LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av Nando
    Då får vi se hur det blir!

    Hur går planerna för 180-karet?
    Jag vet fortfarande inte riktigt. Jag har tittat runt lite efter någon trevlig liten tetra att ha i karet. Insåg på kuppen att mina stänktetor inte är det utan smyckestetror. Inte för att det gör något.
    Jag skulle vilja ha något snarlikt i 180 liters akvariet. Jag har lovat maken att vi ska skaffa en mal i alla fall. Till antingen 180 liters akvariet eller 240 liters akvariet..
    Vad för tetror har du?

    Tillägg:
    Vi har även gjort plats för akvariet nu. Flyttade bort byrån som stod där tidigare. Så ett steg närmare målet.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 17 June 2018, 19:38.
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      I mitt lilla kar har jag neontetror (barnen tyckte de var fina...). De är riktigt tråkiga och jag önskar att jag inte hade köpt dem. 6-åringen tycker dock fortfarande att de är fina och jag klarar inte av att göra mig av med dem, så de får hänga med ändå. Det positiva är att de har små munnar och inte käkar yngel i någon större omfattning.

      I 240-karet har jag rosentetror. De är vackra och har mer personlighet än neontetrorna. De ”spelar” för varandra, får starka färger och är riktigt fina att titta på. De ska få bli testpiloter i storkaret och bo där i fortsättningen. Det negativa är att de är glupska och säkert har ätit en ansenlig mängd yngel av bolivianerna.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Nando
        I mitt lilla kar har jag neontetror (barnen tyckte de var fina...). De är riktigt tråkiga och jag önskar att jag inte hade köpt dem. 6-åringen tycker dock fortfarande att de är fina och jag klarar inte av att göra mig av med dem, så de får hänga med ändå. Det positiva är att de har små munnar och inte käkar yngel i någon större omfattning.

        I 240-karet har jag rosentetror. De är vackra och har mer personlighet än neontetrorna. De ”spelar” för varandra, får starka färger och är riktigt fina att titta på. De ska få bli testpiloter i storkaret och bo där i fortsättningen. Det negativa är att de är glupska och säkert har ätit en ansenlig mängd yngel av bolivianerna.
        Lite så känner jag med kolglödstetrorna. De är fina men de har inte så mycket personlighet. Men som du säger har de små munnar.

        Medans smyckestetrorna har mycket personlighet. Jag funderar lite på om jag skulle försöka få tag på någon av de andra Nannostomus-arterna. Men jag vet inte. Fiskval ger mig ångest och sen kommer jag hem med något helt annat i alla fall.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Ha ha, ja det är ju spännande när det man tror sig ha köpt visar sig vara något annat! Du vill inte ha riktiga stänktetror då?

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Ha ha, ja det är ju spännande när det man tror sig ha köpt visar sig vara något annat! Du vill inte ha riktiga stänktetror då?
            Det är ju ett alternativ med men de håller sig nog ännu mer vid ytan än min smyckestetror.

            Ev. så skulle jag skaffa till 180 liters:

            10 stänktetror
            15 smyckestetror
            1 plus 2 apistogramma
            10-15 dvärgpansarmalar

            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det blir kul att se vad du bestämmer dig för!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ja detta ska bli spännande!
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Har du funderat på asiatiska fiskar någon gång? Jag tänker ibland att jag inte ska ha tre SA-kar utan bara två och ett asiatiskt. Tycker någon mindre sorts botia, khuliål, någon fin barb och kanske ett par guramis skulle kunna bli fint. Osäker dock på om de är så intressanta att iaktta och det är ju att studera fiskarnas beteende jag tycker bäst om.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Har du funderat på asiatiska fiskar någon gång? Jag tänker ibland att jag inte ska ha tre SA-kar utan bara två och ett asiatiskt. Tycker någon mindre sorts botia, khuliål, någon fin barb och kanske ett par guramis skulle kunna bli fint. Osäker dock på om de är så intressanta att iaktta och det är ju att studera fiskarnas beteende jag tycker bäst om.
                    Jag har varit lite inne på det också. Känner att det finns många fina rasboror men samtidigt känner jag inte mig 100 %ig redo att släppa apistogrammorna.
                    Ett alternativ är att jag släpper min ändå fejkade tanke om en SA-tank. Det är ju inte så att jag kör biotop i alla fall. Och helt enkelt blandar.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, så kan man ju också göra. Jag kör inte heller biotop men trots det känns det ”fel” att blanda fiskar från olika världsdelar (vilket jag i nuläget ändå gör). Egentligen är det konstigt att det känns så för bara för ett två fiskar båda är från tex Sydamerika betyder det ju inte att de går tillsammans eller ens i samma miljö i det vilda.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Ja, så kan man ju också göra. Jag kör inte heller biotop men trots det känns det ”fel” att blanda fiskar från olika världsdelar (vilket jag i nuläget ändå gör). Egentligen är det konstigt att det känns så för bara för ett två fiskar båda är från tex Sydamerika betyder det ju inte att de går tillsammans eller ens i samma miljö i det vilda.
                        Nej det är så som jag känner med. Man sitter och säger att man har ett SA-akvarium men det betyder ju i praktiken inget alls.

                        Men jag förstår att du tänker så med. En del av mig är sugen på att "Asien-kar" men jag tror att i slutändan så är jag inte färdig med "SA". Även om jag inte riktigt vet vad jag vill med SA.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Jag blev lite sugen att göra något sånt här med mitt 180 liters:

                          Senast redigerad av LindaAlgo; 20 June 2018, 11:36.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Länken funkar inte på min mobil Får testa att kolla från datorn senare.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Länken funkar inte på min mobil Får testa att kolla från datorn senare.
                              Testa nu. Det var nog mitt fel. Hon pratar om en del annat men jag tycker om karet och invånarna.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Nu funkar det! Håller med om att karet är fint. Ser att du bytt profilbild. Den är också fin!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...