Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

    Återfallsakvarist. Försedd med med nörd-gen och en gång i barnåldern biten av akvariehobbyn, ja då återvänder man alltid efter några års uppehåll. Den här gången med ett litet mindre kar; Akavstabil 250 liter.

    Än dröjer det innan allt är klart, men processen är igång, tack och lov. Mer om den nedan. Först liten presentation:

    Namn: Lasse

    Ålder: Nybliven pensionär

    Bor: På landet utanför Västerås

    Hobbies: Gamla engelska motorcyklar, kinesisk keramik, buddhistisk filosofi, trädgårdsskötsel, odling, jakt... Säg nå´t i livet som inte är spännande?

    Tidigare akvarier: Från guppies i syltburk i unga år, till Malawi-, Tangayika-, västafrika- och Sydamerika-ciklider medan åren passerat. Mångsmakare alltså.

    Akvarium: Akvastabil 250 liter

    Inredning: Väldigt många stenar och rötter. Biotop som hämtats mer från fantasin än från verkligheten.

    Fiskar: Ciklider, förhoppningsvis från västafrika (Kongofloden, Cameroon och så vidare...), se några bilder nedan.

    Mål med tråden: Fiska (!) efter andras erfarenheter och kunskaper samt delge eventuella egna. Dela sorg och glädje med övriga.

    ---------------------------------------------------
    Här nedan tre fiskar jag mycket gärna stoppar ner i karet när förberedelserna är klara. Bilderna tog min son en gång i tiden när vi hade va-ciklider för cirka 10 år sedan. Pelviachromisen på bilden är nog inte Nigeria Red utan annan Pelv-variant, men det är N Red jag vill ha. (Eftersom jag inte har originalbilden kvar, plockade jag dem från ciklid.org som har några av sonens bilder i sitt artregister.

    Nanochromis Parilus, Teleogramma Depressum och Pelviachromis Taeinatus Nigeria Red. De två första från Kongofloden, den andra från Nigeria. Klicka på bilden för större version

Namn: nanochromis_parilus_tc01.jpg
Visningar: 290
Storlek: 41,8 KB
ID: 2379689Klicka på bilden för större version

Namn: teleogramma_depressum_tc01.jpg
Visningar: 249
Storlek: 39,7 KB
ID: 2379690Klicka på bilden för större version

Namn: P_taeniatus01-ted_camenius.jpg
Visningar: 256
Storlek: 101,4 KB
ID: 2379691
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #2
    Går i väntans tider. Först den 27 mars kommer ett fraktfartyg till Göteborg med lasten, åtminstone till viss del, fylld med sand från Kina. Sand som jag ska ha.
    Under tiden har jag köpt rötter, en förskräcklig massa, det vill säga för många. Har kokat dem och nu ligger de i en sädestunna för att fyllas med vatten, ville tydligen tar ett tag. Om jag nu slipper det vita luddet framöver vet jag inte. Inget svar på det från chefen för den störa butiken där jag handlade det. Är visst cellulosa som ska ut. För många år sedan fick jag det på en nyköpt rot. den kokades och allt försvann efter det, så kanske... Kan ju hoppas. Är i all fall ofarligt, det vet jag.

    Någon som vet mer om luddet och hur man ska göra för att slippa det? Ofarligt eller ej, vill i alla fall inte ha det på rötterna i flera veckor.

    Har också plockat sten (under snön). Egentligen slaggprodukter, men de passar fint i den miljö jag ska bygga. Många har dock en beläggning av röd färg... nej, inte koppar, troligen järnoxid? Tror inte det är nån fara, men får väl skrapa lite och se om jag får bort det röda.

    Bänken till akvariet är original och ska användas, men egentligen tycker jag att den är för hög.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8530.jpg
Visningar: 176
Storlek: 319,3 KB
ID: 2379698Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8529.JPG
Visningar: 202
Storlek: 185,2 KB
ID: 2379699Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8538.JPG
Visningar: 214
Storlek: 117,9 KB
ID: 2379700

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Ja jädrans vad rötter.....förstår att de kostar en slant. Det skall bli jättekul att följa ditt projekt och jag är verkligen spänd på att få se alla rötter i karet

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Snyggt kar, det blir roligt att se vad du hittar på i det med alla rötter, det kanske t om blir några över. Vackra fiskar du tänker ha. Sand från Kina? Vad är det för speciellt med den? Nyfiken är jag förstås!
        // Annicka

        Kommentar

        • jolindse
          • January 2018
          • 70

          #5
          Förhoppningsvis så har jag upptäckt om mina rötter fått några utfällningar fram tills den 27:e mars så återkommer med rapport tills dess. Kan ju vara en fingervisning åtminstone kanske! Snyggt kar och snygg möbel. Är det en av Akvastabils egna?

