550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Dag 49

    Förkylningen börjar släppa, väntar fortfarande på provsvaret dock. Men i dessa tider är det liksom svårt att veta vad man vill. Hade ju varit grymt skönt om man hade Corona och fick lite immunitet . Men samtidigt är det skönt att inte fått det och klarat av att isolera sig som folkhälsomyndigheten vill. Nå jag mår bättre iallafall .

    Tänker ta itu med helgens vattenbyte redan idag , det är bara fem kar numer och alla hemma så egentligen är det ju lätt som en plätt. Men när jag jobbar hinner jag inte med det och efter jobbet är jag för trött. Så idag är perfekt. Och då är tanken att imorgon eller i helgen kalasa av att nyinreda ett av 540 i vardagsrummet.

    förövrigt så har jag ju sedan i tisdags världens underbaraste valp hemma Biscotti , lite skillnad är det ju att ha en liten Pudel valp mot att ha en stor schäfer.... men helt underbart att vara med hund igen...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 37118167-5B52-4BE0-999C-DEC7F5728FF4.jpeg
Visningar: 356
Storlek: 377,0 KB
ID: 2427375

    Klicka på bilden för större version

Namn: AC79BFEA-EF71-4710-AEEA-6FA1F412DC3C.jpeg
Visningar: 360
Storlek: 223,5 KB
ID: 2427376

    Klicka på bilden för större version

Namn: 06309C0B-3ED8-4C8A-898D-44A681989712.jpeg
Visningar: 337
Storlek: 415,9 KB
ID: 2427377

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Tycker det är jättekul att du är med igen. Men ett kar utan diskus..... är det egentligen något för dig
      Ha ha, vi får se. Kan ju vara så att jag blir sugen på diskus igen, de är ju fortfarande mina favoriter! Men till att börja med så ska det bli skönt att i min återstart av karet varva ner med enkel sällskapsfisk.

      Eller var det dina Adoketor du syftade på? Jag njuter av att se annan fisk än diskus vettu

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek

        Ha ha, vi får se. Kan ju vara så att jag blir sugen på diskus igen, de är ju fortfarande mina favoriter! Men till att börja med så ska det bli skönt att i min återstart av karet varva ner med enkel sällskapsfisk.

        Eller var det dina Adoketor du syftade på? Jag njuter av att se annan fisk än diskus vettu
        Så är det, allt som händer i karen är kul, och alla projekt är ju kul att följ..... så kul vad det än blir...( fast diskus jag säger bara det...)

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Dag 51

          Ingen Corona här....... ännu

          Men fortfarande lite hängig efter förkylning. Samt den nya bebisen i familjen så det blir inte massor gjort, inte mer än vardagsbestyren. Så händer något, ja då händer det också i denna tråd.

          Annars så, fortfarande inga problem. Allt funkar som det skall. Ingen lek bland de bruna diskusarna sedan de flyttats men i karet med blandade färger leker ett blue diamond par ständigt samt det orange vita paret.... så när jag är färdig med mina tre kar så är det väl bara att sätta igång med ett par kuber igen......

          i karet med Adoketan och Goldstripes har jag åter ett par som Adoketwr som lägger rom , fast den är alltid borta efter en natt. Och Goldstripe har aldrig haft finare färg.... så de verkar ju trivas.

          Känns på något sätt som det fiskbestånd jag har nu är rätt perfekt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Thomas!
            Härligt att läsa att du har hittat en skön lunk.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Thomas, några små frågor; när adoketorna har lekt, är då honan "kolsvart" och osedvanligt aktiv kring lekplatsen, och även hela tiden fläktar rommen?
              Skulle du kunna ta en bild på lekplatsen och miljön runt omkring?


              Edit; Jag antar att du kör åt "svartvatten"-hållet, dämpat ljus och temperatur på runt 29°C.?
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 February 2021, 17:39.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Thomas, några små frågor; när adoketorna har lekt, är då honan "kolsvart" och osedvanligt aktiv kring lekplatsen, och även hela tiden fläktar rommen?
                Skulle du kunna ta en bild på lekplatsen och miljön runt omkring?


                Edit; Jag antar att du kör åt "svartvatten"-hållet, dämpat ljus och temperatur på runt 29°C.?
                Hej Mats.

                verkligen skönt när lunket infinner sig, men fortfarande har jag själv lite tendens till att leta fel och oroa mig...

                I lokalen körde jag svartvatten typ, men nu är de bara i ett tillfälligt kar med en rot och växter. Trodde aldrig de skulle leka här.
                Både honan och hanen är mycket svarta, och båda stannar vid romen . Men som sagt, nu är det tillfälligt kar på 320 liter med både orange head och dolksticks tetror förutom de övriga Adoketa och corydoras. Så kör vattenbyten varje vecka. Temp är 28 och 7 ph. I lokalen höll jag ett ph på under 6 och bytte bara lite vatten sällan.... så jag är verkligen förvånad att det blir lek nu.

