LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J.

    Ingen orsak, delar gärna med mig.
    Och det är jag tacksam för.

    Ursprungligen postat av Björn J.
    Vattenbyten, jo jag har dels en uppfattning att många byter för mycket och för ofta. I växtakvarium där man häller i en massa näring känns det ju som om näringen skall vara kvar i vattnet en tid innan man häller ut den i avloppet... Sedan har jag slarvat, inga fiskar har iofs klagat eller blivit sjuka ens inte dött, men jag har bytt allt för sällan. Nu byter jag ungefär 50 liter i ett 350 litersakvarium varje söndag, då även växtnäring tillsätts efter vattenbytet.


    Men de första veckorna var jag väldigt försiktig med vattenbytet, men kollade nitriten några gånger. Jag tog ju en del vatten samt filtermaterial från ett redan etablerat akvarium för att få igång en bakteriekultur och nitrifikationsprocess snabbt.
    Hade du gjort på samma sätt om du inte hade haft det andra akvariet som startmotor?

    Ursprungligen postat av Björn J.
    Jag vill ju även behålla ett litet lägre pH värde, förr innan Göteborgs va-verk (heter numera "Kretslopp och vatten") tokbuffrade vattnet gick det enkelt med torvfiltrering att få ned pH till 6,5, idag funkar inte det.

    Sala har ju en alldeles förträffligt informationssida angående sitt dricksvatten.
    Kolla här! https://www.sala.se/?page=info&id=4497&cat=3894
    (Man kan gissa att de som får sitt vatten från Sätrabrunn har låga tandläkarkostnader...)
    Ja, jag såg den sidan. Hehe, ja vi som får från Knipkällan, kan nog vara glada med.
    Där vi bodde förut hade vi KH 12 och 8,5. Inget fungerade för att få ner PH i stort sätt men karet fungerande bra ändå.
    Så jag känner att förutsättningarna är bättre här.

    Ursprungligen postat av Björn J.
    Sand...
    Inget är fel och inget är rätt, jo förresten det är jättefel med krossprodukter, sjöslipad sand är ju bäst.
    I zoobutikerna finns det vanligtvis grus med litet olika kornstorlekar, jag vet att jag har blandat, och även blandat i sand, men den finkornigaste sanden försvinner under de större kornen.
    Tag med en magnet (eller låna en på verktygsavdelningen) till Biltema och se om deras blästersant innehåller järn. Se om du får öppna en förpackning alltså, och granska kornen noga, känn mellan fingrarna. Det brukar nästan alltid ligga utspilld sand på golvet under hyllan där sandsäckarna finns.
    Ah, ska ta och testa det. Jag ska ta kolla upp lite olika ställen och se vad jag fastnar för. Jag har ändå inget fast bestämt ännu.


    Första akvariet-inköpet är gjort i alla fall. Har beställt nitrit-test, några håvar och växtnäringen som du talade om. (ändrat stavfel)
    Senast redigerad av LindaAlgo; 04 March 2018, 19:19.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Och det är jag tacksam för.



      1.Hade du gjort på samma sätt om du inte hade haft det andra akvariet som startmotor?


      2.Ja, jag såg den sidan. Hehe, ja vi som får från Knipkällan, kan nog vara glada med.
      Där vi bodde förut hade vi KH 12 och 8,5. Inget fungerade för att få ner PH i stort sätt men karet fungerande bra ändå.
      Så jag känner att förutsättningarna är bättre här.



      3.Ah, ska ta och testa det. Jag ska ta kolla upp lite olika ställen och se vad jag fastnar för. Jag har ändå inget fast bestämt ännu.


      4.Första akvariet-inköpet är gjort i alla fall. Har beställt nitrit-test, några hovar och växtnäringen som du talade om.
      Nu skall vi se om det blir plågsamma HTML-försök...

      1. Om jag inte hade haft ett etablerat akvarium att ta vatten och filterbôs ifrån, hade jag kanske frågar en kompis, eller köpt bakteriekultur på burk från zoobutiken, eller frågat den lokale zoohandlaren om jag fått vrida ur en filtersvamp i en hink att ta med hem.

      2. Jag har roat mig med att kolla några olika kommunala hemsidor angående vattenkvaliteten, och det verkar som om kommunerna har fått ett centralt påbrå och ett redovisningsansvar.
      Det är väl inte bara vi akvarister som vill veta vad som kommer ur våra tappkranar.

      3. Om du har en trevlig sjö eller bäck hemmavid kan du ju ta sand/grus där också, om det nu inte är ett naturreservat, då får man inte ta någonting.

