Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Att försöka realisera en barndomsdröm

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J. Visa inlägg
    Köp föresten Seras eller Tetras nitritest, JBLs är alldeles för känslig, säger Tommy på zootrop.
    Har ett Sera-test nu men hittar inte om jag kan spä det på samma sätt som kan med JBLs. I deras manual (som jag laddade ner och läste igår på kvällen) fanns det tydliga instruktioner just för hur man spädde ut det med destillerat vatten för att få en högre skala.

    Och när jag ändå har dig på tråden...

    Såg i MrFabbes tråd att du hade erfarenhet av att ha ett gäng mosaik guramis i ett kar med god erfarenhet. Har funderat på dem som den art som helst skall populera det översta lagret. Men med min begränsade storlek på karet (200L ca 50x70x60) hur många vågar man sätta in? Förstod det på er diskussion som den värsta revirfighten avtog när man uppnådde en "kritisk massa". Vad tror du den ligger på ung i antal?
    Senast ändrad av jolindse; 2018-02-06, 09:33.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen postat av jolindse Visa inlägg

      Det värmer med snäll kommentar! Har aldrig riktigt fattat var gränsen mellan hi-tech och low-tech går i akvarievärlden?

      Den rena ammoniaken läste jag om på diverse engelska forum - en så kallad fishless cycle. Började dock med att tillföra ammoniak för att få igång bakterierna genom att lägga i en ensam skalad räka men eftersom det fanns risk för en massa oönskade bieffekter av sönderfallande biologiskt material så byttes den ut till den rena ammoniaken. Det är onekligen lättare att hålla ordning på koncentration i vattnet när man tillsätter det också.

      Självfallet inga fiskar i vattnet medan jag tillsätter ammoniak. Hela tanken är att inte utsätta någon "testpilot" för att producera avfall och genomlida den förgiftningsfas som kommer som ett brev på posten innan bakterierna för att bryta ner ammoniaken är på plats.
      Intressant om ammoniak. Jag är ingen expert, men som jag tänker mig så finns det ingen specifik gräns utan ett gränsland mellan hi-tech och low-tech som utgörs av vanliga traditionella akvarier. Hi-tech har mer teknik än dessa och low-tech har mindre. Tillför du extra koldioxid från tub samt mycket växtnäring i vattnet, ja då är det high-tech. Har du jordbotten där bakterierna i huvudsak finns istället för i ett filter, ja då är det low-tech.

      PS Jag tror att batterivatten skulle funka, det är nog tillräckligt rent. Man kan köpa destillerat vatten på apoteket, men det duger nog med batterivatten för ändamålet.
      Senast ändrad av stefant; 2018-02-06, 12:29.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen postat av Sjöhane Visa inlägg

        Intressant om ammoniak. Jag är ingen expert, men som jag tänker mig så finns det ingen specifik gräns utan ett gränsland mellan hi-tech och low-tech som utgörs av vanliga traditionella akvarier. Hi-tech har mer teknik än dessa och low-tech har mindre. Tillför du extra koldioxid från tub samt mycket växtnäring i vattnet, ja då är det high-tech. Har du jordbotten där bakterierna i huvudsak finns istället för i ett filter, ja då är det low-tech.

        PS Jag tror att batterivatten skulle funka, det är nog tillräckligt rent. Man kan köpa destillerat vatten på apoteket, men det duger nog med batterivatten för ändamålet.
        Låter som en vettig gränsdragning mellan lo/hi-tech. Jag kör väl något mellanting då kan jag tänka eftersom jag både använder Aquasoil som bottensubstrat samtidigt som jag kör dubbla filter och co2. Å andra sidan har jag i princip bara biofiltermassa i filtren utöver varsin svamp och filtervadd längst upp i Juwelfiltret. Hängslen, livrem, fallskärm och krockkudde!

