LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Haha, störtskön bild! Påtvingad bantning är det väl ingen som går med på!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Nando
      Haha, störtskön bild! Påtvingad bantning är det väl ingen som går med på!
      Uppenbarligen inte.

      Även om jag får lite dåligt samvete för räkans skull.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hur tycker du räkorna verkar klara sig i karet? Är det många som gått åt?

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Skulle ljuga om jag sa att några inte hade gått åt. Men jag köpte dem medvetet och billigt med den risken i huvudet.
          Jag skulle dock aldrig släppa några som jag var extra rädd om dock i detta kar. Apistogramma hanen älskar räkor i detta kar och han jagar dem aktivt med. Han simmar in i mossan och letar efter dem. Som det syns på bilden.

          I mitt 54 liters så struntar de fullständigt i räkorna. De äter sida vid sida. Ingen jakt alls.

          I slutändan skulle jag inte rekommendera någon att ha apistogrammor och räkor om man inte är villig att offra lite räkor. Låter hårt kanske.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ok, bra att veta!

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Ok, bra att veta!
              Kanske inte så roligt svar.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Nej, men upplysande!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Jag funderar ju på att ha stora amanoräkor ihop med scalarer och bolivianer. Får se hur det går...

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Jag funderar ju på att ha stora amanoräkor ihop med scalarer och bolivianer. Får se hur det går...
                    Tror att om de är där först så går det nog bra. Samt att räkorna har någon slags mossa eller liknade att gömma sig i. Amanoräkor är ju större med.
                    Beror nog på hur rädd om du är i slutändan.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo

                      Tror att om de är där först så går det nog bra. Samt att räkorna har någon slags mossa eller liknade att gömma sig i. Amanoräkor är ju större med.
                      Beror nog på hur rädd om du är i slutändan.
                      Min ena amanoräka var lite kaxig mot scalarerna och puffade på dom =). har 11 st i karet om nu alla överlevt.

                      Är det någon som vet om man kan göra en fälla för att fånga in räkor så man slipper leta runt i hela karet inredningen. Typ en avkappad läskflaska och vända på mynningen inåt.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo

                        Tror att om de är där först så går det nog bra. Samt att räkorna har någon slags mossa eller liknade att gömma sig i. Amanoräkor är ju större med.
                        Beror nog på hur rädd om du är i slutändan.
                        Ja, jag ska släppa i dem innan scalarerna kommer. Tar bara de största exemplaren av de jag har och köper även några nya stora. De små får gå kvar i lilla karet. De ska också få sällskap av den enda körsbärsräkan som överlevt i 240-baljan.

                        Återkommer med besked när jag vet hur det har gått...

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av smajlet

                          Min ena amanoräka var lite kaxig mot scalarerna och puffade på dom =). har 11 st i karet om nu alla överlevt.

                          Är det någon som vet om man kan göra en fälla för att fånga in räkor så man slipper leta runt i hela karet inredningen. Typ en avkappad läskflaska och vända på mynningen inåt.
                          Hehe kan tänka mig det. I mitt ena kar beter sig räkorna så med. Men i det andra funkar det inte om de inte vill bli lunch. Har en känsla av det handlar om cikliderna har greppat att räkorna går att äta eller inte. Typ om de blivit triggade eller inte.
                          Antar att det är samma sak som att vissa skalare inte äter mindre fiskar medans vissa gör det.

                          Vet tyvärr inte det. Såg några fällor på youtube av det slaget som du pratade om.
                          Senast redigerad av LindaAlgo; 26 June 2018, 11:04.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Nando

                            Ja, jag ska släppa i dem innan scalarerna kommer. Tar bara de största exemplaren av de jag har och köper även några nya stora. De små får gå kvar i lilla karet. De ska också få sällskap av den enda körsbärsräkan som överlevt i 240-baljan.

                            Återkommer med besked när jag vet hur det har gått...
                            Ser framemot det.

                            Eller så är det helt enkelt så att vår Sune är en massmördare med smak för räka.

                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Sune är ett alldeles för gulligt namn för att vara massmördare

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Vill bara medela att den där fällan jag nämde gör inte det om ni har små fiskar och kuliålar som jag har. Fick ta farväl av 5 st kuliålar och tre mindre svärdbärare samt tre av minna mindre Siamensismalar.
                                Trots att jag borrade ett mindre hål i petflaskans lock så tog det sig in fiskar.

                                Funkar säker klockrent om man bara har räkor, så nu har man lärt sig en dyr läxa.

                                MVH

                                Kommentar

                                Arbetssätt...