                Jag skall se om jag kan fota, detta par har naturligtvis valt den bakre sedan av inredningen. Kan tyvärr inte se om de fläktar men honan håller sig mestadels över romen medans hanens uppgift verkar vara att hålla de andra fiskarna borta.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja angående ljuset, jag kör faktiskt mycket släkt, det har varit mycket sol ljus och alla fiskar i karet har fått finare färger sedan jag inte har tänt ljusen lika mycket. Tänder under eftermiddag/ kväll men kör då inte mer dämpar än de andra, bara lite flytväxter.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    OK!
                    Hoppas att dom kan få dra på en kull att valla runt.
                    Ivanacara adoketa är lite som Discus, Fjärilsciklid och några till, en aning "picky". Man får lätt lek på dom, men sedan är det en rad smådetaljer som skall vara rätt för att det hela skall lyckas.

                    Nu måste snart den förbannande "förkylningen" vara över - det vore kul att träffas.
                    Har vi ett akvarium att inreda, eller kör du på och gör iordning rubbet själv?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      OK!
                      Hoppas att dom kan få dra på en kull att valla runt.
                      Ivanacara adoketa är lite som Discus, Fjärilsciklid och några till, en aning "picky". Man får lätt lek på dom, men sedan är det en rad smådetaljer som skall vara rätt för att det hela skall lyckas.

                      Nu måste snart den förbannande "förkylningen" vara över - det vore kul att träffas.
                      Har vi ett akvarium att inreda, eller kör du på och gör iordning rubbet själv?
                      Jag hade ju hoppats på att de bara skulle vara nu och inte leka....men som sagt, de verkar ju må hyfsat väl i tillfällighets karet..

                      Angående Adoketa karet hade drömmen varit att du gjorde inredningen med mig med lite positiva tillrop det är sista karet så vi får väl se vad som händer till dess. Om jag måste göra det själv kommer jag använda samma rötter som sist och foton när du jobbade. Hoppas på att kunna kopiera ett mästerverk.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Är allt fokus på den lilla Pudeln nu så akvarier och Zoopet hamnar i andra hand?
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Är allt fokus på den lilla Pudeln nu så akvarier och Zoopet hamnar i andra hand?
                          Nja, mycket tid tar den ju. Men inte allt, just den här helgen var det faktiskt något helt annat i centrum.....jag själv, jag fyller år imorgon och i dessa Corona tider gäller ju det att fira säkert, så ett par söner med respektive på lördagen med grill lunch på förmiddagen , långpromenad och smörgåstårta på kvällen i lördags. Två söner med respektive på kaffe fika utomhus med vårsol och semla i staden och sedan smörgåstårta på kvällen..... ikväll är det mammas tur att få fira mig med smörgåstårta och imorgon på min födelsedag firar jag med killarna som bor här hemma ..... gissa med vad? Smörgåstårta naturligtvis...... så efter denna fyradagarsfest så kanske det blir lite tid igen för akvarium......

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 22B026F5-699F-47AF-A07A-6840A8D40B1D.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 192,7 KB
ID: 2427820
                          Lördagens lax och tonfisk tårta

                          Klicka på bilden för större version

Namn: B1C01A2C-DDC8-4043-9704-C4D91F4FF70C.jpeg
Visningar: 177
Storlek: 724,3 KB
ID: 2427821
                          söndagens räktårta

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Grattis i efterskott! Hoppas du mår bra samt njuter av att ha hund igen och fiskarna hemma!

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Grattis i efterskott!

                              Hur mår alla fiskar nu?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Tack så mycket, jodå det blev allt en del firande.... tur att det bara är en gång per år.
                                Jag har fått nog av smörgåstårta på ett tag.

                                Allt funkar bra i karen, men tyvärr har jag svårt att liksom få tillbaka mitt intresse, förhoppningsvis kommer det.

                                Det känns skönt att ha allt hem igen men lusten har ännu inte kommit tillbaka. Men visst njuter jag av mina fiskar.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 27B8CEC4-A55E-42AC-977B-BFCC7D51A781.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 155,8 KB
ID: 2428136
                                måndagens tårta blev en köpt liten en.... men perfekt för två och dessutom god

                                Klicka på bilden för större version

Namn: B8D39790-3668-4E60-9B0E-5FF59C3A63A2.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 479,2 KB
ID: 2428137 och sist tårtan på min födelsedag, den räckte och blev över....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...