550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Dag 16

    Jag har väl inte direkt pratat så mycket om mig själv i tråden, men ni som följt mig länge har väl lärt känna mig rätt bra.
    Jag har alltid varit en person som går in för allt med glädje och tycker mycket är kul, men inte har det där sunda förnuftet som stoppar mig i tid.......vilket medför att jag jämt gör för mycket av allt. Och det funkade bra till för fyra fem år sedan då jag sprang in i väggen med buller och bång. Ett par mindre hjärnblödningar och längre tid på sjukhus satte tillfälligt stopp för min framfart.

    Efter den händelsen har jag ju kommit till insikt och förstått att jag inte kan göra allt hur roligt det än är. Så de senaste åren har jag ju jobbat med att minska ner och sälja av, men på något sätt gällde det inte mina akvarium som bara ökar i antal, någonstans försvarade jag det för mig själv med att det var nyttigt och höll undan stressen, höll mig lugn....... tills jag helt plötsligt kommer till insikt att även detta gått över styr.

    Så idag började väl dagen kasst efter en dålig natt med mycket stress i kroppen och åtrolig huvudverk . Men var ändå hoppfull eftersom jag älskar lördagarna med mitt kaffe i min fotölj. Fast idag blev även den stunden förstörd av ett panikångest anfall, ni som haft det vet vad det är och ni andra hoppas jag aldrig skall uppleva det. Så efter att varit säker på att jag var på väg att dö tog det några timmar att starta om livet...... ja med det sagt, inte toppen början på dagen. ( valde att dela med mig i forumet även om det inte är vad vi brukar prata om. Jag har super hjälp av regelbundna samtal med psykolog, kbt terapi, arbetsterapeut och fysioterapeut så superstöd helt enkelt.) Så vid årets löneförhandling så skall jag tala om för chefen att jag tänker jobba mindre och dessutom långsammare......undra om det ger löneförhöjning......

    Men jag är på god väg, även om jag inte kommit så långt som jag önskade... Diskusarna har fått flytta och verkar vänja sig vid den nya miljön.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0111.JPG
Visningar: 181
Storlek: 587,7 KB
ID: 2426009

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0107.JPG
Visningar: 162
Storlek: 551,4 KB
ID: 2426010

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0110.JPG
Visningar: 180
Storlek: 554,3 KB
ID: 2426011

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0105.JPG
Visningar: 178
Storlek: 614,4 KB
ID: 2426012

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0109.JPG
Visningar: 176
Storlek: 681,2 KB
ID: 2426013

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0112.JPG
Visningar: 176
Storlek: 616,2 KB
ID: 2426014

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0106.JPG
Visningar: 174
Storlek: 626,5 KB
ID: 2426015

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0113.JPG
Visningar: 178
Storlek: 573,4 KB
ID: 2426016

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0108.JPG
Visningar: 173
Storlek: 507,5 KB
ID: 2426017

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0104.JPG
Visningar: 179
Storlek: 544,2 KB
ID: 2426018

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Helt i min smak
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Thomas - vilken läskig start på dagen. Hoppas du mår bättre nu. Karet ser fint ut och fiskarna är otroligt vackra!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Helt i min smak
          Känns bra nu, kommer lägga i lite mindre sten och fler små rötter. Plus nyckelhålciklider, rödmun och vinkel samt mina panda.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Tack Mats, alltid skönt att veta att man har dig och Maths med sig....
            Jag följer naturligtvis din tråd med iver och läser det från början igen men med tonvikt på diskusarna och Adoketa .
            Halloj Thomas!
            Vad mig anbelangar är jag hela tiden med dig!
            Du är en av få här på forumet som jag betraktar som en mycket god vän - en vän jag gärna vill stödja och vara behjälplig.

            Jag ser att du läser igenom vissa delar av min stugtråd (som numer får anses vara mer eller mindre avsomnad).
            I stugtråden finns ju dock en hel del, i mitt tycke, matnyttig information om hur man kan drista sig till att hålla Discus och även Ivanacara adoketa samt mycket annat.

