LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    Ursprungligen postat av LindaAlgo

    Som ingick i köpet eller som du köpte till själv?

    Ja jag kommer ihåg hur drygt det var att tvätta sand. Men det ska samtidigt bli roligt. I alla fall så här innan. :P
    Menar du "stödmurarna"?
    Nej, dom ingick inte. Dessa fann jag i tillbehörshyllan.

    Jo det försvinner ju en del hrus med tiden, men det blir ofta mindre bra att få detta i vattenåset i avloppet, så undvik att suga upp det om det går.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #32
      Då är sand, växtnäring, en rot och lite annat smått och gott inköpt.
      Växtnäringen och sanden kom dock inte med på bilden.
      Akvariet ska inhandlas nästa vecka när rätt färg kommit in.
      Vi har kommit en bit på vägen i alla fall.

      Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #33
        Dagens stora överraskning och födelsedagspresent.
        Nu är det dags att inreda!
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #34
          Ursprungligen postat av LindaAlgo
          Dagens stora överraskning och födelsedagspresent.
          Nu är det dags att inreda!
          .

          Kanske det roligaste av alltihop, ett nytt akvarium och fullt med möjligheter.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #35
            Ursprungligen postat av Sleaper
            .

            Kanske det roligaste av alltihop, ett nytt akvarium och fullt med möjligheter.
            Verkligen!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #36
              Har de senaste dagarna funderat massor på vilka invånare som ska få befolka akvariet. Vi har varit på besök i ett par akvarieaffärer men jag har ändå svårt att bestämma mig.

              Jag skulle gärna vilja ha en trio med apistogramma. Min spontana tanke är Apistogramma borellii. Det känns som att den är tåligast av apistogrammorna. Men jag har kanske fel.
              En del av mig skulle vilja ha scalare med men min magkänsla är att karet är för litet.

              Sen har jag vill ha tetror. Jag har insett jag föredrar röda tetror. Vi hade Hyphessobrycon eques sist. 20 stycken av dessa vore ett alternativ med. Eller Hyphessobrycon sweglesi med.
              Maken vill gärna ha ancistrus eller antikristus som han kallar dem. Så ett par av dem.

              Sen antar jag att karet är rätt fullt.
              Någon som har några tankar. Missar jag något?

              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #37
                Hur högt är akvariet?
                Skalarer vill väl helst ha högt i tak, minst 60 cm, men jag har haft "skandaler" i akvarier som är bara 50 cm höga, går bra om de är någorlunda fullvuxna när man introducerar dem, men om det är i samma sorlek som vår gamla femkrona kan de bli defektväxta, kan då få förkrympt eller sned ryggfena, sägs det.
                Skandaler passar bra med antikristus, men knappast med små tetror, man skall ju ge skalarer levande foder, men det är bättre med mygglarver och cyklops än tetror. Tetror med högre och rundare kroppsform äts inte upp av skalarerna.
                Det är väl tveksamt om de Hypessobrycon du nämner kan fungera med skalarer, jag hade nog valt teteor som är ännu rundare, typ dolkstick/dolkstygnstetror eller colombiatetror, kanske inte lika färgglada, men den columbianska är otroligt lättlekt. Men med apistogrammor funkar väl i princip alla slags sydamerikanska tetror.

                Apistogrammor kan ju komma i konflikt om mat och utrymme med andra bottenlevande fiskar, en del malar och corydoras kan bli utan käk då dessa ciklider i allmänhet är snabbare i födosöket än malarna.

