550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Det låter härligt med de discusar du har som ger dig lugn och ro.
    Du anar inte vad jag önskar att du skall få ha en liknande, problemfri tillvaro med dina discusar som jag har haft med mina genom åren.
    Visst, någon enstaka discus har fått problem - kanske flämtat lite, och någon släng av vitskitande har det väl varit - men på det stora hela har discushållningen varit problemfri.
    Hoppas att du nu kan landa i ett riktigt gôtt discus-flow!
    Tack Mats.

    och hur som helst har min diskus period givit mer positiva känslor än något annat fiskägande, kanske Ivanacara Adoketa ger lika mycket. Så nu liggande här i soffan och tittande på ett 30-tal diskus ( fortfarande är Snake dock smal ) och fem Adoketa plus alla andra fiskar så är allt mitt välmående stort...

    Äventyret går vidare...

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Jag är med här i bakgrunden på ditt äventyr! Härligt när du uppdaterar.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Hur är läget Thomas?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag är med här i bakgrunden på ditt äventyr! Härligt när du uppdaterar.
          Skönt att veta, och jag hänger allt i din tråd också.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Hur är läget Thomas?
            Allt är bara bra, försöker bara att inte köra slut på batterierna igen, så allt går lite långsammare och lugnare nu.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Dag 45 (eller kärlekens dag)

              sitter i lokalen. Det är de sista två 375 som skall tömmas för att senare idag flyttas. Jag har inte hunnit med riktigt som jag tänkt men sista dagen är ju 28 februari så det skall nog gå. Här i lokalen börjar det bli lite öde nu. Davids fem kar är tömda, mina åtta är tömda och snart borta. Bosse har några tomma men han kommer nog snart fylla på igen, tror han skall ta över några av Davids, och Johan har fem kvar. Men det kommer säkert snart någon som tar över min plats. Det känns på ett sätt väldigt bra att vara klar här, men samtidigt lite sorgligt.... men allt har sin tid.

              Hemma så, ja väldigt rörigt kan man lugnt säga men i karen funkar det ändå bra. Så när jag väl är klar här skall jag köra på lite hemma. Men nu ser jag väl mest framemot Biscotti och naturligtvis fettisdagen då det är dax för premiär semlan. Mitt barnbarn Lian började i går, med sitt livs första semla....
              Den fick godkänt....

              Klicka på bilden för större version

Namn: 7AAB9731-C284-4821-AE05-AB8F989709C6.jpeg
Visningar: 202
Storlek: 148,2 KB
ID: 2427217

              Klicka på bilden för större version

Namn: A4C2C01C-39E5-4B90-A3DE-EBD485E834E1.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 140,3 KB
ID: 2427218

              Klicka på bilden för större version

Namn: 3E5AF7DA-8EF3-4F8C-B3B7-4763563C3431.jpeg
Visningar: 197
Storlek: 136,5 KB
ID: 2427219

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Haha så söt! Min dotter som snart är två har inte riktigt fattat tjusningen med semlor än, vilket kanske är bra för då får mamman mer!!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av ampe
                  Haha så söt! Min dotter som snart är två har inte riktigt fattat tjusningen med semlor än, vilket kanske är bra för då får mamman mer!!
                  I familjen ekenberg är semla nog årets högpunkt , förutom jul då vill säga....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Dag 48.

                    Jag är förkyld sedan några dagar, ja blev nog lite nerkyld i lördags och det var nog då förkylningen fick sitt fäste . Så igår och idag har jag inte jobbat utan bara varit trött och risig. Tog Corona test igår bara för att man skall, men är ju inte direkt orolig för att det skall vara Corona eftersom jag inte träffat någon...