            Jag vill återvända till det jag skrev ovan; att vara med dig, och att vara behjälplig.
            Du och jag arbetar med olika metoder. Ingen av de metoder du och jag använder oss av är mer rätt, eller fel, i den strävan vi framhärdar för att uppnå de mål vi avser.
            Det blir, med anledning av våra diametralt olika metoder, helt tokstolligt om jag skulle försöka att tipsa och ge ”goda” råd här i din tråd.

            Jag är övertygad om att du är på rätt väg, att du nu håller på att hitta din egen ”stil” och uttryck när det gäller den akvariehållning du eftersträvar.

            Men, man behöver snacka med varandra, utbyta tankar och åsikter!
            Jag tänker på den härliga dagen när jag var på besök i er lokal och gjorde ett litet gästspel som inredningshjälpreda - så kul och givande!

            I dessa förkylningstider förstår jag att ett möte irl är vanskligt, men jag tjôtar gärna via PM eller ett vanligt telefonsamtal om du känner för det, Thomas.




            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Thomas - vilken läskig start på dagen. Hoppas du mår bättre nu. Karet ser fint ut och fiskarna är otroligt vackra!
              Ja, du, men jag mår bra igen. Fast det skrämmer mig att jag har så svårt att lära mig vad som är lagom. Att behöva jobba med att inte göra för mycket är ju helt sjukt....

              Tack det känns bra med karet, nu gäller det ju bara att allt skall funka......

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Halloj Thomas!
                Vad mig anbelangar är jag hela tiden med dig!
                Du är en av få här på forumet som jag betraktar som en mycket god vän - en vän jag gärna vill stödja och vara behjälplig.

                Jag ser att du läser igenom vissa delar av min stugtråd (som numer får anses vara mer eller mindre avsomnad).
                I stugtråden finns ju dock en hel del, i mitt tycke, matnyttig information om hur man kan drista sig till att hålla Discus och även Ivanacara adoketa samt mycket annat.

                Jag vill återvända till det jag skrev ovan; att vara med dig, och att vara behjälplig.
                Du och jag arbetar med olika metoder. Ingen av de metoder du och jag använder oss av är mer rätt, eller fel, i den strävan vi framhärdar för att uppnå de mål vi avser.
                Det blir, med anledning av våra diametralt olika metoder, helt tokstolligt om jag skulle försöka att tipsa och ge ”goda” råd här i din tråd.

                Jag är övertygad om att du är på rätt väg, att du nu håller på att hitta din egen ”stil” och uttryck när det gäller den akvariehållning du eftersträvar.

                Men, man behöver snacka med varandra, utbyta tankar och åsikter!
                Jag tänker på den härliga dagen när jag var på besök i er lokal och gjorde ett litet gästspel som inredningshjälpreda - så kul och givande!

                I dessa förkylningstider förstår jag att ett möte irl är vanskligt, men jag tjôtar gärna via PM eller ett vanligt telefonsamtal om du känner för det, Thomas.



                Tack Mats. Det känns verkligen. Och så snart pandemin är över hoppas jag på flera träffar IRL.

                Just nu har jag bestämt mig för att inte sikta så högt utan bara fylla karen så att flytten från lokalen blir klar. Sedan önskar jag ju att man kan hålla en riktig inrednings zoopet träff hemma hos mig. Och gärna lite tätare träffar iallafall vi i Götet, naturligtvis även ni andra bara att ni får åka längre, träffar där man över ett glas rött pratar livet i allmänhet och akvarium i synnerhet.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Otäckt! Hopps du hämtat dig ok! Fint att du delar med dig!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Tack Mats. Det känns verkligen. Och så snart pandemin är över hoppas jag på flera träffar IRL.
                    Det hoppas jag också att vi får uppleva!
                    Vill du snacka lite inredning och annat allmänt, så hörs vi av på telefonen.
                    Allt gott!
                    /M.