                Apistogrammor är ju trevliga allihopa, men kan ju vara litet kinkiga. Men det finns ju även massvis med andra mindre eller halvstora ciklider. Flagg- och hantelciklider är några av mina favoriter, blir iofs litet stora.
                Senast redigerad av Björn J.; 26 March 2018, 18:55.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #38
                  Hej! Jag har ingen egen erfarenhet av Borellii men har förstått att de är ganska veka. Tror kombinationen mellan dem och ancistrus är mindre lyckad. Jag har kakaduaciklider och fick flytta min ensamma ancistrus till ett annat kar för att hon var för tuff för apisarna. Om Borelliin då är ännu vekare lär det bli jobbigt för dem. Tror tyvärr att ancistrus är en dålig kombination med många apisar om jag har förstått rätt.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hej! Jag har ingen egen erfarenhet av Borellii men har förstått att de är ganska veka. Tror kombinationen mellan dem och ancistrus är mindre lyckad. Jag har kakaduaciklider och fick flytta min ensamma ancistrus till ett annat kar för att hon var för tuff för apisarna. Om Borelliin då är ännu vekare lär det bli jobbigt för dem. Tror tyvärr att ancistrus är en dålig kombination med många apisar om jag har förstått rätt.
                    Jag är begiven att hålla med om detta. Hade kakaduaciklider med pansarmalar en gång och med plecosar en annan gång, gick inte alls bra, det var konfliktfyllt.
                    Däremot funkade av någon anledning kombon ancistrus och patettciklider, men de senare är kanske litet mer tuffa utan att vara agressiva mot anda bottenlevande fiskar.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #40
                      Ursprungligen postat av Björn J.
                      Hur högt är akvariet?
                      Skalarer vill väl helst ha högt i tak, minst 60 cm, men jag har haft "skandaler" i akvarier som är bara 50 cm höga, går bra om de är någorlunda fullvuxna när man introducerar dem, men om det är i samma sorlek som vår gamla femkrona kan de bli defektväxta, kan då få förkrympt eller sned ryggfena, sägs det.
                      Skandaler passar bra med antikristus, men knappast med små tetror, man skall ju ge skalarer levande foder, men det är bättre med mygglarver och cyklops än tetror. Tetror med högre och rundare kroppsform äts inte upp av skalarerna.
                      Det är väl tveksamt om de Hypessobrycon du nämner kan fungera med skalarer, jag hade nog valt teteor som är ännu rundare, typ dolkstick/dolkstygnstetror eller colombiatetror, kanske inte lika färgglada, men den columbianska är otroligt lättlekt. Men med apistogrammor funkar väl i princip alla slags sydamerikanska tetror.

                      Apistogrammor kan ju komma i konflikt om mat och utrymme med andra bottenlevande fiskar, en del malar och corydoras kan bli utan käk då dessa ciklider i allmänhet är snabbare i födosöket än malarna.

                      Apistogrammor är ju trevliga allihopa, men kan ju vara litet kinkiga. Men det finns ju även massvis med andra mindre eller halvstora ciklider. Flagg- och hantelciklider är några av mina favoriter, blir iofs litet stora.
                      Akvariet är 55 cm högt. Jag känner att även om jag verkligen gillar scalare så känns det inte helt rätt med tanke på att det bara är på 240 liter ändå.
                      Jag vet att du har nämnt den columbianska tetran men jag fastnade inte för den i butik.

                      Jag har försökt titta på mindre ciklider men större än apistogrammor men har inte fastnat för något. Har alltid gillat apistogrammor. Men är öppen för förslag. Flagg och hantelciklid känns för stort.



                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hej! Jag har ingen egen erfarenhet av Borellii men har förstått att de är ganska veka. Tror kombinationen mellan dem och ancistrus är mindre lyckad. Jag har kakaduaciklider och fick flytta min ensamma ancistrus till ett annat kar för att hon var för tuff för apisarna. Om Borelliin då är ännu vekare lär det bli jobbigt för dem. Tror tyvärr att ancistrus är en dålig kombination med många apisar om jag har förstått rätt.
                        Maken var öppen för andra malar med. Men jag känner i ett 120 cm långt akvarium, borde det finnas utrymme för fler än en art på botten.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #42
                          Kom över ett gäng Trigonostigma Hengeli (fd. Rasbora Hengeli). Bland det vackraste små fiskar jag sett. Bilden tagen med mobil så kvalitén är därefter.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #43
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Kom över ett gäng Trigonostigma Hengeli (fd. Rasbora Hengeli). Bland det vackraste små fiskar jag sett. Bilden tagen med mobil så kvalitén är därefter.
                            De är verkligen superfina men jag vill gärna hålla mig inom det sydamerikanska temat. Även om jag vet att jag inte strikt gör det på alla plan.



                            Jag tror att jag ska följa min magkänsla. Fungerar det inte så får jag försöka lösa det då.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44
                              Det finns många fina rasboror, men med dem liksom med tetrorna ser de sällan så speciella ut i butikens försäljningsakvarier.
                              Det är först när man fått hem dem och när de acklimatiserat sig och färgar ut som de visar sig i sin prakt.
                              Colombiatetran ser direkt grå och genomtråkig ut i butiken. Ok, det väl kanske inte den färggrannaste hemma heller, men i stim under litet skugga färgar den ut och blir lätt blåskimrande i min belysning. När den sedan får räkrom eller mygglarver att äta tror man att det är en annan fisk i akvariet.

