LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Kul med bilder, tycker du lyckats väldigt bra med placering av växterna. Ser väldigt grönt och fint ut redan och det finns ändå gott om simyta(tror det kommer bli ännu bättre när det växter till sig lite). Vad är det för bottensubstrat?

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Munin
      Kul med bilder, tycker du lyckats väldigt bra med placering av växterna. Ser väldigt grönt och fint ut redan och det finns ändå gott om simyta(tror det kommer bli ännu bättre när det växter till sig lite). Vad är det för bottensubstrat?
      Tack så mycket.
      Jag hoppas det.

      Det är svart grus samt tropicas substrat som ska vara under grus. Gillar det generellt förutom att tropicas är så känsligt så det blir lätt dammigt trots grus ovanpå.

      Det var bra en stund i alla fall. För sen märkte jag att en växt hade släppt från gruset. Fick sätta ner den och sen började korthuset att falla. Vilket slutade med att jag fick plocka upp svampfiltret och räta till den. Så nu märks det inte att jag har gjort ett vattenbyte. Ni vet när man vet att man gör en sak fel men och så försöker man fixa till det problemet men det leder till att man får mer problem.
      Tror inte att det är något problem i sig själv men det blev inte så snyggt utseendemässigt. Men det lägger sig väl till imorgon.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Roligt att du är igång med bilder! Tycker starten ser bra ut!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Hur går det nu? Har du några nya bilder att bjuda på?

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Vill också gärna ha fler bilder!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              Nu har jag blivit guldmedlem och kan ladda upp lite bilder. De är dock inte bra men något.
              Köpte två rötter till för att skapa hörnet så nu är det inte lika tomt och det känns bättre. Nu ska mest växterna ta sig så blir det nog bra.

              Fotot är taget efter dagens vattenbyte så det är som det är.

              Och en bild på en av pygméguramisarna och en räka.https://www.zoopet.com/forum/filedata/fetch?id=2426547
              Jättefint Linda ! Du fick verkligen till placeringen av roten och belysningen är perfekt och skapar en stämning i karet och bakrutan är bort trollad!
              Senast redigerad av åheim; 07 February 2021, 01:07.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Tack så mycket alla.
                Har varit tyst de senaste dagarna men varit lite för mycket.

                Karet fungerar bra överlag. Matar varannan dag just nu och 50% VB varje vecka. Tycker det växer på okej med. Gröna alger har kommit lite med. Men inte så farligt.
                Guramisarna växer på med. De är roliga att följa och rätt så modiga. Tror med att det kommer bli ännu bättre när växterna täcker mer.
                Bifogade filer
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Toppenfint kar! Wow!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Snyggt Linda, det ser härligt mystiskt ut!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Tack så mycket, det är för snällt! Det har en bit kvar innan jag blir helt nöjd.
                      Kommer kanske att byta ut lite växter men det är helt okej för att vara nytt och det verkar fungera bra nu.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        De börjar bli utveckla sig fint.
                        Bifogade filer
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Onekligen. Blir nästan lite sugen på att skippa mina SA-planer och köra på ett Asienkar med Guramis istället. Nåja finns nog plats för både och framöver! Hur ser man skillnad på de könsmässigt?

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Munin
                            Onekligen. Blir nästan lite sugen på att skippa mina SA-planer och köra på ett Asienkar med Guramis istället. Nåja finns nog plats för både och framöver! Hur ser man skillnad på de könsmässigt?
                            De är riktigt roliga. Jag vet inte faktiskt. Jag vill gro att den lite större är en hona men jag kan ha väldigt fel med.
                            Ja, helst hade jag velat ha ett sydamerikanska akvarium och ett asiatisk kar. De kompletterar varandra bra.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Okej! Jo de gör ju det, egentligen är jag väl inte någon som tycker det finns hinder för att blanda fiskar från Sydamerika och Asien i samma. Det är ju väldigt sällan som det rör sig om "riktiga" biotoper där någon försöker efterlikna en specifik flod eller liknande, ser då inte så stor skillnad på att blanda fiskar som i naturen lever på hundra mils avstånd eller ett par tusen. Fast visst en liten del av mig tycker väl ändå det känns lite seriösare att försöka hålla sig inom någon form av ram och dessutom är det väl vattenvärden och liknande som gör det svårare.

                              Nåja det kanske var lite off topic! Guramis är, i stark konkurrens med olika botior, den asiatiska sötvattensfisk jag själv tycker är mest tilltalande måste ändå fråga hur går det med de andra(var det rasboror?) som går i akvariet?

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Munin
                                Okej! Jo de gör ju det, egentligen är jag väl inte någon som tycker det finns hinder för att blanda fiskar från Sydamerika och Asien i samma. Det är ju väldigt sällan som det rör sig om "riktiga" biotoper där någon försöker efterlikna en specifik flod eller liknande, ser då inte så stor skillnad på att blanda fiskar som i naturen lever på hundra mils avstånd eller ett par tusen. Fast visst en liten del av mig tycker väl ändå det känns lite seriösare att försöka hålla sig inom någon form av ram och dessutom är det väl vattenvärden och liknande som gör det svårare.

                                Nåja det kanske var lite off topic! Guramis är, i stark konkurrens med olika botior, den asiatiska sötvattensfisk jag själv tycker är mest tilltalande måste ändå fråga hur går det med de andra(var det rasboror?) som går i akvariet?
                                Jag håller med dig och tänker på ett liknade sätt.

                                Tycker att rasbororna (de som jag har testat) kompletterar de mindre guramisarna bra. De får dem att känna sig tryggare.
                                Upplevde det med lakrisguramisarna också. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar med andra sorter.

                                Men jag känner också att jag har en bit kvar. Växterna måste komma igång mer och jag skulle vilja ha någon mossa också.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...