Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolindse
    • January 2018
    • 70

    #76
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Har aldrig själv försökt med att cykla in ett akvarium utan fisk och i princip inte ens brytt mig om att kolla nitrit, utan startat med några få invånare av det tåligare slaget som man får ha lite koll på. Detta har sällan varit några problem om man inte förivrat sig och startat med "fel fisk". Ottosar t.ex. kan vara rätt känsliga och lämpar sig inte så väl i ett nystartat akvarium är min erfarenhet. Däremot har jag sällan "specialmatat" Ottosar, utan dom har klarat sig med det dom hittat i karet i form av alger mm. men ibland kompletterat med algtabletter när det varit väldigt algfritt i karet.
    Kom på att jag inte la i vattenpreparat när jag gjorde det stora vattenbytet. Kan det kommunala göteborgsvattnet innehålla så mycket bakteriedödande att det påverkat mina nivåer möjligtvis? Har en flaska Tetra SafeStart som jag klurar på om jag skall kasta i för att få upp cykeln på banan igen. Ska testa vattnet efter jobbet idag och sedan får jag besluta hur jag går vidare.

    Nej egentligen är det kanske inte vettigt att börja med otos men min tanke var att låta dem etablera sig i någon vecka eller två (ihop med räkorna) och låta filtret komma ikapp innan jag introducerade nästa art. Mest för att "städpatrullen" skulle kunna komma igång lite. Av de svarta neontetrorna och Corydoras Sterbai jag tänkte ha i också så vet jag inte vilka som är mest tåliga?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #77
      Jag skulle nog startat med Svart Neon ca. 8st. Förstår tanken med "städpatrull" men man får nog inte ha för stora förväntningar på hur effektiv städpatrullen är. När det gäller Gbg-vattnet så använder jag själv aldrig vattenberedningsmedel även om jag gör rätt stora vb varje vecka. Inte sett något negativt i samband med detta, inte ens när akvarierna är relativt nystartade.

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        #78
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Jag skulle nog startat med Svart Neon ca. 8st. Förstår tanken med "städpatrull" men man får nog inte ha för stora förväntningar på hur effektiv städpatrullen är. När det gäller Gbg-vattnet så använder jag själv aldrig vattenberedningsmedel även om jag gör rätt stora vb varje vecka. Inte sett något negativt i samband med detta, inte ens när akvarierna är relativt nystartade.
        Tack för råd - uppskattar dem verkligen! Ska klura på om det kanske kan få flytta in lite tetror först så snart alla värden är stabila igen.

        Fortfarande inte 0 på ammoniaken nu ikväll. Så kan nog utesluta att det var kranvatten i vattenbytet utan dekloreringsmedel som var problemet. Har inte rengjort det keramiska filtermaterialet (varken i ytter eller innerfiltret och bara tvättat förfiltersvamparna i akvarievatten på ytterfiltret på de senaste veckorna (och bytt ut vadden i innerfiltret förvisso). Tänker om det ligger något gammalt skräp och ställer till det där någonstans. Är ett mindre helvete att bli av med allt klipp ifrån gräset och annat som kan ha samlat på sig. Kanske borde kolla över åtminstone innerfilterfacket nu vid helgens vattenbyte.

        Avbeställde hur som helst otos och amanos idag. Körde ner safestart i tanken också för att förhoppningsvis få igång cykeln igen. 0 värde på no2 fortfarande så skumma vattenvärden nu. 0,8 ammoniak, 0 på NO2 och 30 ppm NO3. Tänkte att jag kanske hade låg syrenivå vilket är tungt för bakterierna så plockade upp ett sånt test på vägen hem men det såg ut att ligga på den högre delen av skalan så inga problem där. Tröstade mig med att beställa en påse SeachemPurigen att stoppa i innerfiltret trots att jag egentligen inte upplever vattnet som så dimmigt. Utgår ifrån att det åtminstone inte kan försämra situationen.

        Samtidigt. Trots min setback i planen så är det förbaskat rogivande och kul att bara ligga och titta på utvecklingen i karet under den korta perioden jag har haft det. Ser löparna ifrån gräset mot frontrutan och hur de bakgrunden så sakteliga börjar fylla upp. Man måste ta sig tid att njuta av det också och inte se det som någon form av färd från A till B utan anpassa sina förväntningar till hur naturen och alla okända parametrar spelar in. Enda nackdelen är att man blir så förbaskat sugen på att starta upp ett till och göra något annat utav det. Trodde aldrig att jag skulle bli så biten att jag en knapp månad efter att ha köpt ett första akvarium på 30 år knappt kan hålla tillbaka lusten att fylla halva lägenheten med olika biologiska projekt!