      4. Grattis till nya akvariet! Var försiktig med växtnäringen de första veckorna. Det ryktas att just hovar gör sig bäst i stall, paddockar och på travbanor, och om du planerar för sjöhästar, hippocampusar, så behöver dom inga sådana ... nä nu var jag elak, man skall inte kommentera andras stavfel! bara att ge igen!
      -jag skriver ofta på läsplatta med ett automatisk felstavningsprogram, och då kan det bli vad som helst...

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.

        Nu skall vi se om det blir plågsamma HTML-försök...

        1. Om jag inte hade haft ett etablerat akvarium att ta vatten och filterbôs ifrån, hade jag kanske frågar en kompis, eller köpt bakteriekultur på burk från zoobutiken, eller frågat den lokale zoohandlaren om jag fått vrida ur en filtersvamp i en hink att ta med hem.
        Då var det som jag trodde!

        Ursprungligen postat av Björn J.
        2. Jag har roat mig med att kolla några olika kommunala hemsidor angående vattenkvaliteten, och det verkar som om kommunerna har fått ett centralt påbrå och ett redovisningsansvar.
        Det är väl inte bara vi akvarister som vill veta vad som kommer ur våra tappkranar.
        Nej det låter ju rimligt.

        Ursprungligen postat av Björn J.
        3. Om du har en trevlig sjö eller bäck hemmavid kan du ju ta sand/grus där också, om det nu inte är ett naturreservat, då får man inte ta någonting.
        Vet inte om jag vågar ta från stenar från mitt området, med tanke på den gamla gruvbrytningen. Kanske är nojig men ändå.

        Ursprungligen postat av Björn J.
        4. Grattis till nya akvariet! Var försiktig med växtnäringen de första veckorna.
        Det ska jag vara.


        Ursprungligen postat av Björn J.
        Det ryktas att just hovar gör sig bäst i stall, paddockar och på travbanor, och om du planerar för sjöhästar, hippocampusar, så behöver dom inga sådana ... nä nu var jag elak, man skall inte kommentera andras stavfel! bara att ge igen!
        -jag skriver ofta på läsplatta med ett automatisk felstavningsprogram, och då kan det bli vad som helst...
        Hehe, har inget att skylla på förutom mig själv denna gång.


        Har lagt till några förslag på fiskarter till akvariet med på första sidan. Har inte kommit så långt ännu. Har kollat på fler av apistogrammorna och andra dvärgciklider. Men vill ha något tåligt och något som inte ynglar av sig i mängder som blir svårt att bli av med.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av LindaAlgo



          Vet inte om jag vågar ta från stenar från mitt området, med tanke på den gamla gruvbrytningen. Kanske är nojig men ändå.

          Ja just det, Sala Silvergruva, är väl det man minns från mellanstadiets geografilektioner... Liksom karosseribyggaren som byggde en massa brandbilar...
          Det var väl inte bara Ag, utan även andra mer eller mindre ädla metaller som kan ha lakats ut i vattendragen därikring. Ag är ju i alla fall antiseptiskt, bakteriedödande till viss del, om det påverkar oss, andra djur eller fiskar låter jag vara osagt, men det har väl med koncentrationen att göra.
          Zoobutiken har ju annars grus eller sand i olika kornstorlek i påsar eller säckar, och det är ju ett akvaritillbehör som är förhållandevis billigt.

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #20
            Du skriver om stenar och gruvorna i Sala. För många år sedan åkte jag några vändor till Sala och hämtade mycket fina vita stenar De Passade mycket bra tillsammans med smågruset och ”dammet” vi plockade. Det var tydligen pH-höjande vilket passade bra i et Tanganyika-kar som det var frågan om att inreda då. Jobbar-kallarna i gruvan (dagbrott) tyckte det var kul med tokstollar som ville hämta sten till ett akvarium, sicka dårar tänkte de nog, och hjälpte gärna till. Antar att det var samma slags stenar som de som ligger i rondellen strax söder om sala, på vägen mot Västerås.

            Sonen min som åxå är akvarium-nörd hämtade även han sten i Sala för några år sedan, men då svarta som jag ej vet vad det var. Fina som tusan dock. Även de från en gruva, vet Dock inte vad detta var för gruva. Vet du vad det kan vara för gruva?

            Och nu ett erkännande. Jag åkte till Sala för några veckor sedan och borstade bort snötäcket och plockade en helt annat typ av sten, somjag ej vågar berätta mer om. Den anställde jag frågade om jag fick ta några stenarna till et akvarium, svarade att ”nja... egentligen inte tror jag...men jag ser ju inte allt som händer här bakom min rygg... och nu ska jag jobba med annat och ser inte dig...” skrattade hen fram. Så, så farligt var det väl inte med tanke på allt som låg därför utan ”nytta”.

            Utöver dessa platser kan jag tipsat om ett stenbrott längs vägen till Västerås, höger sida för dig. Ganska nära avfarten till Ransta. Även där fick jag vänlig hjälp av en jobbare som också han antagligen såg mig som en udda nörd.