                              Skalarer hade jag i mitt gamla 375 liters alkvariium, som var 150 x 50 x 50 cm, gick bra, dom lekte där och en hel del yngel växte upp. Sedan flyttade jag över dem i det gamla hörnakvariet, som var 60 cm högt, och baksidorna var 100 cm långa, framsidan var ungefär 130 cm. Det går säkert att ha dem i ditt 240, men det är nog på gränsen, även beroende på inredning och andra innevånare då.

                              Grön och brun bågfensciklid, är trevliga bekantskaper, schackbrädescikliden likaså, men den senare är rätt krävande, det är väl närmast "diskusnivå" på den.
                              Jag hade iofs sådana en gång, hade ingen aning om att dom var svårskötta, och det var kanske just därför det gick bra. Kakaduacikliden är redan nämnd, den är ju en apistogramma den med, också trevlig, litet svår, men grann.

                              Min erfarenhet av olika malar, är att dom är rätt stationära, rör sig inte så där jättemycket, så du kan nog iallafall ha en 20 eller 30 cm mal i det akvariet. Men det är ju klart roligare med ett mindre stim av corydoras, otocinclus, ancistrus eller liknande, men klart ansistrusarna är ju inte heller direkt världens mest aktiva fiskar.

                              Rasboror, iallmänhet, däremot är ju aktiva och stimmiga, flera arter av dessa simmar gärna mot strömmen framför pumpens utlopp, särskillt kilfläcksrasboran är bra på det.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                #45
                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Det finns många fina rasboror, men med dem liksom med tetrorna ser de sällan så speciella ut i butikens försäljningsakvarier.
                                Det är först när man fått hem dem och när de acklimatiserat sig och färgar ut som de visar sig i sin prakt.
                                Colombiatetran ser direkt grå och genomtråkig ut i butiken. Ok, det väl kanske inte den färggrannaste hemma heller, men i stim under litet skugga färgar den ut och blir lätt blåskimrande i min belysning. När den sedan får räkrom eller mygglarver att äta tror man att det är en annan fisk i akvariet.
                                Nä och det gäller det flesta fiskarna. Men jag föredrar ändå tetror som går åt det röda hållet. Logiskt nej kanske inte. Men smaken är som baken.

                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Skalarer hade jag i mitt gamla 375 liters alkvariium, som var 150 x 50 x 50 cm, gick bra, dom lekte där och en hel del yngel växte upp. Sedan flyttade jag över dem i det gamla hörnakvariet, som var 60 cm högt, och baksidorna var 100 cm långa, framsidan var ungefär 130 cm. Det går säkert att ha dem i ditt 240, men det är nog på gränsen, även beroende på inredning och andra innevånare då.
                                Nä, jag tänker inte skaffa skalare. Som sagt karet är för litet. Det var mer en orealistisk dröm.

                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Grön och brun bågfensciklid, är trevliga bekantskaper, schackbrädescikliden likaså, men den senare är rätt krävande, det är väl närmast "diskusnivå" på den.
                                Jag hade iofs sådana en gång, hade ingen aning om att dom var svårskötta, och det var kanske just därför det gick bra. Kakaduacikliden är redan nämnd, den är ju en apistogramma den med, också trevlig, litet svår, men grann.
                                Jag ska kolla närmare in på bågfenscikliden. Kakaduacikliden är ett dock bra alternativ med. Jag tänkte att den var lite mer krävande än Borellii. Men jag får nog tänka om. Jag tror att Kakaduacikliden är den som jag ska sikta in mig på.

                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Min erfarenhet av olika malar, är att dom är rätt stationära, rör sig inte så där jättemycket, så du kan nog iallafall ha en 20 eller 30 cm mal i det akvariet. Men det är ju klart roligare med ett mindre stim av corydoras, otocinclus, ancistrus eller liknande, men klart ansistrusarna är ju inte heller direkt världens mest aktiva fiskar.
                                Nä herregud. Jag vill inte ha någon 20-30 cm mal och jag kan inte se att jag har sagt något åt det hållet ens. Jag sa däremot att jag borde få plats med mer än en art på botten och att min make kan tänkas sig andra L-malar med. Men det är inte samma sak.

                                Jag tror att jag har bestämt mig mer eller mindre:

                                En trio av Kakaduaciklider
                                20 stycken Hyphessobrycon eques (Minortetra)
                                2 L-malar: Ev clown pleco

                                Känns som att jag täcker upp mitten och botten då bra. Skulle jag få plats med någon ytfisk som Marmorbilbuk eller är det bättre att ev. utöka stimmet av minortetror? Jag vill helst inte överbefolka heller.
                                Senast redigerad av LindaAlgo; 27 March 2018, 18:27.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...