LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av LindaAlgo

    Haha tur att jag är så genomskinlig. Jag tror med att du och fler med dig har rätt. Jag kommer inte att bli nöjd förens jag fått det gjort.
    Jag tror att det ska bli ett projekt för höstlovet.
    Ska dock köpa lite fler höga växter med.
    Vet bara hur jag själv funkar, får jag nåt i huvvet som jag inte kan släppa så brukar det bli enligt huvvet - rätt eller fel spelar ingen roll, allt enligt mig då förstås

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Inger H

      Vet bara hur jag själv funkar, får jag nåt i huvvet som jag inte kan släppa så brukar det bli enligt huvvet - rätt eller fel spelar ingen roll, allt enligt mig då förstås

      //Inger
      Haha, ja jag tror att min make skulle beskriva mig som sån med.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av LindaAlgo

        Haha, ja jag tror att min make skulle beskriva mig som sån med.
        Kallas visst att man är liiite impulsiv - tyvärr

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag håller helt med Inger. Känns det fel så är det fel. Fiskarna klarar en ommöblering. Du kommer tycka det var värt det sedan. Klart du ska försöka göra om så att du gillar karet. Kör på!
          Sant!

          Det positiva med karet är att räkorna trivs väldigt bra. Inga speciella men de är överallt verkligen.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Kul med räkorna!

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Kul med räkorna!
              Alltid något!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Då jag har varit sjuk i två dagar nu, har jag haft en del tid att fundera på 180 liters akvariet.
                Jag har inte sett apistohonan på en vecka nu ungefär. Jag förstår inte vad det är som är fel på det akvariet. Jag har mätt. Det visar inget problem. Jag gör mindre vattenbyten mellan med max 14 dagars mellanrum. Jag tycker inte att jag har mycket fisk i det. Har 10 stycken smyckestetror, 2 apistogrammor och ev en anstricus och runt 20 (kanske några fler) räkor. Räkorna verkar trivas jättebra. De andra inte. Eller inte så att jag ser att någon mår dåligt. Utan bara att de är skygga. På ett annat sätt än när de var 54 liters akvariet.
                Jag matar varannan dag. Jag tar två kuber med fryst mat (oftast) som jag fördelar på 3 kar. Mest i 240 liters akvariet, minst i 54 liters och resten i 180 liters akvariet.
                Jag vet inte riktigt om jag borde bara riva ut allt så snart som möjligt för att få ordning på allt.
                Jag tycker att jag har gjort allt efter boken.. men ändå så blir det inte bra.

                Det alternativet som jag har är att jag river ut allt. Tar den oöppnade julasanden som jag har över i pannrummet och gör om akvariet till helgen. Men jag vet bara inte om jag bara stressar fiskarna mer.

                Ps. Jag vet att jag tjatar men jag får ingen ordning på det. Och det är så trist att se det varje kväll i sovrummet och störa sig på det!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Då jag har varit sjuk i två dagar nu, har jag haft en del tid att fundera på 180 liters akvariet.
                  Jag har inte sett apistohonan på en vecka nu ungefär. Jag förstår inte vad det är som är fel på det akvariet. Jag har mätt. Det visar inget problem. Jag gör mindre vattenbyten mellan med max 14 dagars mellanrum. Jag tycker inte att jag har mycket fisk i det. Har 10 stycken smyckestetror, 2 apistogrammor och ev en anstricus och runt 20 (kanske några fler) räkor. Räkorna verkar trivas jättebra. De andra inte. Eller inte så att jag ser att någon mår dåligt. Utan bara att de är skygga. På ett annat sätt än när de var 54 liters akvariet.
                  Jag matar varannan dag. Jag tar två kuber med fryst mat (oftast) som jag fördelar på 3 kar. Mest i 240 liters akvariet, minst i 54 liters och resten i 180 liters akvariet.
                  Jag vet inte riktigt om jag borde bara riva ut allt så snart som möjligt för att få ordning på allt.
                  Jag tycker att jag har gjort allt efter boken.. men ändå så blir det inte bra.

                  Det alternativet som jag har är att jag river ut allt. Tar den oöppnade julasanden som jag har över i pannrummet och gör om akvariet till helgen. Men jag vet bara inte om jag bara stressar fiskarna mer.

                  Ps. Jag vet att jag tjatar men jag får ingen ordning på det. Och det är så trist att se det varje kväll i sovrummet och störa sig på det!
                  Förstår att det är väldigt frustrerande för dig och lider med dig.
                  Har du möjligheter att eventuellt flyta över fiskarna i något av de andra karen eller i en plastbinge?

