LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6058

    Vad roligt med nya planer! Rio 180L kan man nog göra mycket skoj med. Finns ju många fina apistos. Jag som gillar boliviansk fjärilsciklid vill passa på att tipsa om den sorten också!

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av Nando
      Vad roligt med nya planer! Rio 180L kan man nog göra mycket skoj med. Finns ju många fina apistos. Jag som gillar boliviansk fjärilsciklid vill passa på att tipsa om den sorten också!
      Har varit sugen på den ett tag med. Kanske något för det större karet. Det känns fortfarande lite tomt. Ack så många val!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Glömde bort i all fokus på 240 liters.
        Men igår såg jag de första frisimmande ynglen av Borellin.
        Jättesvårt att säga hur många de är. Men skulle gissa på ett 10-tal kanske. Antar att de inte håller så länge till men paret gör ett väldigt gott försök. Har försökt fota men det klarar inte varken jag eller min mobilkamera av att fixa.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6058

          Vad roligt! Grattis! Jag höll på att börja lipa när jag såg kakaduornas första frisimmande. Blir ju en sådan överraskning eftersom man inte sett rom eller sprattlare - helt plötsligt är där bara yngel. Urgulligt!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Nando
            Vad roligt! Grattis! Jag höll på att börja lipa när jag såg kakaduornas första frisimmande. Blir ju en sådan överraskning eftersom man inte sett rom eller sprattlare - helt plötsligt är där bara yngel. Urgulligt!
            Men visst är det! Ska bli intressant att se med om någon kommer att klara sig till lite större storlek.


            Har nu beställt de första sakerna till det nya karet. För att fira en vecka som rökfri. Beställde lite mer av tropicas substrat som jag tycker fungerar så bra i mitt 54 liters. Köpte även några rötter med.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6058

              Starkt jobbat! Bra med belöningar!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Starkt jobbat! Bra med belöningar!
                Tack så mycket! Har gått bättre än trott.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Tror att leken är över för denna gång. Honan har övergett sin gula färg och är nu normalfärgad igen. Hon rör sig mer fritt också. Stänktetrorna får röra sig mer fritt över akvariet igen.
                  Lite tråkigt men förväntat!
                  Skulle behöva ansa växterna rejält men det får helgens projekt
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6058

                    Hur går det med dina algproblem?

                    I mitt 240L har det nu blivit en del trådalger och grönt ludd på rötter, stenar och vissa växter. Vet inte varför - har inte haft sådana problem i det karet tidigare och det har varit igång ca åtta månader. Har visserligen flyttat ut siameserna tillfälligt, kanske beror det på det. En annan förändring jag gjort är att jag tagit ut de sista snabbväxande algmotverkande växterna (vattenpest i detta fall) för jag trodde att de inte behövdes längre. Nu undrar jag om jag bara ska vänta ut detta eller plantera vattenpest/hornsärv på nytt samt flytta tillbaka siameserna. Vad tror du eller ni andra?

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Hur går det med dina algproblem?

                      I mitt 240L har det nu blivit en del trådalger och grönt ludd på rötter, stenar och vissa växter. Vet inte varför - har inte haft sådana problem i det karet tidigare och det har varit igång ca åtta månader. Har visserligen flyttat ut siameserna tillfälligt, kanske beror det på det. En annan förändring jag gjort är att jag tagit ut de sista snabbväxande algmotverkande växterna (vattenpest i detta fall) för jag trodde att de inte behövdes längre. Nu undrar jag om jag bara ska vänta ut detta eller plantera vattenpest/hornsärv på nytt samt flytta tillbaka siameserna. Vad tror du eller ni andra?
                      Jag har hamnat i ett läge där de inte växer på så mycket längre. Det finns fortfarande i mossan. Men tror att det har med ljuset att göra. Mossan kommer extra nära ljuset. Men sen jag började rensa och lufta mossan minst en gång i veckan samt hälla flytande co2 över mossan varje dag så har det blivit bättre.
                      Men jag bytte ju nyligen ut mina växter till stor del så jag ska väl inte ropa hej ännu. Ja och så har räkorna hjälpt till med.

                      Det kanske inte dumt att ha något snabbväxande kvar? Jag är väldigt nyfiken på om jag kommer att behöva det med. Tänkte försöka fylla på med flytväxter då. Men vattenflödet är lite högt just nu för att de ska få fäste till 100 % ännu.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Har det väldigt lugnt på jobbet just nu så sitter och funderar på akvarierna. Och det speciellt det nya karet. Ska ta och uppdatera första sidan med så att det karet kommer med också.
                        Är sugen på att skaffa flera arter av cryptos till det.
                        Är inne på dessa:
                        petchii
                        mollmanii
                        lucens

                        Däremot kan jag fortfarande inte bestämma mig för fiskarna. Lustigt att det är mycket svårare än något annat.
                        Jag vet bara i stort sätt att jag vill fortsätta med SA och dvärgciklider.
                        Behöver fylla på i både det 240 liters akvariet och 180 liters akvariet. Men tänker att det nog ger sig under sommaren med. När vi har lite möjlighet att åka runt med.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6058

                          Härligt ändå att ha alla val kvar. Det är ju en stor del av nöjet att planera!

                          Vad skönt att dina alger har lugnat sig. Hos mig är det algfest i 240-karet. Har satt i en del vattenpest nu. När jag flyttat karet till sin nya plats ska siameserna och ancistrusen få flytta tillbaka också.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Jo jag vet. Tror att det löser sig om jag besöker någon skoaffär. Maken ska i alla fall få sin utlovade mal och jag ska skaffa några honor till Apistogramma mac hanen.

                            Har även funderat lite över vad för sand jag ska välja till 180 liters. Skulle skulle ta en del från 240 liters. Det blev lite väl mycket. Men samtidigt känns det som ett jäkla projekt. Kommer att tropicas växtjord i botten i alla fall.
                            Ja det är skönt faktiskt. Även om jag inte vågar ropa hej ännu.
                            Vad mer har du tänkt ha i 240 liters? Göder du som vanligt med?

                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6058

                              När storkaret kommer ska ju många fiskar som nu går i 240-baljan flytta dit. Då blir det på sikt möjligt att köpa en del nytt till 240-karet. Har några tankar på vad jag vill ha, men inget är bestämt än. Skönt med fler projekt allteftersom

                              jag göder inte alls i något av karen. Känner mig okunnig och osäker på hur man bäst bör göda och hittills har det funkat bra utan. Skulle i och för sig kunna vara någon brist som orsakar algerna. Vad vet jag...

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av Nando
                                När storkaret kommer ska ju många fiskar som nu går i 240-baljan flytta dit. Då blir det på sikt möjligt att köpa en del nytt till 240-karet. Har några tankar på vad jag vill ha, men inget är bestämt än. Skönt med fler projekt allteftersom
                                Tror du att det blir SA eller kommer du att byta fokus?

                                Ursprungligen postat av Nando
                                jag göder inte alls i något av karen. Känner mig okunnig och osäker på hur man bäst bör göda och hittills har det funkat bra utan. Skulle i och för sig kunna vara någon brist som orsakar algerna. Vad vet jag...
                                Ah, det kan ju vara så. Jag göder med easylife. Tycker att det fungerar bra.
                                Det kar som funkat sämst är dock det utan tropicas sand i botten. Så det ska bli intressant att se om 180 liters kommer att funka bättre med tropicas sanden än 240 liters.





                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...