550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Jag får ha tålamod och hoppas dom ställer upp på wn bild så småningom.

    men bilderna du tog var det inget fel på heller

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Dag 30.

      det puttar på i karen här hemma. Alla fiskar är hemma, förutom sex pansarmalar som jag inte lyckats fånga. Jag måste tömma hela karet för att lyckas med att få tag på dessa.
      men förövrigt är allt hemma, fem akvarium står här och puttrar men när jag är klar skall det bara vara tre. All fisk verkar må bra och det är ju liksom huvudsaken.

      Nu kommer energin läggas på att tömma och tvätta ut karen i lokalen. Sex kvar med vatten och inredning så tanken är att tömma och tvätta ett per dag. Så nästa helg blir flytt helg så att säga....

      Jag har ju inte håller mig till planen, men detta känns nog som en bättre plan. När flytten är klar kan jag i lugn och ro inreda övriga kar.

      i morgon blir det vanlig vattenbytar dag. Och sedan gäller det att hålla sig till planen. Går det som det skall kan jag ju efter nästa helg bara gå in för kar och fiskar hemma. I ett par veckor. Sedan kommer ju världens sötaste hundvalp och då lär jag ju få lite annat att tänka på.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 174DB02B-BB1A-42C6-BB0B-6E87348D9A32.jpeg
Visningar: 210
Storlek: 437,2 KB
ID: 2426612

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Bra jobbat! Blir kul med inredningen sen och låter som en bra plan för dig att göra det i lugn och ro.

        den där hundvalpen är ju nästan för söt!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Dag 31

          idag när jag tände karen låg alla åtta goldstripes framme på sandbotten och bara väntade på att bli fotograferade. Men trotts att jag rörde mig långsamt och försiktigt försvann allihop precis samtidigt som jag fick kameran i ögonhöjd . Men tänkte testa mitt tålamod och fiskarnas nyfikenhet.... men det gick väl sådär. Fick några suddiga bilder men mer blev det inte......

          Klicka på bilden för större version

Namn: C9AE5FD7-D4BF-4068-9971-329E16CD123B.jpeg
Visningar: 203
Storlek: 516,9 KB
ID: 2426620

          Klicka på bilden för större version

Namn: C231FA84-75F5-4E67-96C6-EE151F07F1AE.jpeg
Visningar: 191
Storlek: 674,9 KB
ID: 2426621

          Klicka på bilden för större version

Namn: 46CF6985-29A0-4B45-9EE5-6281C5EA902B.jpeg
Visningar: 193
Storlek: 536,7 KB
ID: 2426622

          Klicka på bilden för större version

Namn: 0C586473-E771-4B6E-96C3-AEDC47B4F360.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 495,8 KB
ID: 2426623

          Klicka på bilden för större version

Namn: E69E0980-8B23-466C-8F3A-4D07E0D54CBF.jpeg
Visningar: 194
Storlek: 560,6 KB
ID: 2426624

          Klicka på bilden för större version

Namn: B626D030-78A5-45BC-925F-262FEEF53330.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 624,6 KB
ID: 2426625

          Klicka på bilden för större version

Namn: C65BB6B8-5A2F-4034-B26A-0135468EB091.jpeg
Visningar: 189
Storlek: 534,3 KB
ID: 2426626

          Klicka på bilden för större version

Namn: C65BB6B8-5A2F-4034-B26A-0135468EB091.jpeg
Visningar: 188
Storlek: 534,3 KB
ID: 2426630
          Klicka på bilden för större version

Namn: C65BB6B8-5A2F-4034-B26A-0135468EB091.jpeg
Visningar: 193
Storlek: 534,3 KB
ID: 2426631

          Klicka på bilden för större version

Namn: 79A09F19-5488-4EC8-A78D-FA2147537EDF.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 665,7 KB
ID: 2426627

          Klicka på bilden för större version

Namn: 951826E7-8311-4F63-ABE3-F9B9C4A56614.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 516,9 KB
ID: 2426629
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            De är jättefina dina goldstripe!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              De är jättefina dina goldstripe!
              Trots suddiga bilder. De är helt otroligt vackra när man ser dem på riktigt. Hoppas verkligen jag kan skapa deras kar så de blir fler.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Dag 30.

                det puttar på i karen här hemma. Alla fiskar är hemma, förutom sex pansarmalar som jag inte lyckats fånga. Jag måste tömma hela karet för att lyckas med att få tag på dessa.
                men förövrigt är allt hemma, fem akvarium står här och puttrar men när jag är klar skall det bara vara tre. All fisk verkar må bra och det är ju liksom huvudsaken.

                Nu kommer energin läggas på att tömma och tvätta ut karen i lokalen. Sex kvar med vatten och inredning så tanken är att tömma och tvätta ett per dag. Så nästa helg blir flytt helg så att säga....

