550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Dag 20

    Jag har ju missat ett par dagar, de har mest varit missmod och vattenbyten så jag besparade er detta.

    Vad som hänt? Vet inte riktig . Jag har diskus, är kanske svaret.

    I 600 liters karet funkar allt rätt bar, en diskus har dragit sig undan och står och trycker lite bakom, mörkare än de övriga . Men det var liksom väntat på något sätt att en mår dåligt av nytt kar och nya vänner. Men i det stora hela funkar det ju bra. Ännu så länge......

    I 540 i vardagsrummet är det tyvärr inte lika bra. Av de fyra som var i karet innan är en nästan helsvart och står i ett hörn, och en är mörk och fenorna liggande efter ryggen så att säga men han äter fortfarande, av de nya sex som flyttat in är tre helt oberörda och tre mår dåligt. I ärlighetens namn mådde ju Kah dåligt redan innan men även Snake är mörk och håglös, dessa två är fortfarande de svagaste i denna gruppen men sedan är det ju dessutom Big Boy som blivit mörk.... så här känns det igen som historien återupprepar sig. Hälften av de som var i karet och hälften av de som sattes i har påverkats. De andra är helt opåverkade och verkar må kanon. Jag har gjort vattenbyten varje dag nu och tillsätter förutom cloraminT även bakteriedödande..... kommer att fortsätta så denna veckan ut, sedan får jag testa om det kanske är bättre att bara lämna dem ifred och om det är mina försök att förhindra som skadar mer än det gör nytta . Vattenkvaliteten är det inte några problem med.

    ja och mina yngel.... eller ni vet vilka jag menar.... mina små , där har en dött varje dag under de senaste tre dagarna. Och där har jag ju inte gjort något alls. Vattenbyte varje dag och matning. De dör på samma sätt, börjar plötsligt panik simma, slår i allt som går att slå i, sedan är de lugna och bara står i något hörn och nästa morgon brukar det vara döda.

    Så läget är väl inte så där allra värst. Kommande helg skall det tomma 540 inredas på nytt sedan skall fisken flyttas igen....
    Sedan är iallafall all fisk färdigflyttad och då blir det bara tre kar med fisk i.

    Efter det är det bara att tvätta ur och flytta de kvarvarande karen från lokalen och det har jag ju fortfarande fem veckor på mig att göra.

    Men ännu inte mycket glädje utan mest bara måste..... Sorry för ett riktigt deppigt inlägg, men får skylla på depressionen......

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Nej vad tråkigt att höra! Håller tummarna för att oturen tar slut snart!!!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det låter tungt. Jag tänker på dig och hoppas att du (och de hängiga fiskarna) snart mår bättre.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Man brukar ju säga att efter regn kommer solsken och det är nog en devis att följa när man pysslar med "svårare" fiskar. Blir förhoppningsvis bra när allt väl satt sig.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tack för allt deltagande. Och ber om ursäkt om det blev för mycket elände sist....
            Jag skyller det helt på min psykolog som säger att jag måste börja prata om hur jag verkligen mår och inte alltid gömma mig backig en skrattande och glad fasad......

            Men helt ärligt trivs jag bättre gömd bakom fasaden, bakom arbete och så många projekt på gång som möjligt. Men detta är visst inte nyttigt ..... så jag försöker nu vara den jag är, visa hur jag mår och inte fly i massor med projekt och jobb. Jag övar mig i medvetande kännedom ( tror hon kallade det så) ungefär som mindfullness skulle jag tro. Jag skall lära mig att villa hjärnan istället för att alltid rusa iväg med tanken. Lättare sagt än gjort .

            Men som sagt, tack för att ni finns.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Dag 23

              Jag har lämnat karen i fred nu. Inte rört dem på några dagar och tänker vänta tills imorgon för bästa vattenbyte. Och allt ser bättre ut. Tänk att jag alltid glömmer devisen att ta det lite lugnt, jag fylls alltid av panik när något inte ser bra ut och skall göra allt på en gång. Jag har ju den sista tiden drömt mardrömmar om hur alla mina diskus dör.... men som sagt, nu har jag släppt allt och det börjar bli bra igen.

              600 liter med min bruna, ja där är det bara en som gömmer sig, men han äter och är inte alls apatisk. De övriga kommer alltid fram när man sätter sig framför karet. De är lite randiga ännu så riktigt hemma känner de sig inte, men på god väg.

              I 540 med de andra diskusarna, ja även här ser det bättre ut. Två är fortfarande mörka men de övriga färgar ut igen. Snake fortfarande för smal men pigg och har börjat sin kamp för att vinna tillbaka Lady från RT och Lady är inte helt ointresserad.

              Jag lämnade ju bort mina hantel ciklider och jordätare förra helgen så nu är det ju inte längre ett behov av fyra kar utan nu är det bara tre kar. Och det är där jag landat. Så från 12 kar till 3 på ett halvår.....

