Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #46
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

    Ja. I vissa fall är väl erfarenhet att likställa med fakta och beprövade resultat. Men sedan har forskningen kommit fram till vilka våglängder växter behöver för att växa rätt och få det de behöver. Där är gult/grönt ljus enligt lumenskalan tyvärr inte bra nog. Det växer absolut men det handlar om vad som är optimalt i hela kedjan. Jag har kört metallhalogen och lysrör över mina akvarier och jag törs i princip ta gift på att det inte finns möjligheter att få mer växtmassa per ytenhet i ett akvarium (alger exkluderat).

    Tyvärr ligger inte många av akvarierna inne här med har du instagram så kan jag visa hur effektivt du kan dra runt ett akvarium med moderat-låg belysning.
    Nej, inte instagram, har knappt ens facebook...
    Forskningen hade kommit långt då också, det var därför vi till slut valde Osram Lumilux eller Philips TLD.
    Du skall veta att vi provade många olika rör, den dagen vi insåg att olika halogenbelysningar inte var så bra.
    Någon av medlemmarna studerade på teknisk högskola och hade lånat med sig olika mätisntrument, lysrör analyserades också i någon ljusspektrometer i något lab, som ett elevarbete.... Så vi var nogranna med den tidens mått mätt.
    Internet fanns ju inte på denna tid, eller fanns kanske, men inte som idag, det var iallafall inte lika lätt att då fram spektrumdiagram, man fick skicka brev till tillverkarna och rekvirera tjocka kataloger. Och vad vi då kom fram till var att vi ville ha lysrör med ett spektra så likt solens ljus som möjligt, tropiskt solljus mitt på dagen. Men inte för ty, svärdsplantor och cryptocoryner brydde sig inte så mycket om vad som stod i vetenskapliga beskrivningar angående färgspektra etc, dom växte bra ändå...även under halogenlampor
    Men det är ju också bevisat att växternas utbredning och höjd varierar inte bara med ljusmängden utan också efter spektrat, och tillgången på gödning, men för att diskutera vidare härom måste jag läsa på i nån 500 sidors avhandling jag har någonstans.... Om den nu inte har kastats bort, men informationen finns ju på internet förstås...
    Senast redigerad av Björn J.; 08 February 2018, 15:41. Anledning: stavfel.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #47
      Mathias, jag tror att vi är flera här på forumet som är intresserad av detta " moderat-låg belysning" så kanske du vill visa det här på forumet för oss andra

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av jolindse

        Mycket riktigt Göteborgare. Born and raised in Majorna där jag fortfarande 42 år senare bor kvar. Tackar ödmjukast för erbjudandet av filterbös - det är ju kanske den finaste gåvan man kan ge en nybliven akvarist! Tror att jag är ganska nära att odlat fram eget nu så jag önskar att jag hade skrivit detta för några veckor sedan då jag omgående hade tagit dig på orden. Ser att ammoniaken jag tillsätter snabbt omvandlas till nitriter och att mina nitrater så sakteliga ökar också så jag behöver bara låta denna kolonin växa till i någon vecka gissar jag innan jag balansen är där.

        Tanken med det destillerade vattnet är bara att späda vattenprovet för akvariet så jag kan utläsa de skyhöga NO2-nivåerna på ett vettigare sätt. Tror du att en flaska destillerat vatten ifrån Biltema är så instabil att den menligt påverkar resultatet (är ju en 10 ml ung. som jag kommer använda ifrån den i respektive test)?

        Återigen så uppskattar jag verkligen erbjudandet.
        Ok, jag har annars lagt undan de övre filtermattorna från mitt Lido 125, dom var riktigt fina och "väldoftande" det bor många fina mikroorganismer i dessa.
        I de mer storporiga filterkuberna finns det med "fina grejer"! Hör av dig om du ändrar dig, jag kan vrida ut innehållet och hälla det i en petflaska, du får betala panten för flaskan!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #49
          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Mathias, jag tror att vi är flera här på forumet som är intresserad av detta " moderat-låg belysning" så kanske du vill visa det här på forumet för oss andra
          Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

          Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • jolindse
            • January 2018
            • 70

            #50
            Ursprungligen postat av Mrfabbe
            Vad kul att se Jolindse!

