550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    De sköna tankarna jag nu har i huvudet är lite vilka fiskar jag skall ha var.... angenäma problem, även om man kanske inte skall säga att det är höst i slutet av augusti men ändå höstligt .....

    Så, som ni vet är mina planer aldrig annat än idéerna för dagen sorterade i en viss ordnings följd och kan ändras lika snabbt som vinden vänder.. men fortfarande behöver jag de planer för att hålla mig till ett flöde...

    så med risk för att både bli tråkig och tjatig är det denna plan som nu gäller.....

    söndag skall 600 liter flyttas till lokalen och kommande vecka inredas på nytt. I detta kar är det ju bakgrunden och fiskarna som är blickfånget så inredningen blir sparsam, några växter och några rötter. I detta kar blir det rödturkos och blå Diamond samt cobolt honan. Tyvärr är ju redan RT hanen och cobolt honan ett par men jag hoppas lite på att de skall bilda nya par i karet. Förhoppningen är ju att Rt-hanen skall falla för den stora Rt-honan och cobolt välja en blue Diamond hane. Men vi får väl se, om Rt och cobolt håller ihop ja då skall ju inte jag vara den som splittar äkta kärlek...
    förutom diskusen blir det kerritetror , dolkstickstetror, sterbai och goldstripe i karet.

    om detta funkar så hoppas jag att allt skall vara igång och fungerande inom två veckor. Sedan är det ett nytt försök med 540, att få det tätt. Detta kar kommer inte ligga någon stress på att få klart utan skall få löpa på och förhoppningen är att karet är inrett före årskiftet.

    om 540 inte blir tätt, är plan två att hitta ett tätt 540

    när 540 är tätt eller utbytt är det 450 tur att startas upp.

    drsss projekt är parallelle och hänger inte ihop med övriga planer utan skall göras .

    För hösten för övrigt är ju smockfull av massor med trevliga små projekt. När 600 är klart är det de två tomma 300 som skall rengöras och delas till fyra lek kar.
    tanken är ju att föräldrarna till ynglen skall få en av kuberna och de tre övriga San Merah paren de övriga.

    Då blir ju ett 540 tomt hemma och ett gäng smådiskus som skall få flytta hem. Detta ligger gissningsvis en dryg månad eller två fram i tiden. Hoppas att jag då även kan ta hem mina yngel som skall behållas och lämna bort de som skall lämnas bort. Då kommer även dessa kar användas som lek kar.

    Och parallellt med allt detta skall då en möbel till 720 byggas och ett Malawi kar sättas igång.

    Vad tror ni har jag lagt ribban för högt igen.....
    nå det finns ju tid att förändra och göra om planen många gånger än....

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Det var även min farhåga, men som sagt, känner att jag tittar ännu mer på dem nu än när de stod i ett rum hemma. Låter konstigt jag ver men för mig har det bara känts positivt.
    Va bra Och du har ju även kar hemma i huset att titta på för att minska abstinensen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sen fredag, och semesterns sista dag... var ute och drack öl med kompisarna igår så idag går det lite i långsamt.

    Allt känns ju rätt ok i karen men fortfarande är det ju stor risk att jag har gälparasit i de övriga karen också. Enligt Patric är ju detta väldigt smittsamt, en slang en hov en hand räcker för att smitta nästa kar.... men nu avvaktar jag ett tag sedan blir det troligen behandling av alla kar parallellt . Nackdelen med att dela lokal, väldigt mycket fiskar är ju bärare av dessa parasiter utan att de drabbas , har förstått att just Malawi och Tanganyika ofta är smittbärare . Alltid är det något.

    men som sagt, att känns ok och alla fiskar ser bra ut.

    Jag har sprattlare här i san Merah karet igen Föräldrarna är nästan kolsvarta, rätt läckra egentligen
    de andra diskusparen är nyfikna som vanligt.

    ser verkligen framemot att sätta dessa fyra par i lekar och se om det kan bli lite parallella kulla.

    även diskusarna i karet brevid är nyfikna....

    Klicka på bilden för större version

Namn: B5E2FCD8-C628-478A-A6E4-ACB9AA1016CA.jpeg
Visningar: 654
Storlek: 654,6 KB
ID: 2407386

    Klicka på bilden för större version

Namn: 90824CD0-18DE-4472-8183-7B8F50C62F7F.jpeg
Visningar: 662
Storlek: 454,1 KB
ID: 2407385

    Klicka på bilden för större version

Namn: 992F7674-B5BD-4391-90AD-DFEBED3CB429.jpeg
Visningar: 652
Storlek: 735,9 KB
ID: 2407387

    Klicka på bilden för större version

Namn: B2A4CE76-D8C1-43B6-9A4C-612A04B46BB1.jpeg
Visningar: 651
Storlek: 467,3 KB
ID: 2407388

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Det var så lite, alltid roligt att glädja någon.

    Jag var hos Patric idag och han hade återhämtat sig. Sa att sådana här saker händer. Han hade ju ny diskus från piwo och höll på att plocka ut lite nya lekpar för att fortsätta sin egna uppfödning. En av de nya leverantörerna han har föder bara upp F1 alltså alla lekpar är vilda diskus. Det blir spännande att se vad det blir och jag gissar att det är just vad som behöva för att inte det skall skena med alla nya framodlade sorter, back to basic så att säga.......tror att det får bli planen för 720 ett kar fyllt med F1
    dom är så finna F1:or

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack Thomas för dina långa inlägg! Perfekt att läsa när man, som jag, sitter fast på pendeltåget till följd av ”obehöriga i spårområdet”...
    Det var så lite, alltid roligt att glädja någon.

    Jag var hos Patric idag och han hade återhämtat sig. Sa att sådana här saker händer. Han hade ju ny diskus från piwo och höll på att plocka ut lite nya lekpar för att fortsätta sin egna uppfödning. En av de nya leverantörerna han har föder bara upp F1 alltså alla lekpar är vilda diskus. Det blir spännande att se vad det blir och jag gissar att det är just vad som behöva för att inte det skall skena med alla nya framodlade sorter, back to basic så att säga.......tror att det får bli planen för 720 ett kar fyllt med F1

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...