Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolindse
    • January 2018
    • 70

    #61
    Blev inget eget bygge utan det visade sig att dom precis fått in Sera Precision 1000 reaktor på Godhems när jag var där för att hämta växt så kom hem med en sådan. Efter att ha plockat bort de irriterande små paddlarna så är den än så länge ett riktigt kanonköp. Förutom vibrationerna som skapas av att vattnet verkligen centrifugeras i den från filtret och skapar resonans (ska ägna mig åt lite ljudisolering av underskåpet i helgen) så är det skönt att slippa 7up effekten i akvariet samtidigt som jag fått skruva ner antalet bubblor per sekund utan att gå över i gult på dropcheckern.

    Nitritvärdena är nere på 2ppm nu (var uppe och snurrade på runt 30-40 för en knapp vecka sedan) så känns som jag just nu är inne i sista fasen för att få till en bra mängd nyttiga bakterier (tillsätter runt 2 ml ammoniak dagligen nu och 24 h senare är det värdet på 0). Tyvärr har jag ingen riktigt nitratexplosion utan ligger stadigt på mellan 40-60 ppm. Doserade halv dos PMDD i samband med vattenbytet i söndags och tänkte tillsätta den andra halvan mitt i veckan.

    Tyvärr har kiselalgerna blivit allt mer irriterande och rensar lite bland dem varannan dag ungefär. Planen är att så snart jag kan verifiera att NH4 och NO2 är nere på 0 12-14 h efter att jag tillsatt ammoniaken så åker jag och köper 5-10 Amanoräkor och en 5-6 Otocinclusar som får börja städa i mossa och och på växtblad. Om allt gått bra i 3-4 dagar och inga värden sticker iväg är det dags för corydoras att komma och vända lite på sanden som har lite trista bruna fläckar (vill låta gräset få ordentligt fäste innan allt för många bottenlevande busar runt i det. Efter det är det stimmet med tetror. Har fortfarande inte lyckats bestämma mig om jag skall våga satsa på Mosaikguramis eller hitta något annat alternativ så det får bero tills jag hittar precis vad jag söker efter.

    Ska bli oerhört kul att faktiskt se akvariet befolkat inom en överskådlig framtid. Men har fortfarande lite mys med att pilla med ljudisolering och bygga om mitt co2 system lite. Beställde en ny magnetventil för att koppla direkt på regulatorn och an vinklad sodastream-adapter från co2art och Aquasabi igår på kvällen och imorse fick jag trackingnummer och skeppningsbekräftelse. Världsklass på akvarie e-handel måste jag säga.
    Senast redigerad av jolindse; 13 February 2018, 19:59.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #62
      Hej jolindse och stort välkommen till "the world of aquascaping". Kul med en tråd som denna, läser och följer
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        #63
        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Hej jolindse och stort välkommen till "the world of aquascaping". Kul med en tråd som denna, läser och följer
        Tack så mycket! Aquascape har jag inte rikitgt vågat mig på än dock. Detta projektet är ju mest till för att få ett mysigt lummigt sällskapsakvarie utan allt för mycket artistiska ambitioner. Å andra sidan är lusten att försöka mig på ett ordentligt scapeat projekt närmast brutal nu (särskilt efter att ha sett några av era kar på Aquascapers of Sweden). Försöker komma på hur jag skall kunna kombinera ett öppet kar och 4 katter bara...

        Kommentar

        • jolindse
          • January 2018
          • 70

          #64
          Nåväl, jag fortsätter posta lite random tankar och uppdateringar. Kanske inte så jättespännande för andra att följa mina teorier och nojor i mer eller mindre realtid men tänker att det kan vara till hjälp för någon som har lika lite kunskap och erfarenhet som mig och går i liknande tankar. Likaså kan det förhoppningsvis vara roligt för mig själv att läsa detta om en längre tid när allt är stabilt och fint (målbilden är klar).

          Hur som helst. Igår var jag glad som en speleman efter vattentester där NH4 låg på 0, NO2 stadigt sjönk och NO3 fortfarande låg på samma nivå. Peppad till max och med tankar på hur och när alla fiskar skulle få flytta in så fattade jag det förhastade beslutet att öka ammoniakdoseringen. Högmod går före fall och idag när jag körde testbatteriet så började det mycket bra. NO2 hade ett all-time-low med (efter att de börjat dyka upp) på 1,5 och jag visslade vidare med att kolla NO3. Inga förändringar där som förväntat. Sen kom chocken. Hade blivit så van vid 0 värden på NH4 testet att jag mer eller mindre utgick ifrån det och inte ens brydde mig om att titta till färgen tills bara 1 minut av de 15 återstod. Där var inte alls förväntat ljusgrönt/gult. Där var en elakartad turkos färg i testbehållaren som pekade på mellan 1-1.5 ppm. Mina bakterier var inte up to the task. Hoppas nu inte att jag haltat processen när det känns som jag varit så nära...