            Du har fått det där att se riktigt riktigt bra ut, det är ett sånt kar som får min fantasi att glida iväg och jag tappar koll på tiden. Kanonfint!
            Mycket snällt sagt Mrfabbe! Men bilderna på ditt kar får mig att bli oerhört sugen på att skaffa mig ett till och testa något mer "scapeat" i looken. Detta är ju främst en sorts försök att få till den där härligt vildvuxna känslan som jag fick när jag tittade i gamla Sera-kataloger och läste akvarieböcker som liten. Men lika mycket känner jag en dragning åt den asiatiska estitiken som du fångat perfekt i mina ögon. Nu återstår bara förhandlingar i hemmet om var ett andra kar skulle tänkas få plats...

            Ursprungligen postat av Sleaper

            Har du en bra CO2-anläggning och en bra tillförsel av näring kan du ju "gasa på" med rätt mycket ljus, men det finns gränser vad som är vettigt även där. En av riskerna att köra "hichtec" är ifall man "tappar kollen" så går det rätt snabbt överstyr. Jag monterade 2st. Aqualantis Easy LED i mitt Lido 200 (dom passar i lysrörsfästena, så enkel montering) och testade att köra 100% utan styrenhet, men det blev för mycket av det goda. Nu kör jag 70% 8tim/dygn via styrenhet, men det ligger på gränsen till för mycket det med. Växer väldigt bra i det karet nu men det blir även en hel del grönalger på glaset. Sen är inte effekten (W) på belysningen så intressant, t.ex. så säger 3x500W halogenrör inte så mycket. Är det vanlig halogen så blir det inte så mycket verksamt ljus, är det däremot metallhalogen av rätt typ är det vansinnigt ljus mycket till ett 375l. Att det finns LED som funkar och funkar lika bra och även bättre än lysrör råder det nog ingen tvekan om, men bra belysning kostar oavsett. Tycker Godhem har bra LED till bra pris: http://godhemszoo.se/index.php?route...59_138_118_211
            Kör ju med dropchecker och PH värde för att hålla koll på CO2-tillförseln. Har inte riktigt känt behovet av att att installera en PH-regulator för CO2 ännu så skall nog lugna mig med den andra rampen ändå. Tyvärr så jag begränsad till att bara köra kar med lock eftersom en flock intresserade katter annars skulle tycka att det var allt för lockande att testa vattentemperaturen titt som tätt vilket ju i sin tur gör att urvalet av LED-ramper är lite begränsat. Nu tycker jag nog att växterna ändå växer bra även om jag hoppas att dom tar än mer fart när jag börjar dosera PMDD till helgen i samband med vattenbyte istället för tropica-gödningen jag använder nu. Dessutom skall jag trots mitt löfte till mig själv att låta allt vara ett tag, ändå komplettera växtuppsättningen med ett par krukor Vallisneria Nana imorgon och i och med det flytta på en växt så jag har inte riktigt gett de stackarna optimal förutsättning att visa sin fulla potential ännu.

            De där Aqualantis Easy LED såg dock väldigt intressanta ut - men har ju ett par originalledrör som jag kan testa att kräma på med några timmar per dag extra om jag ändå känner att ljuset inte riktigt räcker till.

            Ursprungligen postat av Björn J.