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #6
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Ja jädrans vad rötter.....förstår att de kostar en slant. Det skall bli jättekul att följa ditt projekt och jag är verkligen spänd på att få se alla rötter i karet
            Ja, det var nog lite overkill, så att säga. Man ska ju få rum med sten och fiskar också.

            Men när jag väl börjar inreda är det väl skönt att ha lite och välja mellan. ...å så har jag också en son som gått från ett 1500-liters saltvattens kar, till att fylla det med växter, diskusar och tetror. Nan har anmält intresse för rötter som kan tänkas att bli över, he he he...

            Har du fått slem på dina rötter, eller var de redan använda i akvarier sedan tidigare?

            Kommentar

            • Camenius
              • November 2004
              • 180

              #7
              Ursprungligen postat av Rufus
              Snyggt kar, det blir roligt att se vad du hittar på i det med alla rötter, det kanske t om blir några över. Vackra fiskar du tänker ha. Sand från Kina? Vad är det för speciellt med den? Nyfiken är jag förstås!
              Det är "akvariesand". Minns inte nu vad den heter, men den är superfin. Ett tips från min son. 1-4 millimeters kornstorlek på den. Det fina är att den är lite mörkare, lite gråsvart, inte helt svart för det tycker jag inte ser naturligt ut. Har redan köpt Rådasand samt sjösten som jag ska ha längst fram samt göra en "stig mellan de höjder jag planerar att skapa. Alternativt ska jag använda "silversand" som brukar finnas i vår djuphamn och som tydligen importeras från Bornholm. Den är verkligen helvit och mycket, mycket finkamning och därmed mindre lämplig att ha i tjocka lager. Det kan bli för stark färgkontrast mellan silversanden och sanden från kina, så därför har jag Råda-sanden och sjöstenen liggande på hyllan som alternativ.

              Tror det var signaturen "miiaoo" här som berättade om sumpgas som kan bildas i för finkamning sand. Jag har också råkat ut för det, även om det inte blev lika drastiskt som för henne. Me nätt tunt lager har jag haft tidigare och fin är sanden från Bornholm.

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                #8
                Ursprungligen postat av jolindse
                Förhoppningsvis så har jag upptäckt om mina rötter fått några utfällningar fram tills den 27:e mars så återkommer med rapport tills dess. Kan ju vara en fingervisning åtminstone kanske! Snyggt kar och snygg möbel. Är det en av Akvastabils egna?
                Följer alla erfarenheter om "luddet" med stort intresse. Mycket förvånad att man i butiker inte kan rådge om detta.

                Jo, karet är fint, Akvastabil, men bänken lite väl hög. Å andra sidan. Det här karet är en liten testakvarium som jag ska ha i högst två år. Sedan ska det bort eftersom det gamla originalgolvet ska tas fram och slipas, alternativt nylagda breda bräder. Hur som, det hemska laminatgolvet ska ut och ersättas med ett som passar ett riktigt gammalt fint hus på landet. (man måste ju ha lite att syssla med som pensionist )

                När det är gjort ska jag ha ett akvarium med specialmått för att få stor bottenarea och inte så högt. Då lär jag även ha lärt mig lite om CO2-tillförseln jag ska testa på detta lilla och dra slutsatser.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ludd får du även om du kokar rötterna, med luddet är ju helt ofarligt och försvinner så småningom

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #10
                    Ofarligt, jag vet. Men jag är otålig. Får vänta nu ganska länge på den sand jag ska använda men när jag fått den och inreder vill jag inte ha ludd på rötterna i 2-3 månader innan den försvinner. Då vill jag fokusera på annat än en massa hemsk och trist ludd!

