550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Dag 14

    Ja, jag har inte vågat flytta fiskarna ännu...
    Jag tror det har hänt så mycket alltid när jag gör något så nu tar det liksom emot att göra något.....Jag skall ta tre diskusar från ett kar, några av dem jag fick när Stork zoo stängde i slutet av februari och sätta ihop av med mina som jag köpte små.... alla i ett nytt kar... Känns bara som det kan gå fel....så jag drar liksom på det.... det blir nog till helgen ändå.

    Här är två av de som skall flyttas. Jag tror att det är ett par.

    Klicka på bilden för större version

Namn: D490C0F5-A7DE-4716-BB2D-DDD8AAF2BFC0.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 528,2 KB
ID: 2425919

    Klicka på bilden för större version

Namn: 449F26CC-664C-4F56-987B-1CF606C41077.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 498,8 KB
ID: 2425920

    Klicka på bilden för större version

Namn: B12E6B51-8B73-4C8F-9501-4AC2A0B380E1.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 754,4 KB
ID: 2425921

    Klicka på bilden för större version

Namn: 206D9B04-2048-4D76-82A4-A68E35662ABF.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 765,8 KB
ID: 2425922

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7A6AB204-3D12-4821-A885-3135BF0E0481.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 618,7 KB
ID: 2425923

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Jäklar vad dom är fina. Praktfulla är ett bra ord för att beskriva dom!

      jag håller tummarna för att flytten för dom går smidigt och bra

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Fina bilder som vanligt! Hoppas flytten går bra! Du brukar väl köra en kur med cloramin T (heter det så?) när du sätter ihop fiskar från olika kar? Ska du göra så med dessa också?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av EzAndre
          Trevliga bilder, Ekenberg.
          Jag tycker du har en mycket bra utgångspunkt, tycker det blev bra med röd växt i ena sidan
          Tack, ja nu när det gott några dagar så känner jag mig rätt nöjd faktiskt

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ampe
            Tycker det ser jättefint ut!
            Tack, det blev igen inte som jag tänkt, men jag är riktigt nöjd.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Heja dig Thomas! Tycker det ser fint ut!
              Tror det är bakgrundens förtjänst .....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Härligt att få följa dina dagar med akvarierna.
                Kul att du tycker det, och välkommen tillbaka . Jag tycker själv det blev rätt kul att lägga upp det dag för dag, både för att tvinga mig själv framåt men också för att det då känns som jag är på gång även om det bara blir några rader här.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av ICC
                  Följer och läser med spänning Ekenberg. Håller med övriga om inredningen av 600 blev bra. Du har säkert redan gjort det, men skriver i fall i fall, glöm inte några näringstabletter runt växternas rötter. Inte mycket näring i ny steril sand.
                  Helt rätt ICC, alltid bra att påminna och lätt att glömma, kulorna är på plats..... tack ICC.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Superpescado
                    Jäklar vad dom är fina. Praktfulla är ett bra ord för att beskriva dom!

                    jag håller tummarna för att flytten för dom går smidigt och bra
                    Tusen tack, och dessa är ändå några av de mindre. Skall bli jättespännande att se all fisk i karet när den dagen kommer ( i morgon skall det ske)

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Fina bilder som vanligt! Hoppas flytten går bra! Du brukar väl köra en kur med cloramin T (heter det så?) när du sätter ihop fiskar från olika kar? Ska du göra så med dessa också?
                      Hejsan. Ja du..... nu gör jag det alltid, en tredagars kur. Det kommer jag göra denna gången också. Men kom precis hem så det får vänta tills imorgon. Det känns som det egentligen bara är helgerna som funkar att få någonting gjort . Nu har jag en helg till.... så nu blir det akvarie från morgon till kväll

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Dag 15

                        ja den dagen den dagen... den började redan i går kväll. Då en av diskusynglen.... de fyller ju snart ett år så att kalla dem yngel är väl fel. En av dessa fick iallafall tok fnatt och bara rusade runt i karet. Dunkade i alla sidor, dran och tillbaka.....Tills den la sig på sidan på botten och var död.....varför gör de på detta viset, vaffö då, vaffö gör di så. Vaffö då då...