        Även om detta är någon sorts logg i publik form så lovar jag att inte skriva mer om vattenvärden på ett tag nu blir nästan trött av att bara tänka på allt mitt malande om olika steg i kvävets kretslopp

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #79
          Har man tester kan man lätt fastna i detta, vilket ibland skapar mer osäkerhet och bekymmer än visshet. Själv har jag inte haft ett nitrit-test på många år. Man får en rätt bra känsla med åren och hur det ligger till med vattenkvaliteten och en erfarenhet om hur och vad som funkar. Men det är alltid ett litet krux att starta upp från noll, utan någon som helst bakteriekultur. Tror du skall njuta mer och testa mindre som du säger :-).

          Kommentar

          • jolindse
            • January 2018
            • 70

            #80
            Efter mycket vånda och kval blev det trots allt dags att ta en chansning. Vattnet verkade ha hämtat sig under veckan och när jag hade nollvärden på det farliga igår så stod jag i valet och kvalet i att antingen trycka i mer ammoniak från flaska eller ersätta det med ett gäng levande små ammoniakproducenter. Jag var tvungen att kila förbi affären för att byta min sodastreamer flaska så jag tog mig dit. Jag försökte nog lura mig att jag bara skulle byta flaska men så snart jag var inne i akvariedelen så var det lika bra att att ge upp och inse att det skulle bli fiskköp.

            En knapp halvtimme senare var jag hemma och gjorde ett mindre vattenbyte (ca 20-25%) för att minska nitraterna något och efter det låg det två påsar och guppade på ytan.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _DSC8460.jpg Visningar:	2 Storlek:	657.9 kB ID:     	2380893
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _DSC8464.jpg Visningar:	1 Storlek:	576.1 kB ID:     	2380894


            Jag hade tänkt på ditt råd Sleaper och funderade på att köpa några tetror, men det är något med Otocinclus som får mig att bli alldeles varm i hjärtat. Kanske kommer jag att ångra starten med en så notoriskt känslig fisk men just nu så verkar de leva loppan och har redan små tjocka vita magar som de visar upp med glädje när de sitter på rutorna. Sex stycken är dom och dom har gjort processen kort med den stora massan diatomer som jag valt att inte plocka bort de senaste veckorna för att ha något snaskigt för dem att mumsa på. Trodde dock aldrig att de skulle vara såhär arbetsamma. De har effektivt gjort rent rutorna stenarna och majoriteten av alla växtblad på mindre än 24 h men har rötterna och lite skrap på de lägre bladen kvar att jobba med. Trots det så får jag nog ganska snart tänka på att koka lite grönsak för stödmatning för i den här takten så har dom gjort rent hela karet innan helgen är slut.


            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _DSC8462.jpg Visningar:	1 Storlek:	424.7 kB ID:     	2380895

            I den andra påsen låg Amanoräker och tittade ut. Hela lördagen ägnade de sig åt att utforska precis varenda hörn. Trodde jag hade fått ett gäng nöjesräkor i karet men idag har även de startat processen med att rensa lite bös som ligger i gräsmattan (ovan en bild på en som hittade ett helt strå att dra runt på). Utöver det har de också hittat insuget på Juwelfiltret vilket närmast verkar ha ett religös dragning för ett antal av dem. Har inte vågat kolla ner i filtervadden ännu, men såg 3-4 stycken som bestämde sig för att hoppa in och ut ur gallret på framsidan igår på kvällen så får nog klura ut någon form av räkskydd för dem där innan några fastnar permanent.

            Nu när det börjar se lite mer städat ut i karet efter städpatrullens idoga arbete så såg jag detta (ursäkta bildkvalite):
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _DSC8452.jpg Visningar:	1 Storlek:	354.5 kB ID:     	2380896

            I rotens veck är det helt vitt och på sina ställen ser det nästan ut som en bubbla. Är det normal utfällning av cellolosa eller något mögel att oroa sig för? Finns det någon poäng, mer än rent estetiskt, att plocka bort det själv? Ser att varken Otosar eller räkor varit på det ännu så kanske inte är något som någon av dem gillar?