        Var förbi biltema och kollade på deras batterivatten men passade på att springa in på apoteket vid sidan av och köpte renat vatten av dem. Destillerat tillhandahöll de inte längre tydligen och visste inte vart jag skulle leta vidare så satsade på det. Körde test när jag kom hem och ligger på över 30ppm NO2 i karet just nu. Samtidigt har jag mellan 40-80 ppm NO3 så processen är igång men än så länge klarar inte sista stegets bakterier ta hand om all NO2 som produceras av ammoniaken jag tillsätter. Är såld på tanken med en "härdad" bakteriekultur som man uppnår med fishless cycle men bara i teorin än så länge eftersom detta är första gången för mig. Lika kul varje dag att dra fram testpaketen och se om man kan skönja en trend åt rätt håll. Ger mig något att fokusera på i väntan på prunkande växtlighet och djurliv om inte annat

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen postat av jolindse Visa inlägg
          Eftersom jag har en ledig dag tänkte jag ta mig ut till Hornbach och inhandla ett JBL NO2 test. Läste manualen på nätet och ser att man kan utläsa koncentrationen långt över skalan genom att späda akvarievattnet i teströret med destillerat vatten och sedan multiplicera resultatet med utspädningsgraden. Frågan är om det funkar med vanligt destillerat vatten som man kan köpa en liter av på biltema (dvs "batterivatten"). Någon som har erfarenhet av detta?

          En annan tanke jag har i hur ni fyller på vatten i samband med vattenbyte? Just nu har jag en slang kopplad till en kran i badrummet som jag med några gardenakopplingar ansluter till ett pvc-rör som jag böjt till och borrat små hål i så det kan hänga över kanten och strila ner vattnet i akvariet (för att inte störa upp bottensedimentet och undvika lite av den halva miljarden bubblor som vill fastna på alla ytor. Efter att jag fyllt upp så tillsätter jag Tetra AquaSafe för att neutralisera kranvattnet. Detta funkar väl okej så länge jag inte har några fiskar i akvariet men känns lite skumt att sakta fylla upp akvariet under 5-10 minuter och sedan tillsätta vattenberedning. Kommer detta funka även senare när akvariet är bebott eller blir det för mycket chock för fiskarna?
          Inga problem att tillsätta Aquasafe efter du fyllt på vatten eller i samband med detta. Själv har jag kommunalt Gbg-vatten och använder aldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyte.

          Kommentera


            #20
            Renat vatten är skulle jag tro filtrerat och slutresultatet är detsamma som vid destillering eller avjoning. Men jag tippar att apotekets vatten är det renaste.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen postat av Sleaper Visa inlägg

              Inga problem att tillsätta Aquasafe efter du fyllt på vatten eller i samband med detta. Själv har jag kommunalt Gbg-vatten och använder aldrig vattenberedningsmedel vid delvattenbyte.
              Då har vi samma vattenkälla. Var helt övertygad om att man var absolut tvungen att tillsätta vattenberedning - men har väl som så ofta förr gått på tillverkarnas PR-maskineri. Med tanke på att jag varit tvungen att göra så stora och och täta vattenbyten för att följa ADAs rekommendationer vid nyanläggning av soil har jag snart gjort slut på en stor flaska och handlade en ersättare för ett par dagar sedan för att inte vara utan.

              Ursprungligen postat av Sjöhane Visa inlägg
              Renat vatten är skulle jag tro filtrerat och slutresultatet är detsamma som vid destillering eller avjoning. Men jag tippar att apotekets vatten är det renaste.
              Ja, utgick ifrån att det var det renaste jag kunde få tag i så körde på det. Förhoppningsvis är det ju inget som skall vara en stapelvara här hemma så 19:90:- kunde det vara värt

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen postat av Sjöhane Visa inlägg
                Renat vatten är skulle jag tro filtrerat och slutresultatet är detsamma som vid destillering eller avjoning. Men jag tippar att apotekets vatten är det renaste.
                Det används vid antibiotikaspädning och ja det är mkt rent.
                // Annicka

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen postat av jolindse Visa inlägg

                  Har ett Sera-test nu men hittar inte om jag kan spä det på samma sätt som kan med JBLs. I deras manual (som jag laddade ner och läste igår på kvällen) fanns det tydliga instruktioner just för hur man spädde ut det med destillerat vatten för att få en högre skala.

                  Och när jag ändå har dig på tråden...

