Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    Ursprungligen postat av Sleaper

    Jo, det är en parameter. Men även annat kan spela in som näring och CO2. Sen kanske man inte skall förvänta sig att hela plantan skall bli hel-röd. Det finns andra stängelväxter som är bättre på det.
    Ja just det, jag letade för ett tag sedan efter olika ludwigior i olika zoobutiker, men fann inga, kanske skulle leta litet till, dessa ör ju snygga oavsett om de går i grönt eller rött, egentligen sumpväxter, men anpassar sig bra till att vara under vattnet hela riden. Set blev alhrenanthea för mig istället, men den står stilla i växten.

    Kommentar

    • jolindse
      • January 2018
      • 70

      #32
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Ja just det, jag letade för ett tag sedan efter olika ludwigior i olika zoobutiker, men fann inga, kanske skulle leta litet till, dessa ör ju snygga oavsett om de går i grönt eller rött, egentligen sumpväxter, men anpassar sig bra till att vara under vattnet hela riden. Set blev alhrenanthea för mig istället, men den står stilla i växten.
      Kan varmt rekommendera Godhems Zoo för växter. Allt jag köpt därifrån har varit fint och fräscht och kommer direkt ifrån Tropica. Har du facebook så är de extremt snabba på att svara på meddelanden där och är det någon variant du söker kan de garanterat plocka hem dem åt dig.

      Så. Vi kommer tillbaka till ljuset alltså. Frågan är om jag ändå skall satsa på att stoppa in den extra rampen för att verkligen utesluta att det är bristande ljus från heliaLuxen som är problemet. Tittade lite på Daylight ECO också som gör en LED ramp med Juwelfattning. Men det blir ju dryga 2500:- med nytt luckset. Tål att tänkas på.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #33
        Hercules har väldigt mycket, får leverans på torsdagar. Stork har väldigt lite men där kan man ju beställa vad man vill ha, både gällande växter och fiskar.

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #34
          Vad kul att se Jolindse!

          Du har fått det där att se riktigt riktigt bra ut, det är ett sånt kar som får min fantasi att glida iväg och jag tappar koll på tiden. Kanonfint!

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #35
            Ursprungligen postat av jolindse

            Kan varmt rekommendera Godhems Zoo för växter. Allt jag köpt därifrån har varit fint och fräscht och kommer direkt ifrån Tropica. Har du facebook så är de extremt snabba på att svara på meddelanden där och är det någon variant du söker kan de garanterat plocka hem dem åt dig.

            Så. Vi kommer tillbaka till ljuset alltså. Frågan är om jag ändå skall satsa på att stoppa in den extra rampen för att verkligen utesluta att det är bristande ljus från heliaLuxen som är problemet. Tittade lite på Daylight ECO också som gör en LED ramp med Juwelfattning. Men det blir ju dryga 2500:- med nytt luckset. Tål att tänkas på.
            Jo jag ha allt klivit av elvan och varit inne på Godhem, köpte en rotknöl till näckros där, en ända...
            Ju mer jag läster här och ju mer jag kollar hemma, desto mer tveksam blir jag till LED-belysningarna, de ger för dåligt ljusflöde, jämfört med lysrör med reflektorer. Ja iallafall Juwls, några andra lysdiodsrör har jag ingen erfarenhet av. Kanske är det så att tiden ännu inte är inna för LED-belysning, iallafall inte för växtakvarium. Jag har ju ett litet Lido också, med Juwels lysrör, visserligen med artificiella spektran, men det blir mycket ljus! Talgdanken i Trigon lyser visserligen upp, men nej, jag tycker subjektivt inte det blir något ljusflöde att tala om. Visserligen drar ju lysdioderna inte så mycket ström, jämfört med lysrören, men å andra sidan blir det inte riktigt bra. Jag skulle nog rekommendra dem som står i valet och kvalet att köpa Juwels akvarium med traditionella lysrör, eller LED-belysning att välja lyseören, om man nu vill ha ett växtakvarium. Vill man inte ha det utan spara ström så väljer man LED.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #36
              Ursprungligen postat av jolindse

              Kan varmt rekommendera Godhems Zoo för växter. Allt jag köpt därifrån har varit fint och fräscht och kommer direkt ifrån Tropica. Har du facebook så är de extremt snabba på att svara på meddelanden där och är det någon variant du söker kan de garanterat plocka hem dem åt dig.