                Jag har ju inte håller mig till planen, men detta känns nog som en bättre plan. När flytten är klar kan jag i lugn och ro inreda övriga kar.

                i morgon blir det vanlig vattenbytar dag. Och sedan gäller det att hålla sig till planen. Går det som det skall kan jag ju efter nästa helg bara gå in för kar och fiskar hemma. I ett par veckor. Sedan kommer ju världens sötaste hundvalp och då lär jag ju få lite annat att tänka på.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 174DB02B-BB1A-42C6-BB0B-6E87348D9A32.jpeg
Visningar: 210
Storlek: 437,2 KB
ID: 2426612
                Sötchock de luxe

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Sötchock de luxe

                  //Inger
                  Ja du..... helt rätt , som jag längtar

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Hej! Är det flytthelg nu? Hoppas allt går bra i så fall!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Hej! Är det flytthelg nu? Hoppas allt går bra i så fall!
                      Flytthelg.... jajamen , sex kar flyttade tre kvar. Kör ett lass till ikväll med sand , pumpar mm.
                      tyvärr ville de övriga i lokalen inte ta över några kar så det blev mer att flytta än jag tänkt. Men som sagt, allt går.

                      Hemma funkar allt bra. Känns skönt att snart bara ha akvarium hemma.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Bra jobbat!
                        va skönt sen när du har allt hemma, speciellt när du får dig en liten valp som kräver en del tid

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Bra jobbat!
                          va skönt sen när du har allt hemma, speciellt när du får dig en liten valp som kräver en del tid
                          Precis, redan nu när fisken är hemma känns det mycket bättre. Det här med lokal är ju kul för att man kan ha mer men det blir ju inte att man njuter på samma sätt som när de är hemma. Det blir perfekt att jobba hemm, ha alla fiskar hemma och dessutom en hundvalp. Detta blir jättebra .

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Jag förstår det. Jag tror att det blir lättare för dig att i lugn och ro hitta tillbaka till den där lusten och gnistan

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Dag 38

                              Idag kom jag knappt ur sängen..... träningsvärk i ben och en rygg som inte går att räta ut. Vem sa att akvariehobbyn inte kräver muskelstyrka. Egentligen var det nog inte själva flytten av kar som var så ansträngande utan timmar av sand ösande, tunga stenar som försiktigt skall lyftas ur och vattenfyllda rötter som väger massor som vinklas och vrids för att få ut samtidigt som man antingen sitter på huk med dubbelvikt rygg eller på tå med utsträckta händer. Ja jag gav mig själv ledigt idag....

                              Men visst är jag nöjd, sex kar betydligt och snyggt uppställda i min mammas källarförråd, säckvis med sand och åtalats spänner med Sten rående här på hallgolvet och massor av pumpar, filter och värmare som skall tvättas rena. Nå så helt ledig är jag ju inte med de tre kar som är kvar får tas under kommande vecka. Någon som är intresserad av ett läckande 540 så hör av er, det bortskänkes.

                              Men visst känns det bra ändå, fick ju gjort en hel del så även om inte allt blev klar är jag nöjd. Och nöjer mig med att ta det lugnt idag.

                              Jag läste just Mats tråd där han beskrev sitt diskusägande på ett lite annat sätt än jag skulle beskrivit mitt ägande av diskus. Fast förstår ändå hans känsla, för hade jag bara köpt mina tjugo små brun/röda hade jag ju haft en helt problemfri diskusresa. Dessa har ju bara givit mig glädje. De jag nu har kvar är fortfarande helt grymma och problemfria. Ett underbart kar att setts framför. Så nu är ju målet att försöka få tre sådana kar och landa.

                              Men fortfarande, jag älskar diskus....

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Dag 38

                                Idag kom jag knappt ur sängen..... träningsvärk i ben och en rygg som inte går att räta ut. Vem sa att akvariehobbyn inte kräver muskelstyrka. Egentligen var det nog inte själva flytten av kar som var så ansträngande utan timmar av sand ösande, tunga stenar som försiktigt skall lyftas ur och vattenfyllda rötter som väger massor som vinklas och vrids för att få ut samtidigt som man antingen sitter på huk med dubbelvikt rygg eller på tå med utsträckta händer. Ja jag gav mig själv ledigt idag....

                                Men visst är jag nöjd, sex kar betydligt och snyggt uppställda i min mammas källarförråd, säckvis med sand och åtalats spänner med Sten rående här på hallgolvet och massor av pumpar, filter och värmare som skall tvättas rena. Nå så helt ledig är jag ju inte med de tre kar som är kvar får tas under kommande vecka. Någon som är intresserad av ett läckande 540 så hör av er, det bortskänkes.

                                Men visst känns det bra ändå, fick ju gjort en hel del så även om inte allt blev klar är jag nöjd. Och nöjer mig med att ta det lugnt idag.

                                Jag läste just Mats tråd där han beskrev sitt diskusägande på ett lite annat sätt än jag skulle beskrivit mitt ägande av diskus. Fast förstår ändå hans känsla, för hade jag bara köpt mina tjugo små brun/röda hade jag ju haft en helt problemfri diskusresa. Dessa har ju bara givit mig glädje. De jag nu har kvar är fortfarande helt grymma och problemfria. Ett underbart kar att setts framför. Så nu är ju målet att försöka få tre sådana kar och landa.

                                Men fortfarande, jag älskar diskus....
                                Det låter härligt med de discusar du har som ger dig lugn och ro.
                                Du anar inte vad jag önskar att du skall få ha en liknande, problemfri tillvaro med dina discusar som jag har haft med mina genom åren.
                                Visst, någon enstaka discus har fått problem - kanske flämtat lite, och någon släng av vitskitande har det väl varit - men på det stora hela har discushållningen varit problemfri.
                                Hoppas att du nu kan landa i ett riktigt gôtt discus-flow!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...