                  Såg i MrFabbes tråd att du hade erfarenhet av att ha ett gäng mosaik guramis i ett kar med god erfarenhet. Har funderat på dem som den art som helst skall populera det översta lagret. Men med min begränsade storlek på karet (200L ca 50x70x60) hur många vågar man sätta in? Förstod det på er diskussion som den värsta revirfighten avtog när man uppnådde en "kritisk massa". Vad tror du den ligger på ung i antal?
                  Jasså du skulle bara har vattnet till att späda reagensvätskorna med, jag missuppfattade dig och trodde du skulle ha det i akvariet...
                  Jag vet inte om jag vill ge mig in i den diskussionen igen. Kan bli till en labyrint som är svår att ta sig ur... Jag har haft mosaiker i flera omgångar. Jag kan tänka mig att det blir kritiskt om man har två par. Jag hade det och såg att det blev mindre konflikter, medan andra här skriver om ohållbara konflikter.
                  Jag har också haft ett större gäng, och haft vänner som haft stim med mosaiker, och jag drar den slutsatsen att då går fiskarna in i ett stimbetende och revirtänkandet försvinner. Och det har jag sett när det gäller andra fiskar också, inte minst kan de som håller på med afrikanska ciklider bekräfta detta.
                  Tigerbarben är typisk, enstaka exemplar blir till huliganer, emedan ett stim uppför sig väl mot andra fiskar.

                  Det är sterilt vatten man tillsätter till olika läkemedel, för injektionsbruk, men det kanake funkar det också...
                  Se bara till att du inte får NaCl, koksalt, det blir inte bra i detta sammanhanget.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen postat av Björn J. Visa inlägg

                    Jasså du skulle bara har vattnet till att späda reagensvätskorna med, jag missuppfattade dig och trodde du skulle ha det i akvariet...
                    Jag vet inte om jag vill ge mig in i den diskussionen igen. Kan bli till en labyrint som är svår att ta sig ur... Jag har haft mosaiker i flera omgångar. Jag kan tänka mig att det blir kritiskt om man har två par. Jag hade det och såg att det blev mindre konflikter, medan andra här skriver om ohållbara konflikter.
                    Jag har också haft ett större gäng, och haft vänner som haft stim med mosaiker, och jag drar den slutsatsen att då går fiskarna in i ett stimbetende och revirtänkandet försvinner. Och det har jag sett när det gäller andra fiskar också, inte minst kan de som håller på med afrikanska ciklider bekräfta detta.
                    Tigerbarben är typisk, enstaka exemplar blir till huliganer, emedan ett stim uppför sig väl mot andra fiskar.

                    Det är sterilt vatten man tillsätter till olika läkemedel, för injektionsbruk, men det kanake funkar det också...
                    Se bara till att du inte får NaCl, koksalt, det blir inte bra i detta sammanhanget.
                    Tack för insticket i labyrinten hur som helst. Har som sagt svårt att bestämma mig för vilken art som skall få vara huvudnumret i tanken och lutar åt någon form av gurami även om jag är lite nervös för hur jag skall få dem att trivas på ett bra sätt. Hade gärna tagit någon utav dvärgvarianterna men har förstått det som om de är ännu mer revirhävdande. Köpte lite flytväxt igår som jag hoppas kan växa till sig för ge eventuella labyrintfiskar en möjlighet att mysa runt i skydd i den övre delen.

                    Det renade vattnet funkade nog bra. Kollar vattenvärden dagligen för tillfället så får väl se om nitriterna ger med sig över tid.

                    Kommentera


                      #25
                      Funderar lite på det här med ljus. Har ju en Juwel HeliaLux led ramp som jag köpte till vilket innebär att den medföljande ledrörsrampen just nu står ny och oanvänd i garderoben. Klurar på om man skulle beställa ett sånt där tredels luckset för att kunna använda originalrampen också men är lite rädd för att bomba på för mycket med efterföljande algexplosion som efterverkning. Tanken isf hade varit att ha HeliaLuxen i det främre facket och köra samma ljusregim som tidigare (8h med 100% vitt och 100% blått samt några kortare uppgång och nedgångsperioder) och sedan sätta originalrampen på en timer som kör kanske 4h mitt i perioden för att ge lite extra fotosyntes-stimuli.

                      Eftersom det är helt nytt för mig så har jag ingen aning om jag är något gott på spåren eller om det bara är att elda för kråkorna (algerna). Anledningen att tanken kom upp är att min Ludwigia Repens "Red" inte vill färga ut förutom de översta noderna. Läste på diverse olika planted tanks forum och en del hävdade för lågt ljus som anledning medan andra tyckte att ett överskott av NO3 och snålt med Fe var boven i dramat. Just nu har jag ju ganska hög koncentration av NO3 (40-80 ppm) eftersom jag provocerar bakterierna med ständig tillförsel av NH4 -> NO2 som leder till dessa nivåer.

                      Nåväl - alla råd och tips av erfarna akvarister (eller andra med någon tanke) är mycket välkomna.