                  Har du sandsnäckor i dit kar?

                  Jag fick ju som sagt va nog av min blästersand när mitt stora kar kraschade och gjorde vallet att flytta ur alla fiskar till olika kar som jag har.
                  Sen så tog jag ur all sand och slängde det på gräsmattan, ville inte se åt blästarsanden mera och bytte det till grus.

                  Upplevde att jag hade problem i mindre akvarium med den sanden åxå, körde den i mitt 54 litesr och där dog alt hela tiden.
                  Nu har jag bara akvarium med grus i botnen på karen.

                  Men det är väldigt snyggt med ljus sandboten och ett plus är ju att man lätt ser om bottnen håller sig ren.

                  Jag hade ju till slut den största bidragande orsaken att mitt gH inte existerade vilket gjorde att balansen ble kas i karen, nu när det är åtgärdat så tuffar det på för fult.

                  Du har komunalt vatten eller hade du egen brunn?

                  Har du mätt upp kH gH, koppar kanske är en bra ide och järn åxå beroende på bosättning och vattentäkt.

                  Hoppas det blir bra och löser sig för dig hur du än väljer att göra.

                  Med vänlig hälsning.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Om du nu väljer att göra i ordning karet så skulle jag även rengöra filter mm ordentligt, och använda bakteriekultur från ett akvarium som du har som är stabilt och fungerar vid uppstarten.
                    Sen som du säger så hade jag även tagit ny sand även om nu filterkulturen sitter där i.
                    Kostnaden framför tid och jobb motiverar inte återanvändning av sanden som liger i karet nu.

                    Även växterna hade jag sjöljt av och lagt i en balja med nytt vatten.

                    Det är ju altid svårt att säga vad som är fel och rätt i ett sånt här skede, men det är hur jag hade gjort.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Vad tråkigt att det fortfarande inte känns som att det funkar Linda. Jag tror du har svaret på vad som bör göras själv. Det är ju inte meningen att man ska störa sig på sina kar.

                      Kan du inte flytta fiskar och räkor tillfälligt till dina andra kar så länge? Om du ska byta bottensubstrat tar det ju lite längre tid att fixa och då kanske fiskarna inte kan gå i en större hink/balja under tiden vilket annars hade varit ett alternativ. Flytta dem till dina andra kar och ta den tid som behövs för att få till det aktuella karet som du vill ha det. När du sedan startar upp det så kan du ju, som Smajlet skriver, krama ur filtergojs från ett annat kar.

                      Tänk på att detta var din belöning för att ha slutat röka. En belöning ska vara något positivt!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av smajlet

                        Förstår att det är väldigt frustrerande för dig och lider med dig.
                        Har du möjligheter att eventuellt flyta över fiskarna i något av de andra karen eller i en plastbinge?
                        Jag har funderat på detta. Jag har inget bra kar till dem utöver det som jag har dem i. Plastbinge kan jag lätt fixa. Vågar inte flytta dem om det är någon skit i karet.

                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Har du sandsnäckor i dit kar?
                        Nej.

                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Jag fick ju som sagt va nog av min blästersand när mitt stora kar kraschade och gjorde vallet att flytta ur alla fiskar till olika kar som jag har.
                        Sen så tog jag ur all sand och slängde det på gräsmattan, ville inte se åt blästarsanden mera och bytte det till grus.

                        Upplevde att jag hade problem i mindre akvarium med den sanden åxå, körde den i mitt 54 litesr och där dog alt hela tiden.
                        Nu har jag bara akvarium med grus i botnen på karen.Men det är väldigt snyggt med ljus sandboten och ett plus är ju att man lätt ser om bottnen håller sig ren.

                        Jag hade ju till slut den största bidragande orsaken att mitt gH inte existerade vilket gjorde att balansen ble kas i karen, nu när det är åtgärdat så tuffar det på för fult.
                        Jag har biltemas sand i de två andra och de fungerar perfekt. 180 liters har jag haft jula och det har varit dåligt sen dag 1 typ.
                        Därför tvekar jag med lite på att använda den andra påsen. Borde kanske ha lite mer is i magen. Handlar om två veckor typ.



                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Du har komunalt vatten eller hade du egen brunn?

