Layout Akvastabil 720 L, Rockzolid Timor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Layout Akvastabil 720 L, Rockzolid Timor.

    Hej är ny här på forumet.

    Ar väldigt bilintresserad, gillar att åka på en båttur med familjen för sol och bad. och så klart fiskar och även kaniner.
    42 år gift och har två barn, pojke och en dotter.

    Har ett Akvastabil 720 L ramakvarium med en Akvastabil Fusion bänk, Rockzolid Timor bakgrund. En del rötter, lite större stenar och beige bottensubstrat/grus 0,4-1,0 mm kornstorlek.
    Helramp med 2 st T8 48w och reflektortejp. SunSun ytterfilter 2000 L/h med UVC lampa.

    Gröna och röda växter i blandade former.

    Fiskar som går i karet är 12 st Black Molly, 3 st Ancistrusis malar, 2 st Siamensis malar, 8 st kuliålar, 22 st kardinaltetror,1 st Beta Splender hona, och 6 st Amanoräkor samt ett 30 tal Kösbärsräkor.

    Jag önskar inredningstips / hjälp med mitt akvarium som jag håller på att bygga upp

    Jag har alternativen att ha rötter eller stenar i akvariet eller båda delarna.
    tycker att rötterna skymmer den finna bakgrunden jag monterat ditt (Rockzolid Timor).

    Projektsida på Facebook.


    Stenarna jag har är dessa och storlecken är som 2 st 500g margarinpacket på höjden. har 8 st.
    https://www.cyberzoo.se/akvaristik/i...t-23-27kg.html

    Någon som har lite mer erfarenheter av det här?
    Bilder eller något att visa är bra för att få en uppfattning.

    Tack på förhand
    Med vänlig hälsning Nicklas.
    Senast redigerad av smajlet; 18 January 2018, 17:27.
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    #2
    Nu hittade jag hur man lägger upp bilder

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium Rockzolid.jpg
Visningar: 1283
Storlek: 380,6 KB
ID: 2378343
    Roten på bilden nedanför är ihop byggd av fyra mindre rötter som vissas på bild längre ner.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium rot.jpg
Visningar: 812
Storlek: 272,7 KB
ID: 2378341
    Stenarna på golvet var tänkta att bygga något bra av i akvariumet, 20 mm frigolit ska plaseras i bottnen på akvariumet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium med stenar.jpg
Visningar: 974
Storlek: 452,6 KB
ID: 2378342
    Klicka på bilden för större version

Namn: Rötter.jpg
Visningar: 799
Storlek: 448,3 KB
ID: 2378344

    Dessa två sandsorter har jag till akvariet.
    ca: 0,4-1 mm.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 26238927_394499304339931_6013434292529275362_n.jpg
Visningar: 785
Storlek: 204,8 KB
ID: 2378345
    och den andra jag har är julas blästersand.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 26815381_394499327673262_3644822766346346674_n.jpg
Visningar: 766
Storlek: 221,6 KB
ID: 2378346

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Snygg bakgrund! Det förhöjer verkligen intrycket redan innan det ens är fyllt.

      Prova att lägga ihop stenarna i olika konstellationer för att se om du hittar ett mönster du gillar. Samma med rötterna. Sen MER sten och MER rötter!!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        #4
        Ursprungligen postat av miiaoo
        Snygg bakgrund! Det förhöjer verkligen intrycket redan innan det ens är fyllt.

        Prova att lägga ihop stenarna i olika konstellationer för att se om du hittar ett mönster du gillar. Samma med rötterna. Sen MER sten och MER rötter!!!
        Det blir troligen den lite grovare stenen så växterna får ner näringen till rötterna. Och mer sten en de på bilden. Om det kommer bli rötter i så kommer dom synas lite vid ytan på sanden så det ser ut som begravda rötter under sanden.

        Tycker rötterna som dom är på bilden tar för mycket uppmärksamhet från bakgrunden

        Kommentar

        • Camenius
          • November 2004
          • 180

          #5
          Rockzolid har MYCKET fina bakgrunder, bra val. Men du kommer att bli mer nöjd över dina rötter om de inte placeras i mitten, utan förskjuts lite åt höger eller vänster. Detta tack vare så kallade gyllene snittet. Håller med om miiaos önskemål... ös på med rötter och sten!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Sedan mååste det inte vara växter överallt, är snyggt med "växtöar" Du har bra utgångsläge, ska bli kul att se hur det blir.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              #7
              Lite olika typer jag provat en del utanför karet innan bakgrunden monterades, och en del efter.
              Dock märkte jag att det var mycket mindre plats i akvariet en vad liggunderlaget har på bilderna.
              I akvariet blir alt väldigt trångt mellan glasrutan fram och bakgrunden.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter10.jpg Visningar:	1 Storlek:	273.4 kB ID:     	2378470Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter11.JPG Visningar:	1 Storlek:	72.9 kB ID:     	2378471

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter2.jpg Visningar:	1 Storlek:	476.1 kB ID:     	2378462Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter3.jpg Visningar:	1 Storlek:	434.8 kB ID:     	2378463Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter4.jpg Visningar:	1 Storlek:	454.3 kB ID:     	2378464Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter5.jpg Visningar:	1 Storlek:	476.5 kB ID:     	2378465Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter6.jpg Visningar:	1 Storlek:	135.3 kB ID:     	2378466Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter7.jpg Visningar:	1 Storlek:	110.8 kB ID:     	2378467Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        rötter8.jpg Visningar:	1 Storlek:	128.9 kB ID:     	2378468
              Senast redigerad av smajlet; 21 January 2018, 19:52.

