Project Lake Harmony; ciklider, många växter, rötter och stenar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #16
    Spännande det här....men du förstår väl att vi alla nu sitter och väntar på din sand, vi vill ju se hur det blir.....
    Har du lyckats att hitta någon bra zoohandlare som har västafrikanska, det känns rätt magert förutom de vanligaste arterna. Kanske värt att beställa fisk, så att det inte blir så lång väntan när du kommer så långt.

    Kommentar

    • Camenius
      • November 2004
      • 180

      #17
      Efter att ha kikat i era kar har jag faktiskt blivit alltmer sugen på några sydamerikanska.

      Dina handlartips (tack) ledde mig vidare mot Åled som på sin hemsida har många olika va-arter att välja mellan. Har ju några veckor på mig att fundera. ...och sen vet jag ju inte vad som finns kvar när jag väl blir klar för fiskköp.

      Sanden, ja. En tjej på Akvarielagret i 08 (som ibland har sanden i sortimentet) beklagade att den var slut och har så "lång väntetid", höll med mig om att den är fin. Hennes favorit, menade hon. Har alltså åtminstone en till i landet som håller med mig. Ni andra här kanske inte alls gillar den. Vi får se... Det är den jag vill ha i alla fall och tycker att den är värd att vänta på.

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #18
        Snart är väntetiden över. Måste därför köpa saker som saknas. Där behöver jag råd.

        Min fråga är vilket av de två sätten som är bäst när man ska få ner co2:t i akvariet? Man kan ju dels leda ner gasen i karet via reaktor och duffusor, dels via en inkoppling på det externa filtrets ublås. Jag väljer nog det senare. Men jag skulle vilja ha råd och erfarenheter från er erfarna?

        Hur har ni gjort och varför?

        För resten, en sak till. Som insug och utblås till filtret kan man köpa glasdelar (exempelvis ADA Lily pipe) som kostar skjortan. Köper man dom enbart för att de är snygga eller finns stora praktiska fördelar? I så fall vilka?

        Det är för en gamling som undertecknad svårt att handla på nätet. Det fungerar utmärkt när jag köper grejer till gamla motorcyklar (eftersom jag ”kan, vet och fattar” allt som hör till ”branschen”. Förstår de alternativ som finns. Men när det gäller akvarier har jag varit bort från länge och mycket är nytt. Det är då man vill stå i en butik och fråga sig fram mellan erbjudna alternativ. Tur jag har en son och detta forum.

        För varje sak som ska köpas dyker det upp alternativ och då har jag de senaste veckorna varje gång flytt från frågeställningen och valt andra nördiga intressen, men nu måste jag välja vad jag ska köpa.

        Därför har jag bestämt mig för externt filter. Läsning av mrfabbes tråd gör attt jag beslutat mig för Oase thermo 600 med inkluderad värmare. ”Bara” att slå till.

        F-n för beslutsvånda!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #19
          På frågan om CO2 så har jag själv för närvarande en inlinediffusor https://www.jbl.de/de/produkte/detai...roflora-direct
          Funkar väldigt bra, bubbelräknare och diff allt i ett.
          En annan lösning är diffusor att placera i akvariet https://www.aquasabi.com/co2/co2-dif...japanese-style
          Fördelen med en sådan är att den är lätt att sköta (man bör ha två att alternera mellan) och påverkar inte skötsel av filter. Jag har en sådan diff i mitt 200l och det funkar utmärkt. Nackdelen med vissa diffusorer är att dom kan låta lite när CO2 pressas igenom keramikmembranet.
          Glasdelarna till ytterfiltret är nog mera dekorativa (när dom är helt algfria och rena) än att det har någon praktisk betydelse.
          Filtret du valt tycker jag verkar kannoners och passar nog väldigt bra till ditt akvarium.

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #20
            Tack. Varmt tack.
            Visst har jag fattat rätt: när du skriver ”inlinesiffusor” så är detta något som sitter på slangen som går från filtrets utblås, och till vilken du ansluter din co2-slang? ...och som därefter leder ut i akvariet (med en eventuell Lily pipe i änden). Har du något i änden på ditt slangutblås?