              Planen för denna helgen är inte att inreda mitt tomma 540 utan att ta hem fisken som är kvar i lokalen. Det får bli två tillfälliga kar här tills akvarierna är klara men då har jag all fisk hemma och behöver inte åka till lokalen varje dag. Och det gör ju att jag släpper stressen på att skynda på nuinredningen och kan sedan utan stress tömma lokalen.

              Men nu skall jag iväg till en av sönerna och dra om elen i hans kök innan de nya köket skall monteras..... man kan ju inte bara hålla på med akvarium

              Klicka på bilden för större version

Namn: 35F6F54E-E81D-406A-A311-AAF01591B217.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 599,5 KB
ID: 2426233
              älska mina bruna problemfria diskusar

              Klicka på bilden för större version

Namn: 01B8D5CC-1A41-4589-B738-CDE9995B09FF.jpeg
Visningar: 228
Storlek: 126,3 KB
ID: 2426231
              valparna är nu fyra veckor.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 8312BDC6-BCD1-4E4F-AFB4-B86CA493C908.jpeg
Visningar: 200
Storlek: 299,7 KB
ID: 2426232
              bakom molnen finns alltid solsken

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Vilken lyckoläsning såhär på lördagen, att allt verkar klarna! O fina bilder!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Skönt att det verkar bättre i karen. Du låter lite piggare också. Vem skulle inte bli det av ett så gulligt barnbarn

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Kan bara hålla med övriga i tråden!
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Hej på er.

                      tack för allt peppande... det känns mycket bättre nu. Jag har alla Adoketa och Goldstripes hemman nu och bara det för livet lättare.

                      Sedan har jag ju min egna guldklimp som idag har lärt sig att se världen från ett nytt håll. Kanske något vi alla skulle göra ibland.....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 03C34E18-ACA3-4D3E-9D73-1F3C1B4ACF49.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 90,1 KB
ID: 2426440
                      att se världen från ett nytt perspektiv

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 40157CEA-EAE4-493E-9D50-05F4FE53425B.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 240,9 KB
ID: 2426441
                      kan lösa problemet....

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Härligt att höra att du mår bättre!
                        ja dom små vet hur man ser saker ur en ny vinkel.

                        Hur många goldstrips har du?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Härligt att höra att du mår bättre!
                          ja dom små vet hur man ser saker ur en ny vinkel.

                          Hur många goldstrips har du?
                          Så är det

                          jag har åtta goldstripes köpte tio vildfångade för några år sedan men fick bara nio då en inte klarat karantän och sedan har en dött hos mig. Tyvärr har jag inte fått ungar på denna grupp. Men de är stora och riktigt lyser i gold.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Finns inget bättre för den mentala (även fysiska) hälsan än att vara tillsammans med barn
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Så är det

                              jag har åtta goldstripes köpte tio vildfångade för några år sedan men fick bara nio då en inte klarat karantän och sedan har en dött hos mig. Tyvärr har jag inte fått ungar på denna grupp. Men de är stora och riktigt lyser i gold.
                              Vore väldigt kul att få se på bild på dina goldstripe. Det var dina som fick mig att skaffa goldstripe

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja, är man van att fota diskus där enda problemet är att de alla vill vara med på bild samtidigt märker man ju att det inte är lika lätt med annan fisk. Har försökt fånga goldstripes på bild nu hela kvällen men de kommer så fort jag lägger bort kameran och är hur mycket framme som helst men när kameran är framme är de som bortblåsta. Foton kommer säkert, de måste väl vänja sig lite mer. Mina Ivanacara Adoketa är fortfarande bleka men pigga. Nu har de börjat försöka muta in revor och det är lite bråkigt. Så eftersom jag inte lyckades fånga gold strips så får det bli halvbra kort på adoketa istället.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 6084C66B-B7DA-423B-9EF8-756188371B08.jpeg
Visningar: 131
Storlek: 460,7 KB
ID: 2426526

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 38DF386D-AA8B-4040-85FF-EDDDF0621535.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 514,6 KB
ID: 2426527

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 5B90CF54-3F5B-4F2E-A9BE-BC6BD00995DF.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 489,5 KB
ID: 2426528

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 5B90CF54-3F5B-4F2E-A9BE-BC6BD00995DF.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 489,5 KB
ID: 2426531

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 008596D5-0E9D-4D60-90F8-64835937C517.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 678,6 KB
ID: 2426529

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 10475792-9CDF-4A7A-AD81-83B23DF79561.jpeg
Visningar: 117
Storlek: 717,7 KB
ID: 2426530

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 5B90CF54-3F5B-4F2E-A9BE-BC6BD00995DF.jpeg
Visningar: 118
Storlek: 489,5 KB
ID: 2426532

                                Kommentar

                                Arbetssätt...