Juwel Rio 125 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Juwel Rio 125 liter

    Har haft en del akvarie för ca 10 år sedan. Dock behöver jag bli up to date. Var oxå mycket länge sedan vi hade möbelkar.

    - Vad jag fattat det som ska det inte vara något emellan karet och möbeln. Stämmer det?
    - Liggunderlag i akvariet? Vad för något i så fall och hur ska man tänka för att få rätt mått? Får det då absolut inte komma ett enda gruskorn under?
    - Funderar på typ BTN-bakgrund eller liknande. Har aldrig haft det så vad ska man tänka på i så fall? Eller är det lättare med att fästa frostad plastfilm? Är nämligen lite på det alternativet.
    - Räcker filtret som följer med eller ska man ha luftpump med svamp till?
    - Tips på bra växtnäring (gärna färdigblandat)
    - Startmedel har vi aödrig använt innan. Något nytt på den marknaden som är bra?

    Fiskar:
    Tänkte mig följande
    - Endlers Guppy eller vanliga Guppy
    - Platy (sonen 5 år ska få vara med för första gången och såg gula fiskar idag och vill ha det)
    - Ancistrus
    - hade tänkt (nån siamensis eller -tar bort dessa eftersom de blir för stora)
    - Några räkor
    - sonen såg nån blå fisk idag som jag inte han se namnet på. Var mindre än fjärilsciklid men ändå större än Platy som var rätt så blå. Han skulle gärna vilja ha blå fisk. Har ni nåt förslag?
    Blir nog neontetra som blåa fiskar
    - Hade tänkt mig snäcka oxå. Har haft äppelsnäckor men det får man ju inte ha längre. Finns det någon annan fast större än posthorn? Gärna som förökar sig.

    Det jag funderar på är om det blir för mycket i det lilla karet. Vad tror ni? Guppy och ancistrus (de äter ju en del alger) vill jag inte vara utan.

    Skulle vilja ha någon rot som är mer som grenar som lixom sticker upp åt olika håll men har bara haft mangroverot innan så vet inte riktigt vad man ska ha.

    Tänker ni på något annat jag inte får glömma tar jag tacksamt emot tips.

    Kan tyvärr inte ladda upp bilder, hoppas länken funkar http://cenix.se/fiskar/20180228_213151.jpg
    Senast redigerad av cillan; 02 March 2018, 01:52.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Juwel säger att man inte skall ha någonting mellan akvariet och möbeln. Jag vet inte varför.
    Liggunderlag eller liknande utanför akvariet har två funktioner, vämreisolera och ta upp sättningar i galvet eller hela huset.
    Om man lägger liggunderlaget i akvariet så värmeisolerar man och skyddar bogtenglaset, bra om man har en del större stenar och liknande.
    Växter mår bra av att ha det litett varmare om rötterna.

    Inredning... Tja, en sådan där plastfilm med motiv, på utsidan av akvariets bakruta kan ju vara snyggt, lätt att byta om man tröttnar, men kan även se fruktansvärt tråkig ut. En smaksak. Jag har även sett draperade sopsäckar och textila material på utsidan av bakrutan, senast "högtalartyg" alltså sådant som dom använder som bygger högtalare i bilar har för att klä sina installationer med... Såg inte alls fult ut, men tja... Smaken är som baken, delad.

    Back to nature (btn) har ju väldigt snygga men dyra inredningar i många olika teman. Juwel har några billigare, inte fullt lika snygga men mer, skall vi säga "neutrala" inredningsplattor man kan såga till och limma fast på insidan. Jag har sådana i två växtakvarium, tånkte som så att växterna ändå delvis döljer bakgrunden, varför skall då den vara framträdande...?

    Fiskar och växter... Du kanske skall köpa, eller låna en akvariebok av senare upplaga och läsa in dig...?
    Guppy och platy är väl bra fiskar att börja med.
    Ansistrusar är trevliga och produktiva. Siamensisar i pluralis är stimfiskar, och blir rätt stora, omkring 15 cm på ungefär två år, men väldigt effektiva algätare, men äter även annan mat, det är väl därför dom växer så bra.

    Räkor är ju populära, men jag har sällan haft sådana i akvariet så jag vet egentligen bara vad man gör med sådana man köper i fiskaffären,skalar, äter på smörgås med majonäs och ett lagom kylt glas vitt vin till.. Snäckor brukar jag också försöka att undvika, förr eller senare, oftast förr, får man ändå in dem i akvariet som oinbjudna gäster. Inte för ty finns det andra som gillar dessa "skaldjur" räkor och snäckor bättre och kan berätta om sådana mer objektivt än vad jag förmår.