          Doserade hur som helst resten av veckodosen av PMDD idag men funderar på om det inte är bra att köra något EI tänk istället och köra ett rejält vattenbyte på söndagarna (ca 50%), fulldosera PMDD och sedan agera på eventuella brister. Problemet med det är ju att jag både saknar erfarenhet och stabilitet i karet för att verkligen veta huruvida någon alginvasion eller andra problem beror på att jag skall kräma på mer eller dra tillbaka eller andra faktorer som jag inte riktigt påverkar utan där naturen bara måste ha sin gång. De bruna diatomerna (för det är väl inga "riktiga" alger) är hur som helst fortsatt mångtaliga men det hör väl till standarden på ett nystartat akvarium så där försöker jag ha lite is i magen.

          Efter att ha freakat ur en kort stund över min dumhet igår så bestämde jag mig för att ta en bild liknande den jag la in i första inlägget - för att jämföra och förhoppningsvis bli lite uppmuntrad. Lite tycker jag nog att det har hänt på växtfronten i alla fall. Skulle dock vara himla mysigt att se lite pearlande från växterna för att få ett rent visuellt bevis på att de trivs. Men jag kanske har för mycket rörelse i karet för att det skall bli syremättat. Eller så är jag helt fel ute och håller på att springa med huvudet rakt in i misslyckande.


          (Hur får ni som kan bilderna att inte vara små frimärken utan komma upp i full storlek föresten?)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Tack för en helt underbar tråd! Roligt och intressant skrivet och fotat. Apropå bilderna. Tryck på gemet istället uppe till höger. Klicka på "överför bilagor". Välj sedan storlek i nästa val. Du kan välja på flera storlekar. Denna är i storlek "liten".
            Klicka på bilden för större version

Namn: 1276651-entrepreneur-outsider-or-just-pure-shark-bait-.jpg
Visningar: 130
Storlek: 164,2 KB
ID: 2380331
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              #66
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tack för en helt underbar tråd! Roligt och intressant skrivet och fotat. Apropå bilderna. Tryck på gemet istället uppe till höger. Klicka på "överför bilagor". Välj sedan storlek i nästa val. Du kan välja på flera storlekar. Denna är i storlek "liten".
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1276651-entrepreneur-outsider-or-just-pure-shark-bait-.jpg
Visningar: 130
Storlek: 164,2 KB
ID: 2380331
              Tack! Både för uppmuntrande kommentar (vilket värmde) och forumteknisk hjälp! I fortsättningen blir det bilder som man inte behöver förstoringsglas för att avgöra om de är klickvärda eller inte.

              Kommentar

              • Nicke365
                • February 2018
                • 2

                #67
                Ser fint ut, inspirerande!
                Senast redigerad av Nicke365; 15 February 2018, 15:35.

                Kommentar

                • jolindse
                  • January 2018
                  • 70

                  #68
                  Tack Nicke365

                  Igår var en stor dag. För första gången så mätte jag 0 på NO2 värdet. Tillsatte genast ammoniak för att komma upp till 3-4 ppm och idag vid vattentestet så visade det sig finnas 0.1 NO2 (0 NH4 och 30-40 ppm NO3). Första tanken var att nu är jag cyklad och klar och funderade på att köpa åtminstone räkor och Otocinclusar redan imorgon men tror jag håller ut på regimen en vecka till. Fick 2 paket ifrån tyska firmor idag varav en innehöll ny solenoid som skall kopplas direkt på regulatorn och lite annat smått och gott och stack iväg till Biltema för att köpa dämpplatta så skall nog ägna lördagsmorgonen åt att ljuddämpa skåpet och bygga om co2-systemet lite. Får ge mig själv några dagar att få rätt antal bubblor per sekund innan jag utsätter några invånare för förutsättningarna.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: vattenvarden.png
Visningar: 146
Storlek: 74,4 KB
ID: 2380478

                  Jag vet som sagt var inte riktigt om jag är färdig med min fishless cycle ännu för min chart ser inte riktigt ut som de exempel som jag sett på nätet. Samtidigt har jag ju både haft rejäla nitrit och nitrat toppar så hellre vara lite på den säkra sidan och fortsätta testa kapaciteten en vecka till för att vara så säker jag kan på att undvika spikar. En positiv sidoeffekt har blivit att jag bestämt mig för att bara försöka skrapa bort diatomerna på de värst anlupna bladen och "spara" resten till Otos och räkor att mysa med när de kommer. Har förstått att framförallt Otosarna kan vara kinkiga med maten och är lättsvultna så får leva med att det ser lite trist ut i någon vecka.

                  Det börjar närma sig...

