Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolindse
    • January 2018
    • 70

    Att försöka realisera en barndomsdröm

    När jag var elva år gammal (under det glada 80-talet) så skaffade jag akvarium. Innan dess hade jag sprungit titt som tätt till Majornas bibliotek för att storögt titta igenom akvaristiksektionens stora färgglada bilder på prunkande akvarium med färgsprakande fiskar och var i min enfald rätt övertygad om att något sådant skulle passa bra in på mitt skrivbord. Så när jag väl fick mitt eget akvarium på 60 L och hade lagt ner gruset, de 3-4 plantorna jag hade råd med och några svärdbärare och guppys så var det ganska långt ifrån hur det såg ut i böckerna. Tyvärr hade jag mest kollat bilder och läst för lite i texterna för att förstå varför mina fiskar dog och mitt tänkta växtakvarium förvandlades till en illaluktande algodling där några stackar guppys förtvivlat simmade omkring tills jag förbarmade mig och gav bort dem och avvecklade ett misslyckat projekt...

    ... spolar fram 30 år och här är jag nu. Trots mitt fatala misslyckande i barndomen så har alltid lusten att ha ett sådant där vackert grönt akvarium aldrig riktigt dött ut. Jag har smugit runt i olika zoobutiker i samband med matinköp till andra djur i hushållet (katter) och längtansfullt tittat på olika startpaket och mystiska vattentester. Jag har kultiverat en fascination för vackra fiskar hos min son genom att ständigt föra honom bort till de hyllorna och frågat vilka han tyckte var finast. När sambon lite oväntat inte helt ställde sig negativ till att införskaffa ett akvarium ("om det inte var för fult i stilen och passar in i möblemanget") för några månader sedan fick jag blodad tand och började gräva runt på blocket. Nu hittade vi aldrig något som föll samtliga familjemedlemmar i smaken där utan det hela slutade med att jag körde bilen till Hisingen och Hercules Zoo och köpte mig ett Juwel Lido 200 mer eller mindre på vinst och förlust.

    Detta var för drygt två och en halv vecka sedan och jag har sedan dess lyckats göra ungefär samtliga nybörjarmisstag och felplaneringar man kan tänka sig. Det började med att jag skaffade ett Juwel-paket för att jag tyckte att det var smidigt med allt i ett. Detta har jag sedan kompletterat. Efter det köpte jag ett gäng rötter som jag då var nöjd med men som efter en dryg vecka uppenbart tog upp all plats i akvariet och blev mer ivägen än vackra. Dessa har bytts ut. Jag köpte massor av växter för att inse att 3-4 arter inte alls skulle ge det intrycket jag ville ha. Sagt och gjort omplantering av nya invånare nödvändigt. Men nu känner jag ändå att jag kommit en bit på vägen och nu vill jag bara låta mina filter bygga upp nödvändig bakteriekultur och ge växterna lite lugn och ro att växa till sig innan de första fiskarna skall få komma på plats.

    Akvariet är idag kompletterat med ett ytterfilter (Oase Biomaster Thermo 350). En liten co2-anläggning (sodastreamer adapter och magnetventil), väntar på paket ifrån Tyskland med en JBL inline diffusor som skall kopplas direkt till filtrets returslang och förhoppningsvis ge mig jämnare spridning. Jag göder med Tropicas näringslösning men har precis beställt PMDD-paket för att ge mina växter den bästa utav förutsättningar. Botten är till största delen ADA amazonian aquasoil med powersand och nödvändiga tillsatser under. Har lämnat en liten del som är sandad för att de tänka pansarmalarna skall ha något att mysa i.

    Har än så länge inte haft några problem med alger förutom några små bruna prickar på glaset som jag gissar är kiselalger. Men antar att det är för tidigt in och att jag kommer åka på en rejäl algsmäll längre fram. Tillsätter ren ammoniak för att ligga någonstans runt 2 ppm och är inne i en tokig nitrit-spik (mitt Sera NO2-test fullständigt tokar ur i illrött så snart jag tillsatt den andra vätskan) som jag hoppas snart skall ge med sig (nitraterna ökar sakta men säkert).