            Sista bilden på akvariet idag. Klippte ner vänstra hörnet rätt rejält förra veckan men får snart trimma lite mer i bak-kant. Dessutom dags att slänga flytväxter (igen). Oerhört roligt att de första fiskarna (och skaldjuren) är på plats. Nu skall jag monitorera vattenvärden under veckan och ser det inte ut som något allvarligt är på gång så får antingen pansarmalar eller neontetror (svarta) bli nästa gäng att inta sitt nya hem.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _DSC8471.jpg Visningar:	1 Storlek:	722.3 kB ID:     	2380897
            Senast redigerad av jolindse; 25 February 2018, 16:22.

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              #81
              Just det. En blygsam fråga till. Är det någon som har ett bra tips på hur man undviker mossklipp i hela karet när man ansar den?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #82
                Tjusigt!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • jolindse
                  • January 2018
                  • 70

                  #83
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Tjusigt!
                  Tack. Det börjar likna vad jag eftersträvar i alla fall.

                  Sök och i skolen finna: https://www.youtube.com/watch?v=zDbB77cl4c4

                  George Farmer hade ett toppentips på mossproblematiken som jag måste testa. Får inhandla lite luftslang och en mindre sax först bara.

                  Kommentar

                  • jolindse
                    • January 2018
                    • 70

                    #84
                    Snart helg och då skall jag göra ett rejält vattenbyte (höll ner på det för att inte stressa de nya invånarna förra helgen) och ansa växtligheten lite. Har också skaffat en andra HeliaLux ramp så nu har jag bättre kontroll över ljuset även om det blev ytterligare en kontroller att sätta upp i skåpet.

                    Otosarna har rensat bort 99% av alla diatomer och äter nu på gurkskivan jag stoppat ner. Räkorna börjar komma fram efter att ha varit blyga de första dagarna så all in all har det varit harmoniska dagar. Har mätt lite vattenvärden efter ett par dagar och allt ser bra ut så det lutar åt att ett 10-tal tetror får flytta in på söndag.

                    Dock så har jag märkt att jag börjat få en väldigt tunn algbeläggning (pyttesmå gröna - ser nästan ut som damm) på framrutan och på en sten. Hittar inte riktigt vilken det är på de sidorna jag letat fram så vet inte om jag skall skrapa eller låta vara och hoppas på att växterna skall konkurrera ut den. Otosarna och räkorna verkar måttligt intresserad av den så kan nog inte räkna med någon hjälp därifrån.

                    Har också ett konstigt symptom på min Ludwigia Repens där de undre bladen blir mycket mörkare runt "venerna" i bladen. Inte på alla och i alla fall utom ett i de undre bladen på stjälken. Verkar inte vara någon alg som jag känner till utan något annat. Hittar ingen beskrivning av något liknande på nätet så om någon har en idé om vad det kan vara skulle det vara grymt uppskattat med en vink i rätt riktning.

                    Kommentar

                    • jolindse
                      • January 2018
                      • 70

                      #85
                      En rejäl ansning (börjar bli bättre på att få bort allt klipp nu) och lite filterrengöring och vattenbyte igår. Just nu ser växterna lite små ut eftersom man vant sig vid att de sträcker sig upp och förbi vattenytan på sina ställen men nu är det rimlig höjd där bak. Det är bara min Vallisneria Nana som inte vill ta fart men den står längst bak vid innerfiltret så vet inte vad som händer med den riktigt. Låter den stå där och hoppas på att den vaknar till liv och börjar skjuta i höjden och fylla ut lite.

                      Beställde hem ett API master kit och fattar inte varför inte det finns tillgängligt i Sverige? Enklare att ha alla de viktigaste proverna (PH high/low, NO2, NO3, NH3/4) i en och samma låda samtidigt som det bara tar 5 minuter att få fram resultat jämfört med de olika tiderna på JBL och Sera testerna. Kanske inte lika exakt men ändå en bra fingervisare om att allt är okej någon gång i veckan. Kollade värdena imorse innan jag och sonen tog oss iväg till först Kaggeledstorget och sedan upp till Nol för att leta pansarmalar.

                      Vi har pratat om Corydoras Sterbai sedan vi bestämde oss för akvarium och även om jag tittat på lite andra varianter var det sonens första (och enda val) visade det sig. Fem stycken tjocka små glädjespridare simmar nu runt på botten framför mina ögon. Sandytan som jag anla för en månad sedan i uppstarten har äntligen börjat uppfylla sitt syfte och det lilla gänget har redan stökat runt så mycket att vattnet ett tag var alldeles matt av sanddamm som jag trodde att jag fått bort när jag rört runt med en pincett i samband med vattenbyten. Kul att se dem och Otocinclusarna som verkar tycka om att hänga ihop. Efter att ha gömt sig under trädroten så snart någon av oss människor var i närheten första timmen så är dom nu mangrant ute och stökar i både sand och gräs och Otosarna hakar på det lilla stimmet. De enda som jag fortfarande sällan ser är Amanoräkorna. En eller två kan vara ute men ytterst sällan så ser jag fler än så. Lite orolig är jag för att dom tagit sig ut eller dött någonstans men har ingen ammoniak som antyder det.

