Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jolindse
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Hej jolindse och stort välkommen till "the world of aquascaping". Kul med en tråd som denna, läser och följer
    Tack så mycket! Aquascape har jag inte rikitgt vågat mig på än dock. Detta projektet är ju mest till för att få ett mysigt lummigt sällskapsakvarie utan allt för mycket artistiska ambitioner. Å andra sidan är lusten att försöka mig på ett ordentligt scapeat projekt närmast brutal nu (särskilt efter att ha sett några av era kar på Aquascapers of Sweden). Försöker komma på hur jag skall kunna kombinera ett öppet kar och 4 katter bara...

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Hej jolindse och stort välkommen till "the world of aquascaping". Kul med en tråd som denna, läser och följer

    Lämna en kommentar:


  • jolindse
    svarade
    Blev inget eget bygge utan det visade sig att dom precis fått in Sera Precision 1000 reaktor på Godhems när jag var där för att hämta växt så kom hem med en sådan. Efter att ha plockat bort de irriterande små paddlarna så är den än så länge ett riktigt kanonköp. Förutom vibrationerna som skapas av att vattnet verkligen centrifugeras i den från filtret och skapar resonans (ska ägna mig åt lite ljudisolering av underskåpet i helgen) så är det skönt att slippa 7up effekten i akvariet samtidigt som jag fått skruva ner antalet bubblor per sekund utan att gå över i gult på dropcheckern.

    Nitritvärdena är nere på 2ppm nu (var uppe och snurrade på runt 30-40 för en knapp vecka sedan) så känns som jag just nu är inne i sista fasen för att få till en bra mängd nyttiga bakterier (tillsätter runt 2 ml ammoniak dagligen nu och 24 h senare är det värdet på 0). Tyvärr har jag ingen riktigt nitratexplosion utan ligger stadigt på mellan 40-60 ppm. Doserade halv dos PMDD i samband med vattenbytet i söndags och tänkte tillsätta den andra halvan mitt i veckan.

    Tyvärr har kiselalgerna blivit allt mer irriterande och rensar lite bland dem varannan dag ungefär. Planen är att så snart jag kan verifiera att NH4 och NO2 är nere på 0 12-14 h efter att jag tillsatt ammoniaken så åker jag och köper 5-10 Amanoräkor och en 5-6 Otocinclusar som får börja städa i mossa och och på växtblad. Om allt gått bra i 3-4 dagar och inga värden sticker iväg är det dags för corydoras att komma och vända lite på sanden som har lite trista bruna fläckar (vill låta gräset få ordentligt fäste innan allt för många bottenlevande busar runt i det. Efter det är det stimmet med tetror. Har fortfarande inte lyckats bestämma mig om jag skall våga satsa på Mosaikguramis eller hitta något annat alternativ så det får bero tills jag hittar precis vad jag söker efter.

    Ska bli oerhört kul att faktiskt se akvariet befolkat inom en överskådlig framtid. Men har fortfarande lite mys med att pilla med ljudisolering och bygga om mitt co2 system lite. Beställde en ny magnetventil för att koppla direkt på regulatorn och an vinklad sodastream-adapter från co2art och Aquasabi igår på kvällen och imorse fick jag trackingnummer och skeppningsbekräftelse. Världsklass på akvarie e-handel måste jag säga.
    Senast redigerad av jolindse; 13 February 2018, 18:59.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av jolindse
    Är det någon som gett sig på att bygga en egen CO2-reaktor?
    Knappast värt pengarna, men tycker man att det kan vara en kul grej så kan man ju testa.

    Lämna en kommentar:


  • jolindse
    svarade
    Är det någon som gett sig på att bygga en egen CO2-reaktor?

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av jolindse

    Mycket snällt sagt Mrfabbe! Men bilderna på ditt kar får mig att bli oerhört sugen på att skaffa mig ett till och testa något mer "scapeat" i looken. Detta är ju främst en sorts försök att få till den där härligt vildvuxna känslan som jag fick när jag tittade i gamla Sera-kataloger och läste akvarieböcker som liten. Men lika mycket känner jag en dragning åt den asiatiska estitiken som du fångat perfekt i mina ögon. Nu återstår bara förhandlingar i hemmet om var ett andra kar skulle tänkas få plats...



    Kör ju med dropchecker och PH värde för att hålla koll på CO2-tillförseln. Har inte riktigt känt behovet av att att installera en PH-regulator för CO2 ännu så skall nog lugna mig med den andra rampen ändå. Tyvärr så jag begränsad till att bara köra kar med lock eftersom en flock intresserade katter annars skulle tycka att det var allt för lockande att testa vattentemperaturen titt som tätt vilket ju i sin tur gör att urvalet av LED-ramper är lite begränsat. Nu tycker jag nog att växterna ändå växer bra även om jag hoppas att dom tar än mer fart när jag börjar dosera PMDD till helgen i samband med vattenbyte istället för tropica-gödningen jag använder nu. Dessutom skall jag trots mitt löfte till mig själv att låta allt vara ett tag, ändå komplettera växtuppsättningen med ett par krukor Vallisneria Nana imorgon och i och med det flytta på en växt så jag har inte riktigt gett de stackarna optimal förutsättning att visa sin fulla potential ännu.