                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av ampe
                      Otäckt! Hopps du hämtat dig ok! Fint att du delar med dig!
                      Tack, jag är helt ok nu. Men när det händer mår man inget bra....

                      Men som sagt allt är ok, och jag är ändå nöjd med dagens verk.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Otäckt med sådan start på helgen! Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu. Låter som du har bra stöd runt dig och vet vad orsakerna är.

                        Fiskarna verkar ju må toppen, SÅ fina!!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Otäckt med sådan start på helgen! Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu. Låter som du har bra stöd runt dig och vet vad orsakerna är.

                          Fiskarna verkar ju må toppen, SÅ fina!!
                          Tack, jag har bra hjälp och jobbar på en ny och sund Thomas, men det är lätt att ramla tillbaka.

                          Hoppas nu det fortsätter så, frisk fisk......annars är det ju också en stress. Men nu håller vi tummarna

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Dag 17

                            återigen en jobbig natt....men ändå en helt ok dag. Jag har lämnat diskusarna i 600 liters själv idag så att de kan göra sig hemmastadda. Så idag var jag i lokalen, mina hantlar och jordätare har flyttat, nu är det bara mina orange head och Corydoras kvar, ja förutom Adoketa , där förövrigt båda hanarna var framme igen. Skönt. Så av de nio karen som är kvar där, hoppas jag på att få lämna fyra, två är klara för hemtransport , tre kvar med lite fisk......detta borde jag ju klara.

                            Hemma har jag flyttat ihop mina första, men det gänget jag hade hemma, så nu är ett 540 helt tomt och redo för nyinredning. Så även om jag hunnit mindre än jag tänkt igår känns det som jag jobbat ikapp det idag. Fortfarande är Snake och Kah alldeles för tunna och kanske behöver jag sätta dem i eget kar för att de skall få så mycket mat som möjligt men hoppas på att det skall reda sig ändå.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0117.JPG
Visningar: 171
Storlek: 673,8 KB
ID: 2426057

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0121.JPG
Visningar: 153
Storlek: 647,2 KB
ID: 2426058

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0114.JPG
Visningar: 157
Storlek: 507,1 KB
ID: 2426059

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0119.JPG
Visningar: 156
Storlek: 475,9 KB
ID: 2426060

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0120.JPG
Visningar: 158
Storlek: 724,5 KB
ID: 2426061

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0115.JPG
Visningar: 154
Storlek: 644,0 KB
ID: 2426062

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0116.JPG
Visningar: 155
Storlek: 556,3 KB
ID: 2426063

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0118.JPG
Visningar: 155
Storlek: 853,3 KB
ID: 2426064

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Så vackra de är! Hur går det nu med karen och hur mår du?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Så vackra de är! Hur går det nu med karen och hur mår du?
                                Hej.

                                Ja du hur jag mår är en lång historia. Skulle jag lyssna på mina läkare har jag gått in i en depression vilket visst inte är helt ovanligt efter en utbrändhet, troligen kom den efter min hund gick bort. Och på ett sätt kanske jag hoppas att det är så, det kanske förklarar varför inget känns roligt och att allt bara är jobbigt. Kanske är det därför jag har svårt att hitta glädjen i fiskarna nu.

                                Men samtidigt har jag svårt att förstå detta med psykiska sjukdomar, jag har nog alltid uppfostrat till att sådant inte finns och det bara är att kämpa på. Så nu övar jag på acceptans och att var i nuet hur tufft det än är . Brukar ju välja att gömma mig i jobbet där jag fortfarande känner att jag uträttar något. Men då är ju risken stor att jag blir utbränd igen.

                                så ekorrhjulet ( eller heter kanske hamsterhjulet) snurrar på och jag springer som bara den men kommer inte framåt.
                                Så helt utmärkt mår jag väl inte. Men det kan ju bara bli bättre......

                                Fiskarna tar vi i nästa inlägg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...