                      Kommentar

                      • jolindse
                        • January 2018
                        • 70

                        #86
                        Gjorde för övrigt det förbjudna igår och skrapade delar av rutan där de gröna små algerna sitter. Gissar att det är GDA (Green Dust Algea) och då skall man tydligen låta dem sitta i 3-4 veckor för att deras livscykel skall fulländas och de skall övergå från friflytande sporer till någon annan form som är enklare att ta bort permanent. Tycker inte det ser ut som de återskapas (eller fäster igen) så kanske är det inte den varianten alternativt så gav min nydosering av gödning växterna övertaget igår. Får se hur det utvecklar sig framöver.

                        Kommentar

                        • jolindse
                          • January 2018
                          • 70

                          #87
                          Corydoras lever men är oerhört skygga. Diggar mest den naturliga grottan under roten där de kikar fram och väntar på att ingen är i närheten. Då kommer de fram lite sakta. Först de tre modigaste för att följas av de två fegaste. Så snart någon rör sig i rummet så simmar de kvickt som attan tillbaka till grottan eller gömmer sig i växtligheten. Har läst på lite engelska forum att man ofta använder "dither-fish" för att bota detta beteende. Ett stim små fiskar som visar malarna att kusten är klar.

                          Annars växer det så det knakar. Allt utom mitt Vallisneria Natans som av någon anledning inte vill ta fart. Bidar min tid och fortsätter ösa på med co2, ljud och gödning och hoppas att även den kan skjuta i höjden. Om det fortsätter som nu så kommer jag få trimma det mesta vid vattenbytet på lördagar. Lika bra att vänja sig. Sist var jag smart nog att att fånga upp alla flytväxterna och lägga dem i en burk med vatten innan. Blev otroligt mycket enklare att bli av med allt klipp som låg och flöt då.

                          Alla vattenvärden ser bra ut när jag mäter dem. 0 på farligheterna och mellan 20-40 ppm på NO3. Vet inte riktigt om jag haft en minimal infusion som gjort vattnet lite mjölkigt men det verkar ordna upp sig nu. Gissar att jag var lite för generös med granulat och algtabletter. De senare var ingen hit. Var tvungen att suga upp det mesta av dem från botten efter att ha låtit dem ligga i någon dag. Granulaten jag köpte på Nols Ciklidhobby i samband med pansarmalarna är dock en favorit för samtliga invånare nu. Båda gångerna de fått dem har Corys, Ottos och en och annan räka (ser fortfarande aldrig mer än 2-3 st åt gången) bökat runt i sanden för att få tag på dem.

                          På lördag skall första laddningen svarta neontetror inhandlas. Blir 10 nu och 15 nästa vecka. De får agera "dither-fish" och var ju ändå planerade från start så skall bli kul med någon fisk som aktivt simmar runt. Även om 10 kommer kännas lite lite från start. Just nu tittar jag mest på Ottos som i sakta mak suger sig fast vid olika ytor och växterna som fullständigt sprutar ur sig luftbubblor med ordentligt med ljus, gödning och co2. Ibland känns det nästan som någon går runt med en liten luftpump i akvariet men det är ju en bioprodukt av fotosyntesen så det betyder ju att det händer något. Vad som fascinerar mig mest är att mossan är så fullständigt belamrad med luftbubblor. Gissar att det är mest andra växters som fastnar i den.