            Den inlinesiffusor du länkat till verkar kanonbra eftersom den har bubbelräknare och diffusor också.

            Tycker förövrigt att det ser bra ut med en så kallad Lily pipe. Verkar ju finnas sådana som bara kostar hälften av ADA:s, så jag köper nog en sådan.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #21
              Jo, inlinediffusor är en slags diffusor som man kopplar på slangen till ytterfiltrets utblås. Slipper ju att se en diff i akvariet, men kopplingen till filtret kan kännas som en belastning och att det alltså blir marigare att sköta. Det finns också nya membran att köpa till JBL kan vara värt att nämna, det behöver bytas ut så småningom. Glädjen av lilypipe i glas kan kanske vara kortvarig kan man tänka, när det är helt rent ser det trevligt ut men när det blir algpåväxt (vilket kanske tar ett par veckor, skulle jag tro) så är det inte lika vackert. Sen är risken att "knäcka" glasgrejor som är kopplade till plastslangar väldigt hög (egen erfarenhet), man får vara väldigt försiktig när man hanterar detta.

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                #22
                Tack.
                Tack vare dig och sonen vet jag nu vad jag ska ha och går från (seg) tanke till handling. Skönt.

                Imorgon ska jag leta sten, plocka många stenar och eftersom den sand jag ska ha, ska komma till butiken inom en vecka, är det snart dags försatt leka inredare. Rötterna ligger nämligen i vattenfyllda tunnor sedan länge.

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  #23
                  Så närmare sig äntligen dagen då köp av fiskar och växter infaller. 1-2 veckor förhoppningsvis. Beror väl på vilka fiskar jag väljer. Rötterna som kokats för ett halvår sedan -helt i onödan- ligger nu och väntar i regnvattentunnor. De ska ner akvariet också, många ska jag ha och fylla utrymmen framför allt ovantill. Kokosnöten ska bort förstås.

                  Inte så vackert än, men tror ni kan ana potentialen när växter, rötter och fiskar kommer på plats. Kvarvarande väntetid ger mig tid att fundera, Västafrika eller Sydamerika. Blir nog det förra. Några av de förra, som jag haft förut, ser ni på bild i trådens början.

                  Ljudisoleringsmattorna som jag satte in i bänken visade sig helt onödiga. Pumpen drog igång direkt jag hade koppla tin allt. Och är helt tyst direkt.

                  Ph-controller linger på Posten och väntar på att hämtas. Kvar att köpa är kemikalierna för PMDD.







                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0247.jpg Visningar:	1 Storlek:	300.5 kB ID:     	2393010
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Camenius; 13 October 2018, 13:52.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #24
                    Grymt, spännande att se hur mycket rötter du skall ha i.....känns ju som du har ett ordentligt stenscape redan. Ser bra ut.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #25
                      Detta känns som ett riktigt lovande projekt. Ska bli kul att få följa lite närmare och speciellt vilket val av fiskar som det blir.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #26
                        Spännande och snygg scape! Blir intressant att se hur det blir med rötter och växter. "Stenen på stenen" ser dock lite märklig ut och stenen i bakre högra hörnet verkar överflödig, om man nu skall komma med några personliga tyckanden .

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #27
                          Hahaha, du har helt rätt. Den förstnämnda känns överflödig, den till högre fick ligga kvar för att jag kanske ska använda de på annat sätt. Kul att du tog dig tid att tycka.

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            #28
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 446,8 KB
ID: 2393515 Eftersom jag inte planterat växter eller hunnit skaffa fiskar än visar jag sonen helautomatiska stora akvarium. Vattenbyten som sköts elektroniskt och så vidare, ja ni fattar... Det är i sådana lägen som faden lär sig av sonen. Det blir liksom så när man blir tillräckligt gammal.
                            Diskusarna har just flyttats ut.
                            Senast redigerad av Camenius; 21 October 2018, 18:34.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              #29
                              Det är jättefint! Avancerat!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                #30
                                Åh wow.......grymt, ja du hör mållös.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...