            Är man ärlig och frågar uppriktigt om det är ok att plocka på sådana ställen, brukar de flesta ha social kompetens att säga ok. Och skratta. Detsamma gäller när jag här i västerås hämtat några hinkar ”silversand” i vår hamn, där det finns ett företag som säljer olika typer av sand til industrin. I mitt fall var det alltså silversand, importerad från Bornholm om jag minns rätt.
            Senast redigerad av Camenius; 06 March 2018, 15:52.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #21
              Ursprungligen postat av Björn J.

              Ja just det, Sala Silvergruva, är väl det man minns från mellanstadiets geografilektioner... Liksom karosseribyggaren som byggde en massa brandbilar...
              Det var väl inte bara Ag, utan även andra mer eller mindre ädla metaller som kan ha lakats ut i vattendragen därikring. Ag är ju i alla fall antiseptiskt, bakteriedödande till viss del, om det påverkar oss, andra djur eller fiskar låter jag vara osagt, men det har väl med koncentrationen att göra.
              Zoobutiken har ju annars grus eller sand i olika kornstorlek i påsar eller säckar, och det är ju ett akvaritillbehör som är förhållandevis billigt.
              Nej, exakt. Jag är inte orolig att inte hitta något.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #22
                Ursprungligen postat av Camenius
                Du skriver om stenar och gruvorna i Sala. För många år sedan åkte jag några vändor till Sala och hämtade mycket fina vita stenar De Passade mycket bra tillsammans med smågruset och ”dammet” vi plockade. Det var tydligen pH-höjande vilket passade bra i et Tanganyika-kar som det var frågan om att inreda då. Jobbar-kallarna i gruvan (dagbrott) tyckte det var kul med tokstollar som ville hämta sten till ett akvarium, sicka dårar tänkte de nog, och hjälpte gärna till. Antar att det var samma slags stenar som de som ligger i rondellen strax söder om sala, på vägen mot Västerås.

                Sonen min som åxå är akvarium-nörd hämtade även han sten i Sala för några år sedan, men då svarta som jag ej vet vad det var. Fina som tusan dock. Även de från en gruva, vet Dock inte vad detta var för gruva. Vet du vad det kan vara för gruva?

                Och nu ett erkännande. Jag åkte till Sala för några veckor sedan och borstade bort snötäcket och plockade en helt annat typ av sten, somjag ej vågar berätta mer om. Den anställde jag frågade om jag fick ta några stenarna till et akvarium, svarade att ”nja... egentligen inte tror jag...men jag ser ju inte allt som händer här bakom min rygg... och nu ska jag jobba med annat och ser inte dig...” skrattade hen fram. Så, så farligt var det väl inte med tanke på allt som låg därför utan ”nytta”.

                Utöver dessa platser kan jag tipsat om ett stenbrott längs vägen till Västerås, höger sida för dig. Ganska nära avfarten till Ransta. Även där fick jag vänlig hjälp av en jobbare som också han antagligen såg mig som en udda nörd.

                Är man ärlig och frågar uppriktigt om det är ok att plocka på sådana ställen, brukar de flesta ha social kompetens att säga ok. Och skratta. Detsamma gäller när jag här i västerås hämtat några hinkar ”silversand” i vår hamn, där det finns ett företag som säljer olika typer av sand til industrin. I mitt fall var det alltså silversand, importerad från Bornholm om jag minns rätt.
                Det kan jag tänka mig. Jag vill dock inte höja mitt PH utan helst att det ska sänkas lite.

                Tyvärr är jag inflyttad Salabo och har inte koll på lokalområdet ännu så bra som jag borde ha. Vi åkte runt lite grann i området under en geografikurs som jag gick men ändå.

                Ja jag kan tänka mig att det man får ta om man frågar snällt! :P

                Kul att det finns fler från lokalområdet dock!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Ett gammalt knep att höja pH värdet i akvarier, brunnar, eller andra vattesamlingar, är att hälla i kalk, kalkhaltigt grus, krossat marmorflis eller faxekalk.
                  Vi hade under väldigt många år en stuga på Tjörn med egen brunn, det var många säckar faxekalk som hälldes i den brunnen och då blev särskilt teet drickbart som man kokade på det vattnet, kaffet blev också bättre. Mätte vattenparametraena i det vattnet fler gånger än vad jag nånsin mätt i akvarier.