            Ok, jag har annars lagt undan de övre filtermattorna från mitt Lido 125, dom var riktigt fina och "väldoftande" det bor många fina mikroorganismer i dessa.
            I de mer storporiga filterkuberna finns det med "fina grejer"! Hör av dig om du ändrar dig, jag kan vrida ut innehållet och hälla det i en petflaska, du får betala panten för flaskan!
            Misslyckas jag med mina ammoniakexperiment så har jag sparat detta erbjudande i minnesbanken! En sån fin flaska betalar man dock inte pant på - den bör ersättas av en annan med något som gör den givmilde akvaristen lika gott som innehållet i originalet skulle göra ett nystartat filter!

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              #51
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

              Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

              Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.
              Vansinnigt snygga akvarium!

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #52
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

                Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.
                Vad använder du för lysrör?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #53
                  Ursprungligen postat av Sjöhane

                  Vad använder du för lysrör?
                  Powerglo och S. aquastar.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #54
                    Ursprungligen postat av jolindse

                    Vansinnigt snygga akvarium!
                    Tack!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                      Powerglo och S. aquastar.
                      Om du har en ramp med två lysrör, tar du ett av varje då?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #56
                        Ursprungligen postat av Sjöhane

                        Om du har en ramp med två lysrör, tar du ett av varje då?
                        Yes!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                          Yes!
                          Cheers

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #58
                            Ursprungligen postat av jolindse

                            Mycket snällt sagt Mrfabbe! Men bilderna på ditt kar får mig att bli oerhört sugen på att skaffa mig ett till och testa något mer "scapeat" i looken. Detta är ju främst en sorts försök att få till den där härligt vildvuxna känslan som jag fick när jag tittade i gamla Sera-kataloger och läste akvarieböcker som liten. Men lika mycket känner jag en dragning åt den asiatiska estitiken som du fångat perfekt i mina ögon. Nu återstår bara förhandlingar i hemmet om var ett andra kar skulle tänkas få plats...



                            Kör ju med dropchecker och PH värde för att hålla koll på CO2-tillförseln. Har inte riktigt känt behovet av att att installera en PH-regulator för CO2 ännu så skall nog lugna mig med den andra rampen ändå. Tyvärr så jag begränsad till att bara köra kar med lock eftersom en flock intresserade katter annars skulle tycka att det var allt för lockande att testa vattentemperaturen titt som tätt vilket ju i sin tur gör att urvalet av LED-ramper är lite begränsat. Nu tycker jag nog att växterna ändå växer bra även om jag hoppas att dom tar än mer fart när jag börjar dosera PMDD till helgen i samband med vattenbyte istället för tropica-gödningen jag använder nu. Dessutom skall jag trots mitt löfte till mig själv att låta allt vara ett tag, ändå komplettera växtuppsättningen med ett par krukor Vallisneria Nana imorgon och i och med det flytta på en växt så jag har inte riktigt gett de stackarna optimal förutsättning att visa sin fulla potential ännu.

                            De där Aqualantis Easy LED såg dock väldigt intressanta ut - men har ju ett par originalledrör som jag kan testa att kräma på med några timmar per dag extra om jag ändå känner att ljuset inte riktigt räcker till.
                            Ds


                            Misslyckas jag med mina ammoniakexperiment så har jag sparat detta erbjudande i minnesbanken! En sån fin flaska betalar man dock inte pant på - den bör ersättas av en annan med något som gör den givmilde akvaristen lika gott som innehållet i originalet skulle göra ett nystartat filter!
                            Det blir kanske filterrengöring söndag. Om Gud förlåter, i det akvariet, men det tiltret fylls på ofta, och jag gör inte jätterent, sparar alltid lite bôs så att bakteriekulturen kan återhämta sig snabbare.

                            Kommentar

                            • jolindse
                              • January 2018
                              • 70

                              #59
                              Är det någon som gett sig på att bygga en egen CO2-reaktor?

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #60
                                Ursprungligen postat av jolindse
                                Är det någon som gett sig på att bygga en egen CO2-reaktor?
                                Knappast värt pengarna, men tycker man att det kan vara en kul grej så kan man ju testa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...