    I väntan på att vattenvärdena skall bli vettiga, att bakterierna skall växa till sig och att växterna skall fylla ut så funderar jag på vilka invånare som skall få flytta in. En grupp 5-6 (?) små Corydoras är planerat i samråd med sonen som tycker mycket om dem. Några arbetsamma räkor kompletterat med några Otocinclusar får agera städpatrul tänkte jag. Har väl en gammal dröm om ett rejält stim med kardinaltetror (som sagt var mitt akvarieintresse grundlades på 80-talet) men har blivit väldigt förtjust i den svarta neontetran så det kanske får bli sådana istället. Men sedan skulle jag gärna vilja ha några lite större fiskar 8-10 cm som både är vackra och gärna håller till i den övre delen av akvariet. Har tänkt en del på guramis av olika sorter men är lite rädd för att det blir för trångt och stimmigt för dem.

    Nåväl - med tanke på att jag kommer behöva ge akvariet lite tid att komma igång och stabilisera sig så har jag gott om tid att undersöka och tar gärna tips på populationen!

    Försöker bifoga några bilder (slarviga sådana tagna med mobilen - orkade inte dra fram systemkameran) också om någon mot förmodan orkat läsa denna oerhört svamliga presentation av mitt försök att realisera barndomsdrömmen av ett frodigt paradis.


  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Ser ju helt fantastiskt ut, rena aquascapen felan från början. Blir nog jättebra med de tänkta invånarna.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Du verkar ha läst på en hel del och karet ser ju riktigt fint ut. JBL inline diff. tycker jag funkar väldigt bra, annars gör den du har ett tillräckligt bra jobb. Nyfiken på valet av ytterfilter med integrerad doppvärmare, det sitter ju en doppvärmare i originalfiltret? Fiskvalet verkar du också ha bra koll på, det blir ju kanoners detta.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Trevlig läsning och karet ser jättefint ut! Det är så roligt att planera och fundera. Läsa artiklar och titta på you-tube och drömma. Lycka till med fortsättningen!
        // Annicka

        Kommentar

        • Camenius
          • November 2004
          • 180

          #5
          Du har lyckats mycket bra på en gång. Snyggt.

          En fråga. Din rot är samma slags rot som jag nyligen köpte en hel drös av. Just nu ligger de i en stor vattentunna efter att jag (åtminstone delvis) kokat dem. Kokade för att slippa det vita ludd jag vet kan komma annars.

          Om det fungerar vet jag ej eftersom ägaren till den stora stockholmsbutiken där jag köpte rötterna, inte visste om man borde koka eller inte. Eller om det fanns andra metoder man kan ta till. Hans svar gjorde mig mycket förvånad, många kunder måste ha frågat, så någon kunskap eller erfarenhet om luddet borde de väl ha. Antingen själva eller via kund.

          Kokade du roten? Fick du ludd osv...?

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ser fint ut! Vågat att ge sig på hi-tech med en gång. Jag visste inte att man kunde tillsätta ren ammoniak... Det är väl bäst att det inte är några fiskar i då.

            Kommentar

            • jolindse
              • January 2018
              • 70

              #7
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Ser ju helt fantastiskt ut, rena aquascapen felan från början. Blir nog jättebra med de tänkta invånarna.
              Tack för snäll kommentar! Aquascape vet jag dock inte - det är ganska långt upp till nivån man hittar i de andra trådarna här i projektdelen. Bland annat ditt nya kar som jag följer med spänning.
              Senast redigerad av jolindse; 06 February 2018, 07:19.

              Kommentar

              • jolindse
                • January 2018
                • 70

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Du verkar ha läst på en hel del och karet ser ju riktigt fint ut. JBL inline diff. tycker jag funkar väldigt bra, annars gör den du har ett tillräckligt bra jobb. Nyfiken på valet av ytterfilter med integrerad doppvärmare, det sitter ju en doppvärmare i originalfiltret? Fiskvalet verkar du också ha bra koll på, det blir ju kanoners detta.
                Hoppas på jämnare nivå. Har märkt att beroende var i vertikal led jag sätter droppcheckern så diffar färgen något (ljusare högre upp). Naturligtvis vill co2 uppåt så lite att koncentrationen är högre där är väl naturligt, men är lite oroad för att det inte kommer till nytta där det mest behövs längst ner i akvariet. Det är säkert mitt flöde som inte är optimalt men det är svårt att styra Juwel-utloppet eftersom det är på motsatt sida av spraybaren. Hoppas att JBL diffusorn skall göra ett bättre jobb i att finfördela co2 så jag slipper 7up-effekten till viss del samt att ytterfiltret får stå för den den stora cirkulationen så att säga. Har försökt klura ut hur jag skall få på en spray bar på juwelfiltret men det är lite svårt eftersom jag har den där Back to nature bakgrunden vilket gör att jag inte kan fästa den i bakkant.