                    Just nu ligger röterna i blöt, OM det måste kom ludd trots min kokning, och det måste det antagligen, hopas jag att det kommer inom kort och är där under tiden jag väntar på sanden. Men när sanden kommit och jag inreder, hoppas jag att den processen är över. Kan man ju hoppas, så jag kan fokusera fiskar och växter.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Delar Ingers erfarenhet att ludd kommer även på kokade rötter, dock möjligen inte i lika stor omfattning. Bäst resultat har jag fått när jag låtit rötterna ligga i blöt under ganska lång tid och regelbundet tagit upp och skurat dem samt bytt vatten i hinken. Även då blev det visserligen ludd när de kom ner i akvariet men jag tyckte att det försvann hyfsat snabbt. En del fiskar verkar äta luddet också så då försvinner det snabbare. Sammanfattningsvis tror jag det är svårt att helt slippa luddet och man får lugna sig med att tänka att det onekligen är fult men ofarligt!

                      Kul med ett nytt projekt! Detta ska jag följa! Bra att du har mycket inredningsmaterial att jobba med. Det är alltid lättare att plocka bort något om det blir för mycket än att önska att man hade mer att välja bland.

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #12
                        Rolig tråd, Camenius/Lasse!

                        Mja, 2-3 månader är väl tveksamt att rötterna ska utsöndra ludd. EN månad cirka brukar det vara. Men jag kan ju ha fel. Fast i och för sig, min redwood är lite segare att få bort luddet på än tex mangrove.
                        Här hos mig har siameserna ätit ludd i 720t. I alla andra kar där inga siameser finns, finns det också ludd. Möjligen äter också ancistrus luddet.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • jolindse
                          • January 2018
                          • 70

                          #13
                          Satte fast ett strilrör på Juwelpump precis och såg att det första luddet börjat dyka upp på rötterna nu. För mig tog det alltså strax under en vecka innan utfällningarna började.

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            #14
                            Hoppas du slipper få mycket och under lång tid.
                            Har varit ute i garaget där jag har en stor tunna med de flesta av rötterna. Inget ludd än, men, men... det kommer antagligen. De har bara legat i blöt i några dagar. En tidsfråga troligen även om jag kokade rötterna. Om/när det kommer skrapar jag av det, byter vatten och låter tiden gå. Har lång väntetid eftersom min sand inte kommer till butiken förrän början av april.

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              #15
                              Minns du hur det var som barn?

                              Det där med att tvingas vänta. ...och vänta. ...och vänta. Vänta på nå´t man verkligen ville ha.

                              I dagens snabba online-värld där alla önskningar och begär ska uppfyllas direkt med en knapptryckning är detta mest irriterande. Men att få/tvingas vänta är ibland ett underskattat tillstånd. (Ja, jag är gammal. ) För så småningom får man det man vill ha.

                              Den som inte upplevt dalar, uppskattar ju inte höjder lika starkt.

                              Just nu längtar jag efter att mitt grus ska komma så jag får börja inreda. För kring Lake Harmony råder stiltje i väntan på rätt sand. Jag är väl löjligt kräsen men vill verkligen ha det som jag tror blir rätt, så det är bara att vänta.

                              Under tiden ligger de kokta rötterna i blöt i en stor tunna ...nåja, det sjöd i alla fall. Stormkoka orkade väl inte plattan med, på grund av kastrullens storlek. Vattenytan är efter 1,5 vecka täckt med skum, men på rötterna har inget ludd dykt upp. (Än?)

                              Under tiden funderar jag. Via läsning av Mrfabbes tråd löstes nog mina funderingar kring filter. Gillar sump och "bakgrundsfilter", inte externa filter, men det blir nog det senare i alla fall.

                              Jag ska ha två riktigt höga sand/sten/rötter-höjder i inredningen och som underlag till dem blir det ingen konventionell lösning med vulcan-underlag eller liknande, vilket annars var ett bra tips från Tommy Vestlie. Underst ska jag ha skuren cellplast (frigolit) för att bygga höjd och minska viktbelastningen på små ytor, därefter näringssand och sedan massor (nåja, det är bara ett 250 liters...) med sten och rötter, och därefter det åtrådda översta gruset.

                              Om idén med cellplasten fungerar och blir bra får jag se. Hur som helst är det ett sätt att inte belasta små ytor av bottenglaset extremt eftersom jag ska ha så flera stora stenar. Är nog onödigt orolig för de många stenarnas vikt, men hur som... lösningen gör att jag i alla fall förhoppningsvis slipper högar som på sikt glider neråt och minskas. Det är väl en "utanför boxen-lösning" och kanske inte alls fungerar. Om inte, är det ju bara att göra om.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_8546.JPG Visningar:	1 Storlek:	379.5 kB ID:     	2380268
                              Senast redigerad av Camenius; 14 February 2018, 11:08.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...