              Så. Vi kommer tillbaka till ljuset alltså. Frågan är om jag ändå skall satsa på att stoppa in den extra rampen för att verkligen utesluta att det är bristande ljus från heliaLuxen som är problemet. Tittade lite på Daylight ECO också som gör en LED ramp med Juwelfattning. Men det blir ju dryga 2500:- med nytt luckset. Tål att tänkas på.
              Är problemet bara att Ludwigian inte blir riktigt röd så betyder det kanske inte att belysningen inte räcker till, det kan som sagt finnas andra orsaker. Verkar andra växter utvecklas på ett bra sätt så kanske ljusmängden ändå är ok? Ludwigian kanske kommer sig så småningom ändå. Det finns ju en risk med alltför mycket ljus också, vilket ger en kraftig tillväxt även av alger. Gäller att hitta en bra avvägning och där är det ju många gånger en fördel med LED där man ofta kan reglera ljusmängd.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #37
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Hercules har väldigt mycket, får leverans på torsdagar. Stork har väldigt lite men där kan man ju beställa vad man vill ha, både gällande växter och fiskar.
                Heekules och Storken i all ära, men om man nu lämnat Hisingen och ändå är österut kan man lika gärna sitta kvar på ettan och gå av vid Kaggeledstorget, till Tommy på Zootrop, visserligen har han inte så himla mycket växter, men dom han har är bra, och dessutom till ett bra pris.

                Jag var på en bilköparutflykt till Ängelholm igår, nu blev det inget bilköp, jag var spekulant på en i vårt land ovanlig VW 181 från 1973, krävde alltför mycket jobb. Men iallafall på hemvägen stannade jag dels i Halmstad hos Zomässan där, och sedan en sväng till Åled. Zoomässan i Halmstad var litet rörig, en speciell men inbjudande atmosvär, och växter till bra priser, dessutom var priserna förhandlingsbara, kollade bara litet på fiskarna, för kallt att köpa fisk, lång väg hem, men såg väl rätt bra ut i försäljningsakvarierna. Åled... ja snyggt och kliniskt rent. Fiskar och växter såg ut att vara i väldigt bra kvalitet. Men kostar där efter. Det fanns diskusar som var rödare än stoppljus, skall dom se ut så?
                Köpte på båda ställena några olika svärdsplantor. Hos Åled blev jag i kassan tillfrågad om jag ville ha mat... Nej tack, svarade jag, jag åt nyss hamburgare på Max i Halmstad... Trodde för en stund att här tar man verkligen hand om sina kunder, men insåg att det var mat till fiskarna som avsågs, så det blev frysta röda mygglarver, ja till fiskarna då alltså. Även om Tyrone i Bollmora käkade allehanda fiskfoder, inklusive röda mygglarver, så avstår jag gärna från just den dieten.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #38
                  Ursprungligen postat av Björn J.