                Ang. värmaren i ytterfiltret var det lite av en chansning. Läste på diverse forum att Juwel-värmarna hade en tendens att vibrera lite och skapa dissonans i filterlådan. Eftersom Oase-versionen med värmare var såpass billig passade jag på att ta den och plocka ut den inbyggda. Vet inte om det gjorde någon större skillnad men nu har jag en som är i princip i nyskick som backup.

                Kommentar

                • jolindse
                  • January 2018
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Trevlig läsning och karet ser jättefint ut! Det är så roligt att planera och fundera. Läsa artiklar och titta på you-tube och drömma. Lycka till med fortsättningen!
                  Ja, planering och fundering i kombination med internets närmast oändliga informationsmängd blir närmast en besatthet. Mitt största problem (som jag tror är väldigt vanligt) är att inte vara på och pilla och förändra i tid och otid utan ge lite tid för naturen att ha sin gilla gång,

                  Kommentar

                  • jolindse
                    • January 2018
                    • 70

                    #10
                    Ursprungligen postat av Camenius
                    Du har lyckats mycket bra på en gång. Snyggt.

                    En fråga. Din rot är samma slags rot som jag nyligen köpte en hel drös av. Just nu ligger de i en stor vattentunna efter att jag (åtminstone delvis) kokat dem. Kokade för att slippa det vita ludd jag vet kan komma annars.

                    Om det fungerar vet jag ej eftersom ägaren till den stora stockholmsbutiken där jag köpte rötterna, inte visste om man borde koka eller inte. Eller om det fanns andra metoder man kan ta till. Hans svar gjorde mig mycket förvånad, många kunder måste ha frågat, så någon kunskap eller erfarenhet om luddet borde de väl ha. Antingen själva eller via kund.

                    Kokade du roten? Fick du ludd osv...?
                    Min rötter kokade jag inte och är så nyinlagda (4-5 dagar) att de inte börjat ludda ännu (om det kommer). Den gamla roten som jag plockade ut ("Mangrove m.a.o. något annat träslag) luddade på rätt rejält men läste på lite och det verkar ju vara helt ofarligt och något som försvinner av sig själv efter ett tag. Om jag minns rätt är det väl cellulosa ifrån träet som blir en utfällning. Förstod det som om det var något som räkor och annan städpatrull tyckte vara rena rama godiset så min förhoppning var att snarare att det inte skulle försvinna innan jag cyklat klart mitt filter så det fanns som en liten välkomstpresent så att säga.

                    Kommentar

                    • jolindse
                      • January 2018
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sjöhane
                      Ser fint ut! Vågat att ge sig på hi-tech med en gång. Jag visste inte att man kunde tillsätta ren ammoniak... Det är väl bäst att det inte är några fiskar i då.
                      Det värmer med snäll kommentar! Har aldrig riktigt fattat var gränsen mellan hi-tech och low-tech går i akvarievärlden?

                      Den rena ammoniaken läste jag om på diverse engelska forum - en så kallad fishless cycle. Började dock med att tillföra ammoniak för att få igång bakterierna genom att lägga i en ensam skalad räka men eftersom det fanns risk för en massa oönskade bieffekter av sönderfallande biologiskt material så byttes den ut till den rena ammoniaken. Det är onekligen lättare att hålla ordning på koncentration i vattnet när man tillsätter det också.

                      Självfallet inga fiskar i vattnet medan jag tillsätter ammoniak. Hela tanken är att inte utsätta någon "testpilot" för att producera avfall och genomlida den förgiftningsfas som kommer som ett brev på posten innan bakterierna för att bryta ner ammoniaken är på plats.

                      Kommentar

                      • jolindse
                        • January 2018
                        • 70

                        #12
                        Eftersom jag har en ledig dag tänkte jag ta mig ut till Hornbach och inhandla ett JBL NO2 test. Läste manualen på nätet och ser att man kan utläsa koncentrationen långt över skalan genom att späda akvarievattnet i teströret med destillerat vatten och sedan multiplicera resultatet med utspädningsgraden. Frågan är om det funkar med vanligt destillerat vatten som man kan köpa en liter av på biltema (dvs "batterivatten"). Någon som har erfarenhet av detta?