    Nyblivna akvarister brukar ofta köpa fisk på samma sätt som andra köper lösgodis, ja nästan iallafall. Det brukar bli många olika arter, inte sällan ett fåtal av varje eller ensamma individer. Bättre då att köpa fler av ett fåtal arter. Tänka att man skall befolka ett flervåningshus,
    Kanske guppy eller platy högt upp, någon tetra på mitten, och någon mal på botten, som exempel.

    Sedan får du ju ta reda på att tilltänkta fiskar trivs tillsammans, inte konkurrerar om utrymmet eller maten. Dessutum skall dom ju trivas i samma vattenkvalitet och temperatur.
    Så har vi då växterna... Tja dom käkar ju inte upp varanandra eller bråkar om revir och sådant, men kan kräva olika ljusbehov och olika vattenkvalitet, samt olika näringsbehov.
    Så både då det gäller fiskar och växter, börja med enkla billiga arter. Byt sedan ut efterhand.

    Rötter är ju trevligt, mangroverötter, säljs ibland för kilopris, ja även där styr tycke och smak, men även utrymmet i akvariet.

    Slutligen då blåa fiskar.
    Se upp för sådana, dom är veritabla monster som käkar upp allting...!
    Återigen, du dår väl konsultera någon bra akvariebok, och bläddra fram någon bra blå fisk som ser ut som den du sett i zoobutiken, och läsa artbeskrivningen och se om den fisken kan platsa i ditt tilltänkta akvarium.

    Jo just det, du skall ha någon sand eller grus på botten också, gärna med någon växtnäring i, samt en pump med filter, innerfilter är enklast, men det får man göra rent litet oftare, sedan var det väl inget mer... Jo jäklar i det, vatten skall man ju ha också... Vem har sagt att det skall vara enkelt att ha akvarium?

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Jo grus är smart, annars blir det ju mest flytväxter av det hela.

      Jo jag vet att det är lite många olika sorters fisk, särskilt till så litet akvarium. Är dock van vid platy, ancistrus och guppy och svårt att slita mig från dem. Har haft 3 odlingskar där de bodde i varsitt som var typ 100 liter var och ett lite mindre med bara räkor. Dessutom ett 180 liters och ett 200 liters som befolkades av typ samma fiskar fast mer ihopkomponerade samt en himla massa växter. Samt ett aquaterrarie med en rödörad vattensköldpadda som följde med på köpet när jag och mannen flyttade ihop för många år sedan. Det var väl det vi hade när vi hade som mest. Hade då PMDD som näring men tänkte mig något mer färdigblandat. Har blivit lite mer bekväm sen jag fick barn. Det är också lite för barnet som vi köpt akvariet även om vi naturligtvis ska sköta det men blir lite vad han önskar för färg på fiskarna, han ville ha gul, orange och blå för det var vad han såg idag. Därför blir det inget extremt växtakvarie (om det inte börjar klia i fingrarna med olika mossa och växter när det väl startas). Odlade tom växter till sköldpaddan när det var som mest på gång.

      Kan väl tillägga att alla fiskar naturligtvis inte ska stoppas i samtidigt från start.

      Såg oxå det om att juwel inte vill ha liggunderlag mellan möbel och akvariet. Kanske dumt att använda det då.
      Men i då? Är det sånt svart som finns på akvarieavdelningar som man har i? Hur noga är det att gruset inte alls får komma under det? Hade inte tänkt ha sådär jättemycket stenar, mer rötter i så fall förutom vanligt akvariegrus.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Liggunderlag eller plexiglasskiva på botten av akvariet kan var en bra ifall man ställer större stenar rätt på bottenglaset, annars har det ingen funktion vad jag kan se.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Du kanske tänker på "soil" när du skriver om det svarta man har under sanden, jag har ingen erfarenhet av detta. Jag kör nästan uteslutande med jättegamla men väl beprövade metoder, blomsterlera och torvskivor under sanden/gruset för att ge näring åt växternas fötter.

          Likväl har jag nästan uteslutande fiskar som jag haft sedan den dagen den där killen gick rorrskodd över Röda havet.
          Men den blå som din son såg, kanske är någon liten trevlig ciklid? Ja de finns trevliga sådana, även om några få arter är mindre trevliga.
          Jag köpte för några månader sedan en odlingsform av fjärilsciklid, nästan självlysande blå, fick reda på här att den kallas för "electric blue".
          Puritanerna tycker kanske att sådana odlingsvarianter är förskräckliga, men jag gillar den, ja just den, sedan finns det andra bastarder inom akvarievärlden jag gärna förkastar.

