550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Vi saknar dig Ekenberg....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej på er alla.

      På ett sätt känns det ju skönt att vara saknad, samtidigt som jag känner att jag får lite dåligt samvete för att jag inte varit här på många månader.

      Jag har haft en liten svacka rent psykologiskt … suck, gick in i en depression helt omedvetet, men har fått hjälp då jag behövde det som bäst och börjar känna att livet har en mening igen. Nog om det och vi fördjupar oss inte mer i detta.

      Akvariumen finns dock fortfarande kvar. Mitt mål var ju tre och där är jag nu. Mina två 540 i vardagsrummet och mitt 600 i hallen. 20 diskus finns kvar, två par Ivanacara, fem nyckelhålcikliderna, fem orangehead, tio dolkstickstetror, fem rödmunstetra, en citrontetra…… nio goldstripe corydoras, många pansarmal och massor med sterbai corydoras.

      Tretton av de diskusarna är de bruna och röda, tre av mina egenuppfödda som nu är stora. Samt sju av mina färgade där bara tre är kvar från mina ursprungliga . Men alla kvarvarande diskus är stora och friska. Flera av dem är lekpar och leker fortfarande regelbundet. Även båda Ivanacara paren leker men kommer inte längre än till rom, ett nyckelhåls par finns också som leker men har ännu inte hittat rom. Så just nu är det bara sterbai som ynglar av sig. Den med all lek och att alla är friska ser jag ju ändå som att fisken trivs även om inte förhållanden är perfekta. Jag kör vattenbyten med två tredjedelar var fjortonde dag och gör då rent filter också. Annars inte så mycket mer.

      Ja annars….. har fortfarande 12 akvarium kvar tomma, men tänker hitta nya ägare till åtminstone fem av dem fast har väldigt svårt för att göra mig av med något av dessa.

      Framtids drömmar har jag igen, och det känns underbart. Men just nu är jag väldigt tillfreds med att bara vara, njuter fortfarande av att sitta framför karen och studera varje individ var för sig . Njuter av mina långa promenader i skog med min ständige följeslagare Biscotti och längtar efter att åka ut och campa ensam i den svenska vildmarken.

      Nu skall jag ägna dagen åt att läsa ikapp i trådarna jag missat och betala in medlemsavgiften så att jag kan lägga ut foton igen. Jag hör snart av mig igen, nu när jag kommit ur den mörka tunneln….

      stor kram

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        Riktigt roligt att höra att du har kvar alla fiskar och att du är här igen .
        Senast redigerad av LAncer; 23 January 2022, 21:59.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Härligt Ekenberg att du mår bättre! Vi är många som irrar ner i mörka tunnlar men som tur är finns det hjälp men man kan också öva sig att komma till freds med att livet är mycket mörker men en hel del ljus, så äg mörkret. Du ska inte känna prestationsångest att du måste uppdatera din tråd man kan gå in i andras trådar och dela ideer bara.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Välkommen ut ur tunneln! Du hör hemma i ljuset!

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Välkommen tillbaka Ekenberg, så kul.
              Säger som Åheim, inget prestationskrav på att hålla tråden varm.
              Tre akvarium är rätt lagom

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Härlig läsning!
                Det skall bli kul att få se hur karen och fiskarnas ser ut.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hej på er, och tack för alla glada tillrop.

                  Ja här i Göteborg är det ett riktigt vattenbytar väder, grått och regnigt ute så långpromenaden med Biscotti blir ingen njutning idag.

                  Mina kar är jag ju inte direkt stolt över just nu, men eftersom jag lovat lite bilder så får det bli på kar med eftersatt vår och kärlek…

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ja det är karen i vardagsrummet, inte mycket växter och det ser ju rätt tomt ut på fisk också
                    men det finns allt lite fisk kvar om man går närmare syns de lite bättre….

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad roligt med bilder Thomas! Jag tycker dina kar ser bra ut fortfarande! Ha en fin helg

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja, så ser det ut idag. Nyckelhålcikliderna missade jag visst…. De är framme nu men de får komma vid senare tillfälle.

                        i det ena karet går ju mina tre små som blivit rätt stora och en cobolt diskus samt en Redspotted greende två fick tidigare i karet brevid men var lite mobbade så sedan några månader får de få med de små och de har gjort dem gått,

                        I det andra är det butterfly och pricken som är det styrande paret . De ligger ofta rom men det blir inte så mycket mer sedan är det.
                        sedan är det ju cobolt , RT och Leopard..

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad roligt med bilder Thomas! Jag tycker dina kar ser bra ut fortfarande! Ha en fin helg
                          Tack , själv skäms jag allt lite…. Nu skall jag ut i regn och rusk…. Foto på 600 kommer i morgon.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Thomas!
                            Gôtt att se lite nya bilder. Ser toppenfint ut, tycker jag.
                            Härligt att se dig här på forumet igen!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Thomas!
                              Gôtt att se lite nya bilder. Ser toppenfint ut, tycker jag.
                              Härligt att se dig här på forumet igen!
                              Tack Mats. Ja det känns kul att vara tillbaka. Men nu kör jag lite mer i lugnets tecken…

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Tack Mats. Ja det känns kul att vara tillbaka. Men nu kör jag lite mer i lugnets tecken…
                                Thomas, det spelar ingen roll hur du kör, bara du känner att livet har ett gôtt flow.
                                Jag önskar dig allt gott!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...