    De där Aqualantis Easy LED såg dock väldigt intressanta ut - men har ju ett par originalledrör som jag kan testa att kräma på med några timmar per dag extra om jag ändå känner att ljuset inte riktigt räcker till.
    Ds


    Misslyckas jag med mina ammoniakexperiment så har jag sparat detta erbjudande i minnesbanken! En sån fin flaska betalar man dock inte pant på - den bör ersättas av en annan med något som gör den givmilde akvaristen lika gott som innehållet i originalet skulle göra ett nystartat filter!
    Det blir kanske filterrengöring söndag. Om Gud förlåter, i det akvariet, men det tiltret fylls på ofta, och jag gör inte jätterent, sparar alltid lite bôs så att bakteriekulturen kan återhämta sig snabbare.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

    Yes!
    Cheers

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Sjöhane

    Om du har en ramp med två lysrör, tar du ett av varje då?
    Yes!

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

    Powerglo och S. aquastar.
    Om du har en ramp med två lysrör, tar du ett av varje då?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av jolindse

    Vansinnigt snygga akvarium!
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Sjöhane

    Vad använder du för lysrör?
    Powerglo och S. aquastar.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

    Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

    Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.
    Vad använder du för lysrör?

    Lämna en kommentar:


  • jolindse
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

    Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

    Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.
    Vansinnigt snygga akvarium!

    Lämna en kommentar:


  • jolindse
    svarade
    Ursprungligen postat av Mrfabbe
    Vad kul att se Jolindse!

    Du har fått det där att se riktigt riktigt bra ut, det är ett sånt kar som får min fantasi att glida iväg och jag tappar koll på tiden. Kanonfint!
    Mycket snällt sagt Mrfabbe! Men bilderna på ditt kar får mig att bli oerhört sugen på att skaffa mig ett till och testa något mer "scapeat" i looken. Detta är ju främst en sorts försök att få till den där härligt vildvuxna känslan som jag fick när jag tittade i gamla Sera-kataloger och läste akvarieböcker som liten. Men lika mycket känner jag en dragning åt den asiatiska estitiken som du fångat perfekt i mina ögon. Nu återstår bara förhandlingar i hemmet om var ett andra kar skulle tänkas få plats...

    Ursprungligen postat av Sleaper

    Har du en bra CO2-anläggning och en bra tillförsel av näring kan du ju "gasa på" med rätt mycket ljus, men det finns gränser vad som är vettigt även där. En av riskerna att köra "hichtec" är ifall man "tappar kollen" så går det rätt snabbt överstyr. Jag monterade 2st. Aqualantis Easy LED i mitt Lido 200 (dom passar i lysrörsfästena, så enkel montering) och testade att köra 100% utan styrenhet, men det blev för mycket av det goda. Nu kör jag 70% 8tim/dygn via styrenhet, men det ligger på gränsen till för mycket det med. Växer väldigt bra i det karet nu men det blir även en hel del grönalger på glaset. Sen är inte effekten (W) på belysningen så intressant, t.ex. så säger 3x500W halogenrör inte så mycket. Är det vanlig halogen så blir det inte så mycket verksamt ljus, är det däremot metallhalogen av rätt typ är det vansinnigt ljus mycket till ett 375l. Att det finns LED som funkar och funkar lika bra och även bättre än lysrör råder det nog ingen tvekan om, men bra belysning kostar oavsett. Tycker Godhem har bra LED till bra pris: http://godhemszoo.se/index.php?route...59_138_118_211
    Kör ju med dropchecker och PH värde för att hålla koll på CO2-tillförseln. Har inte riktigt känt behovet av att att installera en PH-regulator för CO2 ännu så skall nog lugna mig med den andra rampen ändå. Tyvärr så jag begränsad till att bara köra kar med lock eftersom en flock intresserade katter annars skulle tycka att det var allt för lockande att testa vattentemperaturen titt som tätt vilket ju i sin tur gör att urvalet av LED-ramper är lite begränsat. Nu tycker jag nog att växterna ändå växer bra även om jag hoppas att dom tar än mer fart när jag börjar dosera PMDD till helgen i samband med vattenbyte istället för tropica-gödningen jag använder nu. Dessutom skall jag trots mitt löfte till mig själv att låta allt vara ett tag, ändå komplettera växtuppsättningen med ett par krukor Vallisneria Nana imorgon och i och med det flytta på en växt så jag har inte riktigt gett de stackarna optimal förutsättning att visa sin fulla potential ännu.

    De där Aqualantis Easy LED såg dock väldigt intressanta ut - men har ju ett par originalledrör som jag kan testa att kräma på med några timmar per dag extra om jag ändå känner att ljuset inte riktigt räcker till.

    Ursprungligen postat av Björn J.

    Ok, jag har annars lagt undan de övre filtermattorna från mitt Lido 125, dom var riktigt fina och "väldoftande" det bor många fina mikroorganismer i dessa.
    I de mer storporiga filterkuberna finns det med "fina grejer"! Hör av dig om du ändrar dig, jag kan vrida ut innehållet och hälla det i en petflaska, du får betala panten för flaskan!
    Misslyckas jag med mina ammoniakexperiment så har jag sparat detta erbjudande i minnesbanken! En sån fin flaska betalar man dock inte pant på - den bör ersättas av en annan med något som gör den givmilde akvaristen lika gott som innehållet i originalet skulle göra ett nystartat filter!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Mathias, jag tror att vi är flera här på forumet som är intresserad av detta " moderat-låg belysning" så kanske du vill visa det här på forumet för oss andra
    Kolla in mathiasaquariums på instagram. Jag kan inte lägga in bilder längre

    Rätt ljus slår alltid mycket ljus när det gäller växtakvarier. Jag använder alltid lysrör för det är enklast att reglera. Nu har LED-belysningarna blivit så bra så jag borde testa ändå.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...