                  Jo jag ha allt klivit av elvan och varit inne på Godhem, köpte en rotknöl till näckros där, en ända...
                  Ju mer jag läster här och ju mer jag kollar hemma, desto mer tveksam blir jag till LED-belysningarna, de ger för dåligt ljusflöde, jämfört med lysrör med reflektorer. Ja iallafall Juwls, några andra lysdiodsrör har jag ingen erfarenhet av. Kanske är det så att tiden ännu inte är inna för LED-belysning, iallafall inte för växtakvarium. Jag har ju ett litet Lido också, med Juwels lysrör, visserligen med artificiella spektran, men det blir mycket ljus! Talgdanken i Trigon lyser visserligen upp, men nej, jag tycker subjektivt inte det blir något ljusflöde att tala om. Visserligen drar ju lysdioderna inte så mycket ström, jämfört med lysrören, men å andra sidan blir det inte riktigt bra. Jag skulle nog rekommendra dem som står i valet och kvalet att köpa Juwels akvarium med traditionella lysrör, eller LED-belysning att välja lyseören, om man nu vill ha ett växtakvarium. Vill man inte ha det utan spara ström så väljer man LED.
                  Tror inte Juwel har lysrör i sina nya kar. Lysrören är nog på väg bort som akvariebelysning och för all annan belysning också för den delen. Finns för övrigt väldigt bra LED för akvarium men då kostar det en slant. Florerar ifs. rätt mycket billigt skräp när det gäller LED belysning dessvärre.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #39
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Är problemet bara att Ludwigian inte blir riktigt röd så betyder det kanske inte att belysningen inte räcker till, det kan som sagt finnas andra orsaker. Verkar andra växter utvecklas på ett bra sätt så kanske ljusmängden ändå är ok? Ludwigian kanske kommer sig så småningom ändå. Det finns ju en risk med alltför mycket ljus också, vilket ger en kraftig tillväxt även av alger. Gäller att hitta en bra avvägning och där är det ju många gånger en fördel med LED där man ofta kan reglera ljusmängd.
                    Jag är ju av den uppfattningen att man inte kan få för mycket ljus över ett växtakvarium, har nämnt det förut, men jag hade under flera år 3 x 500 W halogenrör i ombyggda byggstrålkastare över en 375:a. Svärdsplantorna växte långt upp över vattenytan. Klart att det fanns alger, men inte av den digniteten att det var några problem. Har man bara näring i botten och även i vattnet så man får växtkraft tar växterna all näring så att det inte blir något över till växterna.
                    Men klart, 1500 W i tio timmar om dagen, det är ingen hit, detta var det på min dåvarande arbetsplats, jag betalade inte elräkningen, och när det akvariet avveckaldes kunde dom äntligen stänga ned en reaktor i Ringhals...

                    Det är väl så också att ljusmängden påverkar vissa växter på annat sätt också, utbredningen i sidled om ljuset är bra, och om ljuset är för svagt drar dom i höjden, eller om det nu är tvärtom...? Eller kanske olika för olika familjer. Svärdsplantor drar i höjden om man har mycket ljus, medan cryptocoryner breder ut sig längs med bottnen.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #40
                      Tommy på tropisk fiskimport är en absolut favorit när det gäller fisk, och har ett litet utbud av bra växter.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #41
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Tror inte Juwel har lysrör i sina nya kar. Lysrören är nog på väg bort som akvariebelysning och för all annan belysning också för den delen. Finns för övrigt väldigt bra LED för akvarium men då kostar det en slant. Florerar ifs. rätt mycket billigt skräp när det gäller LED belysning dessvärre.
                        Jo, så är det, jag ser nu att man säljer ut förra generationens Juwel, dom med den gamla möbeln och lysrör.
                        Nackdelem med Juwel är ju att man låst sig till den firmans tillbehör, i stort sett. Jag tänker då på mina båda juwelakvarium där man inte får plats med fler lysrör eller LED-rör utan någon klurig ombyggnad. Förr i tiden när jag hade vanliga LLI rätblocksakvarium med täckglas uppepå, kunde man ju alltid lägga på fler lysrörsramper, så långt det fick plats.
                        Jag kollade en rätt dyr extraljusramp avsedd för tunga fordon, minns inte varesig effekt eller ljusstyrka, men skulle motsvara åtta 100W extraljus med helljusbild, "multivolt" 12-24 volt, demonstrerades på en tung bärgningsbil, ja det blev otroligt ljust mitt i natten men rätt kallt ljus, tänkte genast på att ha en sådan över akvariet, så var det det där med priset, omkring 5000kr med moms, och skulle avsäkras med 20A säkring, vid 12 volt, 10A vid 24 volt... Passar nog då bättre på ett fordon iallafall. Om nu bilbärgarna är ekonomiskt "välbärgade" så kanske det har råd med några sådana LED-ramper... Så har jag sett på utländska webplatser att det finns dyra, men ändå billigare ramper avsedda för akvarier. Men jag tror att det blir bättre, billigare och mer anpassat för växtakvarium om några år.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #42
                          Ursprungligen postat av Björn J.

                          Jag är ju av den uppfattningen att man inte kan få för mycket ljus över ett växtakvarium, har nämnt det förut, men jag hade under flera år 3 x 500 W halogenrör i ombyggda byggstrålkastare över en 375:a. Svärdsplantorna växte långt upp över vattenytan. Klart att det fanns alger, men inte av den digniteten att det var några problem. Har man bara näring i botten och även i vattnet så man får växtkraft tar växterna all näring så att det inte blir något över till växterna.
                          Men klart, 1500 W i tio timmar om dagen, det är ingen hit, detta var det på min dåvarande arbetsplats, jag betalade inte elräkningen, och när det akvariet avveckaldes kunde dom äntligen stänga ned en reaktor i Ringhals...