          Men det är väl en bra början med guppy, platy och ancistrus, alla kan du få avkommor ifrån.
          Du kanske skall nöja dig med de tre arterna, 125 liter är ju inte speciellt stort. Jag har ett Lido 125, med just nu, 10 tetror, ett fåtal rasboror, som håller på att "ta slut" samt några siamensisar. När rasbororna är borta skall jag ha någon dvärg- eller liten ciklid, ett par eller trio.

          Ungefär samma sak i mitt Trigon 350, ett ordentligt stim med tetror, siamensisar, en trio med halvstora ciklider och då dessa blåa fjärillar då... Litet i mesta laget kanske, men det funkar bra, inga konflikter. Ja mycket växter, mest av de vanliga arterna, typ svärdsplantor och vallesnerior, samt litet till....
          Inga konstigheter, enkla fiskar och enkla växter, i huvudsak.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Jag har ett juwel vision 180 sedan flera år tillbaka, har inget liggunderlag mellan akvariet och bänken och det har fungerat problemfritt, så skippa det. Vad gäller bakgrunder så tar ju sådana som sitter på insidan upp en del plats, så skulle tänka till lite extra i och med att akvariet är så pass högt och smalt. Pumpen borde räcka till gått och väl med det fiskvalet, fast du vill kanske komplettera filtret med lite grovmaskigare filtermatta så att det inte sätter igen så fort.

            Så till fiskvalet; först och främst, inga siameser, om du inte har möjlighet att flytta dem när de växer. De blir uppåt 1,5 dm och är väldigt kvicka så kräver som fullvuxna ett betydligt större kar. Guppy och platy föredrar basiskt vatten (även om de inte är så kräsna) medan ancistrus helst ska ha surt vatten. Finns en del malar som föredrar mera basiskt vatten och kan vara värda att titta på, exempelvis Panaqolus maccus och vissa Chaetostoma arter (dessa vill även ha svalare vatten så du behöver förmodligen ingen doppvärmare till dem).

            Blå fiskar finns det en del att välja på, både guppy och platy finns i blå varianter, men sen finns även till exempel danios, tetror (läs noga på om arten först), regnbågsfiskar, med mera.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Liggunderlag eller plexiglasskiva på botten av akvariet kan var en bra ifall man ställer större stenar rätt på bottenglaset, annars har det ingen funktion vad jag kan se.
              Jo, isolera från värmeavledning.
              Växterna mår bra om dom får det litet varmare om rötterna. Sedan kan man ju spara en del energi genom att "tilläggsisolera" Jag vet att Kjell Fohrman har ett räkneexempel på detta, hur mycket man sparar genom att isolera botten, bakrutan och sidorna, tillsammans eller var för sig.

              Själv har jag i alla år, innan jag köpte juwelakvarium, alltid haft en minst 25 mm cellplastskiva (="Frigolit") mellan akvariet och underlaget. Förutom då isoleringen har den effektivt tagit upp rörelserna i golvet och/eller i huset, bor i gammal hus med lutande golv... och att ställa 300-500 kg akvarium på ett redan lutande trägolv gör ju sällan saken bättre...

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Jo, isolera från värmeavledning.
                Växterna mår bra om dom får det litet varmare om rötterna. Sedan kan man ju spara en del energi genom att "tilläggsisolera" Jag vet att Kjell Fohrman har ett räkneexempel på detta, hur mycket man sparar genom att isolera botten, bakrutan och sidorna, tillsammans eller var för sig.