                  Kommentar

                  • jolindse
                    • January 2018
                    • 70

                    #69
                    Med dagens stafettsilver i bakgrunden så ägnade jag lördagsmorgonen åt lite bänk- och regulatorfix. Köpte billigaste möjliga dämpmatta på biltema igår och får lov att säga att jag är nöjd med slutresultatet. Det ser kanske inte så kul ut men sänkte onekligen det låga brummandet ifrån filtret. Några hundralappar i matta var det absolut värt. Än mer gillar jag hur den nya co2-blev. Tidigare hade jag ett horisontellt fäste vilket gjorde det lite bökigt och skrymmande. Med en ny sodastreamer-adapter ifrån co2art så fick jag det iallafall på rätt plan. Nya magnetventilen är ljummen men inte mer och jag slipper avancerad slangdragning till den och från den till bubbelräknare.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bank180217.jpg
Visningar: 128
Storlek: 385,2 KB
ID: 2380518

                    Idag är det bara lite vattentester kvar på programmet så resten tänker jag gå runt och småmysa och känna mig nöjd. Det är nog så mycket värt ibland det med.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #70
                      Prydligt! Jag får ta tag i mitt Lido 200 nu :-)

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #71
                        Grymt snyggt , och vilken ordning även under akvariumet.....

                        Kommentar

                        • jolindse
                          • January 2018
                          • 70

                          #72
                          Hur snabbt kan man döda sina goda bakterier?

                          I samband med ljuddämpandet i lördags så stängde jag av mitt ytterfilter och pillade runt i skåpet i drygt en timme. Tillsatte ett par milliliter ammoniak framåt eftermiddagen och tänkte inte mer på det. På söndagen gjorde jag ett rejält vattenbyte (ca 50%) och trimmade växter en bra stund (kanske avstängt filter i upp emot en timme även där). La in en full dos PMDD (20 ml ur varje flaska) och valde därför att inte mata på med ammoniak. Utan gjorde det igår (måndag på kvällen). Känner mig lite osäker men har fört in 2 ml (vilket brukar trycka upp nivån till ca 3-3.5 ppm) i boken, men kan eventuellt ha varit lite slarvig och tagit lite mer. Tidigare har detta inneburit ett 0 resultat dagen efter på både NH4 och NO2 men idag visade NO2 0 men NH4 mellan 1-1,2 ppm.

                          Har jag varit så korkad att en stor del av mina bakterier dött ut eftersom jag inte kört filtret under sammanlagt 2-2,5 h de senaste dagarna? Känner mig fruktansvärt dum i så fall eftersom jag mer eller mindre planerat att hämta Otocinclusar och Amanoräkor nu på lördag hos den lokala handlaren (förvisso inget problem att säga att vi får skjuta på det men besvikelsen...). Hur gör ni andra vid lite längre fix i karet? Kan det vara att jag inte fått bort allt klipp ifrån dvärggräset? Nått fel är det och det är garanterat jag som ligger bakom det.

                          Lägger inte in mer ammoniak idag utan får ta och kolla det imorgon och hoppas på ett 0 resultat då igen. Tänk att man kan bli så förbannad på sig själv för att man får fel färg på en vätska i ett rör.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #73
                            Har filtret varit avstängt 2-2,5 timmar vid olika tillfällen är det säkert inga problem. Men jag fattar kanske fel med tiderna filtret varit avstängt?

                            Kommentar

                            • jolindse
                              • January 2018
                              • 70

                              #74
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Har filtret varit avstängt 2-2,5 timmar vid olika tillfällen är det säkert inga problem. Men jag fattar kanske fel med tiderna filtret varit avstängt?
                              Sammanlagd tid 2-2,5 h uppskattar jag. På lördagen 1-1,5 h och söndagen 1 h ungefär. Låter drastiskt men har lite svårt att förklara varför jag helt plötsligt inte har kultur nog att gå från 3 ppm till 0 på ett dygn. Klippte förvisso bort en del växtlighet i samband med trimningen av växtligheten men inte så det borde spela så stor roll så då lutar jag ändå åt att jag decimerat bakterierna på något sätt medan jag strulat runt.

                              Samtidigt är det svårt att avgöra hur mycket ammoniak några otosar och Amanoräkorna (som väl knappast producerar något alls) tillför. Det blir ju inte samma punktbelastning som det jag håller på med nu när jag doserar upp en ganska hög ratio och sedan inte tillför något alls på 24 h. Får kolla imorgon på morgonen och se att det är på 0 då och sedan gå tillbaka till 3 ppm på kvällen och kolla vad som händer tills på torsdag. Det där med biolast är inte helt enkelt

                              Är lite rädd att jag är allt för sugen på att se de första invånarna flytta in för att fatta ett rationellt beslut. Eftersom det just är otosar som väl är kända för att vara ganska bräckliga så vill jag verkligen ge dem bästa möjliga förutsättningar. Undviker ju till och med att plocka bort kiselalgerna för att de ska ha något att snaska på tills jag kunnat "lära" dem äta gurka/zucchini och någon algtablett.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #75
                                Har aldrig själv försökt med att cykla in ett akvarium utan fisk och i princip inte ens brytt mig om att kolla nitrit, utan startat med några få invånare av det tåligare slaget som man får ha lite koll på. Detta har sällan varit några problem om man inte förivrat sig och startat med "fel fisk". Ottosar t.ex. kan vara rätt känsliga och lämpar sig inte så väl i ett nystartat akvarium är min erfarenhet. Däremot har jag sällan "specialmatat" Ottosar, utan dom har klarat sig med det dom hittat i karet i form av alger mm. men ibland kompletterat med algtabletter när det varit väldigt algfritt i karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...