                        På natten vaknade jag lite orolig liksom och gick upp ur sängen. När jag kom ut i övre hallen skvalade det av vatten nedifrån... va sjutton nu. Det var en slang till en pump i 600 literskaret som låtsat. Så pumpen sög in vatten bakom bakgrunden och blåste ut vatten bakom bakgrunden, vilket innebar att vattnet bakom bakgrunden rann över bakgrunden och över bakre täckglas sedan ner i karet framför bakgrunden. Och det var detta skvalande vattenfall jag hörde. Lite uppjagad var jag men vattnet hade ju inte lämnat karet utan tog bara en annan väg så att säga. Och det var ju tur.....

                        Efter jobbet var jag i lokalen och där hittade jag inte en av mina Ivanacara Adoketa hanar. Letade rätt länge men fann honom varken levande eller död.....hoppas verkligen han dyker upp imorgon igen.

                        Ja så när jag väl kom hem beslutade jag mig ganska snabbt för att vänta med fiskflytt till imorgon. Det är bara att inse, jag behöver helgerna till detta. Tiden efter jobbet räcker inte till, eller rättare sagt orken viljan och lusten räcker inte till...... den är inte tillbaka ännu.

                        Så ett till beslut togs idag. Jag måste skära ner och återfå min lust om detta skall bli något bra. Så hantlar och jordätare får inte flytta med hem utan har sålts och skall lämnas bort imorgon till ett nytt hem. Jag tycker om dessa fiskar också men det är svårt att ha dem med diskusarna som jag tänkt från början och då blir det igen ett kar extra som jag inte riktigt har lust att ha.....

                        Jag har ju haft 12 kar igång nu under två år och det har blivit för mycket. Idag har jag bara 8 igång och tänkte att det nog var mer lagom. Men som jag känner det nu lägger jag nog på 4 ett tag. Kommer inte göra mig av med särskilt många så om andan och lusten kommer tillbaka är det ju bara att starta upp.
                        Men som sagt, nu är det ett steg tillbaka som gäller.

                        önskar halla en skön fredagskväll.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Thomas!
                          Efter att själv spenderat en stund i stugan med diverse inredningsförberedelser så ville jag bara skriva en liten hälsning till dig.
                          Läser allt du skriver och tittar på dina fina bilder.
                          Jag tycker du har fått till de senaste inredningarna på ett mycket bra sätt - bara fortsätt på den linje du nu stakat ut!
                          Hoppas allt går väl med alla dina discusar!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            4 kar, nu har nog landat i det som realistiskt för en heltidsarbetande person med ny valp på G. Hade nog på känn att du för eller senare skulle komma tillbaka till vad som kan fungera för en "vanlig" arbetande person.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Thomas!
                              Efter att själv spenderat en stund i stugan med diverse inredningsförberedelser så ville jag bara skriva en liten hälsning till dig.
                              Läser allt du skriver och tittar på dina fina bilder.
                              Jag tycker du har fått till de senaste inredningarna på ett mycket bra sätt - bara fortsätt på den linje du nu stakat ut!
                              Hoppas allt går väl med alla dina discusar!
                              Tack Mats, alltid skönt att veta att man har dig och Maths med sig....

                              Jag följer naturligtvis din tråd med iver och läser det från början igen men med tonvikt på diskusarna och Adoketa .

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                4 kar, nu har nog landat i det som realistiskt för en heltidsarbetande person med ny valp på G. Hade nog på känn att du för eller senare skulle komma tillbaka till vad som kan fungera för en "vanlig" arbetande person.
                                Ja du Maths, får ge dig rätt i dina förespåenden . De har stämt rätt bra ännu. Nu gäller det att hitta tillbaka till glädjen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...