                Själv har jag i alla år, innan jag köpte juwelakvarium, alltid haft en minst 25 mm cellplastskiva (="Frigolit") mellan akvariet och underlaget. Förutom då isoleringen har den effektivt tagit upp rörelserna i golvet och/eller i huset, bor i gammal hus med lutande golv... och att ställa 300-500 kg akvarium på ett redan lutande trägolv gör ju sällan saken bättre...
                Jag hade värmekabel under gruset vilket var rekommenderat förr, för att få värme vid rötterna och en svag cirkulation på vattnet genom bottenmaterialet. Ser i princip ingen som använder detta längre eller rekommenderar detta idag. Kan heller inte säga att jag har märkt någon skillnad på växternas utveckling med eller utan värme i botten. Har man däremot akvariet i ett kallare utrymme tycker jag idén med "isolering"/bottenvärme kan tjäna ett syfte.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Jag hade värmekabel under gruset vilket var rekommenderat förr, för att få värme vid rötterna och en svag cirkulation på vattnet genom bottenmaterialet. Ser i princip ingen som använder detta längre eller rekommenderar detta idag. Kan heller inte säga att jag har märkt någon skillnad på växternas utveckling med eller utan värme i botten. Har man däremot akvariet i ett kallare utrymme tycker jag idén med "isolering"/bottenvärme kan tjäna ett syfte.
                  Jag hade under en period en värmematta till terrarium under bottenglaset, var väl kanske bra. Men då vi byter ut diverse energikrävande grejer i hemmet så får väl även akvarierna sin del av kakan. Vi har mellan 17-19 grader inomhus, oljepannan är borta sedan länge men fjärrvärmen börjar kosta en del den också, särskilt nu då det är ryssvinter.
                  Så jag blev rätt förvånad när jag läste i Juwels monteringsanvisning att man inte skulle ha någonting emellan akvariet och möbeln och som redan sagts, jag förstår inte varför.
                  Jag kan ju inte egentligen argumentera för att det verkligen växer bättre med isolering underifrån, då jag tidigare alltid haft detta i växtakvarium. Förutom nu då jag inte tycker att det växer bra, ja inte dåligt heller, men inte den där turbofarten på växterna, men det är så många andra parametrar som spelar in, LED-belysning om inte annat.

                  Men Sleaper, i ett energibesparingssyfte hävdar jag ju då att "tilläggsisolering" är bra, ävensom jag nu inte själv har sådan i mina juwelakvarium, men skall starta upp någonting i källarförrådet framöver, och har Julas tjockare liggunderlag liggandes så då blir det isolerat!

                  Sedan står ju akvariet mjukare om man har någonting inunder, men nu tror jag denna diskussion börjar bli uttömd.

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Näe inte "soil". Har sett på akvarieavdelningar att de har som liggunderlag som är svarta. Har aldrig använt dock.

                    vad rekommenderar ni för näring?
                    ska man ha nåt annat medel?

                    Skippar siamensis.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av cillan
                      Näe inte "soil". Har sett på akvarieavdelningar att de har som liggunderlag som är svarta. Har aldrig använt dock.

                      vad rekommenderar ni för näring?
                      ska man ha nåt annat medel?

                      Skippar siamensis.
                      I och med att det säljs mycket akvarium helt i glas och utan ram så säljer man även dessa svarta underlag för att placera mellan akvarie och bänk, dom är alltså inte i första hand menade att använda i akvariet. Vet inte ifall dom kan innehålla något ämne som gör dom olämpliga att ha i akvariet? Dom gör knappast något för att isolera eftersom dom endast är ett par mm tjocka. Ifall man vill ge växter lite bättre förutsättningar kan man lägga ett undre lager av bottennäring typ. JBL Aquabasis eller Tropica:s Aquacare, ovanpå detta soil eller kalkfri sand med en fraktion på 2-3mm.

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        I och med att det säljs mycket akvarium helt i glas och utan ram så säljer man även dessa svarta underlag för att placera mellan akvarie och bänk, dom är alltså inte i första hand menade att använda i akvariet. Vet inte ifall dom kan innehålla något ämne som gör dom olämpliga att ha i akvariet? Dom gör knappast något för att isolera eftersom dom endast är ett par mm tjocka. Ifall man vill ge växter lite bättre förutsättningar kan man lägga ett undre lager av bottennäring typ. JBL Aquabasis eller Tropica:s Aquacare, ovanpå detta soil eller kalkfri sand med en fraktion på 2-3mm.
                        just det med vad det släpper ut gör mig oxå lite tveksam till att ha nåt under gruset men vill ju inte att det ska spricka.
                        Hur slamsuger man i gruset om man har de olika lagren för växterna?

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av cillan
                          Näe inte "soil". Har sett på akvarieavdelningar att de har som liggunderlag som är svarta. Har aldrig använt dock.

                          vad rekommenderar ni för näring?
                          ska man ha nåt annat medel?

                          Skippar siamensis.
                          Jaha, det var så du menade.