                          Kommentar

                          • jolindse
                            • January 2018
                            • 70

                            #88
                            Det blev inga svarta neontetror. Det blev klassiska kardinaltetror istället. Stod där på Hecules Zoo och stirrade in respektive akvarium i gott och väl 20 minuter. Sedan var beslutet fattat. Har ju ännu inte kommit fram till om jag skall ha någon ögonfångare i form av en större fisk eller inte. Har inte hittat någon jag riktigt tycker passar. Var länge inne på en Gurami av någon sort men det känns som det är att bjuda in problem med tanke på den begränsade längden på akvariet jag har. Och någon färgklick vill jag ha i karet hur jag än vänder och vrider mig. Allt detta flög runt i huvudet på mig samtidigt som jag stod där lite grann som ett fån och stirrade på akvarievärldens vanligaste fisk och en variant utav den. Då fattade jag äntligen beslutet. Jag skall bygga upp ett rejält stim med kardianltetror - som även om den är vanlig är fullständigt makalöst vacker liten fisk. 15 stycken blev det denna veckan. Lika många blir det nästa vecka. Och sedan kan det bli ett lass till eventuellt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180311_170723.jpg
Visningar: 154
Storlek: 757,2 KB
ID: 2381700
                            Har fått dimmigt vatten sista veckan. Vet inte riktigt hur bra det syns här men i verkliga livet så är det ingen tvekan om att det ligger ett visst dis över akvariet. Hoppas att det är en mindre bakterieblomning som får verka ut av sig självt och inte ett tecken på något annat. Är inte så sugen på att köpa på mig ett UV-filter om det inte blir värre - men inte heller så sugen på att ha det såhär i all evighet. Det verkar dessutom ha blivit värre när jag la i påsen med Sechem Purigen som ju skall vara så magiskt på polera vattnet så besvikelsen när man förväntar sig fiskar som simmar i luft kontra fiskar som simmar i lite oklart vatten är lite svårsmält.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180311_170822.jpg
Visningar: 115
Storlek: 755,9 KB
ID: 2381701
                            Efter att jag klippte ner mina Ludwigia Repens häromsistens så har de börjat med dess oerhört oprydande rötter ifrån stammen. Har samma problem med min Murdannia keisak och till viss del Hygrophila costata. Gissar att det handlar om upptag av näring ifrån vattnet men det ser inte så kul ut. Vågar man klippa bort dem?

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180311_170922.jpg
Visningar: 127
Storlek: 902,9 KB
ID: 2381702
                            Ansade gräset (Eleocharis acicularis 'Mini') och såg några fula brungula bitar som tidigare varit dolda av de längre stråna. Hoppas att det ger med sig nu när det får ordentligt med genomströmning av vatten och ljus på de anlupna områdena.

                            Mina corys är för övrigt inte alls enligt mallen. Dom ignorerade de obrydda stimfiskarna och håller sig fortfarande helst i grottan under rötterna och kommer fram endast när ingen är i närheten. Dom och räkorna har kostat ohemult mycket pengar i krona per beaktningstillfälle. Men får väl se det som en aktieinvestering och försöka tänka långt. Hoppas att de blir modigare allt efter att tiden går. Har letat räkor snart överallt. Det är bara ytterfiltrets inre kammare jag inte letat igenom ännu, men kan inte förstå hur de skulle kunna tagit sig dit. Är övertygad om att det bara är 2-3 st kvar för jag ser aldrig fler än så.

                            Nåväl det är alltså bara ett par tre veckor kvar tills akvariet är fullt inflyttat och mycket av tiden spenderar jag med att bara titta på växter som vajar och någon fisk som simmar runt. Det är vilsamt och meditativt att ansa och byta vatten på lördagarna. Att greja runt lite men försöka hålla sig från att greja för mycket. Men tanken på ett kar till växer allt mer i mitt medvetande. I arbetsrummet står en gammal samling i några vitrinskåp och den börjar hamna allt närmare att packas ner och stuvas undan till förmån för ett kar med lite mer klassisk rektangulär form. Ett där jag verkligen försöker arbeta med nivåskillnader och 'scapea' lite hårdare. Och där kommer de svarta neontetrorna få bo. Så får det nog bli. I detta karet som mer är en direkt återkoppling till mitt barndoms 80-tal är det passande att hålla mig till den blåröda varianten. Nästan så jag är sugen på litet gäng platys också om jag skall vara ärlig men då får jag dra ner på stimstorlek för att inte överbefolka och det blir än mer fisksoppa look.

                            Avslutar med en bild ifrån den vinkel jag haft när jag skrivit detta. Det är trots allt kul att inse hur långt allt kommit på bara ett par månader.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180311_171047.jpg
Visningar: 187
Storlek: 537,7 KB
ID: 2381703

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #89
                              Ser fantastiskt ut! Riktigt friskt och algfritt, grattis där. Passar ju också perfekt med Kardinalerna.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #90
                                Förresten, angående frågan om missprydande rötter så tror jag inte att det skapar några som helst problem ifall man tar bort dessa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...