LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ett torrfoder som alla mina firrar har älskat är DR BASSLEER Biofish-food, jag matar sällan med torrfoder, men ibland så i brist på tid för att tina så matar jag med detta foder

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Tack för tipset!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Inger H

        Knepigt att inte apisarna käkar allt du ger dem, enligt min erfarenhet äter dom allt. Kanske är det beroende vad dom är uppfödda med för foder?

        /Inger
        Ja jag tycker det med. Upplever det inte som ett sjukdomstecken. För de äter ju men inte vad som helst.
        Jag har testat flera olika och nu senast northfin och repashy. Men det föll inte dem i smaken.
        Jag funderar lite på det med. Jag har inga problem med att ge dem frysfoder men känns som att jag gärna ibland vill ge dem något torrt.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag har också försökt med olika sorters torrfoder utan framgång. Ynglen äter dock vad som bjuds, så jag tror på Ingers teori att det beror på vad de är uppfödda med.
          Intressant speciellt med tanke på att jag antar att våra fiskar kommer från samma butik?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Om dina är från källaren i Bromma så stämmer det!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Jag tycket förövrigt också att det är knepigt att de inte tar torrfoder. Tänker att det tillslut blir brist på något ämne om de bara käkar fryst.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Om dina är från källaren i Bromma så stämmer det!
                Stämmer bra.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Okej, då ska jag fråga nästa gång vad de matar sina apistos med.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Maken skulle på fotbollsmatch på Tele2-arena och i väntan på detta så var vi med familj och åt glass Gelato Scarfó i Bromma. Och när vi ändå var i Bromma så kändes det givet med ett besök på akvarielagret. Jag är verkligen förtjust i deras akvarium med smyckestetror och stänktetror. Tycker att inredningen är superfin och jag gillar verkligen bladningen mellan sten, löv och växter. Önskar att jag hade fotat av det så här i efterhand men vi kommer ju att åka dit igen.
                    Jag inser dock att jag skulle behöva köpa mer sten, vågar inte ge mig ut och leta sten här i närheten med tanke på gruvan.
                    Tanken är att jag ska försöka återskapa något liknade här hemma. Dock kommer jag inte att köra ett vivarium men ändå.
                    Frågade inte ang matningen dock. Var lite för rörigt med hela släkten och så.
                    Kom dock hem med lite frysta vita mygglarver.
                    Senast redigerad av LindaAlgo; 09 July 2018, 17:29.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Haha, vet precis hur rörigt det kan bli när man har med sig fler personer. Var där med barnen och maken igår och höll på att få hål i huvudet av alla ”mamma, titta här”-utrop när jag försökte fokusera på vad jag faktiskt skulle köpa

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Haha, vet precis hur rörigt det kan bli när man har med sig fler personer. Var där med barnen och maken igår och höll på att få hål i huvudet av alla ”mamma, titta här”-utrop när jag försökte fokusera på vad jag faktiskt skulle köpa
                        Haha exakt. Man får välja sina strider.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Fick idag ett erbjudande om att utöver att få syrengrenar, få lite ormhassel. Vilket jag inte tackar nej till. Ska bli väldigt spännande hur jag kan använda det. Vet iofs inte hur lång tid det kommer ta för det att sjunka samt om jag måste torka det hela med. Men det visar sig nästa vecka.
                          Tanken är med att jag ska försöka hitta lite stenar med när vi ändå är ute på tripp. Jag vill inte bara utgå från rötter.

                          Har under dagen försökt söka rätt på mer info om hur jag ska göra med löven och de andra som jag vill ha i mitt nya kar. Jag får inget grepp om hur mycket som är okej trots den hjälpen jag fick här på forumet. När jag läste till exempel artiklar från NCS så står det inget om det. Det står bara att det kan påverka PH vid lågt KH och att man får hålla lite koll på att det inte blir för mycket för bakterierna. Vilket känns logiskt och det är kanske bara jag tolkar in för mycket i hur många löv de rekommenderar per liter på förpackningarna.
                          I de flesta fall som jag sett verkar det som vid större mängder så kokar de löven och de andra delarna först utan att fundera över hur många man ska ha per liter.
                          Jag har ju en förmåga att övertänka saker och ting så det stämmer säkert i detta fall med. Min första magkänsla brukar vara rätt.

                          Avrundar med några bilder på mina flytväxter. Nu började det verkligen bli dags att rensa lite. Täcker snart hela ytan och går halvvägs ner till botten. Men fiskarna verkar älska det.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: image_76576.jpg
Visningar: 120
Storlek: 477,8 KB
ID: 2388224
                          Klicka på bilden för större version

Namn: image_76577.jpg
Visningar: 122
Storlek: 412,1 KB
ID: 2388225
                          Senast redigerad av LindaAlgo; 10 July 2018, 21:03.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av LindaAlgo
                            Fick idag ett erbjudande om att utöver att få syrengrenar, få lite ormhassel. Vilket jag inte tackar nej till. Ska bli väldigt spännande hur jag kan använda det. Vet iofs inte hur lång tid det kommer ta för det att sjunka samt om jag måste torka det hela med. Men det visar sig nästa vecka.
                            Tanken är med att jag ska försöka hitta lite stenar med när vi ändå är ute på tripp. Jag vill inte bara utgå från rötter.

                            Har under dagen försökt söka rätt på mer info om hur jag ska göra med löven och de andra som jag vill ha i mitt nya kar. Jag får inget grepp om hur mycket som är okej trots den hjälpen jag fick här på forumet. När jag läste till exempel artiklar från NCS så står det inget om det. Det står bara att det kan påverka PH vid lågt KH och att man får hålla lite koll på att det inte blir för mycket för bakterierna. Vilket känns logiskt och det är kanske bara jag tolkar in för mycket i hur många löv de rekommenderar per liter på förpackningarna.
                            I de flesta fall som jag sett verkar det som vid större mängder så kokar de löven och de andra delarna först utan att fundera över hur många man ska ha per liter.
                            Jag har ju en förmåga att övertänka saker och ting så det stämmer säkert i detta fall med. Min första magkänsla brukar vara rätt.

                            Avrundar med några bilder på mina flytväxter. Nu började det verkligen bli dags att rensa lite. Täcker snart hela ytan och går halvvägs ner till botten. Men fiskarna verkar älska det.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_76576.jpg
Visningar: 120
Storlek: 477,8 KB
ID: 2388224
                            Klicka på bilden för större version

Namn: image_76577.jpg
Visningar: 122
Storlek: 412,1 KB
ID: 2388225
                            Fina flytväxter vilken sort är det?

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Fina flytväxter vilken sort är det?
                              Det är musselblomma/vattensallad (Pistia stratiotes). Den är lätt enligt mig men är lite känslig för starkt vattenflöde,
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Rötterna börjar som sagt bli lite väl långa.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...