avrådde mig från dem av den anledningen. Eftersom de ynglar av sig hyfsat enkelt kan man dock, förutsatt att inte äggsnattarna/yngeltjuvarna förstör det hela, få en naturlig påfyllning.
              Jag gillar dem med. Jag tror att de lutar åt kakaduor. De känns som att de är tuffast av dvärgarna ändå.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #52
                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Jag hade apistos och corydoras tillsammans förut med. Utan problem. Men målet för mig var och är inte föda upp något.
                Äh det snurrar mest i huvudet just nu. :P

                Hur många hade du vågat dig på i denna kombon?

                En trio av Kakaduaciklider
                20 stycken Hyphessobrycon eques (Minortetra)
                2 L-malar: Ev clown pleco
                Den kombon funkar nog bra skulle jag tro

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #53
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Den kombon funkar nog bra skulle jag tro

                  //Inger
                  Tror du att det hade blivit för mycket att lägga till några Corydoras också? Eller bör jag välja mellan dem och clown malarna?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #54
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo

                    Tror du att det hade blivit för mycket att lägga till några Corydoras också? Eller bör jag välja mellan dem och clown malarna?
                    Åhh, jag kan inte råda dig Linda, men personligen hade jag nog valt bara en art

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #55
                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Åhh, jag kan inte råda dig Linda, men personligen hade jag nog valt bara en art

                      //Inger
                      Dessa val alltså. :P Nåja, det blir nog bra till slut.
                      Som tidigare sagt tror jag att jag har en bra grund nu som jag kan arbeta med.
                      Senast redigerad av LindaAlgo; 27 March 2018, 19:29.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #56
                        Fick det första paket med växter idag med.
                        Väntar på paket nummer två och sen ett gäng rötter samt lite tillbehör.
                        Så förhoppningsvis kommer påskhelgen ägnas åt lite mer seriös inredning.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #57
                          Vad roligt! Det är ju så kul att plantera och inreda!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #58
                            Olika fiskar på botten....
                            Det går ju säkerligen bra med corydoras och en hel del arter av olika mindre ciklider på botten, cikliderna kan ju köra bort corydorasarna under leken.
                            Men det jag mest är orolig för är att corydorasarna svälter, jag har råkat ut för det, då hade jag två par palettciklider och några vanliga pansarmalar, lopardpansarmalar om jag minns rätt. Trots att jag lade i fodertabletter till malarna så snodde cikliderna dessa. Jag placerade senare mina corydoras i ett annat akvarium där det inte råtte någon konkurrens och då lade dom på hullet igen.

                            Sedan som Inger är inne på, är det bättre att begränsa antalet arter, och om möjligt istället ha flera av varje art, det blir ju lätt "fisksoppa" annars. Jag vet hur det var själv en gång, och ser i olika nybörjarakvarier att det är "en sån, två sådana, en sån, tre blåa, fem röda, en salt sill, sju häxvrål, några sura, en röd ferarri, två salmiakbalkar... etc" man köper akvariefisk på ett sätt, lösgodis på ett annat, för att uppnå olika mål och olika smakriktningar. För att nu skruva till det litet.

                            Jag brukar oftast ha någon mal eller liknande på botten, något ciklidpar mitt på, samt ett större stim med tetror eller rasboror i de övre vattenlagren, och många gånger bilbuksfiskar med ryggen i vattenytan. Bilbuksfiskarna suiciderar ofta genom att hoppa ur, så då blir den en art mindre i min fisksoppa. Men då har de uthoppade ersatts av någon trevlig gurami. Det är så jag tänker.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #59
                              Björn: Jag vet. Jag försöker undvika det men samtidigt är det svårt när jag känner att jag inte exakt vet vad jag vill.
                              Jag tror att vi tänker lika i grund och botten. Det är din beskrivning följer min magkänsla relativt väl. Även om jag vill ha-delen av mig.. vill just ha.

                              Nu har jag fått i fler rötter och lite växter. Fler växter är på väg med. Och kommer förhoppningsvis kommer de i nästa vecka.
                              Är inte nöjd men känner mig på G i alla fall.
                              Bifogade filer
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #60
                                Nu börjar det hända saker.. Jag hade dock försökt att jämna till sanden och få den att var vara högre mot bakrutan och lägre mot framrutan. Sen ser väl roten som står upp till höger lite onaturlig ut? Roten till vänster är svår att uppfatta hur nära frontglaset den är? Jag hade nog snarare vänt den upp och ner för ett mera naturligt intryck, men detta är helt mina egna spontana tankar. Hoppas inte du tar det som negativ kritik, ingen vet bättre än du hur du vill att det skall se ut. Jag bara testar bara att inreda karet för att det är roligt och kanske ge idéer .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...