Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #46
    hahaha... samma som svinen. Bara att panga om man får och kan, och äta. Men favoriter är dovhjorts-kött.

    Trevligast är dock att bara sitta i tystnaden och titta på de rackarna, oavsett vilka de är. Representerar naturen.. livet, för mig. Livets guldkant att ha det så här på landet.

    Nu är det bara ciklider från västafrika som saknas.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #47
      Ursprungligen postat av Camenius
      Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 446,8 KB
ID: 2393515 Eftersom jag inte planterat växter eller hunnit skaffa fiskar än visar jag sonen helautomatiska stora akvarium. Vattenbyten som sköts elektroniskt och så vidare, ja ni fattar... Det är i sådana lägen som faden lär sig av sonen. Det blir liksom så när man blir tillräckligt gammal.
      Diskusarna har just flyttats ut.
      Oj, detta hade jag missat. Kanonfint akvarium. Sonen har ju både känsla för växter och inredning samt för det tekniska!

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #48
        Kan trots allt inte låta bli att lägga upp en bild, trots att jag är ganska missnöjd och akvariet inte alls är färdigt för att visas. Att jag var ute i i sista stund ser ni. Rötterna har jag nämligen förvarat i regntunnor vars islager på drygt fem centimeter jag var tvungen att slå sönder med hammare. Där hade de troligen inte kunnat legat många dagar till. (Badkaret är inte till för mig eller frugan, utan för att vi jagade allt som kunde samla regnvatten i somras.




        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0328.jpg
Visningar: 149
Storlek: 348,5 KB
ID: 2393952Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0301.jpg
Visningar: 79
Storlek: 571,1 KB
ID: 2393953Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0303.jpg
Visningar: 87
Storlek: 475,8 KB
ID: 2393954


        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #49
          Wow, vilka talanger som gömmer sig på zoopet! Finns beskrivning någonstans i tråden hur du byggt upp dina berg?

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #50
            Oj, menar du allvar? Inte ironisk som dagens ironiska generation? Jag är ganska missnöjd och jämför tyvärr med flera av era. Men jag ska böka om lite med rötterna. Och framför allt invänta tillväxt, om växterna vill och byxorna håller. Då kanske jag kan nalkas det jag vill ha.

            Högarnas uppbyggnad är en visa för sig, ska lägga upp en bild imorgon och berätta... då kan du se. Inte speciellt sofistikerat men fungerar bra. Har funderat över uppbyggnaden en hel del.

            Sonens akvarieum var under många år ett saltvattensakvarium. Helt makalöst vackert eftersom han är duktig på att odla koraller. Fantastiska fiskar och så vidare men inget för mig. Han blev snudd på kemist under resans gång, det orkar inte jag. Under hans akvarium är allt strukturerat och automatiserat så jag tror tusan han blev såväl rörmokare som elektriker också.

            Sen är det nåt med ciklider.. ni vet själva... deras beteende, lekar, utseenden somibland inte är så färgglada, men ändå så vackra. Nä, salt är vackert, men inget för mig. Jag ska istället försöka med det ni ser på bilden.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #51
              Helt underbart snygg inredning som du har skapat Camenius - topp

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #52
                Ja jag var allvarlig. Väldigt fint redan nu. Om växterna tar sig bra så har den där scapen grym potential!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #53
                  Jag tycker också att inredningen är både fin och spännande!

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #54
                    Tack för snälla kommentarer. Behöver dem, för jag är inte nöjd. Snarare sur, men är väl mest otålig tills växterna drar iväg och det blir ett täcke av dem där jag vill ha det. Får väl se om även växterna vill samma som jag. Inte alltid fallet, antar jag.

                    LoGeek: Här nedan visar jag hur jag gjorde. Kanske dåliga bilder, men du begriper nog. Funderade länge på det där med höjder. Kom efter lite påläsning och frågor här och där, fram till att jag hade främst tre alternativ:

                    1. Hög med grus eller sand med inbyggda "vallar" för att inte sanden/gruset sakta ska glida neråt mot botten och utjämnas. Tror inte på den metoden, kanske beroende på v ad man väljer för sand/grus?

                    2. Stoppa nylonstrumpor fulle med sand och lägga dem i en hög som botten för högen. Därefter fylla på med sol och grus ovanpå.

                    3. (Det alternativ jag tyckte skulle passa bäst) Frigolit som limmats ihop till rätt höjd och sedan skurits så att man kan placera stenar och rötter där man vill ha dem. För att dölja frigoliten (om den på något ställe skulle komma till syns om grus flyttades fiskarna), penslade jag ut silikonlim på överdelen och hällde på grus och lät det torka. Hällde sedan på soil och grus överallt. Lade dit stenar och sen rötter. Valde detta alternativ för att frigoliten så effektivt jämnar ut trycket från några riktigt stora stenar. Frigoliten var jag dock tvungen att för säkerhets skull (hängslen och livrem) limma på glaset i botten. Svårjobbat alternativ. Nummer två är antagligen bättre eftersom det blir mer flexibelt.
                    Stenarna för övrigt, plockade jag runt huset. Alla av sama typ.

                    Nåja det sätt jag valde får gälla ett tag, sedan ska det bli annat och fler akvarier. Är så sugen även på mer ren inredning samt tanganyika-interiör. F-n ,det finns så mycket man vill göra. Svårt att hinna allt när man nördar ner sig i flera hobbies.

                    Här nedan ser du dels frigoliten med delvis pålimmat grus (inte klart än), dels när det mesta kommit på plats, utom det sista med gruset samt rötter. Den översta stenen till höger ändrades naturligtvis. Nöten nertill till vänster plockade jag bort.



                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0123.jpg Visningar:	1 Storlek:	575.9 kB ID:     	2394004Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0163.jpg Visningar:	1 Storlek:	408.0 kB ID:     	2394005

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #55
                      Tycker också att ditt akvarium är grymt. Hur du inte kan vara nöjd förblir nog en gåta
                      Apropå badkaret, rör det inte. Perfekt med det gojjsiga vattnet...till sommaren. Där kommer du att kunna håva upp massor av fina loppor, mygglarver mm till dina fiskar

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2878

                        #56
                        Grymt intressant scape! Kan ju bli hur bra som helst.

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #57
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Tycker också att ditt akvarium är grymt. Hur du inte kan vara nöjd förblir nog en gåta
                          Apropå badkaret, rör det inte. Perfekt med det gojjsiga vattnet...till sommaren. Där kommer du att kunna håva upp massor av fina loppor, mygglarver mm till dina fiskar
                          Hahaha... ja men det står relativt nära sovrumsfönstret så de som inte fångas till fiskmat, blir blodtörstiga myggor... Men tack för idén. Har flera tunnor och andra slags kar som kan stå på annan del på tomten.

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            #58
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Grymt intressant scape! Kan ju bli hur bra som helst.
                            Ta-k, behöve4 nog höra det så jag inte grottar ner mig. Ska rota lite med rötterna nästa vecka. Måste även se över belysningen som är både för svag och ger för blått konstigt sken. Fixk bra tips i ett tidigare inlägg på förra sidan. Ska nog satsa på ett sådant, även modet kostade några kronor.

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              #59
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Ja jag var allvarlig. Väldigt fint redan nu. Om växterna tar sig bra så har den där scapen grym potential!
                              Tac Inger, det värmer en sur gamal gubbe.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #60
                                Aahhaaa! Tack för utförlig beskrivning. Jag tyckte väl att ditt berg såg väldigt brant ut, men ändå stabilt. Sanden brukar ju leta sig neråt. Smart lösning och snyggt resultat!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...