                  Nu fanns där intet akvarium, men det vattnet borde passat bra till ett amazonakvarium, om det inet var för att det fanns järn och koppar i det vattnet. Detta dp innan kalken, men mineralerna fick vi aldrig bort.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #24
                    Det börjar dra ihop sig till inköpet av akvariet.
                    Jag har en fundering dock, hur många liter grus/sand kan man tänka behövas i ett Rio 240 liter?
                    Jag lutar åt att ha sand uppblandat med lite grus.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #25
                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Det börjar dra ihop sig till inköpet av akvariet.
                      Jag har en fundering dock, hur många liter grus/sand kan man tänka behövas i ett Rio 240 liter?
                      Jag lutar åt att ha sand uppblandat med lite grus.
                      Svårt att säga, smaken är olika.
                      Personligen försöker jag hålla sand/grusnivån under den främre ramens kant.
                      Baktill däremot kan det vara 7-8 cm, kanske mer,med sand eller grus, det är svårt att få den uppförsbacken att ligga kvar, men med mycket växter vars rötter binder materialet kan det bli stabilt.
                      jag förutsätter att du lägger i någon form av växtnäring under sanden eller gruset också.

                      Juwel har, eller hade i alla fall tidigare "stödmurar" alltså fristående "mellanväggar", omkring 5 cm höga, som man då kunde avdela akvariet med och skapa terrasser.
                      Jag har också tillverkat sådana själv, dock helt plana, av glasskivor eller genomskinliga plastskivor, där gruset bakom då bildat mönstret. Dessa (liksom juwels färdigköpta) limmades med akvariesilikon i botten och i förekommande fall i sidoglasen.

                      Men 3-4 säckar grus kan det nog bli, (ja beroende på säckarnas storlek, de jag köpt har legat på 10 kg styck)... Det går ju att komplettera med mer grus i efterhand.
                      Även färdigköpt grus sköljer du med en vattenslang i en hink, omkring 2-3 liter i taget, jobbigt och tråkigt, men det lönar sig, som du märker bli sköljvattet rätt grumligt.
                      Om du har en högtryckstvätt använder du den, funkar jättebra, men då i en murarhink som har tjockare plast. Ett öskar till båt är också bra att ha när man gör detta jobb.

                      ..

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #26
                        Jag skulle också säga minst 35-40kg ifall vi pratar grus 1-3mm. Men det hänger ju på vad man tänkt sig för inredning, växter behöver ju t.ex. lite mer material att sprida rötterna i osv. Det kan vara bra att hellre köpa på sig lite i överkant, finns inget tråkigare än att inse att man köpt för snålt med grus när man håller på och inreder karet. Man också tänka på att om man blandar grus med finare sand så kommer alltid det grövre materialet hamna överst till slut.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #27
                          Jag köper alltid en 20 kilos säck att ha extra hemma,bra när man suger ut lite sand på toppen av sandytan och man vill ha ny.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #28
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Jag skulle också säga minst 35-40kg ifall vi pratar grus 1-3mm.
                            Tack så mycket ska ta och köpa hem det i helgen då.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #29
                              Ursprungligen postat av Björn J.

                              Svårt att säga, smaken är olika.
                              Personligen försöker jag hålla sand/grusnivån under den främre ramens kant.
                              Baktill däremot kan det vara 7-8 cm, kanske mer,med sand eller grus, det är svårt att få den uppförsbacken att ligga kvar, men med mycket växter vars rötter binder materialet kan det bli stabilt.
                              jag förutsätter att du lägger i någon form av växtnäring under sanden eller gruset också.

                              Juwel har, eller hade i alla fall tidigare "stödmurar" alltså fristående "mellanväggar", omkring 5 cm höga, som man då kunde avdela akvariet med och skapa terrasser.
                              Jag har också tillverkat sådana själv, dock helt plana, av glasskivor eller genomskinliga plastskivor, där gruset bakom då bildat mönstret. Dessa (liksom juwels färdigköpta) limmades med akvariesilikon i botten och i förekommande fall i sidoglasen.

                              Men 3-4 säckar grus kan det nog bli, (ja beroende på säckarnas storlek, de jag köpt har legat på 10 kg styck)... Det går ju att komplettera med mer grus i efterhand.
                              Även färdigköpt grus sköljer du med en vattenslang i en hink, omkring 2-3 liter i taget, jobbigt och tråkigt, men det lönar sig, som du märker bli sköljvattet rätt grumligt.
                              Om du har en högtryckstvätt använder du den, funkar jättebra, men då i en murarhink som har tjockare plast. Ett öskar till båt är också bra att ha när man gör detta jobb.

                              ..
                              Som ingick i köpet eller som du köpte till själv?

                              Ja jag kommer ihåg hur drygt det var att tvätta sand. Men det ska samtidigt bli roligt. I alla fall så här innan. :P
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                #30
                                Ursprungligen postat av Christer5
                                Jag köper alltid en 20 kilos säck att ha extra hemma,bra när man suger ut lite sand på toppen av sandytan och man vill ha ny.
                                Det var ett bra tips! Tack!
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...