Layout Akvastabil 720 L, Rockzolid Timor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    #31
    Grenarna har brun färg grå färg är stenar.
    Det är lite olika växter och färger svårt att namnge dom. Men ihöger bakre hörn är det Valle

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      #32
      Dessa växterna blir det att ta ifrån Klicka på bilden för större version

Namn: 51A53266-443A-454F-8B9D-7F67468832B7.jpeg
Visningar: 311
Storlek: 113,8 KB
ID: 2378758Klicka på bilden för större version

Namn: 150E9D67-6B29-4F9A-903B-C1458B1B2642.jpeg
Visningar: 310
Storlek: 108,4 KB
ID: 2378759

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #33
        Ursprungligen postat av smajlet
        Tänker jag rätt här
        Ser lovande ut tycker jag, det är lättare när de läggs i karet att se hur grenarna ska ”spreta” .
        // Annicka

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #34
          Akvarium med en bakgrund kan vara riktigt knepigt att inreda ELLER väldigt lätt beroende på vad man tänkt sig!
          En snygg bakgrund är liksom huvudattraktionen och då är det inte läge att stapla upp inredning framför den som man ställer upp prydnadssaker utan det måste till finess så att inredningen blir en förlängning av bakgrunden, att dem liksom har med varann att göra och det är en utmaning

          Växtkar är ju lättare då nästan allt ser bra ut hur man än placerar när bakgrunden är så snygg

          Jag skulle satsa på en blandning av stenar, från bumlingar till småsten som är av samma typ och ser ut att komma från bakgrunden...

          I nuläget kör jag endast svarta bakgrunder för jag tycker det ger ett härligt djup åt karet och det blir som ett tomt blad som jag kan inreda precis hur jag vill, om det ska vara sydamerika, tanganyika eller bara nån fantasiinredning...


          Men som sagt det behöver inte passa in i nån norm för ett "snyggt" akvarium utan du ska själv gilla det det är huvudsaken (är ju iofs bra om det passar fiskarnas behov)
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Akvarium med en bakgrund



            Men som sagt det behöver inte passa in i nån norm för ett "snyggt" akvarium utan du ska själv gilla det det är huvudsaken (är ju iofs bra om det passar fiskarnas behov)
            Precis så, spelar ingen roll om så självaste Oliver Knott skulle ha åsikter. Det viktiga är att man själv gillar sin inredning. Men det kan vara bra att kolla in andra duktigas kar för att få ide’er som man annars kanske inte skulle ha tänkt!
            // Annicka

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #36
              Ja inspiration är viktigt och att man kan få kunskap hur man får till den där bilden man har i huvudet och ibland finns inte ens bilden och då är det bra att titta på andra och även ta en titt i naturen och med dagens teknik så kan man ta en titt under ytan i bolivia, tanganyika mm.mm..

              Sen när akvariet står där hemma inrett och klart så ska det vara inspirerande och spännande att titta på annars blir det bara tråkigt och man tröttnar.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                #37
                Ursprungligen postat av smajlet
                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        FA802AD1-F47E-4B6C-8F12-7E379D295CBD.jpeg Visningar:	1 Storlek:	216.3 kB ID:     	2378748

                Har börjat titta på gyllene snittet, men förstår det så där

                Har du några djupare förklaringar eller är det någon annan som vet hur den fungerar vad placeras i de olika rutorna och vad ska inte finnas där
                Oj, så vetenskapligt exakt behöver du inte se det, men du är inne på rätt spår. Men visst, det går att överdriva räknandet och nördandet i oändlighet. Som allt annat. Men du behöver inte räkna så exakt och tänka i millimeter. Se det grovt:

                Det gyllene snittet är något du har nytta av i många sammanhang, inte minst när du fotar. Tänk dig att du tar en närbild på din tjej/fru med enbart en sandstrand, hav och himmel i bakgrund. Många placerar ansiktet i mitten, men vårt öga stimuleras mer av att du "skjuter" det lite (eller mycket) åt sidan. Det betyder alltså att man undviker "symmetrin med ansiktet i mitten med lika mycket bakgrund på båda sidorna. Istället tar du en bild där du får lite eller mycket mer bakgrund på en sidan. Och får genast en mycket bättre (spännande) bild. Många av oss gör detta spontant.

                Tillbaks till akvariet: står du framför akvariet blir det mer spännnade för vårt sinne att dela in den rektangulära framrutan i tre delar och ha din samling med rötter lite åt vänstra delen, eller högra. Inte i mittten. Jag menar dock INTE att jag skulle lagt ALLA rötter och stenar på ett och samma ställe, däremot hade jag placerat mycket på en plats med lite andra på olika ställen. Exempelvis som öar såsom någon tidigare uttryckte det.