                          Det är väl så också att ljusmängden påverkar vissa växter på annat sätt också, utbredningen i sidled om ljuset är bra, och om ljuset är för svagt drar dom i höjden, eller om det nu är tvärtom...? Eller kanske olika för olika familjer. Svärdsplantor drar i höjden om man har mycket ljus, medan cryptocoryner breder ut sig längs med bottnen.
                          Har du en bra CO2-anläggning och en bra tillförsel av näring kan du ju "gasa på" med rätt mycket ljus, men det finns gränser vad som är vettigt även där. En av riskerna att köra "hichtec" är ifall man "tappar kollen" så går det rätt snabbt överstyr. Jag monterade 2st. Aqualantis Easy LED i mitt Lido 200 (dom passar i lysrörsfästena, så enkel montering) och testade att köra 100% utan styrenhet, men det blev för mycket av det goda. Nu kör jag 70% 8tim/dygn via styrenhet, men det ligger på gränsen till för mycket det med. Växer väldigt bra i det karet nu men det blir även en hel del grönalger på glaset. Sen är inte effekten (W) på belysningen så intressant, t.ex. så säger 3x500W halogenrör inte så mycket. Är det vanlig halogen så blir det inte så mycket verksamt ljus, är det däremot metallhalogen av rätt typ är det vansinnigt ljus mycket till ett 375l. Att det finns LED som funkar och funkar lika bra och även bättre än lysrör råder det nog ingen tvekan om, men bra belysning kostar oavsett. Tycker Godhem har bra LED till bra pris: http://godhemszoo.se/index.php?route...59_138_118_211

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #43
                            Ursprungligen postat av Björn J.

                            Jag är ju av den uppfattningen att man inte kan få för mycket ljus över ett växtakvarium, har nämnt det förut, men jag hade under flera år 3 x 500 W halogenrör i ombyggda byggstrålkastare över en 375:a. Svärdsplantorna växte långt upp över vattenytan. Klart att det fanns alger, men inte av den digniteten att det var några problem. Har man bara näring i botten och även i vattnet så man får växtkraft tar växterna all näring så att det inte blir något över till växterna.
                            Men klart, 1500 W i tio timmar om dagen, det är ingen hit, detta var det på min dåvarande arbetsplats, jag betalade inte elräkningen, och när det akvariet avveckaldes kunde dom äntligen stänga ned en reaktor i Ringhals...

                            Det är väl så också att ljusmängden påverkar vissa växter på annat sätt också, utbredningen i sidled om ljuset är bra, och om ljuset är för svagt drar dom i höjden, eller om det nu är tvärtom...? Eller kanske olika för olika familjer. Svärdsplantor drar i höjden om man har mycket ljus, medan cryptocoryner breder ut sig längs med bottnen.
                            Det finns ingen anledning att skicka på så mycket ljus. Och man kan få för mycket av det goda. Speciellt när man använder vanlig halogen som ligger helt fel i spektra. Närmare bereppet att "elda för kråkorna" kan man inte komma när det gäller akvaristik. Om det uppstår några tvivel i det jag skriver kan det med fördel göras en googling på begreppen par, pur och ppfd.

                            Jag har hittills inte hittat en enda växt som inte kan bli snygg under vanliga lysrör. Ja har till och med sett till att få en matta med E. hydropiper i ett standard-rio med 4 originalrör. Jag kan räkna upp flera ledande växtakvarister som helt enkelt kör vanliga lysrör över sina växtakvarier. Varför? Det är så enkelt att man får max för pengarna, det är enkelt och beprövat. Svärdsplantors växtkapacitet är inte ett indikator på hur bra en belysning faktiskt är. Jag har fått dem att växa i en hink på balkongen i november.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44
                              Jag hade senare, till helt nyligen, ett hörnakvarium om 350 liter, det finns en bild i min projekttråd. Över detta hade jag nio artonwatts lysrör med reflktorer, Osram Lumiilx DL.
                              Här växte det väldigt bra, det fanns näring i bottensedementet och ibland även i vattnet. Men ingen Co. Men det märktas med en gång då lysrören blev gamla och dåliga eller då jag släckte ned till hälvten under sommarmånaderna, då slutade det att växa. Detta akvarium var 60 cm högt, i min mening 10 cm för mycket för ett växtakvarium, då ljusstyrkan avtar med kvadraten av avståndet, mer i vatten som är tätare medium.

