Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    #91
    Vad fint du har fått det Jolindse! Så roligt att få se!

    Läste lite högre upp om att du funderat på en ''praktfull fisk ev''. Jag fick en ren spontan tanke om en fisk som ev hade passat väldigt fint in i din scape, sen kanske den inte faller dig i smaken men jag lämnar ändå tipset. Det är mycket liten gurami som bara blir ca 5 cm men ack så fin och även relativt lättskött, speciellt för någon som intresserat sig som du har, artnamnet är Sphaerichthys Vaillanti. En oerhört fredlig gurami men kanske lite skygg, tror dock den hade trivts väldigt bra i ditt kar och med dina övriga invånare. Honorna får en väldigt vacker färgning som är röd/grön randig medans hanarna är lite mer tråkiga, lite ovanligt i fiskvärlden men så är det på denna art.

    Arten är dessutom utrotningshotad i naturen och är en av få munruvande guramis, skulle man mot all förmodan lyckas få lek på dem så känns det nog ganska bra

    Som jag sa tidigare, jättekul att få se ditt vackra scape!

    Kommentar

    • jolindse
      • January 2018
      • 70

      #92
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Förresten, angående frågan om missprydande rötter så tror jag inte att det skapar några som helst problem ifall man tar bort dessa.
      Skönt! Då blir det till att gå loss med lilla saxen till helgen. Gissar att jag provocerade fram den tillväxten när jag kapade ner dem rätt rejält.

      Ja såhär efter köpet känns kardinalerna helt rätt. I takt med att stimmet växer kommer det också bli en naturlig blickpunkt som bryter av allt det grön-bruna. Tror att alla mina experiment med fishless cycle både gav en bra grund för bakterierna och att det dessutom gav mig chansen att se hur växterna tedde sig i akvariet.

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        #93
        Ursprungligen postat av Mrfabbe
        Vad fint du har fått det Jolindse! Så roligt att få se!

        Läste lite högre upp om att du funderat på en ''praktfull fisk ev''. Jag fick en ren spontan tanke om en fisk som ev hade passat väldigt fint in i din scape, sen kanske den inte faller dig i smaken men jag lämnar ändå tipset. Det är mycket liten gurami som bara blir ca 5 cm men ack så fin och även relativt lättskött, speciellt för någon som intresserat sig som du har, artnamnet är Sphaerichthys Vaillanti. En oerhört fredlig gurami men kanske lite skygg, tror dock den hade trivts väldigt bra i ditt kar och med dina övriga invånare. Honorna får en väldigt vacker färgning som är röd/grön randig medans hanarna är lite mer tråkiga, lite ovanligt i fiskvärlden men så är det på denna art.

        Arten är dessutom utrotningshotad i naturen och är en av få munruvande guramis, skulle man mot all förmodan lyckas få lek på dem så känns det nog ganska bra

        Som jag sa tidigare, jättekul att få se ditt vackra scape!
        Tack för vänliga ord. Det är ju trots allt tack vare inspiration ifrån din tråd som jag köpt en del material till karet. Och det är nog mycket tack vare din resa som jag redan funderar på nästa akvarium och denna gången mer aquascapat en det jag gjort som första försök.

        Är inte helt säker men tror att det är någon form av chokladgurami? Har tittat lite på dem tidigare men är lite osäker på om de kommer trivas i mitt förhållandevis väl upplysta akvarium. Enligt det lilla jag läst så skall de trivas i rätt mörka vatten men skall absolut ta en faktarunda till. Både storlek, temperament och inte minst den grymt vackra parningsdräkten ifrån honorna (också kul att det är dom som klär upp sig för en gång skull) är lockande. Tackar för tipset, om jag missuppfattat så är det en mycket stark kandidat!

        Kommentar

        Arbetssätt...