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc
                Sedan mååste det inte vara växter överallt, är snyggt med "växtöar" Du har bra utgångsläge, ska bli kul att se hur det blir.
                Ja tanken var lite växt öar, har ganska så mycket växter från två mindre akvarium som jag tänkte använda. och även en rot som är beväxt.

                Klicka på bilden för större version

Namn: växter.jpg
Visningar: 845
Storlek: 113,9 KB
ID: 2378477
                Klicka på bilden för större version

Namn: växter2.jpg
Visningar: 812
Storlek: 108,8 KB
ID: 2378478

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Välkommen hit killen med det absolut gladaste alias-namnet. Det jag personligen mest gick igång på var faktiskt den nedersta av bilderna som var i karet. Om du ska undvika Stonehenge-känslan som lätt blir om man ställer stenarna upp testa att lägg ner dom i sanden mera. Men viktigast är att du själv trivs med din inredning. Vad vill du att inredningen ska efterlikna? Amazonas? Har du kollat en del på olika YT-filmer med habitat som en del i av sökorden så kan man ibland få inspiration av nåt avsnitt där.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Välkommen hit killen med det absolut gladaste alias-namnet. Det jag personligen mest gick igång på var faktiskt den nedersta av bilderna som var i karet. Om du ska undvika Stonehenge-känslan som lätt blir om man ställer stenarna upp testa att lägg ner dom i sanden mera. Men viktigast är att du själv trivs med din inredning. Vad vill du att inredningen ska efterlikna? Amazonas? Har du kollat en del på olika YT-filmer med habitat som en del i av sökorden så kan man ibland få inspiration av nåt avsnitt där.
                    Tack

                    Problemet i min sits är att jag nog började med ett 180 liters Juwel Rio sällskapsakvarium och har där efter åxå fiskar som kanske inte passar in i det nya karets inredning.
                    Grejen var att jag köpte stenarna till 180 liters karet och samtidigt fick köpa bakgrunden för 300 kr så jag kunde inte låta bli att köpa på mig den åxå

                    När jag sedan la i stenarna i Juwelet så insåg jag att det var ont om plats i det karet

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel.JPG
Visningar: 855
Storlek: 34,7 KB
ID: 2378484

                    Vi tänkte köpa ett Rio 450 men snubblade över ett 720 l kar för 1200 kr med ställning, ytterfilter, ljusramp.
                    Det efter att min fru körde ett skämt med mig som jag tog på allvar .

                    Sen har jag lagt en del pengar på karet för att få ett bättre skick på det.
                    Så tanken hade varit liknande utseende som mitt Rio fast i större format

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_74982.jpg
Visningar: 774
Storlek: 171,1 KB
ID: 2378507

                      Vi har även på sikt funderat på att byta ut fiskarna mot dvärg malawiciklider med färger.
                      Eller liknande huvudsaken för oss är att det inte blir några bjässar när dom är fullvuxna
                      hellre fler i stimm än få och stora
                      Senast redigerad av smajlet; 22 January 2018, 16:55.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        #12
                        Är uppe i fjällen och om det hade varit sommar hade man nog hittat mycket fint att ha i akvariet.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DAE2CD68-6917-4E02-B8C1-71D69269B85A.jpeg Visningar:	1 Storlek:	193.2 kB ID:     	2378539
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        85927D7B-A1CE-474B-8E0D-C44F8F9BAF13.jpeg Visningar:	1 Storlek:	505.8 kB ID:     	2378540
                        dessa rötter finns i värmestugan och kommer säckert från fjället

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Gillar 4e uppifrån, utan vatten. Gillar tvärtemot Blåvingen inte alls den sista. Jag skulle hellre ha rejälare stenar än massor av små. Typ några redigt stora och en del mindre runt omkring.

                          Satte själv igång ett 720 för bara ett par veckor sen. Det är inget proffsigt eller speciellt snyggt men det kan ändå vara kul med nåt att jämföra med så jag slänger upp denna gräsliga bilden.

                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #14
                            Spännande det här med inredning......och svårt, men man måste nog gå på vad man själv tycker och våga lita på känslan. Jag tycker bäst om nummer ett utan vatten. Att sedan komplettera med stående kvistar och grenar men jag tror det blir kanon vilket du än väljer......lita på din känsla...

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Spännande det här med inredning......och svårt, men man måste nog gå på vad man själv tycker och våga lita på känslan. Jag tycker bäst om nummer ett utan vatten. Att sedan komplettera med stående kvistar och grenar men jag tror det blir kanon vilket du än väljer......lita på din känsla...
                              Ettan utan vatten är nästan ännu bättre änden jag skrev om innan, nu när jag kollar igen för tredje gången. Det är egentligen det som är själva grejjen. Bygg, ändra, fila, ändra och när du är nöjd. Lämna det! kom sen tillbaks nån dag senare eller en natt senare och kolla igen. Är du lika nöjd då så kör på.
                              Jag som skriver detta gjorde inte alls så igår när jag körde i gång mitt nyflyttade 240 i annat rum. Det blev istället, ställ i grejjerna i vattnet och fyll på och kom sen på att du har ett gäng rediga ekgrenar stående. ut och såga och skrapa grenar i snön (barfota) och gå sen i och försök få ner dom i befintlig inredning. Resultat= går inte ens att fota för kameran tvärvägrar för det är så fult! Haha! Blir tvungen att göra om det när jag orkar. Fisken som flyttat dit från 60liters är totallyckliga i alla fall. Tur att nån är nöjd.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...