                              Vad jag vill "belysa" med detta är att ju att 3x 500 watt naturligtvis är att ta i i överkant, spillvärmen gick ju ut i en annars dragig lokal där man kunde skruva ned termostan på iallafall ett element.
                              Men jag tror däremot inte att jag hade haft den växtkraften jag hade i mitt förra växtakvarium, det med nio artonwattsrör, med färre rör, eller med andra rör än just dessa Osramrör, jo Phiips TLD 84 funkade bra också.

                              Nu är det direkt omodernt med halogenbelysning, men det var flera i GAF som på denna tid (1980-tal) som eldade på med halogen, metallhalogen och andra belysningar som fick elmätarna att snurra som virvelvinden på Liseberg.

                              Jag vill ju inte ha tillbaka detta, välkomnar ju lysdioderna, men anser nu att just Juwels Day och Natuere inte är riktigt det jag förväntar mig. Möjligen hade det varit bättre med dubbla Day än två av varje, men det har vi diskuterat i andra trådar.
                              Men detta är ju min inte alltför subjektiva åsikt, och mina erfarenheter, kanske inte vetenskapligt bevisbara, däremot erfarenhetsmässiga.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #45
                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Jag hade senare, till helt nyligen, ett hörnakvarium om 350 liter, det finns en bild i min projekttråd. Över detta hade jag nio artonwatts lysrör med reflktorer, Osram Lumiilx DL.
                                Här växte det väldigt bra, det fanns näring i bottensedementet och ibland även i vattnet. Men ingen Co. Men det märktas med en gång då lysrören blev gamla och dåliga eller då jag släckte ned till hälvten under sommarmånaderna, då slutade det att växa. Detta akvarium var 60 cm högt, i min mening 10 cm för mycket för ett växtakvarium, då ljusstyrkan avtar med kvadraten av avståndet, mer i vatten som är tätare medium.

                                Vad jag vill "belysa" med detta är att ju att 3x 500 watt naturligtvis är att ta i i överkant, spillvärmen gick ju ut i en annars dragig lokal där man kunde skruva ned termostan på iallafall ett element.
                                Men jag tror däremot inte att jag hade haft den växtkraften jag hade i mitt förra växtakvarium, det med nio artonwattsrör, med färre rör, eller med andra rör än just dessa Osramrör, jo Phiips TLD 84 funkade bra också.

                                Nu är det direkt omodernt med halogenbelysning, men det var flera i GAF som på denna tid (1980-tal) som eldade på med halogen, metallhalogen och andra belysningar som fick elmätarna att snurra som virvelvinden på Liseberg.

                                Jag vill ju inte ha tillbaka detta, välkomnar ju lysdioderna, men anser nu att just Juwels Day och Natuere inte är riktigt det jag förväntar mig. Möjligen hade det varit bättre med dubbla Day än två av varje, men det har vi diskuterat i andra trådar.
                                Men detta är ju min inte alltför subjektiva åsikt, och mina erfarenheter, kanske inte vetenskapligt bevisbara, däremot erfarenhetsmässiga.
                                Ja. I vissa fall är väl erfarenhet att likställa med fakta och beprövade resultat. Men sedan har forskningen kommit fram till vilka våglängder växter behöver för att växa rätt och få det de behöver. Där är gult/grönt ljus enligt lumenskalan tyvärr inte bra nog. Det växer absolut men det handlar om vad som är optimalt i hela kedjan. Jag har kört metallhalogen och lysrör över mina akvarier och jag törs i princip ta gift på att det inte finns möjligheter att få mer växtmassa per ytenhet i ett akvarium (alger exkluderat).

                                Tyvärr ligger inte många av akvarierna inne här med har du instagram så kan jag visa hur effektivt du kan dra runt ett akvarium med moderat-låg belysning.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...