Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Kanonsnyggt

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #32
      wow vilket kar!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #33
        Jag behöver råd.

        Har lagt i rötter, planterat växter, hällt i vatten, kopplat in CO2 med elektronisk pH-mätare samt stoppat i fyra guppies i väntan på att akvariet stått någon vecka då jag stoppar i de fiskar jag egentligen vill ha.

        Under sanden har jag delvis använt JBL:s närings-soil (heter det så) och tänkte nu hälla i den flytande näring som medföljde.

        DOCK! I instruktionen står det att det inte är någon mening att tillsätta näring de första fyra veckorna eftersom växterna inte tar upp näring sedan de omplanterats. Efter fyra växter börjar de ta näring till sig.

        Stämmer detta? Ska jag enbart låta co2:t dunka på, utan att stoppa i näringen?

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Svar ja.
          Den alg chock som brukar komma ett par veckor efter att man har släppt i första fiskarna beror på för mycket näring i akvariet. Detta beror på att nedbrytnings processen inte har kommit igång då inte alla bakterier är på plats ännu.

          Att inte växterna tar upp näring är också delvis sant. Ett knep brukar vara att skicka i rejält med vattenormbunke, har inte latinska namnet i huvudet, som man låter ligga i karet som flytväxt. De suger näring från dag ett i princip och brukar mildra eller hejda alg tillväxten.
          Senast redigerad av c90368; 29 October 2018, 17:30.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #35
            Aha, tack.

            Kommentar

            • Camenius
              • November 2004
              • 180

              #36
              Ursprungligen postat av c90368
              Svar ja.
              Den alg chock som brukar komma ett par veckor efter att man har släppt i första fiskarna beror på för mycket näring i akvariet. Detta beror på att nedbrytnings processen inte har kommit igång då inte alla bakterier är på plats ännu.

              Att inte växterna tar upp näring är också delvis sant. Ett knep brukar vara att skicka i rejält med vattenormbunke, har inte latinska namnet i huvudet, som man låter ligga i karet som flytväxt. De suger näring från dag ett i princip och brukar mildra eller hejda alg tillväxten.
              Ska jag ge f-n i co2 nu åxå?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #37
                Det kommer inte göra någon större nytta, men samtidigt är det en period då du kan släppa på co2 lite successivt samtidigt som du håller koll på pH värdet. Krävs ju lite in trimning av rätt mängd för att hitta ett bra och stabilt pH värde.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  #38
                  Tack

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2884

                    #39
                    Kan tillägga att CO2 verkar påverka rotbildning på växterna positivt. CO2 kan alltså vara vettigt att köra igång direkt, som sagts tidigare.

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      #40
                      Ok, bra info. Mycket stort tack för synpunkterna. Har nog för svag belysning och funderar nu på vad jag ska köpa. Har bara två smala (heter t8 tror jag). 39 Watts rör som ger märkligt blått ljus. Får skaffa täckglas och lägga några led-lister på det för att öka ljuset.

                      Jag ”vågar” inte riktigt lägga upp bild för då skrattar ni nog halvt ihjäl er, vill vänta ett tag. Men skönt att ha karet igång och justera inredning, framför allt en enormt massa rötter lite. Ger mig trots allt lite beröm såsom upptagen pensionär att jag trots allt kommit så här långt.

                      Sen är det bara tiden -och växternas tillväxt- som ska få nredningen att bli så fin som min vision är, hehehehe... nä, nåt mål finns ej i realiteten, allt är en process.
                      Senast redigerad av Camenius; 30 October 2018, 07:16.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2884

                        #41
                        Kolla ifall det passar med sådana här LED i din ramp istället för T8: https://www.aquaristikshop.com/aquar...hwater/628500/
                        Ger ett grymt krispigt och kraftfullt ljus.

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #42
                          Tack sleaper, mycket bra, tack! Blir nog en sådan, inte nåt jag kikade på igår som Jula hade.

                          Eftersom jag inte kan (läs vågar) bjuda på akvariebild, kan jag väl lägga upp nåt vi har mycket gott av här där jag bor. Någon som vet vad detta är?

                          De lever fritt i skogen ska tilläggas. Ska tillägga att de trots utseendet är mycket "snälla". (Förutom att de äter för mycket säd.)






                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3541.JPG
Visningar: 79
Storlek: 419,8 KB
ID: 2393934Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5672.JPG
Visningar: 77
Storlek: 464,4 KB
ID: 2393935

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Mufflonfår som har gått vilse, eller tänker de göra som Vildsvinen, bli väldigt många när de väl kommit ut.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              #44
                              Japp, mufflon. Jo, de förökar sig snabbt, inte kul för bönderna här omkring.

                              Vi har också otroligt många dovhjortar här, lika vanliga som småfåglarna, till vår förtret eftersom de normalt varje dag kommer upp runt huset och vi är intresserade av blommor och andra växter. De äter i stort sett allt.

                              Mufflona kommer dock inte upp i trädgården så som hjortarna gör, tack och lov. Svinen håller sig också i skogen, utom en gång då de röjde friskt på tomten. Inte kul, för att uttrycka sig diplomatiskt. Därför tog jag jägarexamen i våras.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Läste just att Mufflon är lovliga året runt, det är ju bra, då behöver man inte en så stor frys.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...