                      Kommentera


                        #26
                        Som "huvudnummer" i akvariet brukar jag jämföra skalarer med mosaikgurami, visserligen två helt olika fiskar, men de är båda lugna och "lika fredliga"... delvis revirhävdande och syns båda bra i akvariet, alltså just "huvudnummer". Ja "lika fredliga" då inom citationstecken. Dom har ju båda sina sämre sidor också.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen postat av jolindse Visa inlägg
                          Funderar lite på det här med ljus. Har ju en Juwel HeliaLux led ramp som jag köpte till vilket innebär att den medföljande ledrörsrampen just nu står ny och oanvänd i garderoben. Klurar på om man skulle beställa ett sånt där tredels luckset för att kunna använda originalrampen också men är lite rädd för att bomba på för mycket med efterföljande algexplosion som efterverkning. Tanken isf hade varit att ha HeliaLuxen i det främre facket och köra samma ljusregim som tidigare (8h med 100% vitt och 100% blått samt några kortare uppgång och nedgångsperioder) och sedan sätta originalrampen på en timer som kör kanske 4h mitt i perioden för att ge lite extra fotosyntes-stimuli.

                          Eftersom det är helt nytt för mig så har jag ingen aning om jag är något gott på spåren eller om det bara är att elda för kråkorna (algerna). Anledningen att tanken kom upp är att min Ludwigia Repens "Red" inte vill färga ut förutom de översta noderna. Läste på diverse olika planted tanks forum och en del hävdade för lågt ljus som anledning medan andra tyckte att ett överskott av NO3 och snålt med Fe var boven i dramat. Just nu har jag ju ganska hög koncentration av NO3 (40-80 ppm) eftersom jag provocerar bakterierna med ständig tillförsel av NH4 -> NO2 som leder till dessa nivåer.

                          Nåväl - alla råd och tips av erfarna akvarister (eller andra med någon tanke) är mycket välkomna.
                          Originalrampen i Lido LED ger ju i princip lika mycket ljus som Helialuxen till samma kar. Totalt blir det alltså ca. 6 700Lumen, vilket blir i mesta laget. Du kan ju testa att köra bägge ett par timmar mitt på dagen för att se vad som händer. Det bästa vore ju att kunna styra ljusstyrkan via en kontrollenhet, vet inte ifall du har en till Helialuxen? Även CO2 verkar påverka färgen på röda växter vad jag har läst på nätet. Hur mycket CO2 kör du i karet?

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen postat av Sleaper Visa inlägg

                            Originalrampen i Lido LED ger ju i princip lika mycket ljus som Helialuxen till samma kar. Totalt blir det alltså ca. 6 700Lumen, vilket blir i mesta laget. Du kan ju testa att köra bägge ett par timmar mitt på dagen för att se vad som händer. Det bästa vore ju att kunna styra ljusstyrkan via en kontrollenhet, vet inte ifall du har en till Helialuxen? Även CO2 verkar påverka färgen på röda växter vad jag har läst på nätet. Hur mycket CO2 kör du i karet?
                            Har kontrollenheten till HeliaLuxen så har möjlighet att dra ner ljusstyrkan där möjligtvis. Tycker det är lite komplicerat det här med ljusteori - kan helt enkelt för lite. Men kanske skall se dubbla ramper som en eventuell förbättring längre fram och se vad som händer med växterna om det bara får vara nu utan att förändra parametrarna för mycket. Kör ca 2 bubblor i sekunden nu. Dropcheckern är ljusgrön när systemet slår av framåt kvällen. Trimmade Ludwigian och planterade om klippet för någon vecka sedan och de nya bladen som formats på den gamla stjälken är gröna än så länge men väldigt små så kanske färgar mer när de blir större.

                            Kommentera


                              #29
                              Fela mig om jag skulle ha rätt, nen det är väl så med ludvigia att de blir rödare ju ner ljus man har, och tvärtom, grönare om man har mindre ljus.
                              Detta gäller även andra röda växter.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen postat av Björn J. Visa inlägg
                                Fela mig om jag skulle ha rätt, nen det är väl så med ludvigia att de blir rödare ju ner ljus man har, och tvärtom, grönare om man har mindre ljus.
                                Detta gäller även andra röda växter.
                                Jo, det är en parameter. Men även annat kan spela in som näring och CO2. Sen kanske man inte skall förvänta sig att hela plantan skall bli hel-röd. Det finns andra stängelväxter som är bättre på det.

                                Kommentera

                                Sparar...
                                X