                        Har du mätt upp kH gH, koppar kanske är en bra ide och järn åxå beroende på bosättning och vattentäkt.
                        Jag har kommunalt vatten. Bor i mitt i stan ungefär med. Jag har gjort det tidigare. Neutralt vatten. Tror inte att detta handlar om vattnet. Då samma fiskar trivdes bra i ett mindre kar. Har samma slags fiskar i mitt 240 liters. Fungerar bra med.

                        [QUOTE=smajlet;n2393197Hoppas det blir bra och löser sig för dig hur du än väljer att göra.

                        Med vänlig hälsning.[/QUOTE]

                        Tusen tack!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad tråkigt att det fortfarande inte känns som att det funkar Linda. Jag tror du har svaret på vad som bör göras själv. Det är ju inte meningen att man ska störa sig på sina kar.
                          Jag tror det med. Jag vet inte varför det tar emot bara. Det kanske för att jag är lite rädd att det skulle gå sönder av någon orsak.

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Kan du inte flytta fiskar och räkor tillfälligt till dina andra kar så länge? Om du ska byta bottensubstrat tar det ju lite längre tid att fixa och då kanske fiskarna inte kan gå i en större hink/balja under tiden vilket annars hade varit ett alternativ. Flytta dem till dina andra kar och ta den tid som behövs för att få till det aktuella karet som du vill ha det. När du sedan startar upp det så kan du ju, som Smajlet skriver, krama ur filtergojs från ett annat kar.
                          Jag vet inte om jag vågar bara. Det stora är så ordnat. Apistorna har delat upp karet fint och sköter det bra.
                          Det lilla skulle väl vara ett alternativ. Men kommer lakrisguramisarna fixa det? Vs att jag flyttar över gurmaisarna till det stora karet och kör ett asiatiskt istället?

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Tänk på att detta var din belöning för att ha slutat röka. En belöning ska vara något positivt!
                          Jag känner det med. Nu har jag inte ens vågat köpa fisk på lång tid. Trots att jag har plats.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6054

                            Kan du inte flytta över alla till lilla karet och tillfälligt flytta lakritsarna till det stora? Det viktiga är väl att man inte sätter ihop fiskar som inte funkar med varandra pga aggression eller helt olika behov samt att det inte blir alldeles för mycket fisk för karet. Du bör ju kunna genomföra förändringen i 180-karet på ett par dagar, så det handlar ju inte om någon lång tid.

                            Vad för övrig fisk finns i lillkaret? Kanske kan 180-karet bli ett Asienkar sedan? Är guramisarna känsliga? I så fall kanske det blir jobbigt för dem att flytta två gånger. Kan apisarna och räkorna flyttas till lilla och tetrorna till stora så kanske guramisarna kan gå kvar i lilla? Eller äter de räkor?

                            Du skulle ju alternativt kunna flytta över alla från 180-karet till en stor tunna/balja och sätta i svampfiltret. Då borde de kunna vara där några timmar och så får du förbereda allt innan med växter, sand osv och sedan skynda dig att göra om.

                            Många förslag, inga säkra lösningar. Sorry!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Hej, utan att kunna eller veta något om just dina fiskar ger jag mig in i er diskussion ..... Jag tror du måste utgå från det du känner, det är ju så mycket fingertoppskänsla det här med akvarium och har du två som funkar fint och ett du inte känner funkar lika bra, ja då håller jag med Nando , har du tid i kommande helg, gör något åt det. Men jag tycker inte du skall röra de som funkar och som du är nöjd med utan skaffa baljor till invånarna och börja redan nu fundera på hur du vill ändra ditt kar, njut av känslan att få inreda på nytt liksom. Gör det till något positivt. Säkert blir det stress för invånarna men ofta klarar det ju. Och med dina kunskaper skapar du säkert ett fantastiskt kar. Men som sagt ett helt ovetenskapligt inlägg som bara bygger på känslor.....

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Tack så mycket alla för svaren! Jag tror att jag måste fundera lite och sen bestämma mig. Jag tror att jag måste följa mig magkänsla. Och min magkänsla är ändå att julasanden och jag inte riktigt fungerar.
                                Så jag tror att jag ska göra så här:

                                Köpa en påse-biltema sand, tömma karet och sen ha fiskarna i hinkar. Städa ur det och sen fylla det på nytt. Städa filter och sånt med.
                                Fortsätta med SA-temat för att slippa hålla på att flytta fisk mellan karen.
                                Sen låta det gå ett tag och sen fylla på med mer SA-fisk.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...