                        En annan tanke jag har i hur ni fyller på vatten i samband med vattenbyte? Just nu har jag en slang kopplad till en kran i badrummet som jag med några gardenakopplingar ansluter till ett pvc-rör som jag böjt till och borrat små hål i så det kan hänga över kanten och strila ner vattnet i akvariet (för att inte störa upp bottensedimentet och undvika lite av den halva miljarden bubblor som vill fastna på alla ytor. Efter att jag fyllt upp så tillsätter jag Tetra AquaSafe för att neutralisera kranvattnet. Detta funkar väl okej så länge jag inte har några fiskar i akvariet men känns lite skumt att sakta fylla upp akvariet under 5-10 minuter och sedan tillsätta vattenberedning. Kommer detta funka även senare när akvariet är bebott eller blir det för mycket chock för fiskarna?
                        Senast redigerad av jolindse; 06 February 2018, 07:53.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Roligt med fler göteborgare här!
                          (drar den slutsatsen då du handlat på Herkules).

                          Destillerat vatten... Tja, ett dyrt sätt att späda ut akvarievattnet om du inte har ett eget destelleri.
                          Jag misstänker att om man har en större mängd dest.vatten blir detta instabilt och parametrarna kan diffa ganska mycket, ungefär som när man kör med omvänd osmos, och inte blandar i obearbetat vatten.

                          Den bästa och enkaste lösningen att få en fungerande bakteriekultur är ju att söla i begagnat akvarievatten eller hellre en massa bôs från ett väl genomskitigt filter från ett akvarium som varit i gång ett tag. Förvisso finns det ju bakteriekulturer att köpa i zoobutiken eller hos Hornbach i plastförpackning....
                          Du kan, ju om du vill få litet sådan naturlig bakteriekultur av mig, från något av mina akvarier.

                          Annars tycker även jag att ditt akvarium ser väldigt trevligt ut!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Köp föresten Seras eller Tetras nitritest, JBLs är alldeles för känslig, säger Tommy på zootrop.

                            Kommentar

                            • jolindse
                              • January 2018
                              • 70

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björn J.
                              Roligt med fler göteborgare här!
                              (drar den slutsatsen då du handlat på Herkules).

                              Destillerat vatten... Tja, ett dyrt sätt att späda ut akvarievattnet om du inte har ett eget destelleri.
                              Jag misstänker att om man har en större mängd dest.vatten blir detta instabilt och parametrarna kan diffa ganska mycket, ungefär som när man kör med omvänd osmos, och inte blandar i obearbetat vatten.

                              Den bästa och enkaste lösningen att få en fungerande bakteriekultur är ju att söla i begagnat akvarievatten eller hellre en massa bôs från ett väl genomskitigt filter från ett akvarium som varit i gång ett tag. Förvisso finns det ju bakteriekulturer att köpa i zoobutiken eller hos Hornbach i plastförpackning....
                              Du kan, ju om du vill få litet sådan naturlig bakteriekultur av mig, från något av mina akvarier.

                              Annars tycker även jag att ditt akvarium ser väldigt trevligt ut!
                              Mycket riktigt Göteborgare. Born and raised in Majorna där jag fortfarande 42 år senare bor kvar. Tackar ödmjukast för erbjudandet av filterbös - det är ju kanske den finaste gåvan man kan ge en nybliven akvarist! Tror att jag är ganska nära att odlat fram eget nu så jag önskar att jag hade skrivit detta för några veckor sedan då jag omgående hade tagit dig på orden. Ser att ammoniaken jag tillsätter snabbt omvandlas till nitriter och att mina nitrater så sakteliga ökar också så jag behöver bara låta denna kolonin växa till i någon vecka gissar jag innan jag balansen är där.

                              Tanken med det destillerade vattnet är bara att späda vattenprovet för akvariet så jag kan utläsa de skyhöga NO2-nivåerna på ett vettigare sätt. Tror du att en flaska destillerat vatten ifrån Biltema är så instabil att den menligt påverkar resultatet (är ju en 10 ml ung. som jag kommer använda ifrån den i respektive test)?

                              Återigen så uppskattar jag verkligen erbjudandet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...