                    Nå, nu vad det ju inte detta jag skulle prata om utan det var ju akvarier och fiskar. Idag fick jag en fantastisk fisk upplevelse. Satt och surplade kaffe så där i lugn och ro som man bara kan göra när det är helg eller när man är hemma sjuk. Iallafall satt jag vid släckta kar och uppmärksammade en otrolig aktivitet i karet med adoketan ( hur man skriver det i flertal vet jag inte) alla fem var framme samtidigt och simmade runt. De två hanarna var väldigt intresserad av en hona och de andra honorna simmade liksom med och kollade. Jag antar utan att veta att det var någon form av lek, den påminner inte om det som jag sett tidigare eller det som Mats beskrivit i sin tråd. De simmade liksom i det fria istället för över en rot eller sten. Men det som var typiskt var ju att hanarna liksom ställde sig på huvud fast i vattnet utan att vara nära rot och dansade. Sedan jagade hela tiden den ena bort den andra, allt detta skedde i övre delen av karet. Fast denna fisk annars rör sig vid botten. De höll på så några minuter, sedan var de över och alla fem simmade ner till de undre delarna och försvann in bakom sina rötter och pinnar. Ett otroligt skådespel iallafall ..... vad som skedde och varför vet jag inte.

                    Ja annars, karet med mina bruna diskus känns fridfullt. Inga bråk ämne men inte heller någon lek. Alla äter bra och fiskarna har delat upp sig rätt jämt i karet. Förutom i en fjärde del av karet där en av de vackraste hanarna som alltid varit lite i bakgrunden har sedan de sattes i karet lagt beslag på denna del helt själv. Det känns inte som någon av de andra riktigt fattat vad som hänt eller ännu inte tyckt att det gör något så han har fått behålla sitt revir utan att någon av de större hanarna brytt sig. På ett sätt ser han lite stolt ut över sitt område men samtidigt lite ensam. Han hade nog hoppats på att någon hona skulle komma över till honom men de håller sig fortfarande nära de större hanarna.

                    I karet med blandade färger är läget lite annorlunda, här är ju fisk från tre olika grupper nu sammanförda i ett kar. Dels mina stordiskus, sedan den senaste gruppen som jag fick av Stork när de stängde och sen de kvarvarande av orange vita gruppen . I detta kar är det lite bråkigt. Min stora blå diamond har satts på plats av en mindre. Detta tog honom så hårt att han nu håller sig lite bakom. Den lilla Blå diamond herren vågar sig inte på RT hanen men väl white butterfly hanen som har lyckats sätta sig över RT så nu mer är det en hane från varje grupp som har högsta befattningen. Men detta gör att det nu är förhållande vis lugnt igen. Inga nya par mellan grupperna har uppstått men de gamla paren håller fortfarande kvar vid sina partners.

                    det är liv och rörelse iallafall och allt funkar som det skall.... skönt att ha alla fiskar hemma.....

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Vad häftigt det låter med adoketornas beteende! Skönt att de flesta fiskarna verkar må bra. Krya på dig!

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Krya på Dig Ekenberg.
                        Jag diggar när du skriver att -det är liv och rörelse iallafall och allt funkar som det skall. Det tycker jag du är mer än värd efter senaste tidens motgångar. Hoppas det blir något spännande med Adoketorna. Sitt lugnt och beskåda

                        Ser också fram emot Zoopet träff när det blir läge. Ett besök hos Marten64 hade ju varit intressant. Var det inte han som byggde en fin dam på insprängd i berg på tomten hemma?

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad häftigt det låter med adoketornas beteende! Skönt att de flesta fiskarna verkar må bra. Krya på dig!
                          Kan bara stämma in!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad häftigt det låter med adoketornas beteende! Skönt att de flesta fiskarna verkar må bra. Krya på dig!
                            Både jag och fiskar mår rätt bra. Fortfarande är en del av stordiskusarna lite tunna. Men jag ser inget direkt fel på dem.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Krya på Dig Ekenberg.
                              Jag diggar när du skriver att -det är liv och rörelse iallafall och allt funkar som det skall. Det tycker jag du är mer än värd efter senaste tidens motgångar. Hoppas det blir något spännande med Adoketorna. Sitt lugnt och beskåda

                              Ser också fram emot Zoopet träff när det blir läge. Ett besök hos Marten64 hade ju varit intressant. Var det inte han som byggde en fin dam på insprängd i berg på tomten hemma?
                              Tack ICC.

                              jodå det var Johan det, en fin damm . Efter det har han ju byggt ett hus i trädgården som han nu fyller med kar, allt i det tysta....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av LoGeek

                                Kan bara stämma in!
                                Tycker det är jättekul att du är med igen. Men ett kar utan diskus..... är det egentligen något för dig

                                Kommentar

                                Arbetssätt...