                Grovt. Själklart är inget skrivet i sten, var och en gör som hen vill! Och rätt och fel finnns inte, bara synpunkter och preferenser, andra här kan säkert förklara bättre. Finns mycket om detta om du googlar på aquascaping. Eller om bilder...
                Senast redigerad av Camenius; 25 January 2018, 15:50.

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  #38
                  ...förresten, kan inte låta bli att tillägga en sak som slog mig i efterhand. (Nu är jag yrkesmässigt skadad och nördig, men ändå...)

                  När du layouter en tidningssida och har många bra bilder, får du ett kalkonresultat om du låter ALLA bilder vara lika stora på sidan. Du ska istället välja ut en som du "drar " stort på.

                  Det är ingen slump att tidningsidor har EN stor bild och sedan (oftast några av...) de övriga i mindre storlek. Har du många bilder bör du välja ut några -de du tycker är bäst/säger mest. Du undviker att ta med alla. Men detta med att välja har vi människor svårt för, för det betyder att du måste VÄLJA, alltså du måste välja BORT något och det gillar inte vår hjärna. ("Kill your darlings", alternativt, "less is more". Svårt som f-n.)

                  Om du väljer en bild som får bli stor på sidan, konkurrerar inte alla bilder om ditt ögas uppmärksamhet. EN får direkt din attention.

                  Det är därför det kan vara (i mitt tycke: är) bättre att samla många stenar och rötter i EN stor grupp och sedan lite mindre öar fördelat efter behag i akvariet. Inte att sprida ut allt i lika stora öar. Då saknas ett fokus. Att det finns undantag är självklart. Och det finns inte en perfekt lösning, utan det finns många olika bra lösningar... som Vi alla tycker olika om. Skönt eller hur? För det betyder att vi aldrig blir färdiga. Det är alltid en process, oändlig sådan tack och lov.
                  Tycker jag, en gammal pensionist. ...som gärna blir motsagd om någon tycker annorlunda.
                  Senast redigerad av Camenius; 25 January 2018, 17:03.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #39
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag skulle satsa på en blandning av stenar, från bumlingar till småsten som är av samma typ och ser ut att komma från bakgrunden...
                    Jag har försökt leta efter stenar som inte väger bly eftersom det behövs en del i sten så skulle det vara bra med lätta stenar som är av något naturtroget material.

                    jag kommer ha roten på bilden då jag har fåt en svärdplanta att trivas efter många om och men
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      #40
                      Lite olika stenar jag tittar på.
                      Tycker 5 stenhögen från vänster passar bakgrunden bäst
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #41
                        Båda de naturfärgade är fina. Sen kan du ev kombinera in någon/några av de ljusaste röda... Det kanske är ljuset som luras men bakgrunden ser lite ut att skifta i rött så det går nog att fånga upp lite av den nyansen tänker jag.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #42
                          Femte eller (ännu mer) tredje...!

                          Smaken är som... Motiveringen från min sida är att de form och färgmässigt stämmer så bra med den underbara Timor-bakgrunden. (Även om jag räknar med att sätta min upp och ner jämfört med hur du gjort. Detta eftersom jag vill bygga en botten med stora höjdskillnader med såväl rötter som stenar.)

                          Jag var idag hos Aquatropic och kollade just bakgrunder. Han hade många av Rockzolids produkter, men just Timor som jag likt dig gillar, hade han inga. Den han hade haft i butiken såldes för några veckor sedan.

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            #43
                            Fel av mig. När jag kikar på de första bilderna av bakgrunden ser jag att den är mer rödbrun än den framstår på bilden ovan. Därmed faller mitt resonemang om att tredje högen stämmer färgmässigt. Sorry.

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              #44
                              Trixade lite med grenar och de grå stenarna
                              Lite svårt när man vill sprida ut stenarna så de syns mera. Lättare med sanden i karet Klicka på bilden för större version

Namn: 3A946524-6EFF-4E64-8A01-B213620FE792.jpeg
Visningar: 484
Storlek: 314,7 KB
ID: 2378989Klicka på bilden för större version

Namn: 6386892C-220F-4537-90DF-5EED1D500E3D.jpeg
Visningar: 519
Storlek: 346,1 KB
ID: 2378990

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                #45
                                Jädrar nu börjar vi snacka scape Det där va riktigt snyggt!! Bara hälla på sanden över inredningen, snyggare när sten och rot kommer upp ur sanden än ligger konstgjort ovanpå---
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...