                          Jag har egentligen bara erfarenhet av en hemmagjord lösning, men däremot över 20 års erfarenhet av denna...
                          Uppepå bottenglaset har jag lagt 2-3 cm tjocka skivor av Panduros lera, den heter numera "Blomsterlera". Över denna jag lagt skivor av trädgårdstorv och sedan vid behov, ett finmaskigt insektsnät av något syntetiskt material, om jag skall ha fiskar som gräver. Därefter har jag haft ett grovkornigt grus.
                          Den metoden fungerar bra, när leran blir blöt avger den näring till växternas rötter. Om det finns insektsnät får man göra ett snitt med kniv innan man planterar.
                          Nu senast hade jag brist på torv och slarvade, varför leran läcker uppåt och missfärgar vattnet litet granna, men jag vet att detta inte sker om man lägger torv över och är mer noggrann.
                          Jag har också haft vanlig keramiklera som hade kasserats av en hobbykeramiker, det funkade det också.
                          Men det finns säkerligen modernare och enklare metoder...?

                          Jag är ingen expert på Soil, tvärtom, men vad jag förstår är det en för mig omständlig uppstartsprocedur, men det har jag kanske misstolkat. Med lera/torvmetoden kan man plantera dag ett efter start, och fiskarna kan flytta in dag två eller tre beroende på vattenvärden och temperatur.

                          Den siamensiska algätaren, Crossocheilus oblongus (skall tydligen snart få annan plats i taxonomin och därmed annat vetenskapligt namn) är enligt mig och många här, en överlägsen algätare, den äter inte riktigt alla sorters alger, men de flesta.
                          Vad den har emot sig är att den blir stor, 15 cm, som redan nämnts. Dessutom är det en stimfisk, iofs en väldigt trevlig och livlig stimfisk. Stimmet hålls ihop och går fram som en skördetröska över växterna där algerna betas av utan att skada växterna. Om algerna tar slut, vilket de gör, så äter den även all typ av vanligt "akvariefiskmat" även vanliga grönsaker, sägs det.
                          Jag har nu fyra stycken sådana i mitt Lido 125, jo jag vet dubbelfel, fyra exemplar är inget stim, och dom är egentligen för stora för det akvariet, men dom håller effektivt alla ätbara alger borta.
                          Ibland kan man ju få kompromissa. I mitt 350 litersakvarium har jag åtta halvvuxna och fyra stora. Nu har dessa bildat gemensamt stim, för några veckor sedan höll de sig i två stim/grupper, stora och små.


                          Så jag har en delad uppfattning till siamensisen, jag tycker att man skall ha sådana, men tycker också att man inte skall ha sådana i mindre akvarium, då de blir stora...
                          Och ensamma eller parvis är de rätt tråkiga, men i stim blir det en väldigt underhållande fisk.

                          * Fotnot: Ett stim skall tydligen enligt akvaristisk tradition bestå av minst sju individer, färre än så är det en grupp, tre exemplar är en trio, och två är, tro det eller ej, ett par.
                          Än så länge behöver akvarister inte betala någon stimavgift, men vem vet vad som händer efter valet?

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av cillan

                            just det med vad det släpper ut gör mig oxå lite tveksam till att ha nåt under gruset men vill ju inte att det ska spricka.
                            Hur slamsuger man i gruset om man har de olika lagren för växterna?
                            Enligt min mening, och då avser jag akvarium med många växter, så slamsuger man inte alls, om nu nitritvärderna ligger bra. Sedimenten från fiskar och förmultnande växtdelar bildar en ypperlig kompost på botten som ger näring åt växterna.
                            Men om man för problem med nitriten, eller att sedimentet virvlar upp för mycket i vattnet av fiskarnas rörelser, så suger man bottnen med vanlig trädgårdsslang, i vilken man ordnat en hävert.
                            Andra ändan av slangen leds ner i badrummets golvbrunn. Håll ett finger delvis för slangens öppning när du suger. Det finns speciella sådana sugslangar att köpa också, med en slags behållare som skall underlätta, men jag provade en sån en gång och aldrig mer... Och numera suger jag inte, komposten blir sällan så stor, jag ser detta inte som något problem.

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #15
                              Idag är gruset, rötter och växter inhandlade samt lite annat smått och gott.
                              Har även satt fast bakgrunden. En dekorfilm blev det. Har aldrig använt det men ska bli spännande att se hur det blir.


                              Bild på hela akvariet http://cenix.se/fiskar/15199458014291322187295.jpg
                              Närbild på bakgrunden http://cenix.se/fiskar/15199457585081182706402.jpg
                              Glaset är lite smutsigt än trots att jag torkat ur det ett par gånger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...